Δέσποινα Αποστολίδου και Κατερίνα Σταθοπούλου τι θα δούμε στο «Lebensraum»;

Ο Δημήτρης Μυλωνάς σκηνοθετεί τη «Σημαία των Αθηνών»
27 Δεκεμβρίου 2023
Νεφέλη Μπένου: «Παρατηρώ ότι τα τραύματα των ανθρώπων είναι διαχρονικά. Το ζήτημα είναι πώς τα αντιμετωπίζουμε»
27 Δεκεμβρίου 2023
Ο Δημήτρης Μυλωνάς σκηνοθετεί τη «Σημαία των Αθηνών»
27 Δεκεμβρίου 2023
Νεφέλη Μπένου: «Παρατηρώ ότι τα τραύματα των ανθρώπων είναι διαχρονικά. Το ζήτημα είναι πώς τα αντιμετωπίζουμε»
27 Δεκεμβρίου 2023

 

 

Σε αυτή την παράσταση οι θεατές παρακολουθούν ένα πείραμα που διεξάγεται στη σκηνή ανάμεσα σε δύο γυναίκες. Η Δέσποινα Αποστολίδου και η Κατερίνα Σταθοπούλου μιλούν στο theatermag για την παράσταση του έργου «Lebensraum» του Θανάση Τριαρίδη, η οποία επιστρέφει στο Faust από την Δευτέρα 1 Ιανουαρίου, σε σκηνοθεσία Γιώτας Σερεμέτη.

 

Θα θέλατε να μας μιλήσετε για την πορεία της παράστασης «Lebensraum»;

Δέσποινα Αποστολίδου: Βρισκόμαστε στην τρίτη σεζόν του «Lebensraum» και είμαστε πολύ χαρούμενες με αυτή την εξέλιξη. Είναι μια παράσταση που δημιουργήθηκε με αφορμή τον δάσκαλό μας στη θεατρική γραφή Θανάση Τριαρίδη, την σκηνοθέτησε η Γιώτα Σερεμέτη και την έχουμε αγαπήσει πολύ. Το «Lebensraum» είναι ένα εξαιρετικό έργο που μας αφορά όλους.

Κατερίνα Σταθοπούλου: Η παράσταση του έργου «Lebensraum» του Θανάση Τριαρίδη έχει εξελιχθεί σε ένα μακρύ, ανατρεπτικό, μαγικό ταξίδι για εμάς. Καθώς φέτος είναι η τρίτη σεζόν όπου ανεβαίνει στη θεατρική σκηνή του Faust, σε σκηνοθεσία Γιώτας Σερεμέτη, μας έχει χαρίσει αμέτρητες εμπειρίες, δυνατές στιγμές, εντάσεις και συγκινήσεις. Η πορεία της παράστασης θυμίζει έντονα την πορεία του ίδιου του έργου, γεμάτη κρεσέντο, με το κοινό ν’ αποφασίζει και να διεκδικεί να συνεχιστεί το πείραμα για λίγο ακόμα.

 

 

 

Τι συμβαίνει σε αυτή την παράσταση ανάμεσα στους ηθοποιούς και στους θεατές;

Δέσποινα Αποστολίδου: Οι θεατές παρακολουθούν ένα πείραμα που διεξάγεται στη σκηνή ανάμεσα σε δύο γυναίκες. Την χειρίστρια του πειράματος – που υποδύεται η Κατερίνα Σταθοπούλου – και την αποδέκτρια που συμμετέχει στο πείραμα έναντι χρηματικής αμοιβής. Το κοινό στην παράσταση είναι κυρίως παρατηρητής. Παρακολουθεί το πείραμα και μπορεί να αντιδράσει και να σταματήσει τη διαδικασία όποτε και εάν το θελήσει.

Κατερίνα Σταθοπούλου: Σε όλες τις παραστάσεις ο θεατής προσκαλείται να μετάσχει σε μια τελετή, να γίνει μύστης της θεατρικής πράξης που διαδραματίζεται ενώπιόν του. Συνήθως το αποτέλεσμα προκύπτει όταν αποχωρήσει ο θεατής, σκεπτόμενος όσα άκουσε και είδε. Εν προκειμένω, στο «Lebensraum» τα ζητήματα τίθενται νωρίτερα. Το κοινό ερωτάται και εάν το θελήσει, μπορεί να αντιδράσει αναλόγως, ή έστω μπορεί να σκεφτεί…γιατί δεν αντέδρασε. Η όποια σιγουριά του κοινού, για τις θέσεις του απέναντι σε κρίσιμα ζητήματα, παρουσιάζει τριγμούς και αποχωρεί με μια «ευλογημένη αμφιβολία».

 

 

Το έργο του Θανάση Τριαρίδη εκκινεί από τη ναζιστική, επεκτατική θεωρία του Ζωτικού Χώρου και την μεταγράφει εφιαλτικά στο σήμερα. Τι σημαίνει αυτό;

Δέσποινα Αποστολίδου: Το έργο πραγματεύεται την έννοια του ζωτικού μας χώρου, πώς και κατά πόσον αυτός παραχωρείται. Σε τι βαθμό εναλλάσσονται οι ρόλοι του θύτη και του θύματος στους ανθρώπους, αυτά τα δυσδιάκριτα όρια, που μας κάνουν θεατές άρα συνενόχους στα μεγάλα εγκλήματα που συντελούνται γύρω μας. Η έννοια του ζωτικού χώρου δεν περιορίζεται σε ένα χωρικό πλαίσιο, σε ένα ξεχωριστό δωμάτιο όπου μπορεί κανείς να βρεθεί μόνος, αλλά πρόκειται, κυρίως, για μια ψυχολογική έννοια. Όταν ο ζωτικός χώρος κάποιου παραβιάζεται οι ισορροπίες γίνονται ασταθείς, καθώς κυριευόμαστε από το πρωτόγονο αίσθημα του φόβου.

Κατερίνα Σταθοπούλου: Όπως λέγεται και στην παράσταση «στο κοινό αρέσουν τα πειράματα. Και γενικότερα, αρέσουν στην ανθρωπότητα…». Πρόκειται για μια ιδιαίτερη συνθήκη, αυτή του πειράματος σε κοινή θέα, με τη συναίνεση του αποδέκτη, το «τέντωμα» των χορδών των ορίων του στα άκρα, και την εκκωφαντικά σιωπηρή συνενοχή των θεατών. Πολλές φορές, με όχημα την απάθεια ή μια σαδιστική ικανοποίηση μπορεί να καταστούμε μάρτυρες ενός «πειράματος», ή οι αποδέκτες, ή ακόμα και οι χειριστές. Ο «ζωτικός χώρος» αποτελεί διακύβευμα, είτε σε επίπεδο προσωπικό είτε στα πλαίσια μιας ευρύτερης ομάδας, μιας κοινωνίας, μιας κρατικής δομής. Κάποιες φορές μπορεί να αντιλαμβανόμαστε το πείραμα και το ρόλο μας εντός αυτού, κάποιες άλλες όχι. Κρίσιμο είναι όταν το αντιληφθούμε, πώς θα (αντι)δράσουμε. Γύρω μας λαμβάνουν και πάντα θα λαμβάνουν χώρα γεγονότα – οι άνθρωποι θα πρέπει να βρίσκουμε το όριο και τη θέση μας απέναντι σε αυτά.

 

 

Ποιος είναι ο ρόλος που ερμηνεύετε και τι σημαίνει για εσάς;

Δέσποινα Αποστολίδου: Στην παράσταση ερμηνεύω την «αποδέκτρια» του πειράματος, μια γυναίκα που δηλώνει συμμετοχή στο πείραμα με σκοπό την χρηματική αμοιβή. Προσεγγίζοντας το ρόλο αυτό προσπάθησα να αντιληφθώ ποια είναι η πραγματική δύναμη της χειραγώγησης· πώς οδηγείται κάποιος στο να κάνει μια πράξη ενάντια στις αρχές και τον χαρακτήρα του και κατά πόσον αυτό, είναι πράγματι κάτι που πράττει άθελά του.

Κατερίνα Σταθοπούλου: Ερμηνεύω τη Χειρίστρια του Πειράματος. Με κάθε αστική ευγένεια προς την Αποδέκτρια εκτελώ ευλαβικά τις οδηγίες που μου έχουν τεθεί και δίνω την ευκαιρία είτε να συνεχίσει στο επόμενο στάδιο, είτε να αποχωρήσει, εξηγώντας κάθε φορά τις αντίστοιχες συνέπειες. Για μένα η Χειρίστρια ενσαρκώνει τα παιδικά όνειρα της ανθρωπότητας, τα οποία ορφάνεψαν, συμβιβάστηκαν και πλέον επιδεικνύουν τους αιμοσταγείς κυνόδοντές τους σε κάθε γλυκό χαμόγελο.

 

 

Πώς συνεργαστήκατε με τη σκηνοθέτιδα Γιώτα Σερεμέτη;

Δέσποινα Αποστολίδου: Ήταν ευτύχημα για εμάς η συνεργασία με την Γιώτα Σερεμέτη. Με πολλή φροντίδα καταπιάστηκε με το κείμενο, έψαξε τις λεπτομέρειες, ανέλυσε και μας καθοδήγησε βήμα βήμα ώστε να προσεγγίσουμε το έργο, τους χαρακτήρες και να πούμε αυτή την ιστορία επί σκηνής.

Κατερίνα Σταθοπούλου: Με ιδιαίτερη χαρά, κατανόηση, ανακούφιση, ταίριασμα στη δημιουργία, λαχτάρα για πράξη. Συμπλέουμε αρμονικά, δίνοντας ζωή σε μια όμορφη ιστορία, που αφορά όλους μας.

 

Ποια σκηνή της παράσταση έχει ιδιαίτερο νόημα για εσάς;

Δέσποινα Αποστολίδου: Η τελευταία σκηνή που την θεωρώ και την σημαντικότερη της παράστασης. Είναι σαν ένας μεγάλος καθρέφτης που τοποθετείται απέναντί μας και μας δείχνει ποιο είναι το πραγματικό μας πρόσωπο, αυτό που ως «θεατές» προσπαθούμε με μεγάλη επιμέλεια να κρύψουμε.

Κατερίνα Σταθοπούλου: Καθώς πλησιάζουμε στα μισά του έργου, προκύπτει ένα παράξενο μεν, λογικοφανές δε, δίλημμα. Τότε η αποδέκτρια λαμβάνει την πρώτη της κρίσιμη απόφαση, χαράζοντας ρότα ως το τέλος. Από εκεί και πέρα, ο κύβος έχει ριφθεί, η ευθύνη της κρέμεται πάνω από το κεφάλι της και όλα μοιάζουν τόσο μη αναστρέψιμα, όσο κι ο ίδιος ο θάνατος.

 

 

Πληροφορίες για την παράσταση «Lebensraum»

Κείμενο: Θανάσης Τριαρίδης
Σκηνοθεσία: Γιώτα Σερεμέτη
Σχεδιασμός φωτισμού: Κώστας Φιλίππογλου
Υπεύθυνη επικοινωνίας: Γιώτα Δημητριάδη

Παίζουν: Δέσποινα Αποστολίδου, Κατερίνα Σταθοπούλου

 

Πού: Faust, Καλαμιώτου 11 και Αθηναΐδος 12, 10560 Αθήνα, τηλ. 210 3234095

Πότε: από Δευτέρα 1 Ιανουαρίου 2024

Ημέρες και ώρες παραστάσεων:

Δευτέρα 01 Ιανουαρίου
Τρίτη 02 Ιανουαρίου
Δευτέρα 08 Ιανουαρίου
Τρίτη 09 Ιανουαρίου
Δευτέρα 15 Ιανουαρίου
Τρίτη 16 Ιανουαρίου
Δευτέρα 22 Ιανουαρίου
Τρίτη 23 Ιανουαρίου

Ώρα έναρξης: 20.30

Τιμές εισιτηρίων: 12 ευρώ (γενική είσοδος), 10 ευρώ (φοιτητικό, άνω των 65 ετών), 5 ευρώ (ανέργων, ΑΜΕΑ, ατέλειες)

Διάρκεια παράστασης: 70 λεπτά

Ηλεκτρονική προπώληση εισιτηρίων: https://www.more.com/theater/lebensraum-peirama-gia-tin-kalosyni/