Ντίνα Κούκου: «Είναι σημαντικό να αναδείξουμε τους λόγους που η ερώτηση “Γιατί Τώρα” πρέπει να εξαλειφθεί, να μην γίνεται»

Αντώνης Αντωνόπουλος και Lowtronik: επιστρέφουν με τον «Εκκλησιαστή» στο Bios
13 Ιανουαρίου 2024
Διαγωνισμός για την παράσταση «Οθέλλος / Πορνογραφία»
15 Ιανουαρίου 2024
Αντώνης Αντωνόπουλος και Lowtronik: επιστρέφουν με τον «Εκκλησιαστή» στο Bios
13 Ιανουαρίου 2024
Διαγωνισμός για την παράσταση «Οθέλλος / Πορνογραφία»
15 Ιανουαρίου 2024

Η Ντίνα Κούκου ερμηνεύει στην παράσταση «Γιατί Τώρα» που παρουσιάζεται στο θέατρο 104.

 

 

Συνέντευξη στη Μαριλένα Θεοδωράκου

 

Η Θεατρική Ομάδα Ανδρομέδα παρουσιάζει την παράσταση «Γιατί Τώρα», η οποία ανεβαίνει κάθε Σάββατο και Κυριακή στο θέατρο 104. Η ηθοποιός Ντίνα Κούκου μιλάει στο theatermag για το θέμα του έργου που αφορά τη ψυχολογία των θυμάτων κακοποίησης, τον όρο victim blaming και εύχεται να εξαλειφθεί η ερώτηση «Γιατί Τώρα». Να σημειώσουμε ότι η παράσταση έκανε πρεμιέρα στις 25 Νοεμβρίου, Παγκόσμια Ημέρα για την Εξάλειψη της Βίας κατά των Γυναικών.

 

«Αφορμή για την φετινή μας παράσταση στάθηκε ο ερχομός του κινήματος #metoo στην Ελλάδα, έπειτα από όλα όσα άρχισαν να ακούγονται σχετικά με τη συναισθηματική, λεκτική, σωματική και σεξουαλική κακοποίηση ανθρώπων» εξηγεί η Ντίνα Κούκου. «Βλέπαμε τις αντιδράσεις του κόσμου στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και τον τρόπο που τα θέματα προβάλλονταν από τους δημοσιογράφους στα μέσα μαζικής ενημέρωσης. Εντοπίσαμε την προβληματική χρήση της ερώτησης «Γιατί Τώρα», εξού και ο τίτλος της παράστασης.

Γίνονταν συχνά ερωτήσεις, όπως «γιατί το λέει τώρα», «γιατί δεν έφευγε», πολλές φορές με καχύποπτο και επικριτικό τρόπο απέναντι στα θύματα. Αυτό οδηγεί στο φαινόμενο του victim blaming, το να κατηγορούμε, δηλαδή, το θύμα που άργησε να αντιδράσει ή να μιλήσει. Πολλές φορές εστιάζουμε τόσο πολύ στο πως αντιδρά ο κάθε άνθρωπος μεμονωμένα και δεν εστιάζουμε στην κοινωνία, στην κουλτούρα της βίας που επικρατεί και, φυσικά, στο τι κάνει το κράτος για να προασπίζει τους πολίτες του. Είναι σημαντικό να υπάρχει ένα ασφαλές κοινωνικό πλαίσιο και να νιώθουν οι άνθρωποι ότι μπορούν οποιαδήποτε χρονική στιγμή να διεκδικήσουν τη δικαίωσή τους».

 

H Φανή Γρύλλη, η Ντίνα Κούκου και η Αναστασία Τσούτση ερμηνεύουν στην παράσταση «Γιατί Τώρα». (Φωτογραφίες: Χρήστος Κοτσιρέας).

 

 

Έχουμε μάθει να ζούμε με την πεποίθηση ότι «έτσι είναι οι δουλειές» και για να πετύχει κάποιος πρέπει να «φτύσει αίμα»

«Συχνά τα θύματα κακοποίησης έχουν το αίσθημα ότι φταίνε, ή αναρωτιούνται «ποιος θα με πιστέψει τώρα», «σε ποιον να το πω» ή «τι να κάνω, δεν έχω αποδείξεις, είναι ο λόγος μου εναντίον του άλλου» συνεχίζει η Ντίνα Κούκου. «Το θέμα είναι αρκετά περίπλοκο από μόνο του, οπότε σκεφτήκαμε ότι είναι σημαντικό να αναδείξουμε τους λόγους που η ερώτηση “Γιατί Τώρα” πρέπει να εξαλειφθεί, να μην γίνεται.

Πάντα στις παραστάσεις μας εστιάζουμε στο κομμάτι της έμφυλης βίας, άλλωστε είμαστε γυναίκες στην «ομάδα Ανδρομέδα» και μάς αφορά άμεσα. Αρχίσαμε να κάνουμε έρευνα, να παίρνουμε μαρτυρίες από γυναίκες και έπειτα στήθηκε δραματουργικά το κείμενο. Μιλήσαμε με γυναίκες που βίωσαν ψυχολογική βία, κυρίως, στον εργασιακό τους χώρο και δεν μπορούσαν να το καταγγείλουν ή άργησαν να φύγουν από το τοξικό εργασιακό τους περιβάλλον. Η ψυχολογική βία, δεν αποδεικνύεται, γιατί δεν έχει σωματικά σημάδια και είναι πολύ πιο δύσκολο να εντοπιστεί. Έχουμε μάθει να ζούμε με την πεποίθηση ότι «έτσι είναι οι δουλειές», «είναι σκληρά τα πράγματα» και ότι για να πετύχει κάποιος πρέπει «να φτύσει αίμα». Οπότε, θεωρήσαμε σημαντικό να αναδείξουμε – μεταξύ άλλων- και αυτό το πρόσωπο της βίας.

Εντοπίσαμε έντονα στην έρευνά μας ότι άνθρωποι σε ανώτερες θέσεις, σε θέσεις εξουσίας, συχνά εκδηλώνουν σημάδια ναρκισσιστικής συμπεριφοράς. Είδαμε ότι τελικά αφορά πολύ κόσμο, ότι όλοι λίγο πολύ έχουμε να πούμε μια ιστορία πάνω σ’ αυτό».

 

Ο Παύλος Πιέρρος και η Ντίνα Κούκου. (Φωτογραφίες: Χρήστος Κοτσιρέας).

 

Ανά πάσα ώρα και στιγμή μπορεί οποιοσδήποτε άνθρωπος να βρεθεί μπλεγμένος σε μια κακοποιητική συνθήκη

«Για να δούμε το θέμα σφαιρικά, έχουμε εντάξει στο κείμενο και έναν άνδρα που έχει υποστεί βία» λέει η ηθοποιός. «Είμαστε τρεις γυναίκες επί σκηνής, η Φανή Γρύλλη, η Αναστασία Τσούτση και εγώ, που εργαζόμαστε σε έναν φορέα στήριξης θυμάτων κακοποίησης. Μετά από μια καταγγελία, αναλαμβάνουμε μια υπόθεση που αφορά κακοποίηση ανηλίκων και προσπαθούμε να διαλευκάνουμε νομικά την υπόθεση. Μέσα σε αυτό το πλαίσιο έρχεται ένας νομικός σύμβουλος για να βοηθήσει, το ρόλο ερμηνεύει ο Παύλος Πιέρρος.

Πέρα από την υπόθεση με την οποία ασχολούνται, που ούτως ή άλλως έχει κακοποιητικό πλαίσιο, βλέπουμε να εκτυλίσσεται παράλληλα και μια ψυχολογική κακοποίηση προς τις τρεις γυναίκες που εργάζονται στον φορέα αυτόν, παρότι οι ίδιες γνωρίζουν τα δικαιώματά τους και τον τρόπο που μπορούν να αντιμετωπίσουν κάτι ανάλογο. Βάλαμε επί τούτου να υπάρχει η εν λόγω εργασιακή συνθήκη, ακριβώς για να αναδείξουμε ότι ανά πάσα ώρα και στιγμή μπορεί οποιοσδήποτε άνθρωπος να βρεθεί μπλεγμένος σε μια κακοποιητική συνθήκη, ανεξάρτητα από τις γνώσεις, την παιδεία ή το κοινωνικό του υπόβαθρο» .

 

Η Ντίνα Κούκου. (Φωτογραφίες: Χρήστος Κοτσιρέας).

 

Nα πάρουμε από κάπου κουράγιο, να συνειδητοποιήσουμε ότι δεν είμαστε μόνοι μας

«Υπάρχουν, κυρίως, δύο είδη αντιδράσεων του κοινού» συμπληρώνει η Ντίνα Κούκου. «Αφενός, υπάρχουν οι άνθρωποι, οι οποίοι μάς λένε ότι και οι ίδιοι θυμήθηκαν στιγμές που είχαν ζήσει κακοποιητικές συμπεριφορές, αλλά δεν είχαν καταλάβει το μέγεθος της κακοποίησης και μάς αναφέρουν περιστατικά.

Αφετέρου, υπάρχουν οι άνθρωποι που μας λένε «κοίτα τώρα, μήπως έχω ασκήσει κι εγώ ψυχολογική βία σε κάποιον άνθρωπο και δεν το έχω καταλάβει;» Είναι τόσο ριζωμένη μέσα μας η πεποίθηση ότι η δουλειά έχει πολλές απαιτήσεις, ότι χρειάζεται να βγάζουμε τα μάτια μας πάνω από υπολογιστές ή πάνω από οτιδήποτε άλλο για να γίνει σωστά η δουλειά και μπορεί, πράγματι, κάποιος σε ανώτερη θέση στην εργασία να μην έχει ασκήσει ψυχολογική βία από πρόθεση. Θεωρούμε σημαντικό ότι  υπάρχουν άνθρωποι που είδαν την παράσταση και αναρωτήθηκαν αν έχουν ξεπεράσει και οι ίδιοι τα όρια.

Οι άνθρωποι χρειαζόμαστε να πάρουμε από κάπου κουράγιο, να συνειδητοποιήσουμε ότι δεν είμαστε μόνοι μας. Ακόμα και αν η κοινωνία δεν είναι ακόμα έτοιμη. Σιγά σιγά, βήμα βήμα… Μόνο έτσι μπορεί να δημιουργηθεί ένα καλύτερο αύριο».

 

 

 

Πληροφορίες για την παράσταση «Γιατί Τώρα»

Συγγραφή έργου/σύνθεση κειμένων: Θεατρική Ομάδα Ανδρομέδα
Σκηνοθεσία- Φωτισμοί: Αναστασία Τσούτση
Εικαστική Επιμέλεια: Σοφία Ρούβα
Σκηνογραφία: Άννα Βράτιτς και Ειρήνη Ρούμπη
Ενδυματολογική επιμέλεια: Φανή Γρύλλη
Επιμέλεια ήχου: Json (doma)
Φωτογραφίες/ Τeaser/ Trailer παράστασης: Ντάρια Κέσοβα
Γραφιστική Επιμέλεια: Nove Graphics
Τυπογραφείο για την έκδοση του προγράμματος- βιβλίου της παράστασης: Εκδόσεις ΚΨΜ
Καλλιτεχνική επιμέλεια προγράμματος: Δημήτρης Μακρής
Παραγωγή – Έρευνα για την επιμέλεια κειμένων: Θεατρική Ομάδα Ανδρομέδα
Επικοινωνία: Χρύσα Ματσαγκάνη

Παίρνουν μέρος οι ηθοποιοί: Φανή Γρύλλη, Ντίνα Κούκου, Παύλος Πιέρρος, Αναστασία Τσούτση

Στην παράσταση ακούγεται η φωνή του Θάνου Αλεξίου

* Το κείμενο της παράστασης διαμορφώθηκε έπειτα από έρευνα της ομάδας για το θέμα, μέσα από αξιόπιστες πηγές, ντοκιμαντέρ, και, κυρίως, μαρτυρίες ανθρώπων.
** Η παράσταση δεν ενδείκνυται για παιδιά κάτω των 16 ετών.

 

Πού: Θέατρο 104, Ευμολπιδών 41, (Μετρό Κεραμεικός, Γκάζι), Αθήνα 118 54, τηλ. 210 3455020 6951 269828

Πότε: από 25 Νοεμβρίου 2023 και κάθε Σάββατο στις 21.15 και Κυριακή στις 19.00

Τιμές εισιτηρίων: 13 ευρώ (γενική είσοδος), 10 ευρώ (φοιτητές-ριες/ AμΕΑ/ άνω των 65/κάτοχοι κάρτας ανεργίας (ΟΑΕΔ)), 5 ευρώ (ατέλειες)

Διάρκεια παράστασης: 65 λεπτά

Ηλεκτρονική προπώληση εισιτηρίων: more.com: Γιατί Τώρα