Μαρίνα Μέργου: «Τo “Cassandra’s Eyes/ I’s” παραπέμπει τόσο σε αυτά που βλέπει η Κασσάνδρα όσο και στις διαφορετικές γυναίκες που θα μπορούσε να αντιπροσωπεύει η Κασσάνδρα στη σύγχρονη εποχή»

«Subrealities» στο Bios
6 Ιουνίου 2024
Τον Ryuichi Sakamoto τιμά φέτος το Subset Festival
7 Ιουνίου 2024
«Subrealities» στο Bios
6 Ιουνίου 2024
Τον Ryuichi Sakamoto τιμά φέτος το Subset Festival
7 Ιουνίου 2024

Η Μαρίνα Μέργου σκηνοθετεί την παράσταση «Cassandra’s Eyes/I’s», η οποία παρουσιάζεται στο Θέατρο Αλκμήνη.

 

 

 

Συνέντευξη στη Μαριλένα Θεοδωράκου

 

Υπό τον τίτλο «Cassandra’s Eyes/I’s», η Μαρίνα Μέργου σκηνοθετεί τη διαπολιτισμική παράσταση χοροθεάτρου, η οποία παρουσιάζεται από την Ομάδα Παραστατικών Τεχνών Λάβα, στο Θέατρο Αλκμήνη το Σάββατο 8 και Κυριακή 9 Ιουνίου στις 21.30. Η σκηνοθέτις μιλάει στο theatermag για το μύθο της Κασσάνδρας και τη συνεργασία της με καλλιτέχνιδες ανά τον κόσμο που έδωσαν στην παράσταση τις δικές τους σύγχρονες «προφητείες».

 

 

Πρόκειται για μια διαπολιτισμική παράσταση χοροθεάτρου. Πώς ξεκίνησε αυτό το ταξίδι για την παράσταση «Cassandra’s Eyes/ I’s»;

Η έρευνα πάνω στην αρχετυπική μορφή της Κασσάνδρας ξεκίνησε πέρυσι με τη Χριστίνα Μαρκοπούλου και τη Λυδία Μπενταλί μέσα από μια πρακτική εξερεύνηση βασισμένη σε στοιχεία από τα ανθρώπινα ιδεογράμματα του Eugenio Barba, το θέατρο της σκληρότητας του Αρτώ, καθώς και στοιχεία από τα παραδοσιακά χοροθέατρα Noh της Iαπωνία και Bharata Natyam της Ινδίας. Φέτος το φθινόπωρο αποφασίσαμε να προχωρήσουμε την πρακτική αυτή έρευνα σε παραστάσιμη μορφή και να τη μοιραστούμε με το κοινό. Επικοινωνήσαμε με διαφορετικές γυναίκες καλλιτέχνιδες από διάφορα μέρη του κόσμου (Ελλάδα, Ιταλία, Φινλανδία, Γερμανία, Τουρκία, Σερβία, Ταϊβάν, Μεξικό) και τους ζητήσαμε να μοιραστούν μαζί μας την οπτική τους πάνω στο μύθο της Κασσάνδρας και τις δικές τους σύγχρονες «προφητείες».

Τα αποτελέσματα ήταν συγκλονιστικά, καθώς γυναίκες διαφορετικών ηλικιών που μένουν σε διαφορετικές ηπείρους και δεν έχουν γνωριστεί ποτέ μεταξύ τους, έδωσαν παρόμοιους δυσοίωνους χρησμούς με θέματα τη βιαιότητα του πολέμου και την οικολογική καταστροφή, αλλά και ευοίωνους με θέμα τη δύναμη των ανθρώπων να συνεργάζονται, να συνδημιουργούν και να ξανακτίζουν από τα συντρίμμια του παρελθόντος. Στη συνέχεια η δραματουργός μας Χριστιάνα Μόσχου συνέθεσε με μαεστρία όλο το ερευνητικό υλικό, πάνω στο οποίο δουλέψαμε για να δημιουργήσουμε την τελική μορφή της παράστασης. H ποιητική της παράστασης διανθίστηκε και από τη σκηνογραφία και την πρωτότυπη κατασκευή μάσκας από τη σκηνογράφο μας Ελένη Μαρκοπούλου.

 

 

Η ιστορία είναι εμπνευσμένη από το μύθο της Κασσάνδρας. Τι σημαίνει ο τίτλος της παράστασης και ποιο είναι το θέμα της;

Ο τίτλος της παράστασης βασίζεται σ’ ένα παιχνίδι που δημιουργείται από τις ομόηχες αγγλικές λέξεις Eyes (μάτια) και I’s (εγώ). To «Cassandra’s Eyes/ I’s» παραπέμπει τόσο σε αυτά που βλέπει η Κασσάνδρα όσο και στις διαφορετικές γυναίκες που θα μπορούσε να αντιπροσωπεύει η Κασσάνδρα στη σύγχρονη εποχή. Με αυτόν τον τρόπο δημιουργείται ένας διττός συμβολισμός που υποδηλώνει τον τρόπο που διαχειριστήκαμε το θέμα μας. Το θέμα της παράστασης πραγματεύεται την εξωτερική και εσωτερική σύγκρουση και τον αντικατοπτρισμό της τόσο στη ζωή μιας γυναίκας όσο και στην ίδια τη φύση  Η φωνή της αρχαίας Κασσάνδρας ενώνεται και γίνεται η φωνή πολλών διαφορετικών γυναικών και του τρόπου που «προβλέπουν» και βιώνουν τη σύγχρονη πραγματικότητα και το μέλλον. Η ανατροπή έρχεται μέσα από την προσεχτική ακρόαση της εσωτερικής αυτής φωνής και τις δράσεις αντίστασης που μας κινητοποιεί να πράξουμε.

 

Πώς θα δούμε τις δύο χορεύτριες, Χριστίνα Μαρκοπούλου και Λυδία Μπενταλί, να αφηγούνται αποσπάσματα από τις τραγωδίες «Τρωάδες» και «Αγαμέμνων»;

Οι χορεύτριες Χριστίνα Μαρκοπούλου και Λυδία Μπενταλί σωματοποιούν αποσπάσματα από τις αρχαίες τραγωδίες Τρωάδες και Αγαμέμνων, πρωτότυπα κείμενα της ομάδας που δημιουργήθηκαν μέσα από ατομικούς και συλλογικούς αυτοσχεδιασμούς, καθώς επίσης και αφηγήσεις γυναικών καλλιτεχνών από διαφορετικά μέρη του κόσμου. Στο έργο παρουσιάζονται δύο μορφές, αυτή της αρχαίας Κασσάνδρας και αυτή της σύγχρονης Κασσάνδρας. Οι δύο ρόλοι διεισδύουν ο ένας μέσα στον άλλο, αντικατοπτρίζονται, αποσχίζονται βίαια, αποδομούνται και επαναπροσδιορίζονται ανταποκρινόμενοι στην κάθε νέα συνθήκη της αφήγησης. Τα σώματα των χορευτριών γίνονται ένα μέσο για να επικοινωνηθεί αφενός η πολυδιάσταση αφήγηση και αφετέρου οι διαφορετικές ψυχοσυναισθηματικές καταστάσεις ή σύμφωνα με την ινδική ορολογία τα rasas που συνδέονται με αυτήν.

 

 

Θέλετε να μας μιλήσετε για τις τεχνολογίες αιχμής και τα σύγχρονα διαδραστικά πολυμέσα που χρησιμοποιούνται στην παράσταση;

Ο Γιώργος Καρτάλος δημιούργησε τις προβολές χρησιμοποιώντας το πρόγραμμα Max Msp. Οι προβολές αυτές συνθέτουν τις διαφορετικές σκηνικές ατμόσφαιρες. Η μουσική επιμέλεια έγινε σε συνεργασία με τη μουσικοσυνθέτρια Δανάη Μπελοσίνωφ. Πολλές προβολές έχουν διαδραστικό (interactive) χαρακτήρα, και αλληλεπιδρούν με τον ήχο (audioreactive). Τα ηχητικά τοπία (soundscapes) του Γιώργου συνομιλούν με τα μουσικά κομμάτια της Δανάης και αναπαριστούν τον κόσμο της Κασσάνδρας ηχητικά. Τα soundscapes δημιουργήθηκαν με αφετηρία αυθεντικές ηχογραφήσεις γυναικών από διαφορετικά μέρη του κόσμου σε συνδυασμό με ηχογραφήσεις πεδίου. Η μουσική σύνθεση είναι ηλεκτροακουστική και περιλαμβάνει ήχους κρουστών και ηχογραφήσεις φωνών. Χρησιμοποιήσαμε σύγχρονα ψηφιακά πολυμέσα στην παράστασή μας με στόχο να διερευνήσουμε νέες μορφές έκφρασης μέσα από το διάλογο του σύγχρονου με το παραδοσιακό.

 

Πώς συνεργαστήκατε με τις δύο χορεύτριες καθώς και με τους υπόλοιπους συντελεστές;

Το είδος της τέχνης που υπηρετώ βασίζεται στη συλλογική δουλειά και για το λόγο αυτό μου αρέσει να εργάζομαι σε ομάδα με ανθρώπους με τους οποίους συμπνέω. Κατά την άποψη μου είναι πολύ σημαντικό ο/η κάθε καλλιτέχνης/ιδα με τον/την οποίο/α συνεργάζoμαι να έχει το χώρο να εκφραστεί τόσο σε προσωπικό όσο και σε συλλογικό επίπεδο. Για το λόγο αυτό η διαδικασία των δοκιμών μας είναι μακροχρόνια, ξεκινάει με ατομικούς και συλλογικούς αυτοσχεδιασμούς και έπεται η διαδικασία της σύνθεσης, όπου επιλέγουμε ομαδικά τα τελικά στοιχεία για να δημιουργηθεί μια ενιαία και αρμονική καλλιτεχνική πράξη διαποτισμένη από ένα αμάλγαμα προσωπικού και συλλογικού.

 

Κατά τη γνώμη σας τι συμβολίζει Κασσάνδρα σήμερα;  Πώς μπορούμε να ακούσουμε τη φωνή και τις προφητείες μιας Κασσάνδρας σήμερα;

Κατά την άποψή μου η φωνή της Κασσάνδρας υπάρχει μέσα στην/ον καθεμία/ καθένα μας. Πολλές φορές την ακούμε και προσποιούμαστε πως δεν την ακούμε κυρίως λόγω φόβου. Θεωρώ όμως πως μόνο αν επιτρέψουμε στον εαυτό μας να ακούσουμε ξεκάθαρα την «Κασσάνδρεια» φωνή και δεν κλείσουμε τ’αυτιά, αλλά εν αντιθέσει ενεργοποιηθούμε και ξεκινήσουμε να ενεργούμε ανάλογα θα μπορέσουμε να χτίσουμε ένα καλύτερο παρόν και μέλλον για εμάς και τις μελλοντικές γενεές.

 

 

 

 

 

Πληροφορίες για την παράσταση «Cassandra’s Eyes/ I’s»

Μαρίνα Μέργου: σκηνοθεσία
Χριστιάνα Μόσχου και Αικατερίνη Μόσχου: δραματουργία
Χριστίνα Μαρκοπούλου: συν-χορογραφία – performing
Δανάη Μπελοσίνωφ: μουσική σύνθεση
Γιώργος Καρτάλος: προγραμματισμός πολυμέσων – sound design
Ελένη Μαρκοπούλου: σκηνικά – κοστούμια
Λυδία Μπεντάλι: συν-χορογραφία – performing
Μελέτης Αλιφέρης: φωτογραφία
Ευαγγελία Κυριακάκη: αφίσα
Ευγενία Μπουλούζου: τραγούδι
Charlotte Luise Fechner, Gözde Atalay, Hsin-I Lin, Kristina Lindfors, Laura Giavon, Μaria Dolores Katsougris Ramirez, Rana Begüm Altun, Sehui Park, Tamara Mladenovic, Χριστίνα Μαρκοπούλου: φωνές σε soundscapes

 

Πού: Θέατρο Αλκμήνη,Αλκμήνης 8-12, Αθήνα 118 54, τηλ. 210 3428650 – info@theatro.gr (Στάση μετρό: Κεραμεικός)

Πότε: Σάββατο 8 και Κυριακή 9 Ιουνίου 2024, στις 21.30

Διάρκεια παράστασης: 60 λεπτά (χωρίς διάλειμμα)

Τιμή εισιτηρίου: 15 ευρώ (κανονικό), 10 ευρώ (μειωμένο: μαθητικό/φοιτητικό, ανέργων, ατέλειες, ΑμεΑ)

Η παράσταση ενδείκνυται για άτομα άνω των 14 ετών

Προπώληση: TICKETSERVICES
Εκδοτήριο: Πανεπιστημίου 39, (Στοά Πεσμαζόγλου)
Τηλεφωνικά: 210 7234567
Online: https://www.ticketservices.gr/event/theatro-alkmini-cassandra-s-eyes-i-s/