«801,5 μ.»: μια παράσταση θεάτρου – ντοκουμέντο για την υπόθεση του Βαγγέλη Γιακουμάκη
17 Μαΐου 2024
«Μάθε με να φεύγω»: Η νέα παράσταση της bijoux de kant
18 Μαΐου 2024
«801,5 μ.»: μια παράσταση θεάτρου – ντοκουμέντο για την υπόθεση του Βαγγέλη Γιακουμάκη
17 Μαΐου 2024
«Μάθε με να φεύγω»: Η νέα παράσταση της bijoux de kant
18 Μαΐου 2024

 

Γράφει η Μαριλένα Θεοδωράκου

 

«Πώς μπορεί να ένας νέος ηθοποιός να βάλει όρια σε έναν γνωστό σκηνοθέτη;». Με αυτή τη φράση να γυρνάει στο μυαλό μου και με τις λέξεις χειραγώγηση και εξουσία να ηχούν δυνατά στα αυτιά μου, προσπάθησα να συλλάβω το καταπληκτικό σύμπαν, μέσα στο οποίο βρέθηκα κατά τη διάρκεια της παράστασης «Ριχάρδος ΙΙΙ*» που παρουσιάζεται στο Σύγχρονο Θέατρο.

Νιώθω ότι έζησα μια εμπειρία ζωής. Μέσα από την αφήγηση ενός ηθοποιού ο οποίος βιάστηκε στο βωμό των υποσχέσεων για δόξα και επαγγελματική αναγνώριση, πήρα -διά ζώσης- ένα πολύτιμο μάθημα ζωής που θα το φυλάω για πάντα. Πρόκεται για μια παράσταση-σταθμός, ένα ορόσημο για το νεοελληνικό έργο, τη σκηνοθετική ματιά, την ευρηματικότητα, τη σκηνογραφία, την ενδυματολογία, τους φωτισμούς, τη μουσική, την υποκριτική, την κίνηση.

Όλα τα παραπάνω τοποθετημένα με τις κατάλληλες δόσεις αποτέλεσαν τα κομμάτια που ενώθηκαν για να δημιουργήσουν τον «Ριχάρδο ΙΙΙ*», μια παράσταση που -κατά τη γνώμη- θα απασχολήσει σε μεγάλο βαθμό όσους την παρακολουθήσουν. Και προτρέπω να την παρακολουθήσουν, διότι δεν πρόκειται για ένα κλασικό ανέβασμα του Σαιξπηρικού έργου αλλά για κάτι εντελώς πρωτότυπο και πρωτοποριακό, που συνδυάζει τη συνθήκη θέατρο μέσα στο θέατρο, τα γεγονότα που συμβαίνουν κατά τη διάρκεια των προβών μιας παράστασης και την αγωνία ενός νέου ηθοποιού, ο οποίος τελειώνοντας τις σπουδές του σε μια δραματική σχολή, πέφτει θύμα στα χέρια κάποιου γνωστού σκηνοθέτη, που τον χειραγωγεί με τα πειστικά του λόγια.

 

 

 

Η σκηνοθέτις Ρουμπίνη Μοσχοχωρίτη και ο συγγραφέας Ανδρέας Φλουράκης βρίσκονται στις βάσεις, στα θεμέλια αυτού του καταπληκτικού οικοδομήματος που λέγεται «Ριχάρδος ΙΙΙ*». Ο Φλουράκης από την πλευρά του, διασκεύασε το ομότιτλο έργου του Ουίλιαμ Σαίξπηρ και με την προσθήκη στοιχείων μυθοπλασίας παρουσίασε τις δύο πλευρές ενός νομίσματος: αυτή του βασιλιά Ριχάρδου και εκείνη ενός γνωστού σκηνοθέτη. Δύο άνθρωποι χειριστικοί, που αποζητούν τη δύναμη και την εξουσία, που δεν σταματούν σε τίποτα προκειμένου να πετύχουν το στόχο τους. Η σκηνοθετική προσέγγιση της Ρουμπίνης Μοσχοχωρίτη είναι μια αποκάλυψη, όταν από την πρώτη σκηνή της παράστασης βάζει το κοινό σε ένα δυνατό κλίμα για να το προϊδεάσει για όσα θα ακολουθήσουν. Η ρυθμική μουσική, οι καταπληκτικοί φωτισμοί και το συγχρονισμένο χορευτικό από τους ηθοποιούς, πάτησαν το κλικ για να ξεκινήσει το ταξίδι του νέου και ανατρεπτικού «Ριχάρδου ΙΙΙ» μέσα από τη λοξή ματιά της ομάδας Anima και της σκηνοθέτιδας Ρουμπίνης Μοσχοχωρίτη.

 

 

Ο Ορέστης Τζιόβας ερμηνεύει τον Ριχάρδος και το ρόλο του σκηνοθέτη. (Φωτογραφίες: Υπατία Κορνάρου).

 

Πόσο μαγικός και απολαυστικός είναι ο Ορέστης Τζιόβας στο ρόλο του Ριχάρδου, με πόση μαεστρία καταστρώνει τα υποχθόνια σχέδιά του. Οι υποκριτικές του ικανότητες ξεδιπλώνονται σε κάθε σκηνή τόσο ως διεφθαρμένος βασιλιάς Ριχάρδος αλλά και ως αυταρχικός σκηνοθέτης, που «τυλίγει» έναν νεαρό ηθοποιό και του υπόσχεται δόξα και φήμη. Καταπληκτικές οι κινήσεις του, το ιδιαίτερο περπάτημά του, ο τόνος της φωνής του, το καθηλωτικό του βλέμμα του και η ακόμα πιο καθηλωτική του γλώσσα, που τη χρησιμοποιεί ως μέσο χειραγώγησης.

 

 

Η Δανάη Τάγαρη στο ρόλο της δημοσιογράφου και ο Σπύρος Κυριαζόπουλος ως αφηγητής. (Φωτογραφίες: Υπατία Κορνάρου).

 

Ο ρόλος-κλειδί της παράστασης είναι εκείνος του αφηγητή, που υποδύεται ο Σπύρος Κυριαζόπουλος. Τον βρίσκουμε κάποια χρόνια μετά, να εξιστορεί σε μια δημοσιογράφο τα γεγονότα που του συνέβησαν ως νέος ηθοποιός και μαζί με τους θεατές, να παρακολουθεί τη ζωή του πάνω στη σκηνή. Καταπληκτική μια σκηνή προς το τέλος της παράστασης όπου ο αφηγητής και ο νέος ηθοποιός, ο ίδιος άνθρωπος δηλαδή σε διαφορετικές χρονικές στιγμές, συναντιούνται και ξιφομαχούν.

 

 

Ο Γιώργης Παρταλίδης ερμηνεύει τον νεαρό ηθοποιό, τον νεκρό, τον Μπάκιγχαμ, τον πρίγκιπα, τον πολίτη και το φάντασμα. (Φωτογραφίες: Υπατία Κορνάρου).

 

Ο Γιώργης Παρταλίδης, κρατάει γερό στομάχι στον παραπάνω ρόλο του νεαρού ηθοποιού που είναι γεμάτος αγωνία και λαχτάρα να δουλέψει στο θέατρο και όχι σε μια καφετέρια. Πολύ δύσκολες οι σκηνές, όπου βρίσκεται κάτω από την εξουσία του διεφθαρμένου σκηνοθέτη, ακόμα δυσκολότερη η σκηνή του βιασμού που έχει αποδοθεί με έναν καταπληκτικό τρόπο, από την πλευρά του Ορέστη Τζιόβα και του Γιώργου Παρταλίδη, κάτω από τις καίριες σκηνοθετικές οδηγίες της Ρουμπίνης Μοσχοχωρίτη. Σημαντικούς ρόλους ερμηνεύουν και οι ηθοποιοί Ντένια Ψυλλιά, Μαρία Καρακίτσου, Δημήτρης Καραβιώτης, Γιώργος Δεμελίδης και Δανάη Τάγαρη, οι οποίοι προσθέτουν το δικό τους κομμάτι στη δράση. Όλοι μαζί λειτουργούν σαν ένα καλοκουρδισμένο πιάνο, που κάθε πλήκτρο του αποτελεί κάτι ξεχωριστό και όλα μαζί συνθέτουν μια μαγική μελωδία.

 

 

Είναι αδύνατο να ξεχάσω την πρωτότυπη -γεμάτη χορετικά beats- μουσική του Κώστα Νικολόπουλου, πόσο πολύ ταιριάζει σε κάθε σκηνή, τις χορογραφίες της Σοφίας Μαρτίου και τον τρόπο που οι ηθοποιοί έχουν δέσει στην κίνησή τους, φανταστικό το χορευτικό των ηθοποιών στην πρώτη σκηνή με τα γρήγορα χοροπηδητά. Σημειώνω το λιτό και λειτουργικό σκηνικό και τα υπέροχα κοστούμια της Χαράς Κονταξάκη, η οποία έχει συνδυάσει κομψά στοιχεία της μεσαιωνικής Αγγλίας, μάσκες και κορώνες με σύγχρονα αθλητικά παπούτσια.

Θα ήταν ευχής έργο να βλέπουμε παραστάσεις σαν τον «Ριχάρδο ΙΙΙ*», να έχουν οι καλλιτέχνες τη δυνατότητα να δημιουργούν μέσα από την τέχνη του θεάτρου και να προσφέρουν στο κοινό κάτι που είναι μεγαλύτερο από την ίδια τη ζωή.

 

Ο Ορέστης Τζιόβας και η Μαρία Καρακίτσου ως Βασίλισσα Ελισάβετ. (Φωτογραφίες: Υπατία Κορνάρου).

 

Ο Γιώργος Δεμελίδης ως Μπάκιγχαμ, πολίτη, υπηρέτης, τσιράκι, φάντασμα μαζί με την Ορέστη Τζιόβα. (Φωτογραφίες: Υπατία Κορνάρου).

 

Ο αστερίσκος στον Ριχάρδο ΙΙΙ* καταδεικνύει τις σκοτεινές ιστορίες κατάχρησης εξουσίας πίσω από τις κλειστές πόρτες των προβών, που όλο και πιο συχνά πλέον έρχονται στη δημοσιότητα. Η ελεύθερη αυτή διασκευή είναι προϊόν μυθοπλασίας και δεν αναφέρεται σε αληθινά πρόσωπα και καταστάσεις.

 

 

Πληροφορίες για την παράσταση «Ριχάρδος III*»

Ελεύθερη διασκευή: Ανδρέας Φλουράκης
Σκηνοθεσία-Δραματουργική Επεξεργασία: Ρουμπίνη Μοσχοχωρίτη
Δραματολόγος: Ξένια Γεωργοπούλου
Πρωτότυπη μουσική: Κώστας Νικολόπουλος
Κίνηση-Χορογραφίες: Σοφία Μαρτίου
Σκηνικά- Κοστούμια: Χαρά Κονταξάκη
Φωτογραφίες: Υπατία Κορνάρου
Τρέιλερ: Στέφανος Κοσμίδης
Βοηθός Σκηνοθέτη: Ανδρομάχη Κωστογιαννοπούλου
Υπεύθυνη επικοινωνίας: Χρύσα Ματσαγκάνη

Διανομή

 

Ορέστης Τζιόβας: Ριχάρδος, σκηνοθέτης

Γιώργης Παρταλίδης: νεαρός, νεκρός, Μπάκιγχαμ, πρίγκιπας, πολίτης, φάντασμα

Γιώργος Δεμελίδης: Μπάκιγχαμ, πολίτης, υπηρέτης, τσιράκι, φάντασμα
Ντένια Ψυλλιά: Λαίδη Άννα, Ιερωμένη, φάντασμα
Δημήτρης Καραβιώτης: Βασιλιάς Εδουάρδος, Πολίτης, Δήμαρχος, φάντασμα
Μαρία Καρακίτσου: Βασίλισσα Ελισάβετ, Ιερωμένη
Σπύρος Κυριαζόπουλος: Άντρας
Δανάη Τάγαρη: Δημοσιογράφος

 

Πού: Σύγχρονο Θέατρο, Ευμολπιδών 45, Γκάζι, τηλ. 210 3464380

Πότε: από 9 Μαΐου 2024 και κάθε Τετάρτη, Πέμπτη στις 21.15, Σάββατο στις 19.00, Κυριακή στις 21.15 (για 15 παραστάσεις)

Τιμές εισιτηρίων: 15 ευρώ (γενική είσοδος), 13 ευρώ (μειωμένο), 11 ευρώ (ομαδικά: άνω των 15 ατόμων), 8 ευρώ (ατέλειες)

Προπώληση έως 3 Μαΐου: 11 ευρώ

Διάρκεια παράστασης: 95 λεπτά

Ηλεκτρονική προπώληση εισιτηρίων: https://www.more.com/theater/rixardos-iii-1/

Παραγωγή Animatheatre

Η παράσταση επιχορηγείται από το Υπουργείο Πολιτισμού.