Ματίνα Περγιουδάκη: «Η “Τούνδρα” είναι ένα έργο ευφυές, καινούργιο, φρέσκο, με πολύ χιούμορ πάνω σε πικρές αλήθειες για την αδηφάγα και νευρωτική φύση του ανθρώπου»

«4 λεπτά και 12 δευτερόλεπτα» στο Studio Μαυρομιχάλη
4 Ιανουαρίου 2024
«Love Solidarity Death (L.S.D.): The Book» στη Στέγη
4 Ιανουαρίου 2024
«4 λεπτά και 12 δευτερόλεπτα» στο Studio Μαυρομιχάλη
4 Ιανουαρίου 2024
«Love Solidarity Death (L.S.D.): The Book» στη Στέγη
4 Ιανουαρίου 2024

Η Ματίνα Περγιουδάκη ερμηνεύει στην παράσταση «Τούνδρα» που παρουσιάζεται στο θέατρο Rabbithole.

 

 

Συνέντευξη στη Μαριλένα Θεοδωράκου

 

Θα τη δούμε ως Ρίτα στην «Τούνδρα». Η ηθοποιός Ματίνα Περγιουδάκη μιλάει στο theatermag για το ομότιτλο έργο του Γιώργου Σίμωνα, αναλύει το θέμα του, που όπως η ίδια λέει, μιλά για την απώλεια και το πένθος με τον πιο απίθανο, χιουμοριστικά κυνικό τρόπο. Πρόκειται για ένα ολοκαίνουργιο κείμενο, με τρεις χαρακτήρες και τον Bob. Τη σκηνοθεσία της παράστασης υπογράφει ο Γιώργος Τζαβάρας, ενώ τη Ματίνα Περγιουδάκη πλαισιώνουν η Αναστασία Στυλιανίδη και ο Γιώργος Σίμωνας που θα τους δούμε κάθε Δευτέρα και Τρίτη στο θέατρο Rabbithole.

 

 

Τι είναι η «Τούνδρα» στην ομώνυμη παράσταση που θα δούμε στο Rabbithole;

Απέραντη έκταση, ανεξερεύνητη, ψύχος, ζωή ελάχιστη. Στο έργο μας, οι μοχλοί – υπάλληλοι της κτηματομεσιτικής εταιρίας επεμβαίνουν τόσο αδίστακτα στη γη των ανθρώπων προς όφελος καθαρά προσωπικής και οικονομικής επιτυχίας που ονειρεύονται να την μετατρέψουν σε γη άδεια, κενή, έναν τόπο που δεν θα υπάρχει ψυχή ζώσα, έτσι ώστε να μεταβούν σε μια «Νέα Γη της Επαγγελίας» ως οι Νέοι Ευεργέτες.

 

Ο Γιώργος Σίμωνας και η Ματίνα Περγιουδάκη. (Φωτογραφίες: Άσπα Κουλύρα).

 

Θα θέλατε να μας μιλήσετε για το θέμα του έργου του Γιώργου Σίμωνα;

Βρισκόμαστε σε ένα κτηματομεσιτικό γραφείο με τρεις υπαλλήλους και το αφεντικό τους τον Bob. Ποιος είναι o Βοb; Ο «πατέρας» της Εταιρείας; Πού είναι ο Bob; Ίσως είναι νεκρός. Ίσως κοιμάται.

Το τελευταίο βράδυ λοιπόν, πριν τα μαζέψει η εταιρία και πάει σε άλλο μέρος μιας και τα πήρε όλα, τα στέγνωσε τα άφησε άνυδρα και ξερά. Το έργο είναι πολύ πυκνό, γρήγορο, εκρηξιγενές. Μιλάει για τα καμώματα αυτής της εταιρείας και των ανθρώπων αυτής εργασιακής «οικογένειας», οι οποίοι με στόχο να υπηρετήσουν τους σκοπούς της, απεκδύονται των ανθρώπινων χαρακτηριστικών τους.

Πολλά μπορεί να είναι ανθρώπινα χαρακτηριστικά, αλλά για να το πω απλά, εννοώ την ανθρωπιά. Ή την αθωότητα. Με αυτήν την έννοια είναι ένα έργο που μιλά για την απώλεια και το πένθος με τον πιο απίθανο, χιουμοριστικά κυνικό τρόπο. Μιλά για την απώλεια της αθωότητας παρουσιάζοντας τα πρόσωπα του έργου, λαίμαργα, ζηλόφθονα, ανταγωνιστικά σε βαθμό που καταπατάται κάθε αίσθηση ηθικής ή δικαιοσύνης. Για να διατηρηθεί αυτή η αθωότητα, χρειάζονται το τσιτάτο που πρότεινε η συνάδελφος Αναστασία Στυλιανίδη που ανέλαβε τη δραματουργική επεξεργασία, «Save man from his self».

Μιλάει για τις τύψεις μέσω της απουσίας τύψεων. Μιλά για το τί σημαίνει σπίτι. Είτε είναι ανά ημέρα, είτε πακέτο διακοπών, είτε βραχυπρόθεσμη ενοικίαση, είτε το δικό σου σπίτι, είτε είναι η τελευταία κατοικία… Για το τί σημαίνει σπίτι για αυτήν την εταιρεία, και τί για τους πελάτες της, οι οποίοι «συνηθίζουν, το περνάνε για σπίτι τους». Η «Τούνδρα» είναι ένα έργο ευφυές, καινούργιο, φρέσκο, με πολύ χιούμορ πάνω σε πικρές αλήθειες για την αδηφάγα και νευρωτική φύση του ανθρώπου που δημιουργεί η υπέρμετρη φιλοδοξία και ο εθισμός στο κέρδος.

 

 

Ποιος είναι ο ρόλος που ερμηνεύετε και τι σημαίνει για εσάς;

Η Ρίτα είμαι. Από το Ελευθερία. Βρίσκομαι ανάμεσα στην επίπλαστη ελευθερία που μου δίνει η εταιρεία παρέχοντάς μου σπίτι, δουλειά, χρήματα, στάτους και στην ελευθερία που θα είχα, αν δεν εγκλωβιζόμουν στην υπερφιλοδοξία και στην υψηλή εργασιακή προοπτική, του μεγαθηρίου αυτής της εταιρίας. Γιατί είμαι και φυσιολάτρης…

Θέλω να εξελιχθώ, αλλά είμαι 8 χρόνια σε αυτήν την εταιρία με προϋπηρεσία άλλα 12 και δεν αντέχω να ξεκινήσω σε καινούργιο μέρος. Έκανα κόπο και γονάτισα για να γίνει η εταιρεία αυτό που έγινε.
Έφερα και σκυλόψαρα στη θάλασσα για να πηγαίνει ο κόσμος στις πισίνες των κτιρίων των επιχειρήσεών μας. Θέλω να ανέλθω και αν χρειαστεί θα κάνω το μέρος να αδειάσει και να κυκλοφορούν μόνο τουρίστες. Μιλήσαμε με τον Bob πριν τον χτυπήσω, δεν ήξερε ποια είμαι. Ίσως όμως και να μην τον χτύπησα. Μου είπε ότι το νερό δεν είναι πόσιμο.

Η μνήμη μου φθείρεται, θυμάμαι ελάχιστα πώς ήταν κάποτε το μέρος από όπου ξεκίνησαν όλα σε αυτήν την εταιρεία. Επηρεάζομαι όταν θυμάμαι το παρελθόν, την αθωότητά μου δηλαδή που βρίσκεται στο μεταίχμιο μεταξύ του παραμένειν και του εξαφανίζεσθαι. Είμαι αυτή που έχει κάνει τόσα και που ίσως να την λένε Ρίτα, μπορεί Ρούλα, Ρορώ και που ίσως βαθιά μέσα της αναρωτιέται αν έχει απομείνει κάτι από Ελευθερία.

 

Η Αναστασία Στυλιανίδη και η Ματίνα Περγιουδάκη. (Φωτογραφίες: Άσπα Κουλύρα).

 

Πώς συνεργαστήκατε με τον σκηνοθέτη Γιώργο Τζαβάρα, καθώς και με τους δύο συναδέλφους σας Γιώργο Σίμωνα και Αναστασία Στυλιανίδη;

Με τους συναδέλφους μου Γιώργο Σίμωνα και Αναστασία Στυλιανίδη γνωριζόμαστε κάποιον καιρό. Με την Αναστασία δε, από την δραματική σχολή όπου ήμασταν συμμαθήτριες. Έχω μεγάλη εκτίμηση στη συνθετική διάνοιά της, το χιούμορ και την φαντασία της, όπως επίσης στην μεγάλη εργατικότητά της. Υπάρχει εμπιστοσύνη. Οπότε βάζουμε ένα τεράστιο τικ γιατί από εκεί ξεκινούν όλες οι σχέσεις. Με τον Σίμωνα συνεργαστήκαμε πριν 2 χρόνια σε διασκευή έργου του και σκηνοθεσία του. Είχαμε ξεκινήσει πρόβες προ κορωνοιού και φτάσαμε να ανέβουμε μετά. Χρόνος δηλαδή. Και ο χρόνος είναι δάσκαλος μέγας. Αυτός ο χρόνος μας έδωσε δυνατότητα να γνωριστούμε και να εμπιστευτούμε. Έχω μεγάλη πίστη στη γραφή του Γιώργου Σίμωνα και σαν συνηθοποιός έχει τεράστια γενναιοδωρία απέναντι στους συμπαίκτες του και σίγουρα πολύ χιούμορ, ως σκηνοθέτης έχει ένα βλέμμα εξαιρετικά κινηματογραφικό, μοναδικό εντελώς δικό του.

Με τον Γιώργο Τζαβάρα, σκηνοθέτη της «Τούνδρας» γνωριστήκαμε τώρα για αυτό το έργο και συνεργαστήκαμε πολύ όμορφα και δυναμικά. Ο Τζαβάρας έδειξε επίσης εμπιστοσύνη και μεγάλο ενδιαφέρον στο σύμπαν αυτού του έργου και κινήθηκε με αμεσότητα νοιώθοντας τον πυρετικό παλμό του έργου, με χιούμορ υπαρξιακό και με μια διάνοια ανοιχτή και στις δικές μας ιδέες και προτάσεις, και στην προσωπική δική του ενστικτώδη αίσθηση, σε ένα κείμενο που ανεβαίνει για πρώτη φορά ,που σημαίνει ότι δεν υπάρχουν πίσω του ούτε γραπτές αναλύσεις ούτε η επιρροή από άλλους καλλιτέχνες που να έχουν καταπιαστεί με αυτό. Ένα έργο ξαναλέω ευφυές, πυκνότατο, καταιγιστικό με χιούμορ αλλά και πολύ μυστηριώδες με κρυμμένα αινίγματα μέσα του.

 

 

Θα θέλατε να μας περιγράψετε μια σκηνή της παράστασης, η οποία έχει ιδιαίτερο νόημα για εσάς;

Είναι μια εικόνα εσωτερικής έντασης, ήσυχη που κραυγάζει και συνοψίζει με απλότητα. Η Ρόζα η γραμματέας του Βob, δίνει ένα φωτογραφικό άλμπουμ της εταιρείας στη Ρίτα, όπως έχει κάθε σπίτι το οικογενειακό της άλμπουμ. Το άλμπουμ είναι άδειο και λευκό. Δεν έχει τοπία, δεν έχει πρόσωπα.

 

 

Πληροφορίες για την παράσταση «Τούνδρα»

Κείμενο: Γιώργος Σίμωνας
Σκηνοθεσία: Γιώργος Τζαβάρας
Σκηνικά: Τώνια Ράλλη
Κοστούμια: Χριστίνα Σωτηροπούλου
Δραματουργική επεξεργασία: Αναστασία Στυλιανίδη
Sound design/ Πρωτότυπη μουσική: Έκτορας Τσολάκης
Αντικείμενα: Ηώς Αντωνοπούλου
Βοηθός σκηνοθέτη: Ιόλη Χαραλαμποπούλου
Φωτογραφία: Άσπα Κουλύρα
Graphic degign: Ηλίας Πανταλέων
Κατασκευή σκηνικού: sickmyduck.lab
Επικοινωνία: Χρύσα Ματσαγκάνη
Παραγωγή: Oμάδα ΝΟΣΤΑΛΓΙΑ & Rabbithole

Ηθοποιοί (αλφαβητικά): Ματίνα Περγιουδάκη, Γιώργος Σίμωνας, Αναστασία Στυλιανίδη

 

Πού: Rabbithole, Γερμανικού 20, Μεταξουργείο, Αθήνα, τηλ. 210 5249903

Πότε: από 18 Δεκεμβρίου 2023 και κάθε Δευτέρα και Τρίτη στις 21.15

Τιμές εισιτηρίων: 14 ευρώ (γενική είσοδος), 10 ευρώ (μειωμένο), 5 ευρώ (ατέλεια)

Διάρκεια παράστασης: 90 λεπτά

Ηλεκτρονική προπώληση εισιτηρίων: https://www.more.com/theater/toundra/?fbclid=IwAR00py9h_WwNg7-rCHiIbMzzQWFl7MOkiEnhlopInpKYG7g9gOCLnpeiZAY