Βίκυ Γεωργιάδου: «Τα στάδια εκπαίδευσης της τεχνικής Ντεμίντοφ θυμίζουν στον ηθοποιό να εμπιστεύεται το δημιουργικό του ένστικτο»

Τρεις in between παραστάσεις της bijoux de kant σε back to back προβολή
4 Ιουλίου 2024
Νύχτες Έντγκαρ Άλλαν Πόε: Κάλεσμα Υποβολής Προτάσεων στο Rabbithole
7 Ιουλίου 2024
Τρεις in between παραστάσεις της bijoux de kant σε back to back προβολή
4 Ιουλίου 2024
Νύχτες Έντγκαρ Άλλαν Πόε: Κάλεσμα Υποβολής Προτάσεων στο Rabbithole
7 Ιουλίου 2024

Η σκηνοθέτις Βίκυ Γεωργιάδου εισηγείται του Τριήμερου Εντατικού Σεμιναρίου Υποκριτικής Μέθοδος Ντεμίντοφ: Μια Θεατρική Τεχνική Σκηνικής Ελευθερίας.

 

Συνέντευξη στη Μαριλένα Θεοδωράκου

 

Το Demidov Studio Athens ολοκληρώνει τις δραστηριότητές του για τη σεζόν 2023-2024 με ένα τριήμερο εντατικό σεμινάριο 12 ωρών που θα πραγματοποιηθεί από τις 12 έως τις 14 Ιουλίου. Η σκηνοθέτις Βίκυ Γεωργιάδου μιλάει στο theatermag για τους στόχους του σεμιναρίου, το οποίο ακολουθεί τη Μέθοδο Ντεμίντοφ. Το σεμινάριο απευθύνεται σε επαγγελματίες ηθοποιούς, σπουδαστές του θεάτρου και του κινηματογράφου και υποψήφιους δραματικών σχολών που επιθυμούν να βρεθούν σε έναν δρόμο ελευθερίας και πίστης στις δημιουργικές τους δυνάμεις.

 

 

Θα θέλατε να μας μιλήσετε για το Τριήμερο Εντατικό Σεμινάριο Υποκριτικής Μέθοδος Ντεμίντοφ: Μια Θεατρική Τεχνική Σκηνικής Ελευθερίας;

Το σεμινάριο θα πραγματοποιηθεί το τριήμερο 12-14 Ιουλίου και θα είναι τρία 4ωρα στα οποία ένα ολιγάριθμο γκρουπ (maximum 8 ατόμων) θα δουλέψει πάνω στις σήμα κατατεθέν σκηνικές μελέτες (etudes) του Νικολάι Ντεμίντοφ. Οι μελέτες αυτές είναι η βάση και η κορωνίδα της τεχνικής Ντεμίντοφ, είναι το πρώτο βήμα και η βασική δεξαμενή μέσα από την οποία ο ηθοποιός βιώνει οργανικά τα στοιχεία των τεχνικών που μαθαίνει.

Έχει ενδιαφέρον ότι ο Ντεμίντοφ λέει πως όσο κι αν έχει προχωρήσει κανείς στην τεχνική, αυτές οι μελέτες είναι η βάση στην οποία πρέπει να επιστρέφει πάντα και σε ολόκληρη την καλλιτεχνική του πορεία, για να ακονίζει και να κουρδίζει το καλλιτεχνικό του όργανο.

Αυτές οι μελέτες είναι ειδικά σχεδιασμένα κείμενα ερωταπαντήσεων που δεν έχουν δοσμένες συνθήκες. Χάρη σε αυτά, ο ηθοποιός εξασκείται στο να παραδίνεται στην στιγμή και να αφήνει να δημιουργηθούν αυτόματα και αυθόρμητα χαρακτήρες, σχέσεις και συνθήκες επί σκηνής. Πυροδοτούν το απρόβλεπτο, διευκολύνουν τον ηθοποιό να απαλλαγεί από την ανάγκη να προκαθορίζει τα πράγματα, καλλιεργούν τη διαίσθηση, ακονίζουν τη αντίληψη και την πρόσληψη και βοηθούν τον ηθοποιό να βρει την πραγματική δημιουργική ελευθερία, να είναι τολμηρός στο πως ακολουθεί τις παρορμήσεις που γεννά η στιγμή και να ζει αληθινά στο εδώ και τώρα.

Μέσα από τη δουλειά πάνω στις συγκεκριμένου τύπου μελέτες, οι συμμετέχοντες θα δουλέψουν συγκεκριμένες τεχνικές όπως η ανάθεση κειμένου, το “άδειασμα”, η τεχνική της μη ανακατεύθυνσης των αυθόρμητων και γνήσιων παρορμήσεων, η Ανακριβής (Δημιουργική) επανάληψη κ.λπ.

Όλες αυτές οι τεχνικές μάς δίνουν την ευκαιρία να συνειδητοποιήσουμε πόσο άδικα δεσμεύουμε και περιορίζουμε τους εαυτούς μας όταν δεν ακολουθούμε τις ειλικρινείς μας παρορμήσεις και μας βοηθούν να πιστέψουμε στις δημιουργικές μας δυνάμεις και να αναζητήσουμε μια άλλη ποιότητα ελευθερίας στη δουλειά μας.

 

Ποιος είναι ο στόχος του σεμιναρίου και σε ποιους απευθύνεται;

Στόχος του σεμιναρίου είναι να προσφέρει στους συμμετέχοντες μια συμπυκνωμένη εμπειρία των βασικών εργαλείων της τεχνικής και μια σειρά προσωπικών ασκήσεων, που μπορούν να συντροφεύουν τον ηθοποιό στην καθημερινότητά του, προσφέροντας του ένα, τρόπον τινά, καλλιτεχνικό γυμναστήριο, πράγμα πολύτιμο για έναν ηθοποιό που επιθυμεί να διατηρεί το όργανό του σε ετοιμότητα, με ευαισθησία και ανοιχτωσιά.

Απευθύνεται τόσο σε επαγγελματίες ηθοποιούς όσο και σε σπουδαστές ή υποψήφιους δραματικών σχολών, που επιθυμούν να βρεθούν σε έναν δρόμο ελευθερίας και πίστης στις δημιουργικές τους δυνάμεις.

Είναι ιδιαίτερα ενδιαφέρουσες οι δυναμικές που αναπτύσσονται σε ομάδας με διαφορετικά επίπεδα εμπειρίας και το πώς διαπιστώνουμε όλοι μαζί ότι όταν «δεν λειτουργεί κάτι», αυτό που έχουμε κάνει είναι το κλασικό λάθος του πρωτάρη, το πολύ απλό ότι σταματήσαμε να ακούμε και να βλέπουμε αληθινά επί σκηνής. Όταν παραδίνεσαι σε αυτό, δεν σου χρειάζονται οι διανοητικές προκατασκευές, βρίσκεις τη δύναμη και τη χαρά του να αφήνεις να σε οδηγεί η διαδικασία και αυτό που γεννιέται και όχι να το οδηγείς εσύ και αφήνεις όντως τη δημιουργική σου φαντασία να σε εκπλήξει χωρίς να φοβάσαι ότι «δεν ξέρεις τι κάνεις», γιατί κάτι μέσα σου πάντα ξέρει, απλώς δεν ξέρει το μυαλό σου.

 

 

 

Μπορείτε να μας πείτε λίγα λόγια για τη Μέθοδο Ντεμίντοφ και για το γεγονός ότι οι μέθοδοι και οι τεχνικές που πρότεινε ο Νικολάι Ντεμίντοφ, παρέμειναν για περισσότερα από 70 χρόνια στο σκοτάδι;

Βασικό στοιχείο της διαδρομής που προτείνει ο Ντεμίντοφ είναι η απελευθέρωση των δημιουργικών παρορμήσεων. Κάθε επαφή με ένα κείμενο, με έναν παρτενέρ και με το γύρω περιβάλλον δημιουργεί αυτόματες αντιδράσεις, που τις περισσότερες φορές έχουν να κάνουν με ερεθίσματα που πήραμε αλλά βρίσκονται κάτω από το ραντάρ της συνείδησής μας. Το θέμα λοιπόν είναι αν θα αφήσουμε ελεύθερες αυτές τις αντιδράσεις όπως γεννήθηκαν αλήθεια ή αν θα τις πνίξουμε ή θα τις καθυστερήσουμε, αναγκάζοντάς τις να αλλάξουν. Όσο περισσότερο τις καθυστερούμε τόσο αλλοιώνουμε την αρχική τους αλήθεια.

Η τεχνική Ντεμίντοφ και τα εργαλεία της λοιπόν σε βοηθούν να απελευθερώσεις αναλλοίωτα αυτές τις αντιδράσεις, να εμπιστευτείς τη ζωή που είναι εκεί και να την ακολουθήσεις (“Η Τεχνική της Αρχής”), να δώσεις το ελεύθερο στις παρορμήσεις προτού προλάβει το συνειδητό μυαλό να τις τροποποιήσει (Η Τεχνική του “Το αφήνω ελεύθερο”) και να ενδίδεις ολοκληρωτικά στις εντυπώσεις που προσλαμβάνεις, ώστε αυτές να αναπτύσσονται από μόνες τους χωρίς να τις κατευθύνεις εσύ (Η Τεχνική της Ενδοτικότητας).

Ο Ντεμίντοφ υποστηρίζει, και είναι αλήθεια, ότι από την στιγμή που έρχεσαι σε επαφή με ένα κείμενο και με ένα παρτενέρ «όλα είναι ήδη εκεί», οι χαρακτήρες, οι σχέσεις, οι συνθήκες, αρκεί να τα απελευθερώσεις τη σωστή στιγμή χωρίς να μπεις στη μέση ή να αμφιβάλλεις. Η τεχνική του ακονίζει την διαισθητική μας αντίληψη και αυτό που αντιληφθήκαμε διαισθητικά ζει στο σώμα μας, το κάνει ήδη να αντιδρά, άρα δουλειά μας είναι να μην εμποδίσουμε το σώμα μας να ακολουθήσει και αφού το σώμα ακολουθήσει, θα απελευθερωθούν και τα αισθήματα και οι σκέψεις. Ο Ντεμίντοφ και οι τεχνικές του κάνουν το υποσυνείδητο πραγματικό εργαλείο του ηθοποιού.

Αυτός ίσως να ήταν και ένας από τους βασικούς λόγους της «εξαφάνισης» των βιβλίων του και της διδασκαλίας του κατά την σοβιετική εποχή της Ρωσίας. Και το γεγονός ότι επεδίωκε να εμφυσήσει στον ηθοποιό την αισθαντική σύνθεση και όχι της ανάλυση δράσεων που ήταν κυρίαρχη ερμηνεία του συστήματος Στανισλάβσκι κατά την σοβιετική εποχή.

 

Πώς η συγκεκριμένη μέθοδος βοηθά έναν ηθοποιό επί σκηνής; Μπορεί να προσφέρει ελευθερία και πίστη στις δημιουργικές του δυνάμεις;

Αν πω ένα πράγμα που έχω δει και στην πράξη να συμβαίνει είναι ότι τα στάδια εκπαίδευσης της τεχνικής Ντεμίντοφ θυμίζουν στον ηθοποιό να εμπιστεύεται το δημιουργικό του ένστικτο, να αρχίσει να νιώθει και να αναγνωρίζει πού και πότε το εμποδίζει και να χρησιμοποιεί τις σωστές τεχνικές για να προλαβαίνει τους ανασταλτικούς μηχανισμούς που εμποδίσουν την οργανική εξέλιξη των πραγμάτων. Αυτό είναι που για τον Ντεμίντοφ βοηθά την ανάπτυξη του ηθοποιού-δημιουργού και όχι του ηθοποιού-εκτελεστή. Και τα εργαλεία που προσφέρει ο Ντεμίντοφ είναι πολύτιμοι σύντροφοι για τον ηθοποιό στην ανάπτυξη αυτής της δημιουργικής τόλμης.

 

Βάσει της προσωπικής εμπειρίας ως σκηνοθέτρια, έχετε δει έναν ηθοποιό να «μεταμορφώνεται» μέσω της συγκεκριμένης μεθόδου;

Ω, ναι, πέντε χρόνια τώρα που δουλεύω με αυτόν τον τρόπο έχω δει πραγματικά θαύματα. Δεν πίστευα ποτέ ότι η έννοια της ενσάρκωσης μπορεί να είναι τόσο κυριολεκτική στη δουλειά του ηθοποιού, με τη τεχνική του Ντεμίντοφ όμως όντως συμβαίνει, ο ηθοποιός μεταμορφώνεται, αλλάζει το σώμα του στην κυριολεξία, το βλέμμα του, ενεργοποιούνται δονήσεις που αλλάζουν τη φωνή του και ο ηθοποιός δεν μιμείται, είναι ο χαρακτήρας. Όλο αυτό έχει να κάνει με το πως, μέσα από συγκεκριμένες τεχνικές του Ντεμίντοφ, ενεργοποιείται ο «αυτοματισμός της μεταμόρφωσης», όπως τον ονομάζει, που είναι συστατικό στοιχείο της τέχνης του ηθοποιού.

Πέρα από αυτή την κυριολεκτική έννοια της μεταμόρφωσης έχω δει την έκπληξη, τη χαρά ή ακόμη και τη συγκίνηση στους συμμετέχοντες για το πώς κάποια πράγματα έρχονται και μας βρίσκουν στη δημιουργική διαδικασία, όταν αφήνουμε τον εαυτό μας στην ησυχία του, δεν προκαθορίζουμε τις διαδρομές μας και εμπιστευόμαστε τη διαισθητική μας αντίληψη. Θυμάται ο ηθοποιός την ελευθερία του, κυρίως την εσωτερική του ελευθερία.

 

 

Πληροφορίες για το Τριήμερο Εντατικό Σεμινάριο Υποκριτικής Μέθοδος Ντεμίντοφ: Μια Θεατρική Τεχνική Σκηνικής Ελευθερίας

 

Πού: Δραματική Σχολή “Αρχή”, Μιχαήλ Βόδα 13, 10439 Αθήνα

Πότε: 12-14 Ιουλίου 2024, Παρασκευή 12, Σάββατο 13 και Κυριακή 14 Ιουλίου (18.00-22.00)

Κόστος συμμετοχής: 120 ευρώ

Σύνολο ωρών: 12