Αλεξάνδρα Χαραλαμπίδου: «Η μητρότητα για μένα είναι ένστικτο που υπάρχει ανεξάρτητα αν έχει μια γυναίκα παιδί»

Η Φωτεινή, η Αμέλια, η Μάγδα και η Χαρά στην «Αίθουσα Αναμονής»
23 Ιανουαρίου 2024
Είδαμε την παράσταση «Οθέλλος / Πορνογραφία»
23 Ιανουαρίου 2024
Η Φωτεινή, η Αμέλια, η Μάγδα και η Χαρά στην «Αίθουσα Αναμονής»
23 Ιανουαρίου 2024
Είδαμε την παράσταση «Οθέλλος / Πορνογραφία»
23 Ιανουαρίου 2024

Η Αλεξάνδρα Χαραλαμπίδου ερμηνεύει στην παράσταση «Γυναίκες στο ντιβάνι».

 

Συνέντευξη στη Μαριλένα Θεοδωράκου

 

Τρεις διαφορετικές γυναίκες, τρεις διαφορετικές εξομολογήσεις, τρεις διαφορετικές οπτικές. Η ηθοποιός Αλεξάνδρα Χαραλαμπίδου μιλάει στο στο theatermag για την Ήρα, τη Χαρούλα και τη Μαρία, τις τρεις ηρωίδες που ερμηνεύει σε έναν ρόλο, στην παράσταση του έργου «Γυναίκες στο ντιβάνι» της Βούλας Αργυροπούλου. Η παράσταση ανεβαίνει στο Θέατρο Αλκμήνη σε σκηνοθεσία Σάκη Τσινιάρου.

 

Ποιες ήταν οι πρώτες σας σκέψεις όταν διαβάσατε το έργο «Γυναίκες στο ντιβάνι» της Βούλας Αργυροπούλου;

Πριν ένα χρόνο άρχισε η συνεργασία μου με την Jukebooks, την μεγαλύτερη διαδικτυακή πλατφόρμα audiobooks ως αφηγήτρια. Το πρώτο βιβλίο που αφηγήθηκα ήταν το «Γυναίκες στο ντιβάνι» της Βούλας Αργυροπούλου από τις εκδόσεις Κάκτος. Ανακάλυψα 24 υπέροχους μονολόγους και από την πρώτη στιγμή ένιωσα ότι αυτές οι γυναίκες που έπλασε η κ. Αργυροπούλου θέλαν να βγουν από τις σελίδες του βιβλίου και να πάρουν σάρκα και οστά! Κάθε ιστορία, κάθε γυναίκα ήταν τόσο δυνατή και τόσο αληθινή που μου θύμιζε τις γυναίκες που κυκλοφορούσαν γύρω μας. Το συζήτησα κάποια στιγμή με τον Σάκη Τσινιάρο, τον φίλο και σκηνοθέτη μου και μετά όλα πήραν μαγικά τον δρόμο τους.

 

 

Η μητρότητα, η επιβίωση μιας γυναίκας σε μια πατριαρχική κοινωνία. Πώς καθορίζουν τη ζωή μιας γυναίκας τα κοινωνικά στερεότυπα;

Ξέρετε, λέω πολύ συχνά ότι οι λέξεις είναι γράμματα σε σειρά και αυτό που τις κάνει να ξεχωρίζουν είναι αυτό που υπονοούν ανάλογα με τη χρήση τους. Η μητρότητα για μένα είναι ένστικτο που υπάρχει ανεξάρτητα αν έχει μια γυναίκα παιδί. Έχω παιδιά, αλλά έχω και γυναίκες στη ζωή μου που δεν έχουν και όμως μας συνδέει η ίδια αίσθηση μητρότητας. Το βλέπω στις αντιδράσεις τους και στην συμπεριφορά τους απέναντι στα παιδιά. Και είναι επιλογή τους να μην κάνουν παιδιά, όπως είναι επιλογή τους να κάνουν. Δικιά τους όμως επιλογή, όχι κάποιου άλλου εν αγνοία τους όπως π.χ. συμβαίνει σε μια από τις ηρωίδες που υποδύομαι, την Χαρούλα. Ακόμα και αν έχουν αποδεχτεί ότι δεν μπορούν, όταν έρχονται αντιμέτωπες με καταστάσεις βίας εις βάρος παιδιών, το ένστικτο αυτό, που είναι συνώνυμο με την προστασία τους, ενεργοποιείται όπως συμβαίνει στην Ήρα.

Ζούμε σε μια πατριαρχική κοινωνία παρόλο που κάνουμε ό,τι μπορούμε για να το κρύβουμε. Το αποδεικνύουν οι γυναικοκτονίες, οι κακοποιημένες γυναίκες που δεν τολμούν να φύγουν από το άρρωστο περιβάλλον που ζουν, πολλές φορές μαζί με τα παιδιά τους. Η υποταγή στον άντρα – αφέντη που βιώνουν πολλές γυναίκες, τον οποίο μάλιστα δεν έχουν διαλέξει, όπως συμβαίνει στη Μαρία.

Μια γυναίκα, ακόμα και σήμερα, παλεύει να αντιμετωπιστεί ως ίση στις επαγγελματικές προοπτικές, στις οικονομικές απολαβές, στον κοινωνικό σεβασμό με τους άντρες. Δεν είναι φυσικά όλοι οι άντρες έτσι. Ίσα ίσα που υπάρχουν και αυτοί, και ευτυχώς είναι πολλοί, που στηρίζουν την ισότητα. Δεν θα είμαστε ποτέ ίδιοι. Αυτό είναι και το γοητευτικό! Να είμαστε διαφορετικοί, αλλά ίσοι.

 

 

Τρεις διαφορετικές γυναίκες. Τρεις διαφορετικές εξομολογήσεις. Τρεις διαφορετικές οπτικές. Θα θέλατε να μας μιλήσετε για το ρόλο σας;

Χαίρομαι πολύ που μου κάνετε αυτή την ερώτηση με την συγκεκριμένη διατύπωση! Ένας ρόλος! Έτσι αντιμετώπισα αυτές τις τρεις τόσο διαφορετικές ηρωίδες που θα υποδυθώ. Παρόλο που είναι πολύ ξεχωριστές και διαφέρουν σε πάρα πολλά επίπεδα – ηλικιακό, μορφωτικό, κοινωνικό, το μέρος που ζουν, σε ποια οικογένεια έχουν μεγαλώσει – στο βάθος είναι μία γυναίκα που καθορίζεται από τα ένστικτά της. Είναι ένας άνθρωπος ο οποίος όταν έρθει αντιμέτωπος με οποιαδήποτε μορφή βίας θα αντιδράσει το ίδιο.

Πολλές φορές σκεφτόμουν ότι όσο τις “γνώριζα” συνειδητοποιούσα ότι αν τους άλλαζα πλαίσιο και περιβάλλον και έβαζα την μία στην θέση της άλλης, η κατάληξή τους θα ήταν η ίδια.

 

Υπογράφετε και τη δραματουργική επεξεργασία του έργου. Πώς δουλέψατε πάνω σε αυτό το κομμάτι;

Καταρχάς δεν τις αντιμετώπισα σαν την ηθοποιό που θα τις υποδυθεί. Προσπάθησα να βρω την αλήθεια τους, τα θέλω τους και τα κίνητρά τους, χωρίς να έχω εμένα στο μυαλό μου γιατί δεν ήθελα ασυναίσθητα να με διευκολύνω… Όταν εμβάθυνα αρκετά και δημιούργησα τρεις διαφορετικές προσωπικότητες, αποδεσμεύτηκα από αυτήν την ιδιότητα και τις αντιμετώπισα ξανά σαν ηθοποιός. Ακούγεται λίγο παρανοϊκό (γέλιο), αλλά ήθελα να είμαι ειλικρινής και έντιμη μαζί τους.

 

 

Ο Σάκης Τσινιάρος υπογράφει τη σκηνοθεσία και ερμηνεύει μαζί σας επί σκηνής. Πώς ήταν η συνεργασία σας;

Θα σας πω ότι είμαι τυχερή! Είναι ευλογία στο χώρο μας να συναντάς ανθρώπους με την ίδια φλόγα και κοινούς κώδικες επικοινωνίας. Με τον Σάκη Τσινιάρο μας συνδέει πάνω από όλα μια φιλιά και ένας σεβασμός. Γνωριστήκαμε σε παράσταση σαν συνάδελφοι ηθοποιοί – γιατί πρέπει να σας πω ότι εκτός από σκηνοθέτης είναι και υπέροχος ηθοποιός – και από τότε δέσαμε! Η χημεία! Δεν τολμώ να πω για αυτόν, αλλά όσον αφορά εμένα θα σας πω ότι τον θαυμάζω απεριόριστα πρώτα ως άνθρωπο και έπειτα ως καλλιτέχνη.
Νομίζω όμως ότι αυτό που μας χαρακτηρίζει είναι ότι με κάποιο τρόπο ισορροπούμε ανάμεσα στην επαγγελματική σχέση και την προσωπική. Μάλλον η χημεία που λέγαμε! Όταν συζητάς με κάποιον και ο ένας τελειώνει την πρόταση του άλλου το λες και καρμικό!

 

Υπάρχει κάποια φράση του έργου, η οποία έχει ιδιαίτερη βαρύτητα για εσάς;

Μια πολύ σημαντική σχέση στις ζωές των ηρωίδων μου, η οποία τις έχει καθορίσει κιόλας, είναι αυτή με την μητέρα τους. Όποτε λοιπόν η Ήρα, η Χαρούλα και η Μαρία αναφέρονται σε αυτές, δεν σας κρύβω ότι ανατριχιάζω λίγο παραπάνω.

 

 

Πληροφορίες για την παράσταση «Γυναίκες στο ντιβάνι»

Συγγραφέας: Βούλα Αργυροπούλου
Διασκευή: Σκηνοθεσία: Σάκης Τσινιάρος
Δραματουργική επεξεργασία: Αλεξάνδρα Χαραλαμπίδου
Σκηνικά/Κοστούμια: LiwLiwX.
Μουσική: Αχιλλέας Στέλιος
Σχεδιασμός φωτισμών: Δημήτρης Χρησταράς
Εικαστικά: Μαίρη Πανδή
Φωτογράφιση προγράμματος: Νίκος Χατζηβασιλείου
Έκδοση προγράμματος: Εκδόσεις ΚΑΚΤΟΣ
Βοηθός σκηνοθέτη: Μάρω Χαραλαμπίδου
Δημόσιες Σχέσεις: Χρύσα Ματσαγκάνη
Μαλιιά/ μακιγιάζ: Γιώργος Καρδάτος
Παραγωγή: Light on Stage

Ερμηνεία: Αλεξάνδρα Χαραλαμπίδου, Σάκης Τσινιάρος

 

Πού: Θέατρο Αλκμήνη, Secret Room, Αλκμήνης 8-12, Γκάζι, τηλ. 210 3428650 (Σταθμός ΜΕΤΡΟ Κεραμεικός)

Πότε: από Δευτέρα 22 Ιανουαρίου 2024 και κάθε Δευτέρα στις 18.30 και Τρίτη στις 21.00

Διάρκεια παράστασης: 75 λεπτά

Τιμές εισιτηρίων: 13 ευρώ (γενική είσοδος), 9 ευρώ (μειωμένο), 5 ευρώ (ατέλειες)

Ηλεκτρονική προπώληση εισιτηρίων: ” Γυναίκες στο ντιβάνι” της Βούλας Αργυροπούλου | Εισιτήρια online! | More.com