Χριστίνα Κυριαζίδη: «Η παράσταση πραγματεύεται την πανδημία της λήθης και πως πλήττει την σύγχρονη γυναίκα»

«Golfώ» στο θέατρο 104
27 Φεβρουαρίου 2024
«Ζαν & Βεατρίκη» στο Από Μηχανής Θέατρο
28 Φεβρουαρίου 2024
«Golfώ» στο θέατρο 104
27 Φεβρουαρίου 2024
«Ζαν & Βεατρίκη» στο Από Μηχανής Θέατρο
28 Φεβρουαρίου 2024

 

Συνέντευξη στη Μαριλένα Θεοδωράκου

 

Η Χριστίνα Κυριαζίδη μιλάει στο theatermag για τη θεατρική παράσταση «Της Λήθης» η οποία, μετά από έναν επιτυχημένο κύκλο στον Τεχνοχώρο Φάμπρικα και έχοντας ταξιδέψει στο ACUD Theater του Βερολίνου, επιστρέφει στην Αθήνα για οκτώ μόνο παραστάσεις στο θέατρο Φούρνος από τις 2 έως τις 24 Μαρτίου. Η ίδια υπογράφει την ποίηση, τη σκηνοθεσία και ερμηνεύει στη solo performance, που είναι βασισμένη στην ποιητική της συλλογή με τίτλο «λάμδα θήτα».

 

 

Θα θέλατε να μας πείτε λίγα λόγια για την πορεία της παράστασης «Της Λήθης»;

[ΤΗΣ ΛΗΘΗΣ] είναι μια χοροθεατρική σκηνική σύνθεση (solo performance) βασισμένη στην ποιητική μου συλλογή [λάμδα θήτα]. Αποτελεί το δεύτερο μέρος της τριλογίας ΚΟΚΚΙΝΟ / ΤΗΣ ΛΗΘΗΣ / ΣΩΜΑ, μια σύμπραξη με τον Ισλανδό συνθέτη Smári Gudmundson. Η τριλογία αφορά την ΓΥΝΑΙΚΑ, και εξερευνά όλες τις πτυχές και προβληματικές της γυναικείας υπόστασης και ταυτότητας – αρχέτυπης, οντολογικής, σεξουαλικής, πολιτικής και κοινωνικής.

Η παράσταση πραγματεύεται την πανδημία της λήθης και πως πλήττει την σύγχρονη γυναίκα. Μέσα από θραύσματα ιστοριών διαφορετικών γυναικών την στιγμή που η μνήμη τις εγκαταλείπει, παρακολουθούμε το χρονικό ενός σιωπηλού θρήνου. Πρόκειται όμως για μια σιωπή θορυβώδη, γεμάτη άλματα μνήμης, από όπου ξεπηδούν φωνές γυναικών: θύματα γυναικοκτονίας, πολιτειακής βίας, προσφυγιάς, εγκατάλειψης. Μια σειρά γυναικών συναντιούνται πρόσκαιρα και αποσπασματικά λίγο πριν βυθιστούν στην λήθη. Ύστερα από έναν επιτυχημένο πρώτο κύκλο στον Τεχνοχώρο Φάμπρικα, η παράσταση ταξίδεψε στο ACUD Theater του Βερολίνου, και από τις 2 Μαρτίου επιστρέφει για περιορισμένο αριθμό παραστάσεων στο θέατρο Φούρνος στην Αθήνα.

 

 

 

Υπογράφετε την ποίηση, τη σκηνοθεσία και την ερμηνεία. Πώς δουλέψατε στην κάθε σας ιδιότητα;

Στα 19 χρόνια που έλλειπα στο εξωτερικό, είχα την τύχη να γνωρίσω μεγάλους δασκάλους όπως ο Eugenio Barba, ο Tapa Sudana, ο Thomas Richards, ο Yoshi Oida κ.ά. και γαλουχήθηκα στην ιδέα του «ηθοποιού – δημιουργού». Έχω μέχρι στιγμής παρουσιάσει συνολικά 17 solo performances σε φεστιβάλ, θέατρα και γκαλερί στην Ελλάδα, Γερμανία, Γαλλία, Ιταλία, Αργεντινή και Βραζιλία. Σε όλες αυτές τις δουλειές έχτισα το σκηνικό σύμπαν, υπήρξα, με άλλα λόγια, υπεύθυνη για τη σκηνική μου δραματουργία και παρουσία, καθώς και για τα συνειρμικά, σωματικά και συναισθηματικά τοπία που παρουσίαζα στον θεατή. Δεν δουλεύω το κείμενο, την σκηνοθεσία και την ερμηνεία ως ξεχωριστές ιδιότητες. Δημιουργώ ένα κειμενικό υλικό (βασισμένο συνήθως σε δίκη μου ποίηση ή σε ένα μοντάζ κειμένων σχετικών με το θέμα της παράστασης) και στην συνέχεια το «χορογραφώ», μια δημιουργική διαδικασία κατά την οποία η τεχνική συνδιαλέγεται με τους προβληματισμούς μου, την αίσθηση, και το ένστικτο, και ακολουθεί εικόνες και συνειρμούς από το προσωπικό και συλλογικό ασυνείδητο.

 

Πώς λειτουργεί η μουσική του Smári Gudmundsson στην παράσταση;

Με τον Smári μιλήσαμε για την θεματολογία, τις εικόνες, και την δυναμική της παράστασης πριν αρχίσει η σύνθεση της πρωτότυπης μουσικής [ΤΗΣ ΛΗΘΗΣ], που κυκλοφορεί πλέον σε όλα τα streaming platforms κάτω απο τον τίτλο [OBLIVION]. Η θεματολογία της παράστασης είναι «σκοτεινή», ωστόσο θεωρήσαμε ότι η μουσική επένδυση πρέπει να κινείται σε ένα παράλληλο τοπίο, και να εμβαθύνει την σκηνική δραματουργία μέσα από την αντίθεση, και όχι την περιγραφή. Με αυτόν τον τρόπο, η μουσική σύνθεση [ΤΗΣ ΛΗΘΗΣ] του Smári Gudmundsson λειτουργεί ως ένα φωτεινό αντίβαρο στην τραγική φιγούρα της ηρωίδας που βυθίζεται ολοένα και περισσότερο σε τοπία τρέλας, βίας και απόγνωσης.

 

 

Ποιες ήταν οι εντυπώσεις του κοινού στις προηγούμενες παραστάσεις;

Παρόλο που πρόκειται για μια παράσταση με ασυνήθιστη σκηνική δραματουργία για τα ελληνικά δεδομένα, οι εντυπώσεις του κοινού στην Αθήνα ήταν πολύ θετικές. Πραγματικά συνταρακτική όμως υπήρξε η εμπειρία μας από την παρουσίαση [ΤΗΣ ΛΗΘΗΣ] στο Βερολίνο. Χωρίς να μπορεί να συνδεθεί με τη γλώσσα και κατά συνέπεια με τα κειμενικά τοπία, το Βερολινέζικο κοινό αγκάλιασε την παράσταση μέσα από την σωματική δραματουργία, τις εικόνες, τους ήχους και τους συνειρμούς, και αξίζει να σημειωθεί ότι, υπήρξε παρά πολύ ενθουσιώδες με αυτήν τη δουλειά, πολύ περισσότερο ακόμη και από το Αθηναϊκό κοινό.

 

Ποια είναι τα επόμενά σας επαγγελματικά σχέδια;

Να ταξιδέψω σε Ελλάδα και εξωτερικό με την παράσταση [ΤΗΣ ΛΗΘΗΣ], και να ολοκληρώσω την τριλογία ΚΟΚΚΙΝΟ / ΤΗΣ ΛΗΘΗΣ / ΣΩΜΑ, με την δημιουργία της σκηνικής σύνθεσης [ΣΩΜΑ]. Παράλληλα, αυτήν την στιγμή δουλεύω τις [ΡΩΓΜΕΣ], μια περφόρμανς που πραγματεύεται την σύγκρουση της ΓΥΝΑΙΚΑΣ με τις δομές και τα κατάλοιπα της πατριαρχίας ανά τους αιώνες.

 

 

Πληροφορίες για την παράσταση «Της Λήθης»

Ποίηση, Σκηνοθεσία, Ερμηνεία: Χριστίνα Κυριαζίδη
Μουσική: Smári Gudmundsson
Σκηνικά αντικείμενα: Σταμάτης Λεόντιος

Ενδυματολόγος: Ελένη Νομίδη
Φωτισμοί: Νεφέλη Κουμιωτάκη
Επικοινωνία: Ελπίδα Χαρίτου
Φωτογραφίες: Κατερίνα Αρβανίτη
Παραγωγή: OurStories AMKE

 

Πού: Θέατρο Φούρνος, Μαυρομιχάλης 168, Αθήνα 11472

Πότε: από 2 Μαρτίου 2024 και κάθε Σάββατο, στις 21.00 και Κυριακή στις 20.00.

Διάρκεια παράστασης: 50 λεπτά

Τιμές εισιτηρίων: 12 ευρώ (κανονικό), 10 ευρώ (μειωμένο: φοιτητές, άνεργοι ΟΑΕΔ, ΑμΕΑ, συνοδός ΑμΕΑ, άνω των 65)

Ηλεκτρονική προπώληση εισιτηρίων: ticketservices.gr https://www.ticketservices.gr/event/tis-lithis/