Είδαμε την παράσταση «Οθέλλος / Πορνογραφία»

Αλεξάνδρα Χαραλαμπίδου: «Η μητρότητα για μένα είναι ένστικτο που υπάρχει ανεξάρτητα αν έχει μια γυναίκα παιδί»
23 Ιανουαρίου 2024
Ο Χάρης Φραγκούλης σκηνοθετεί τη «Σκέψη»
23 Ιανουαρίου 2024
Αλεξάνδρα Χαραλαμπίδου: «Η μητρότητα για μένα είναι ένστικτο που υπάρχει ανεξάρτητα αν έχει μια γυναίκα παιδί»
23 Ιανουαρίου 2024
Ο Χάρης Φραγκούλης σκηνοθετεί τη «Σκέψη»
23 Ιανουαρίου 2024

Οι ηθοποιοί Γιώργος Κριθάρας, Αιμιλία Βάλβη, Κατερίνα Παπανδρέου και Νικόλας Μαραγκόπουλος στην παράσταση «Οθέλλος / Πορνογραφία» που σκηνοθετεί ο Γιάννης Λεοντάρης. (Φωτογραφίες: Εβίτα Σκουρλέτη).

 

Γράφει η Μαριλένα Θεοδωράκου

 

Μερικές φορές χρειάζεται μια γενναία διασκευή ενός κειμένου, ώστε 421 χρόνια μετά από τη συγγραφή του, να μπορέσει να αγγίξει και να συγκινήσει το κοινό. Αυτό συνέβη στην περίπτωση της παράστασης «Οθέλλος / Πορνογραφία», που είδαμε στο θέατρο Σταθμός.

Ο Γιάννης Λεοντάρης, που υπογράφει την απόδοση του κειμένου και τη σκηνοθεσία της παράστασης, έκανε αυτό που στη γλώσσα του κινηματογράφου ονομάζεται breakdown. Χώρισε, δηλαδή σε κομμάτια το κείμενο του Ουίλιαμ Σαίξπηρ, διάλεξε τα πιο καίρια και ουσιαστικά σημεία του και στη συνέχεια συνέθεσε τα κομμάτια του παζλ σε μια φρέσκια παράσταση υπό τον τίτλο «Οθέλλος / Πορνογραφία», που εστιάζει και αναδεικνύει έναν σημαντικό πυρήνα του: τις γυναικοκτονίες της Δυσδαιμόνας και της Αιμιλίας. Έχει μεγάλο ενδιαφέρον ο τρόπος που ακούμε μέρη του κειμένου του Σαίξπηρ αυτούσια, ενώ μαζί με αυτά έχουν χρησιμοποιηθεί άλλα στοιχεία που εξυπηρετούν τον υπότιτλο της παράστασης, Πορνογραφία.

 

Ο Νικόλας Μαραγκόπουλος ερμηνεύει τον Ιάγο. (Φωτογραφίες: Εβίτα Σκουρλέτη).

 

Η επιλογή του Γιάννη Λεοντάρη να κρατήσει τους τέσσερις ρόλους, Οθέλλος, Δυσδαιμόνα, Ιάγος και Αιμιλία, αποδεικνύεται σωστή, καθώς είναι ακριβώς όσοι χρειάζονται για να αποδώσουν οι τέσσερις αυτοί χαρακτήρες όσα αυτή η παράσταση θέλει να μεταφέρει στους θεατές: να ενώσει τις τελείες ανάμεσα στην πορνογραφία και την έμφυλη βία, ανάμεσα στο χθες και το σήμερα. Και το πετυχαίνει.

Αρχικά με το ρόλο του Ιάγου, ο οποίος εμφανίζεται ως «παπαράτσι» και με μια φωτογραφική μηχανή, τραβάει πόζες της Δυσδαιμόνας, τις οποίες πρόκειται να δείξει στον Οθέλλο προκειμένου να του αποδείξει ότι η σύζυγός του είναι άπιστη. Με τρομερό χιούμορ, που κάνει τους θεατές να τον συμπαθήσουν, ο Νικόλας Μαραγκόπουλος έχει πλάσει έναν Ιάγο πανούργο και ταυτόχρονα αστείο, που έχει βάλει σκοπό της ζωής του να διαστρεβλώσει την πραγματικότητα και να αποδείξει στον αφέντη του και στρατηγό της Βενετίας, τον Οθέλλο, ότι η γυναίκα του η Δυσδαιμόνα τον απατά με τον πιστό και αγαπημένο του αξιωματικό, τον Κάσσιο. Τίποτα από αυτά δεν είναι αλήθεια, ωστόσο ανάλογα με τον τρόπο που κάποιος που εμπιστευόμαστε μας παρουσιάζει τα πράγματα, μπορεί να μας κάνει να πέσουμε θύματα απάτης και να οδηγηθούμε σε αδικίες, ακόμα και σε δολοφονία.

Αυτό ακριβώς συμβαίνει στον Οθέλλο, έναν ρόλο που ο Γιώργος Κριθάρας έχει δουλέψει πολύ καλά, ώστε να ερμηνεύσει τη ρομαντική του πλευρά, αλλά κυρίως τις εντάσεις του, με τον θυμό, την αγωνία, το πάθος, τη ζήλια και την τελική του απόφαση να σκοτώσει την αγαπημένη του σύζυγο, ακόμα αν και αυτό τον πονάει πολύ. Η έμφυλη βία, η βία ανάμεσα σε έναν άνδρα και μια γυναίκα, φουντώνει με τις «κατασκευασμένες αποδείξεις» για την απιστία της Δυσδαιμόμας, μέσω των βίντεο της παράστασης που έχει κάνει ο Γιάννης Λεοντάρης, τα οποία προβάλλονται στο φόντο.

 

Η Αιμιλία Βάλβη είναι η Δυσδαιμόνα. (Φωτογραφίες: Εβίτα Σκουρλέτη).

 

Η Κατερίνα Παπανδρέου ερμηνεύει την Αιμιλία. (Φωτογραφίες: Εβίτα Σκουρλέτη).

 

Η Δυσδαιμόνα και η Αιμιλία, οι δύο χαρακτήρες που υποδύονται η Αιμιλία Βάλβη και η Κατερίνα Παπανδρέου αντίστοιχα, μας ανακουφίζουν κάπου κάπου, γλυκιές και αθώες που δεν μπορούν να πιστέψουν ότι κατηγορούνται για κάτι που δεν έχουν διαπράξει. Και οι τέσσερις ηθοποιοί, πιστοί στο κείμενο αλλά και με τη δική τους ματιά ο καθένας στο ρόλο του, έχουν καταφέρει να συντονιστούν υπό τις σκηνοθετικές οδηγίες του Γιάννη Λεοντάρη και να λειτουργήσουν επί σκηνής σαν ένας διαβήτης που σχεδιάζει τον τέλειο κύκλο. Η ιστορία εξελίσσεται μπροστά στα μάτια των θεατών, οι οποίοι γινόμαστε μάρτυρες όχι ενός, αλλά τεσσάρων εγκλημάτων εντός και εκτός σκηνής: της Δυσδαιμόνας, της Αιμιλίας, του Ιάγου και του Κάσσιου.

 

Ο Γιώργος Κριθάρας ως Οθέλλος. (Φωτογραφίες: Εβίτα Σκουρλέτη).

 

Η Αιμιλία Βάλβη, υπογράφει και τα κοστούμια της παράστασης και είναι μια από τις σπάνιες περιπτώσεις όπου μια ηθοποιός στο θέατρο αναλαμβάνει και ρόλο ενδυματολόγου με επιτυχία. Τα ρούχα των τεσσάρων χαρακτήρων, έχουν όγκο, είναι κομψά και εντυπωσιάζουν με τις ιδιαίτερες λεπτομέρειες στα μανίκια τους. Ο λιτός σκηνικός χώρος που έχει κάνει όλη η ομάδα, η μουσική και ο σχεδιασμός ηχητικού περιβάλλοντος του Βασίλη Μαντζούκης, όπως και οι φωτισμοί του Νίκου Βλασόπουλου, εξυπηρετούν και ενισχύουν την κίνηση των τεσσάρων ηθοποιών, οι οποίοι στροβιλίζονται ρυθμικά στη σκηνή του θεάτρου Σταθμός για περίπου εκατό λεπτά, με αποκορύφωμα την τελευταία σκηνή της παράστασης, όπου ο σκηνοθέτης έχει τοποθετήσει και τους τέσσερις σαν φιγούρες από έναν πίνακα ζωγραφικής.

Και ενώ το σώμα της Δυσδαιμόνας κατακερματίζεται στο φόντο του σκηνικού, ενώ η Δυσδαιμπόνα και η Αιμιλία είναι νεκρές, η παράσταση «Οθέλλος / Πορνογραφία» έρχεται να υπογραμμίσει ότι η ιστορία της πατριαρχικής βίας δυστυχώς υφίσταται, ακόμα και μετά από 421 χρόνια όπου ο Σαίξπηρ έγραψε το εν λόγω έργο.

Να σημειώσουμε ότι πρόκειται για την τρίτη παράσταση του Γιάννη Λεοντάρη μετά το «Όπως πάει το ποτάμι» και την «Ψυχολογία Συριανού συζύγου: Χριστίνα», που επίσης παρουσιάστηκαν στο Θέατρο Σταθμός. Αναμένουμε τις επόμενες δουλειές του σκηνοθέτη και της ομάδας του.

 

 

Πληροφορίες για την παράσταση «Οθέλλος / Πορνογραφία»

Μια διασκευή του Οθέλλου του Ουίλλιαμ Σαίξπηρ
Απόδοση – Σκηνοθεσία: Γιάννης Λεοντάρης
Σκηνικά: Η ομάδα
Κοστούμια: Αιμιλία Βάλβη
Μουσική – Σχεδιασμός ηχητικού περιβάλλοντος: Βασίλης Μαντζούκης
Σχεδιασμός φωτισμών: Νίκος Βλασόπουλος
Βοηθός σκηνοθέτη: Αγγελική Λεοντάρη
Βίντεο παράστασης: Γιάννης Λεοντάρης
Φωτογραφίες: Εβίτα Σκουρλέτη
Γραφιστικός σχεδιασμός: Βίκτωρ Γκουντάρας, Hervik Studio
Επικοινωνία – Προβολή: Λία Κεσοπούλου
Οργάνωση παραγωγής: Δόμνα Χουρναζίδου
Παραγωγή: Εταιρεία Θεάτρου αντίqρηση
Η παράσταση «Οθέλλος / Πορνογραφία» πραγματοποιείται με την οικονομική υποστήριξη του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού.

Διανομή (με αλφαβητική σειρά)
Αιμιλία Βάλβη (Δυσδαιμόνα)
Γιώργος Κριθάρας (Οθέλλος)
Νικόλας Μαραγκόπουλος (Ιάγος)
Κατερίνα Παπανδρέου (Αιμιλία)

 

Πού: Θέατρο Σταθμός, Β. Ουγκώ 55, Μεταξουργείο, Αθήνα, τηλ. 210 5230267

Πότε: από 15 Ιανουαρίου 2024 και κάθε Δευτέρα και Τρίτη στις 21.00 (τη Δευτέρα 12/2/24 θα πραγματοποιηθεί διπλή παράσταση στις 21.00 και μεταμεσονύχτια στις 23.30). Έως 27 Φεβρουαρίου 2024

Διάρκεια παράστασης: 100 λεπτά (χωρίς διάλειμμα)

Τιμές εισιτηρίων: 15 ευρώ (κανονικό), 13 ευρώ (φοιτητών και άνω των 65), 10 ευρώ (ΑμεΑ, ανέργων, ατέλειες και ομαδικά άνω των 8 ατόμων)

Ηλεκτρονική προπώληση εισιτηρίων: https://www.more.com/theater/othellos/pornografia/

Περισσότερα:
https://stathmostheatro.gr

https://www.facebook.com/theatrostathmos2

https://www.instagram.com/theatro_stathmos/