Τρεις ηθοποιοί μιλούν για την «Τάξη» που ανεβαίνει στο θέατρο Κυδωνία

Τετάρτες Χορού στο Θέατρο Θησείον
3 Ιανουαρίου 2024
Ο Γιουτζήν Τσάπλιν με το «Chaplin Pianissimo» στο Μέγαρο
4 Ιανουαρίου 2024
Τετάρτες Χορού στο Θέατρο Θησείον
3 Ιανουαρίου 2024
Ο Γιουτζήν Τσάπλιν με το «Chaplin Pianissimo» στο Μέγαρο
4 Ιανουαρίου 2024

Οι ηθοποιοί Ρίτα Μαρτσάκη, Αιμίλιος Καλογερής και Παναγιώτης Νικολιδάκης στην παράσταση «Τάξη» που παρουσιάζεται στο θέατρο Κυδωνία.

 

 

Συνέντευξη στη Μαριλένα Θεοδωράκου

 

Ποια είναι η εκπαιδευτική διαδικασία μέσα σε μια τάξη δημοτικού σχολείου; Πώς το εκπαιδευτικό σύστημα λειτουργεί σε μια ατμόσφαιρα προκαταλήψεων και διακρίσεων; Οι ηθοποιοί Αιμίλιος Καλογερής, Παναγιώτης Νικολιδάκης και Ρίτα Μαρτσάκη αναλύουν το θέμα του έργου των Ιζόλτ Γκόλντεν και Ντέιβιντ Χόραν και
μιλούν στο theatermag για την «Τάξη», που θα δούμε από τις 19 Ιανουαρίου σε έναν δεύτερο κύκλο παραστάσεων στο Θέατρο Κυδωνία στα Χανιά. Τη σκηνοθεσία υπογράφει ο Μιχάλης Βιρβιδάκης.

 

 

Γαμώτο, όλα σαν ντεζαβού είναι…
Ντόνα, «Τάξη» των Ιζόλτ Γκόλντεν και Ντέιβιντ Χόραν

 

 

 

Θα θέλατε να μας μιλήσετε για τον αντίκτυπο που έχει η «Τάξη» στις παραστάσεις που έχετε παρουσιάσει έως τώρα στο Θέατρο Κυδωνία;

Ρίτα Μαρτσάκη: Έχει μεγάλη απήχηση και ο κόσμος δηλώνει φανερά ενθουσιασμένος βγαίνοντας από το θέατρο. Το βρίσκουν πολύ ενδιαφέρον, τους αφορά! Άλλωστε καταπιάνεται με ένα θέμα το οποίο κάθε άλλο παρά αδιάφορο μπορεί να σε αφήσει. Έχει προκαλέσει μεγάλη συγκίνηση.

Αιμίλιος Καλογερής: Είναι πραγματικά συγκινητική η αποδοχή των μέχρι τώρα παραστάσεων από τους θεατές. Δεν είναι πολλά τα έργα που αφορούν άμεσα την εκπαιδευτική κοινότητα και που αναφέρονται σε αυτό που γίνεται μέσα στις τάξεις των σχολείων, κι έτσι δάσκαλοι και καθηγητές αλλά και γονιοί, επωφελούνται της ευκαιρίας να παρακολουθήσουν την παράστασή μας.

Παναγιώτης Νικολιδάκης: Πρόκειται για ένα συναρπαστικό έργο, έξυπνο, με χιούμορ, καθηλωτικό στην έντασή του, που φέρνει στο προσκήνιο πολλά από τα προβλήματα της εκπαιδευτικής διαδικασίας στις τάξεις των σχολείων. Εξερευνά με ευαισθησία την αθέατη εκείνη πλευρά των ανθρωπίνων σχέσεων εκεί όπου συγκρούονται προκαταλήψεις, πάθη, ζητήματα φύλου, τάξης και εξουσίας,  δημιουργώντας ένα εκρηκτικό μείγμα οργής, σύγκρουσης, διεκδίκησης και στο τέλος απελπισίας. Θα μπορούσε να το δει κανείς και ως μια σύγχρονη τραγωδία.

 

 

Πρόκειται για ένα έργο που απευθύνεται σε όλους τους θεατρόφιλους, αλλά πρωτίστως στους εκπαιδευτικούς, γονείς και μαθητές. Ποιο είναι το θέμα του;

Αιμίλιος Καλογερής: Προφανώς το έργο απευθύνεται σε όλους τους θεατρόφιλους αλλά όσοι από αυτούς είναι γονείς, εκπαιδευτικοί ή και τα δύο, έχουν ένα λόγο παραπάνω να ταυτιστούν με το θέμα του έργου. Ένα ζευγάρι σε διάσταση, ο Μπράιαν και η Ντόνα, καλούνται από τον δάσκαλο του εννιάχρονου γιου τους να συζητήσουν για τα μαθησιακά προβλήματα που αντιμετωπίζει. Ο Ρέι ΜακΚάφερτι, ένας παθιασμένος με την δουλειά του δάσκαλος, βρίσκεται αντιμέτωπος όχι μόνο με την ακαμψία του εκπαιδευτικού συστήματος – που δεν συμμερίζεται τις προοδευτικές του απόψεις και την ακατάβλητη διάθεσή του να προσφέρει στα παιδιά που υστερούν, έξω από το επίσημο πρόγραμμα μαθημάτων – αλλά και με δύο εν διαστάσει γονείς που προσπαθώντας να λύσουν τα προβλήματα των σχέσεών τους, αγνοούν τα προβλήματα που παρουσιάζει ο γιος τους στο σχολείο. Είναι ιδιαίτερα σημαντικό να αναφέρουμε ότι οι συγγραφείς Ιζόλτ Γκόλντεν και Ντέιβιντ Χόραν ζητούν στη διανομή του έργου οι ηθοποιοί που παίζουν τους γονείς να παίζουν και τα παιδιά με τις μαθησιακές δυσκολίες. Έτσι πετυχαίνουν να προβάλλουν άμεσα και απτά το πώς τα προβλήματα των ενηλίκων επηρεάζουν τη συμπεριφορά των παιδιών αλλά και το αντίθετο: το πώς τα προβλήματα που αντιμετώπισαν οι ίδιοι οι ενήλικες ως παιδιά έχουν διαμορφώσει τον χαρακτήρα τους. Κάτι που κάνει το έργο ακόμα πιο ενδιαφέρον!

Ρίτα Μαρτσάκη: Βρισκόμαστε σε μια αίθουσα δημοτικού σχολείου στην οποία ο δάσκαλος (Ρέι ΜακΚάφερτι) περιμένει τους γονείς του μαθητή του (Τζέιντεν) με σκοπό να συζητήσουν για τις μαθησιακές δυσκολίες που αντιμετωπίζει και να τους ενημερώσει για τη πρόοδό του. Οι γονείς, Ντόνα και Μπράιαν, βρίσκονται σε διάσταση κάποιους μήνες τώρα. Αυτή είναι η εναρκτήρια σκηνή και βασική ιδέα του έργου. Όμως αξιοσημείωτο είναι το γεγονός πως οι συγγραφείς εναλλάσσουν τις σκηνές αυτές (Ρέι-Ντόνα-Μπράιαν) με σκηνές όπου παρακολουθούμε τον δάσκαλο Ρέι στα μαθήματα ενισχυτικής διδασκαλίας που κάνει εκτός του σχολικού προγράμματος προκειμένου να βοηθήσει τα δύο εννιάχρονα παιδιά με τις μαθησιακές δυσκολίες που αντιμετωπίζουν, την Κάιλι και τον Τζέιντεν. Οδηγία του συγγραφέα είναι οι ηθοποιοί που ερμηνεύουν τους γονείς να ερμηνεύσουν και δύο παιδιά. Μέσα από τη πλοκή του έργου αντιλαμβανόμαστε τη σύνδεση των σκηνών και αποκαλύπτεται το ειδικό ενδιαφέρον του έργου, που αφορά όχι μόνο στα εκπαιδευτικά ζητήματα αλλά και στην επίδραση της οικογένειας στην μαθησιακή πρόοδο των παιδιών. Και ασφαλώς, όπως συμβαίνει σε κάθε καλογραμμένο θεατρικό έργο, παρουσιάζονται πολλά άλλα θέματα που παίζουν σημαίνοντα ρόλο στην εκπαίδευση με καθοριστικό εκείνο της σχέσης των γονιών μεταξύ τους.

Παναγιώτης Νικολιδάκης: Μια συνάντηση ρουτίνας στο σχολείο για να ενημερωθούν οι εν διαστάσει γονείς για την πρόοδο του παιδιού τους και για τις μαθησιακές δυσκολίες που αντιμετωπίζει, είναι το εφαλτήριο μιας χαοτικής συγκρουσιακής κατάστασης που ακολουθεί. Η ανάκληση αρνητικών αναμνήσεων και σκέψεων των γονιών μέσα στην σχολική αίθουσα, που αφορούν στις δικές τους μαθησιακές δυσκολίες όταν ως παιδιά κάθονταν σε αυτά τα θρανία, δημιουργεί ένα αίσθημα ανησυχίας και ανασφάλειας για τα προβλήματα που αντιμετωπίζει σήμερα ο εννιάχρονος γιος τους Τζέιντεν στο σχολείο, παρά τις φιλότιμες προσπάθειες που καταβάλλει ο δάσκαλος ΜακΚάφερτι για να τους πείσει για το αντίθετο…

 

 

Ποιος είναι ο ρόλος που ερμηνεύετε, πώς θα σας δούμε επί σκηνής;

Αιμίλιος Καλογερής: Ερμηνεύω το ρόλο του δασκάλου Ρέι ΜακΚάφερτι, σίγουρα τον πιο αγαπημένο ρόλο μου μέχρι τώρα. Ένας ρόλος που αντλεί αρκετά στοιχεία και από τον δικό μου χαρακτήρα και μου δίνει τη δυνατότητα να μεταλλάσσομαι πάνω στη σκηνή σε έναν ευαίσθητο δάσκαλο, όταν έχει να κάνει με παιδιά αλλά και σε έναν πιο αυστηρό χαρακτήρα όταν βρίσκεται αντιμέτωπος με την επιπολαιότητα των δύο γονέων.

Παναγιώτης Νικολιδάκης: Οι συγγραφείς του έργου Ιζόλτ Γκόλντεν και Ντέιβιντ Χόραν ζητούν οι ηθοποιοί που ερμηνεύουν τους ρόλους των γονιών να ερμηνεύσουν επί σκηνής και τους ρόλους των παιδιών με μαθησιακές δυσκολίες. Έτσι, υποδύομαι τον Μπράιαν Κοστέλο, πατέρα του Τζέιντεν, αλλά και τον ίδιο τον Τζέιντεν, τον εννιάχρονο μαθητή.

Ρίτα Μαρτσάκη: Εγώ ερμηνεύω το ρόλο της Ντόνα, μητέρας του Τζέιντεν, και επίσης της Κάιλι, συμμαθήτριας του γιου μου και κοριτσιού με μαθησιακές δυσκολίες. Σαν μητέρα παλεύω με τους δικούς μου δαίμονες προσπαθώντας να κρατήσω μια ισορροπία ανάμεσα στα δικά μου θέλω και στην επίμονη πίεση του πρώην άντρα μου (Μπράιαν) να ξαναφτιάξουμε τη σχέση μας, αλλά και νιώθω υπεύθυνη για το μαθησιακό πρόβλημα του παιδιού μου, αφού πιστεύω πως το «κουσούρι» αυτό το πήρε από εμένα, καθώς και εγώ μεγάλωσα αβοήθητη, σαν παιδί με μαθησιακά προβλήματα που ήμουν. Η Κάιλι, ο δεύτερος ρόλος που παίζω, είναι ένα εννιάχρονο  κορίτσι που μεγαλώνει σε ένα απολύτως προβληματικό οικογενειακό περιβάλλον και παρ’ όλα αυτά προσπαθεί μόνο του να βελτιώσει τις επιδόσεις του. Πρόκειται για ένα πληθωρικό και χαρισματικό πλάσμα, όπως όλα τα παιδιά άλλωστε.

 

 

Πώς δουλέψατε με τον σκηνοθέτη Μιχάλη Βιρβιδάκη;

Ρίτα Μαρτσάκη: Με τον Μιχάλη συνεργαστήκαμε στο πρόσφατο παρελθόν στην «Κασέτα» της Λούλας Αναγνωστάκη (Κατερίνα) και είμαι απόφοιτος της Δραματικής Σχολής του θεάτρου Κυδωνία στα Χανιά. Υπάρχει άψογο κλίμα στην πρόβα και πολύ καλή επικοινωνία. Θαυμάζω τη δουλειά του και τον εμπιστεύομαι. Είναι πολύ σημαντικό να υπάρχει εμπιστοσύνη μεταξύ ηθοποιού και σκηνοθέτη και με τον Μιχάλη το έχουμε καταφέρει.

Αιμίλιος Καλογερής: Ο Μιχάλης Βιρβιδάκης και σε αυτό το έργο δούλεψε με λεπτομέρεια, διδάσκοντας λέξη προς λέξη όλο το κείμενο και δημιούργησε μία εξαιρετική επαγγελματική παράσταση, αντάξια της πολύχρονης εμπειρίας του πια στο θέατρο ως συγγραφέας, σκηνοθέτης και ηθοποιός. Για εμάς στην επαρχία, είναι μεγάλη τύχη που έχουμε αυτήν τη δυνατότητα. Να δουλεύουμε με τον Μιχάλη Βιρβιδάκη, που υπήρξε και ο δάσκαλός μας στη σχολή. Ως σκηνοθέτης δεν είναι απόλυτος και πάντα έχουμε χώρο να συζητάμε μαζί του οτιδήποτε μας προβληματίζει. Το πιο σημαντικό όμως είναι η ασφάλεια που νιώθουμε όταν δουλεύουμε στο θέατρο Κυδωνία. Είμαστε σίγουροι από την αρχή ότι το αποτέλεσμα θα δικαιώσει και εμάς και τους θεατές.

Παναγιώτης Νικολιδάκης: Εξαιρετική η συνεργασία με τον κ. Βιρβιδάκη, ο οποίος, πιστός στις θεατρικές του αναζητήσεις, ενορχηστρώνει τη δράση του έργου και καθοδηγεί τους ηθοποιούς στη διάπλαση των ρόλων και του ύφους της παράστασης. Άλλωστε, η σημαντική δουλειά που γίνεται στο θέατρο Κυδωνία είχε διαφανεί και από την πρώτη μας συνεργασία στο έργο «Συναίνεση» της Νίνα Ρέιν, το 2019.

 

 

Κατά τη γνώμη σας, ποια είναι η πιο δυνατή σκηνή της παράστασης;

Ρίτα Μαρτσάκη: Κατά τη δική μου άποψη είναι τη στιγμή που ο δάσκαλος, πιεσμένος από ένα ανελαστικό εκπαιδευτικό σύστημα, ανακοινώνει στα παιδιά ότι σταματάνε τα μαθήματα της ενισχυτικής διδασκαλίας. Αντιλαμβανόμαστε από τις αντιδράσεις των παιδιών ότι είχαν ανάγκη από έναν άνθρωπο να τα βοηθήσει και να τα πιστέψει και τώρα αυτός ο άνθρωπος τα εγκαταλείπει στην τύχη τους. Η διάψευση αυτή των προσδοκιών τους δημιουργεί μια εξαιρετικά φορτισμένη και συγκινητική ατμόσφαιρα.

Αιμίλιος Καλογερής: Το έργο έχει αρκετές δυνατές στιγμές και αυτό το βιώσαμε σε όλες τις παραστάσεις από τις αντιδράσεις του κοινού. Για μένα η πιο δυνατή σκηνή είναι όταν καταλαβαίνω πια ότι είναι αδύνατον να εξακολουθώ να βοηθώ τους μαθητές μου και αναγκάζομαι να πάρω τη σκληρή και δύσκολη απόφαση να εγκαταλείψω αυτό που αγαπώ περισσότερο, τη διδασκαλία.

Παναγιώτης Νικολιδάκης: Η «Τάξη» είναι ένα έργο δυνατό στο σύνολό του και δεν θα ήθελα προσωπικά να ξεχωρίσω κάποια σκηνή.

 

Ποια είναι η δική σας εμπειρία σε σχέση με τα ζητήματα της εκπαίδευσης και τις μεθόδους διδασκαλίας μέσα στις σχολικές αίθουσες;

Αιμίλιος Καλογερής: Εγώ μεγάλωσα σε μια άλλη εποχή που τα προβλήματα και οι καταστάσεις ήταν διαφορετικά. Εξάλλου εκείνα τα πρώτα μου χρόνια στο δημοτικό σχολείο φόραγα ποδιά, οπότε καταλαβαίνετε… Οι γονείς μας ερχότανε στο σχολείο – συνήθως η μητέρα μου – μόνο για να πάρουν τον έλεγχο. Δεν υπήρχε ενημέρωση όπως γίνεται σήμερα για τυχόν μαθησιακά προβλήματα. Αυτό που μετρούσε πιο πολύ ήταν το πόσο άτακτοι ήμασταν ή αν δείχναμε καλή διαγωγή. Στο γυμνάσιο βέβαια τα πράγματα άλλαξαν. Ήμουν τυχερός γιατί γνώρισα υπέροχους καθηγητές και μάλιστα μία εξ αυτών ήρθε και παρακολούθησε την παράσταση συγκινημένη.

Ρίτα Μαρτσάκη: Σαν παιδί κι εγώ είχα τα δικά μου προβλήματα στο σχολείο και δεν ένιωσα ότι βοηθήθηκα όπως θα έπρεπε.  Θεωρώ ότι το εκπαιδευτικό σύστημα είναι ελλιπές και ότι πρέπει να γίνουν ριζικές αλλαγές στα ζητήματα της εκπαίδευσης. Ο ρόλος του δασκάλου είναι καθοριστικός στην πορεία ενός παιδιού. Το κάθε παιδί εκεί έξω είναι ένα μικρό θαύμα και έτσι πρέπει να αντιμετωπίζεται, να μεγαλώνει και να έχει στόχους, όνειρα, βαθιά γνώση, εξυπνάδα, δύναμη και θέληση να προσφέρει στον κόσμο αυτό που αγαπάει.

Παναγιώτης Νικολιδάκης: Εγώ, ως γονιός αλλά και ως απόφοιτος ανώτατων εκπαιδευτικών ιδρυμάτων, διαπιστώνω ότι παρά τις οποίες δομικές αλλαγές τα τελευταία χρόνια, εγγενείς αδυναμίες του εκπαιδευτικού συστήματος και χρόνια προβλήματα υπονομεύουν το ρόλο του σχολείου.

 

Πληροφορίες για την παράσταση «Τάξη»

Μετάφραση: Δημήτρης Κιούσης
Σκηνοθεσία και αισθητική της παράστασης: Μιχάλης Βιρβιδάκης Κοστούμια: Αιμίλιος Καλογερής
Συνθέσεις ήχων: Δημήτρης Ιατρόπουλος
Χειρισμός φωτισμού και ήχων: Ευγενία Αναστασοπούλου
Βοηθός σκηνοθέτη: Φώτης Κοτρώτσος

Τους ρόλους ερμηνεύουν οι: Αιμίλιος Καλογερής (Ρέι ΜακΚάφερτι), Παναγιώτης Νικολιδάκης (Μπράιαν Κοστέλο αλλά και Τζέιντεν) και Ρίτα Μαρτσάκη (Ντόνα Κοστέλο αλλά και Κάιλι).

 

Πού: Θέατρο Κυδωνία, Υψηλαντών 12, Χανιά, τηλ. 28210 92395 και 6973 005570 www.theatro-kydonia.gr

Πότε: από Παρασκευή 19 Ιανουαρίου έως Κυριακή 4 Φεβρουαρίου 2024

Παραστάσεις:
Παρασκευή 19 Ιανουαρίου 2024, 21.00
Σάββατο 20 Ιανουαρίου 2024, 20.00
Κυριακή 21 Ιανουαρίου 2024, 19.00, απογευματινή
Τετάρτη 24 Ιανουαρίου2024, 20.00
Παρασκευή 26 Ιανουαρίου 2024, 21.00
Σάββατο 27 Ιανουαρίου 2024, 20.00
Κυριακή 28 Ιανουαρίου 2024, 19.00, απογευματινή
Τετάρτη 31 Ιανουαρίου 2024, 20.00
Παρασκευή 2 Φεβρουαρίου 2024, 21.00
Σάββατο 3 Φεβρουαρίου 2024, 20.00
Κυριακή 4 Φεβρουαρίου 2024, 19.00, απογευματινή

Τιμή εισιτηρίου: 16 ευρώ και 12 ευρώ φοιτητικό (μειωμένο)

Ηλεκτρονική προπώληση εισιτηρίων: https://www.ticketservices.gr/event/taksi-theatro-kydonia/

 

Η παράσταση «Τάξη» των Ιζόλτ Γκόλντεν και Ντέιβιντ Χόραν παρουσιάστηκε ήδη για 15 βραδιές στο Θέατρο Κυδωνία των Χανίων από την 1η έως τις 20 Δεκεμβρίου 2023 με εξαιρετική επιτυχία και πρόκειται να επαναληφθεί σε έναν δεύτερο κύκλο 11 παραστάσεων από τις 19 Ιανουαρίου έως τις 4 Φεβρουαρίου 2024.