Ιάκωβος Μολυμπάκης: «Η “Αγορομάνα” δεν αφορά μόνο γονείς αλλά οποιονδήποτε παλεύει με τα τραύματα, τις ενοχές και τις ανασφάλειές του»

Διαγωνισμός για την παράσταση «Δείπνο με φίλους»
2 Μαρτίου 2024
«και ενθυμήθηκα πως είμαι γυναίκα»: φόρος τιμής στην Ελισάβετ Μουτζάν Μαρτινέγκου
2 Μαρτίου 2024
Διαγωνισμός για την παράσταση «Δείπνο με φίλους»
2 Μαρτίου 2024
«και ενθυμήθηκα πως είμαι γυναίκα»: φόρος τιμής στην Ελισάβετ Μουτζάν Μαρτινέγκου
2 Μαρτίου 2024

Ο Ιάκωβος Μολυμπάκης ερμηνεύει και σκηνοθετεί με την Αφροδίτη Μητσοπούλου την παράσταση «Αγορομάνα». (Φωτογραφίες: Δομνίκη Μητροπούλου).

 

Συνέντευξη στη Μαριλένα Θεοδωράκου

 

 

Τι σημαίνει να τιμωρείσαι επαγγελματικά επειδή έγινες μητέρα; Τι σημαίνει από την άλλη να μην έχεις παιδιά; Πώς βιώνει ένας άντρας την πατρότητα; Ο Ιάκωβος Μολυμπάκης μιλάει στο theatermag για την παράσταση «Αγορομάνα», στην οποία ερμηνεύει και σκηνοθετεί μαζί με την Αφροδίτη Μητσοπούλου. Οι δύο ηθοποιοί παρουσιάζουν την παράσταση κάθε Τετάρτη στο ΠΛΥΦΑ, ενώ μαζί τους έχουν και έναν διαφορετικό καλεσμένο.

 

 

Πώς σας ακούγεται η λέξη αγορομάνα, που είναι και ο τίτλος της παράστασης;

Έχει μια θέση κύρους, σαν τίτλος ευγενείας, σαν παράσημο. Επίσης, την σκέφτομαι σαν να είναι το όνομα μιας σούπερ ηρωίδας, μιας γυναίκας με υπερφυσικές δυνάμεις. Θα μπορούσε να είναι κόμικ και ταινία όπως ο Spiderman και ο Superman. Η Αγορομάνα και η κάθε μάνα βέβαια, μπορεί να μην κοιμάται για μέρες, μπορεί να σηκώνει περισσότερο βάρος από όσο νομίζεις, να αντέχει τον πόνο, να κάνει multitasking σε ακραίο βαθμό, να ολοκληρώνει δουλειές πιο γρήγορα από τη σκιά σου, να οργανώνει και να επηρεάζει πάρα πολλά άτομα.

Όμως, η μεγαλύτερή της δύναμη είναι να αγαπάει με έναν τρόπο που δεν μπορεί να συγκριθεί με τίποτα άλλο στον κόσμο και να είναι εκεί όταν πραγματικά τη χρειάζεσαι. Θα μου πεις είναι όλες έτσι; Φυσικά και όχι και εννοείται σε ένα πολύ μεγάλο ποσοστό όλα αυτά γίνονται με λάθος τρόπο, εξαρτητικά και ως δικαιολογία για αποφυγή οποιασδήποτε ευθύνης όπως είναι αυτή των επιθυμιών τους! Αλλά και πάλι δεν αναιρεί το ένα το άλλο. Όλοι μας είμαστε όλα, συγχρόνως και μαζί, οι χειρότεροι και οι καλύτεροι, αξιοθαύμαστοι και ανίκανοι.

 

Η Αφροδίτη Μητσοπούλου και ο Ιάκωβος Μολυμπάκης ερμηνεύουν και σκηνοθετούν την παράσταση «Αγορομάνα». (Φωτογραφίες: Δομνίκη Μητροπούλου).

 

Γονεϊκότητα, μαιευτική βία. Ποια είναι τα θέματα με τα οποία καταπιάνεται η Αφροδίτη Μητσοπούλου στο έργο της;

Η Αφροδίτη Μητσοπούλου στο έργο καταπιάνεται με διάφορα θέματα που αφορούν τη γονεϊκότητα. Κάποια από αυτά είναι οι έμφυλοι ρόλοι στην ανατροφή του παιδιού, η συντροφικότητα και οι διάφορες κοινωνικές πιέσεις και κριτικές που σου ασκούνται. Θέματα τα οποία οδηγούν στο πιο σημαντικό σημείο, κατά τη γνώμη μου, της παράστασης, και είναι εκείνο που αφορά τη μαιευτική βία. Ένα θέμα για το οποίο, κάθε φορά, με έκπληξη συνειδητοποιώ, πόσο, μα πόσο πολύ κόσμο αφορά και πόσο δεν το συζητάμε σαν κοινωνία.

Ένα άλλο σημαντικό κομμάτι της παράστασης, για το οποίο είμαι τόσο ευγνώμων, είναι αυτό των guest. Σε κάθε παράσταση έχουμε και έναν διαφορετικό καλεσμένο που φέρει τη δική του προσωπική ιστορία. Αυτόματα λοιπόν η ομπρέλα των θεμάτων που έχουν ακουστεί και θα ακουστούν ανοίγει απίστευτα πολύ. Τι σημαίνει να τιμωρείσαι επαγγελματικά επειδή έγινες μητέρα; Τι σημαίνει από την άλλη να μην έχεις παιδιά; Πώς βιώνει ενας άντρας την πατρότητα; Τι σημαίνει να είσαι χωρισμένη με παιδιά; Τι σημαίνει να χάνεις τον εαυτό σου και τα όνειρά σου μέσα σε αυτό το ταξίδι της γονεικότητας; Πώς βιώνει ένας επαγγελματίας στον τομέα υγείας όλα αυτά τα στερεότυπα και τις τόσο παραβιαστικές συμπεριφορές; Υπάρχει άλλος δρόμος/τρόπος; Μπορούμε κάπως να προετοιμαστούμε; κ.ο.κ..

Η παράσταση «Αγορομάνα» λοιπόν καταπιάνεται με όλα αυτά τα θέματα θέλοντας όμως να ακουστεί κυρίως η πλευρά που δε συζητιέται. Ναι είναι τέλειο και έχει πολύ χαρά να έχεις παιδιά, και ναι είναι πάρα πολύ σπουδαίο, αλλά αλήθεια είναι και ότι είναι πάρα πολύ δύσκολο και κάποιες στιγμές μπορεί να μην την παλεύεις, και όλα αυτά πάνε μαζί! Έχουμε μάθει σαν κοινωνία ότι τα πράγματα είναι μαύρα ή άσπρα, καλά ή κακά και συνεχώς έχουμε την ανάγκη να κατηγοριοποιούμε, αγαπώ- δεν αγαπώ, είναι φίλος-είναι εχθρός. Στην πραγματικότητα δεν ισχύει καθόλου αυτό και είναι όλα στη μέση, όλα συνυπάρχουν και πρέπει εμείς καθημερινά να βρίσκουμε τις ισορροπίες μας και με διάκριση να επαναπροσδιορίζουμε συνεχώς τα όριά μας. Είναι δύσκολο, πολύ δύσκολο.

 

 

 

Υπογράφετε τη σκηνοθεσία της παράστασης μαζί με την Αφροδίτη Μητσοπούλου. Πώς δουλέψατε και πώς θα σας δούμε επί σκηνής;

Αρκετά γρήγορα καταλάβαμε ότι θα είναι πιο κοντά σε έναν μονόλογο βλέποντας την Αφροδίτη πάνω στη σκηνή όλη την ώρα. Οπότε για μια μεγάλη περίοδο στην προετοιμασία ήμουν το μάτι απέξω. Αφού δημιουργήθηκε ένας βασικός κορμός και είχαμε και τα βασικά μας εργαλεία (συνεντεύξεις, τραγούδια, σκηνογραφία\χωροταξία), σιγά σιγά άρχισα να υπάρχω και εγώ στη σκηνή ως βοηθητικός, περιφερειακός ρόλος. Έχουμε χρησιμοποιήσει διάφορα στοιχεία από διαφορετικά είδη θεάτρου, τα οποία αγαπάμε και οι δύο, όπως είναι το Stand up, το μουσικό θέατρο και το θέατρο ντοκιμαντέρ.

Θα μπορούσα να μιλάω για ώρες για την Αφροδίτη και για την συνεργασία μας και για το πόσο σημαντική είναι για εμένα. Ό,τι συμβαίνει, συμβαίνει πολύ ομαλά και νιώθω πραγματικά πολύ τυχερός! Είναι πολύ σπάνιο να συνεργάζεσαι με ανθρώπους που να είστε τόσο κοντά αισθητικά και να δουλεύετε με σεβασμό ο ένας προς τον άλλον. Την θαυμάζω πάρα πολύ και ευγνωμονώ πάρα πολύ για την τόση εμπιστοσύνη που απλόχερα μου δείχνει! Θέλω να πιστεύω ότι ο ένας συμπληρώνει τον άλλον και μακάρι να συνεργαζόμαστε για πάρα πολλά χρόνια ακόμα.

 

Θα θέλατε να μας μιλήσετε για τις αντιδράσεις του κοινού στις μέχρι τώρα παραστάσεις;

Οι περισσότεροι ταυτίζονται πάρα πολύ και είναι απίστευτο το πώς η εμπειρία της γονεϊκότητας είναι τόσο παρόμοια! Παίρνουμε πολύ αγάπη και στήριξη. Όποιος έρθει θα γελάσει πολύ αλλά σίγουρα θα συγκινηθεί και πάρα πολύ. Πιστεύω ότι η παράσταση “Αγορομάνα” δεν αφορά μόνο γονείς αλλά οποιονδήποτε παλεύει με τα τραύματα, τις ενοχές και τις ανασφάλειές του. Οποιονδήποτε παλεύει να συνδεθεί και να δεσμευτεί με ανθρώπους και καταστάσεις που δεν είναι καθόλου τέλειες.

 

Η Αφροδίτη Μητσοπούλου υπογράφει το κείμενο και ερμηνεύει στην παράσταση «Αγορομάνα». (Φωτογραφίες: Δομνίκη Μητροπούλου).

 

Μπορείτε να μας πείτε μια ατάκα ή μια σκηνή με την οποία ταυτίζεστε περισσότερο;

Ταυτίζομαι πολύ με την ατάκα «Η μητρότητα είναι σαν ένα ιερό πράγμα που όλοι σέβονται, που είναι μια μπαρούφα, είναι μέχρι να πάρεις το τρόλεϊ. Σε βρίζουν όλοι που έχεις το καροτσάκι για να μπεις στο 15..». Πολλές φορές στη θεωρία τα λέμε πολύ καλά αλλά όταν έρχεται η στιγμή να ξεβολευτούμε, αμέσως αλλάζουν τα πράγματα. Και αυτό το βλέπουμε σε όλα τα επίπεδα, από τις σχέσεις που λέμε εύκολα π.χ. ένα σε «αγαπώ» χωρίς να είμαστε διατεθειμένοι να πάρουμε ούτε λίγο την ευθύνη του και να σκεφτούμε τι σημαίνει και ότι θα πρέπει να ξεβολευτούμε κάποιες στιγμές. Αλλά και κοινωνικά που όλοι ψάχνουμε μια επανάσταση χωρίς να θέλουμε να αλλάξουμε και πολλά. Η κάθε θέση ακόμα και αυτή του θύματος έχει κάποια προνόμια και βολεύει. Δυστυχώς, οποιαδήποτε μετακίνηση προσωπική/κοινωνική είναι πάρα πολύ δύσκολη και θέλει πολύ αγώνα!

 

 

 

Πληροφορίες για την παράσταση «Αγορομάνα»

Κείμενο: Αφροδίτη Μητσοπούλου
Σκηνοθεσία: Ιάκωβος Μολυμπάκης, Αφροδίτη Μητσοπούλου
Σκηνογραφία: Μαρία Καραθάνου
Φωτισμοί: Αποστόλης Κουτσιανικούλης
Πρωτότυπη μουσική: Κώστας Μητσόπουλος
Βοηθός σκηνοθέτη: Μαρία Χαριτοπούλου
Φωτογραφίες: Δομνίκη Μητροπούλου
Ερμηνεία: Αφροδίτη Μητσοπούλου, Ιάκωβος Μολυμπάκης
Υπεύθυνη επικοινωνίας: Αλεξάνδρα Διαλυνά
Παραγωγή: Scratch Theater Company

 

Πού: ΠΛΥΦΑ, Κορυτσάς 39, Aθήνα

Πότε: από 17 Ιανουαρίου 2024 και κάθε Τετάρτη στις 21.30

Διάρκεια παράστασης: 70 λεπτά

Τιμές εισιτηρίων: 14 ευρώ, 10 ευρώ (φοιτητικό, πολύτεκνων, άνω των 65, ΑΜΕΑ, άνεργοι) και 7 ευρώ (ατέλεια ΣΕΗ)

Ηλεκτρονική αγορά εισιτηρίων: Αγορομάνα | Εισιτήρια online! | More.com

Τηλεφωνικές κρατήσεις: καλέστε στο 211 7700000, Δευτέρα – Παρασκευή, 10:00-18:00
Για πληροφορίες σχετικά με την παράσταση καλέστε στο 6975 763357