Ο σκηνοθέτης Ζαν Πωλ Ντενιζόν και οι ηθοποιοί Πέτρος Αποστολόπουλος και Γιάννης Νικολόπουλος μιλούν για την «Αγγλίδα Ερωμένη»

Έκθεση με έργα του Μιχάλη Μιχαήλ στο Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης
12 Ιανουαρίου 2024
Ο Σωτήρης Ρουμελιώτης σκηνοθετεί τον «μακαρίτη Ματία Πασκάλ»
12 Ιανουαρίου 2024
Έκθεση με έργα του Μιχάλη Μιχαήλ στο Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης
12 Ιανουαρίου 2024
Ο Σωτήρης Ρουμελιώτης σκηνοθετεί τον «μακαρίτη Ματία Πασκάλ»
12 Ιανουαρίου 2024

Ο Πέτρος Αποστολόπουλος, ο Ζαν Πωλ Ντενιζόν, η Ελένη Παπαχρηστοπούλου και ο Γιάννης Νικολόπουλος συνεργάζονται στην παράσταση «Η Αγγλίδα Ερωμένη». (Φωτογραφία: Πέτρος Αθανασόπουλος).

 

 

Συνέντευξη στη Μαριλένα Θεοδωράκου

 

Ο σκηνοθέτης Ζαν Πωλ Ντενιζόν και οι ηθοποιοί Πέτρος Αποστολόπουλος και Γιάννης Νικολόπουλος απαντούν στις ερωτήσεις του theatermag σχετικά με την παράσταση «Η Αγγλίδα Ερωμένη» που παρουσιάζεται στο θέατρο Εκστάν. Πρόκειται για το έργο της Μαργκερίτ Ντυράς, ένα αστυνομικό ψυχολογικό δράμα, στο οποίο η συγγραφέας μας προσφέρει μια ιλιγγιώδη κάθοδο στην ανθρώπινη ψυχή. Στην παράσταση ερμηνεύει και η Ελένη Παπαχρηστοπούλου.

 

 

 

Ποιες ήταν οι πρώτες σας σκέψεις όταν διαβάσατε το έργο «Η Αγγλίδα Ερωμένη» της Μαργκερίτ Ντυράς;

Ζαν Πωλ Ντενιζόν: Όταν διάβασα την «Αγγλίδα Ερωμένη» για πρώτη φορά σκέφτηκα: Να ένα κείμενο δύσκολο, αλλά ωραίο. Δύσκολο, γιατί το θέατρο της Μαργκερίτ Ντυράς είναι ένα θέατρο Λόγου. Δεν υπάρχουν δράσεις. Κάνουμε ερωτήσεις και προσπαθούμε να απαντήσουμε. Θα μπορούσε να πει κανείς ότι δεν συμβαίνει τίποτα. Αν όμως προσέξουμε περισσότερο, θα αντιληφθούμε ότι η Ντυράς κρύβει τη δράση στο βαθύτερο είναι μας, δηλαδή στο μυαλό μας, στον ψυχισμό μας. Γιατί κατά κάποιο τρόπο, κάθε δράση είναι μια απάντηση σε μία ερώτηση, και η απάντηση που δίνεται οδηγεί σε μια άλλη δράση, και αυτό που διαπράττεται βάζει με τη σειρά του μια άλλη ερώτηση.

 

Θα θέλατε να μας πείτε λίγα λόγια για το θέμα του έργου και τον τίτλο του;

Ζαν Πωλ Ντενιζόν: Η Κλαίρη Λαν που σκότωσε την ξαδέλφη της και την έκοψε σε κομμάτια δεν γνωρίζει τους λόγους της πράξης της. Ένας εξεταστής θα επιχειρήσει να την βοηθήσει. Μάταιη απόπειρα, γιατί η Ντυράς μας βάζει μπροστά σ’ ένα γεγονός που δεν περιμέναμε: το να κάνουμε ερωτήσεις και να προσπαθούμε να απαντήσουμε ειλικρινώς, είναι πολύ σημαντικό, πρέπει όμως να ξέρουμε να κάνουμε καλές ερωτήσεις, αν όχι την Καλή.

Η απάντηση είναι σίγουρα μια εξερεύνηση της αλήθειας, αλλά η ερώτηση είναι ίσως ακόμη περισσότερο. Όταν παίζουμε με το να ρίχνει ο ένας τη μπάλα στον άλλον, εκείνος που πρέπει να την πιάσει και τη χάνει, κατηγορείται συχνά για αδεξιότητα. Η Ντυράς μας λέει ότι εκείνος που την ρίχνει είναι σίγουρα ο υπεύθυνος για το εν λόγω αδέξιο. Ο τίτλος του έργου βρίσκεται σε απόλυτη ταύτιση με το θέμα του. Κάνουμε ερωτήσεις, περιμένουμε μια απάντηση, αλλά η απάντηση δεν έχει σε τίποτα να κάνει μ’ αυτό που φανταζόμαστε. Άλλη μια έκπληξη.

 

Οι ηθοποιοί Πέτρος Αποστολόπουλος και Γιάννης Νικολόπουλος.

 

Ποιος είναι ο ρόλος που ερμηνεύετε, πώς θα σας δούμε επί σκηνής;

Γιάννης Νικολόπουλος: Ερμηνεύω τον Πιερ Λαν, το σύζυγο της Κλαίρης Λαν. Είναι ένα σύνθετος ρόλος. Φωτίζει την άποψη της Ντυράς για τη δυαδικότητα αρσενικό- θηλυκό. Δυαδικότητα μέσα στην οποία εντάσεις και επικλήσεις για συμφιλίωση αντιπαραβάλλονται.

 

Πώς δουλέψατε με τον σκηνοθέτη Ζαν Πωλ Ντενιζόν, καθώς και με τους υπόλοιπους συντελεστές της παράστασης;

Πέτρος Αποστολόπουλος: Ο κύριος Ντενιζόν μου έδειχνε το μονοπάτι που πρέπει να ακολουθήσω για να βγω στο ρόλο μου, το ρόλο του Εξεταστή. Γρήγορα με απάλλαξε από χαρακτηρισμούς προς το ρόλο, και με οδήγησε στη μέθοδό του, που έχει να κάνει με τη σκέψη που δημιουργείται κάθε στιγμή. Επίσης τον ενδιέφεραν έντονα οι σχέσεις με τους άλλους ρόλους επί σκηνής. Θα μπορούσα να πω πως οι οδηγίες του με οδηγούσαν στην αφαίρεση των περιττών πραγμάτων και στην εστίαση των ουσιαστικών και απαραίτητων. Νιώθω ευγνώμων που συνεργάστηκα με έναν τόσο σπουδαίο δάσκαλο, κι ελπίζω να ανταποκρίθηκα στις προσδοκίες του, όσο μου επέτρεπαν οι δυνατότητές μου.

Με τους συναδέλφους, την Ελένη Παπαχρηστοπούλου και τον Γιάννη Νικολόπουλο, μας δένει η καθημερινή εμβάθυνση στον κόσμο της Ντυράς, η διαρκής επιθυμία να πάμε παραπέρα, μια τριβή εποικοδομητική. Στιγμές που φτιάχναμε κάτι ή που το χάναμε ή που το βρίσκαμε αλλιώς ή που γελούσαμε από ένα αστείο που προέκυπτε.

Ζαν Πωλ Ντενιζόν: Όλη η δουλειά μας συνίστατο στο να βρούμε την ακρίβεια των ερωτήσεων, την ακρίβεια των απαντήσεων. Είναι οι ερωτήσεις και οι απαντήσεις που χτίζουν τη σχέση ανάμεσα στα πρόσωπα. Και όταν μια σχέση είναι έντονη ανάμεσα σε δύο πρόσωπα, αυτό είναι δείγμα ότι κάτι συμβαίνει, ότι η δράση έχει βρεθεί και γίνεται προφανής. Η δουλειά μας λοιπόν ήταν οι ηθοποιοί να συνειδητοποιήσουν τις κινήσεις της ψυχής του Προσώπου που ενσάρκωναν.

 

Ο σκηνοθέτης Ζαν Πωλ Ντενιζόν.

 

Τι σας συγκινεί στο κείμενο της Μαργκερίτ Ντυράς;

Ζαν Πωλ Ντενιζόν: Εδώ βρίσκεται η ομορφιά του κειμένου: Οι ερωτήσεις του εξεταστή είναι αληθινές και οι απαντήσεις των άλλων δύο προσώπων τείνουν να είναι. Ερωτήσεις πραγματικές που προκαλούν το συναίσθημα και το σώμα. Και όχι μόνο το μυαλό. Και απαντήσεις που ψάχνουν την αλήθεια και συνδέονται πάντα με το συναίσθημα και το σώμα. Ας το πω όπως η Μαργκερίτ Ντυράς θα το έλεγε: Η σωστή ερώτηση μπορεί να συντελέσει στην ανακάλυψη ενός κόσμου. Και ίσως δεν έχει ανάγκη να περιμένει την απάντηση γιατί την εμπεριέχει ήδη.

 

Ο Γιάννης Νικολόπουλος, ο Πέτρος Αποστολόπουλος και η Ελένη Παπαχρηστοπούλου, στην παράσταση «Η Αγγλίδα Ερωμένη» που παρουσιάζεται στο θέατρο Εκστάν.

 

Βιογραφικά συντελεστών

Ζαν Πωλ Ντενιζόν. Γάλλος ηθοποιός, σκηνοθέτης με πανευρω-παϊκή καριέρα. Θεωρείται ως ένας από τους μεγαλύτερους παιδαγωγούς του σύγχρονου θεάτρου. Άρχισε την καριέρα του με τον Πήτερ Μπρουκ που τον διευθύνει στον Βυσσινόκηπο, την Τραγωδία της Κάρμεν, τη Μαχαμπαράτα και την Τρικυμία. Από την ιδιότητα του ηθοποιού περνάει πολύ γρήγορα σ’ αυτήν του βοηθού σκηνοθεσίας, δίπλα πάντα στο Δάσκαλο, για να προχωρήσει στη συνέχεια στην ανεξάρτητη καριέρα του σκηνοθέτη, δραματουργού και παιδαγωγού. Από το 2015 συνεργάζεται μόνιμα στην Ελλάδα με το θέατρο «Εκστάν». Πρόσφατη σκηνοθεσία του η όπερα του Μότσαρντ «Αscanio in Alba” για την περιφέρεια της Βουργουνδίας, 2023.
Το 2019 για τη σκηνοθεσία του στις Καρέκλες του Ιονέσκο τού απονεμήθηκε το βραβείο σκηνοθεσίας από την Ένωση Ελλήνων Κριτικών Θεάτρου.

Πέτρος Αποστολόπουλος. Δραματική σχολή Αθηνών – Γ. Θεοδοσιάδη. Για 4 χρόνια παρακολούθησε το εργαστήρι υποκριτικής της ομάδας ”ΝΑΜΑ” στο Θέατρο επί Κολωνώ με δασκάλους την Ελένη Σκότη, τον Γιώργο Παλούμπη και τη Βικτώρια Χαραλαμπίδου.

Συνεργάστηκε με το Εθνικό Θέατρο, το Θέατρο Τέχνης, τους ”Δεσμούς” της Ασπασίας Παπαθανασίου, την ομάδα ”Πεδίον”, το Δη.πε.θε Κέρκυρας, το Θέατρο επί Κολωνώ, την ομάδα 90οC, τους θιάσους Γιάννη Μόρτζου, Γιώργου Κιμούλη, Ελένης Γερασιμίδου, Τζένης Φωτίου, Μαίρης Βιδάλη και πολλών αξιόλογων ακόμα.
Έχει συμμετάσχει σε περιοδείες κι έχει παίξει στο Θέατρο της Επιδαύρου, στο Ηρώδειο, στους Δελφούς και σε πολλά φεστιβάλ σε όλη την Ελλάδα.

Για τον ρόλο του Χαλεπά στην παράσταση «Γιαννούλης Χαλεπάς: η κοιμωμένη μου» στο Θέατρο Τέσσερις Εποχές, κείμενο του Γιώργου Α. Χριστοδούλου, σκηνοθεσία Γιάννη Μόρτζου, τιμήθηκε το 2014 με το βραβείο ερμηνείας «Μάνος Κατράκης» από την Κορφιάτικη Ακαδημία.
Ασχολείται με τη συγγραφή θεατρικών έργων. Έχει σκηνοθετήσει τα έργα του: «Χαμογελαστά παπούτσια» στο Θέατρο Βικτώρια (2007) και «Πάρτι στην Ομόνοια – Μάης του ’08» στο Θέατρο Παντομίμα (2009).

Γιάννης Νικολόπουλος. Δραματικής σχολή Γ. Θεοδοσιάδη. Εργάστηκε ως ηθοποιός με δημοτικά θέατρα, όπως της Λάρισας, Καλαμάτας, Αγρινίου, Ρόδου, το Εθνικό θέατρο κλπ. Συνεργάστηκε με τους σκηνοθέτες Θανάση Παπαγεωργίου, Γ. Θεοδοσιάδη, Διαγόρα Χρονόπουλο, Γ. Ρεμούνδο, Κ. Μπάκα, Γ. Διαμαντόπουλο, Σ. Χατζάκη, Χ. Τσάγκα, Ι. Καμπανέλλη, Ν. Καμτσή, Γιάννη Σταματίου.
Ασχολήθηκε με την οργάνωση και παραγωγή θεατρικών παραστάσεων και διεύθυνση θεάτρου.
Ιδρυτής του μη κερδοσκοπικού Σωματείου «Τεχνοδρομώ» με σκοπό την κοινωνική ένταξη και την άρση του στίγματος μέσω της τέχνης και την ευεργετική επίδραση των τεχνών , σε κοινωνικά αποκλεισμένες ομάδες πολιτών. Εμψυχωτής και σκηνοθέτης σε θεατρικές ομάδες με τυφλά άτομα, ασυνόδευτα ανήλικα, αστέγους, κρατούμενους.

Ελένη Παπαχρηστοπούλου. Θεατρικές σπουδές στο Πανεπιστήμιο τής Νέας Σορβόννης Paris III (1990-95 και 1985-88). Δέχτηκε τη διδασκαλία τού Ζαν – Πωλ Ντενιζόν, Γιόσι Όϊντα, Σοτιγκί Κουγιατέ, Τάπα Σουντάνα από το Θέατρο τού Πήτερ Μπρουκ. Δραματική Σχολή «Περίακτος» Β. Ρίτσου(1982-85). Οι σπουδές της στη φιλοσοφική σχολή του Α.Π.Θ. την έφεραν στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Ιδρυτικό μέλος του Θεάτρου «Εκστάν» έχει πρωταγωνιστήσει σ’ όλες σχεδόν τις παραγωγές του. Για την ερμηνεία της στο ρόλο τής Σεμίραμις στις «Καρέκλες» του Ιονέσκο, τής απονεμήθηκε το βραβείο ερμηνείας 2018 από την Ένωση Ελλήνων Κριτικών Θεάτρου. Τελευταίος ρόλος της, στην «Ιστορία της Μαρί» του Ζ. Μπρασσάϊ, σκην. Ζ.Π. Ντενιζόν, 2021, 23.

Βραβείο συγγραφής θεατρικού έργου από το ”ANALOGIO INTERNATIONAL FESTIVAL 2022” για το έργο της «Σε κρατάω στην παλάμη μου σαν το λουλούδι» βασισμένο σε στίχους του ποιητικού έργου του Κωνσταντίνου Μπούρα.

 

Πληροφορίες για την παράσταση «Η Αγγλίδα Ερωμένη»

Κείμενο: Μαργκερίτ Ντυράς
Σκηνοθεσία, Σκηνικά:: Ζαν Πωλ Ντενιζόν
Μετάφραση/ Διασκευή: Ελένη Παπαχρηστοπούλου
Κοστούμια: Χρυσάνθη Τζανέτου
Φωτισμοί: Γιώργος Σουσάμογλου
Φωτογραφία: Πέτρος Αθανασόπουλος
Τεχνική υποστήριξη: Νίκος Σαμαράκης

Πρόσωπα και ερμηνευτές:
Εξεταστής: Πέτρος Αποστολόπουλος,
Πιερ Λαν: Γιάννης Νικολόπουλος
Κλαίρη Λαν: Ελένη Παπαχρηστοπούλου
Μαγνητοφωνημένη φωνή: Φώτης Θωμαΐδης

 

Πού: Θέατρο Εκστάν, Καυτατζίγλου 5, Αθήνα

Πότε: από 16 Δεκεμβρίου και κάθε Σάββατο στις 20.30 και Κυριακή απογευματινή στις 19.00

Διάρκεια παράστασης: 100 λεπτά

Κρατήσεις θέσεων: 213 0210339 και 6974 674513

Εισιτήρια: 12 ευρώ (κανονικό), 10 ευρώ (γκρουπ, φοιτητές, άνεργοι)

Χωρητικότητα: 50 θέσεις

Ηλεκτρονική προπώληση εισιτηρίων: https://www.ticketmaster.gr