Γιώργος Τζαβάρας: «Ο τίτλος “Τούνδρα” συνδέεται με όσα βλέπουμε στο έργο που είναι ένας αγώνας επιδόσεων ανάμεσα σε τρεις ανθρώπους»

Δήμος Αθηναίων: Χριστούγεννα στην Αθήνα
16 Δεκεμβρίου 2023
4ο Φεστιβάλ Θεάτρου Βαλίτσας: Άνοιξαν οι αιτήσεις συμμετοχής
18 Δεκεμβρίου 2023
Δήμος Αθηναίων: Χριστούγεννα στην Αθήνα
16 Δεκεμβρίου 2023
4ο Φεστιβάλ Θεάτρου Βαλίτσας: Άνοιξαν οι αιτήσεις συμμετοχής
18 Δεκεμβρίου 2023

Ο Γιώργος Τζαβάρας σκηνοθετεί την παράσταση «Τούνδρα» που παρουσιάζεται στο θέατρο Rabbithole. (Φωτογραφία: Χρήστος Συμεωνίδης).

 

Συνέντευξη στη Μαριλένα Θεοδωράκου

 

Υπογράφει τη σκηνοθεσία της παράστασης «Τούνδρα». Ο Γιώργος Τζαβάρας μιλάει στο theatermag για το θέμα του έργου, τη συνεργασία του με τους ηθοποιούς της παράστασης και τη θέση των νεοελληνικών κειμένων στο θέατρο σήμερα. Η παράσταση του έργου «Τούνδρα» του Γιώργου Σίμωνα, ανεβαίνει από τις 18 Δεκεμβρίου στο θέατρο Rabbithole με τη Ματίνα Περγιουδάκη, τον Γιώργο Σίμωνα και την Αναστασία Στυλιανίδη.

 

 

«Η τούνδρα είναι ένα οικοσύστημα που συναντάμε σε πρώην σοβιετικές χώρες, στην Ισλανδία, στην Αλάσκα και κυρίως στο βόρειο ημισφαίριο της γης. Το χαρακτηριστικό της είναι ότι η χαμηλή βλάστηση και το γεγονός ότι εξαιτίας των καιρικών συνθηκών και των πολύ χαμηλών θερμοκρασιών, δεν μπορεί ένα φυτό να μεγαλώσει πέρα από ένα συγκεκριμένο ύψος» εξηγεί ο σκηνοθέτης Γιώργος Τζαβάρας.

«Όλα λοιπόν πηγαίνουν μέχρι ένα ύψος και όχι παραπάνω. Αυτό, θα λέγαμε, ότι έχει να κάνει με τη συνθήκη του έργου του Γιώργου Σίμωνα, δηλαδή ότι οι άνθρωποι που βρίσκουμε στο έργο αυτό, πηγαίνουν μέχρι ένα σημείο, γιατί κάτι τους δεν τους επιτρέπει να πάνε παρακάτω, είτε στην επαγγελματική τους ζωή είτε στην προσωπική.

Ο τίτλος “Τούνδρα” συνδέεται με όσα βλέπουμε στο έργο που είναι ένας αγώνας επιδόσεων ανάμεσα σε τρεις ανθρώπους. Υπάρχει και ένα ακόμα επίπεδο, που ήταν και η πρώτη σκέψη που μου ήρθε στο μυαλό, όταν διάβασα το κείμενο. Είναι μια ιστορία ενός τόπου και πώς ο τόπος αυτός αλλάζει, κάτι το οποίο είναι λίγο ανατριχιαστικό, γιατί βλέπουμε ότι σιγά σιγά ακόμα και το κλίμα του δικού μας τόπου τείνει να χαθεί και να γίνει κάτι άλλο, κυριολεκτικά και μεταφορικά».

 

 

Ποιος είναι ο Μπομπ;

«Οι τρεις χαρακτήρες, τους οποίους υποδύονται η Ματίνα Περγιουδάκη, ο Γιώργος Σίμωνας και η Αναστασία Στυλιανίδη, είναι υπάλληλοι της ίδιας εταιρείας ή υπήρξαν κάποια στιγμή υπάλληλοι και συναντώνται σε έναν ουρανοξύστη, όπου είναι το γραφείο του αφεντικού τους, του Μπομπ» συνεχίζει ο σκηνοθέτης. «Το βασικό μας ερώτημα είναι ποιος είναι αυτός ο Μπομπ και πώς συνδέονται αυτοί οι τρεις άνθρωποι μαζί του και τελικά τι έχει συμβεί σε αυτόν τον Μπομπ. Υπάρχει το κομμάτι ενός ψαξίματος τριών φαινομενικά ασύνδετων ανθρώπων, που όμως συνδέονται μέσα από αυτό το πρόσωπο. Τα πάντα έχουν ανατραπεί, η εταιρεία έχει κλείσει και από την επόμενη μέρα θα έρθουν και θα αναλάβουν άλλοι άνθρωποι. Οπότε έχουμε να κάνουμε με ένα τέλος εποχής στις ζωές τους, στη ζωή της εταιρείας και στη ζωή του Μπομπ.

Ο τόπος παίζει μεγάλο ρόλο στην πλοκή του έργου, οι άνθρωποι αυτοί δουλεύουν σε μια μεσιτική εταιρεία, η οποία είναι πολύ παράξενη διότι δεν πουλάει σπίτια, που κάποιος μπορεί να αγοράσει, αλλά νοικιάζει σπίτια βραχυπρόθεσμα. Η ίδια η εταιρεία, βλέπουμε ότι δεν βγάζει “ρίζες”, δεν μένει στον τόπο και είναι έτοιμη να φύγει και να πάει σε έναν άλλον τόπο για να ξεκινήσει την ίδια δουλειά».

 

 

Η συνεργασία με τους τρεις ηθοποιούς και το Rabbithole

«Δουλέψαμε πολύ ωραία, υπό την έννοια ότι και με τους τρεις ηθοποιοί και με τη βοηθός μου την Ιόλη Χαραλαμποπούλου, κάπως το θέλαμε αυτό το κείμενο και ταίριαξαν οι χαρακτήρες μας» λέει ο Γιώργος Τζαβάρας. «Όταν δουλεύεις στο θέατρο δεν συμπληρώνεις φόρμες και χαρτιά, σίγουρα δεν είναι αυτό. Το υλικό είναι έμψυχο και μάλιστα προσπαθούμε και δουλεύουμε όλοι με αυτό το υλικό που καμιά φορά είναι και ευαίσθητο. Θέλει μια ιδιαίτερη διαχείριση και από τον ηθοποιό και από τον σκηνοθέτη και από όλη την ομάδα. Ουσιαστικά, είναι το έργο του Γιώργου Σίμωνα που μας έβαλε όλους σε μια διαδικασία να σκεφτούμε πολύ.

Ο Γιώργος έχει γράψει, κατά τη γνώμη μου, ένα εξαιρετικά ενδιαφέρον κείμενο, το οποίο έχει μέσα κρυμμένα πράγματα και το ωραίο είναι ότι στις αρχικές πρόβες όσο συζητούσαμε για το κείμενο, ο ίδιος μιλούσε και ως συγγραφέας, μετά όμως μπήκε περισσότερα στα παπούτσια του ηθοποιού και όλοι μαζί ψάξαμε να βρούμε πώς αυτό το κείμενο θα γίνει παράσταση.

Ήταν μια ωραία διαδικασία και βλέπουμε τώρα πια την “Τούνδρα” του Γιώργου Σίμωνα να έχει γίνει παράσταση. Και η Αναστασία και η Ματίνα ήταν πολύ θετικές στη διαδικασία και στο ψάξιμο και οι τρεις ερχόντουσαν στην πρόβα με ιδέες και προτάσεις, απέναντι σε έναν άνθρωπο που δουλεύει σκηνοθετικά πρώτη φορά στο θέατρο Rabbithole. Όλοι οι άνθρωπο εκεί μας βοήθησαν να κάνουμε αυτή τη διαδικασία όσο πιο απροβλημάτιστη γίνεται».

 

 

 

Για τα νεοελληνικά έργα

«Υπάρχει ένα ερώτημα για το πού είναι τα νεοελληνικά έργα σήμερα. Σίγουρα για να βλέπουμε κλασικά κείμενα να ανεβαίνουν κάθε χρόνο και να πηγαίνει ο κόσμος να βλέπει τις παραστάσεις, υπάρχει λόγος» συμπληρώνει ο Γιώργος Τζαβάρας. «Όμως δεν είμαι σίγουρος αν αυτό που συμβαίνει έχει να κάνει με την αδιαμφισβήτητη αξία των κλασικών κειμένων ή περισσότερο με την ταυτότητα του θεατή. Υπάρχουν άνθρωποι που είναι θεατρόφιλοι, άλλοι που πηγαίνουν σε τρεις παραστάσεις το χρόνο, άλλοι που βλέπουν μια παράσταση κάθε πέντε χρόνια. Φύση και θέση υποστηρίζω το νεοελληνικό έργο, σαφώς επειδή ζω στην Ελλάδα, αντίστοιχα θα έκανα και σε όποια άλλη χώρα ζούσα.

Χαίρομαι που έχουν βγει νέα έργα που παίρνουν σιγά σιγά τη θέση τους στο θεατρικό ρεπερτόριο. Φυσικά είναι ωραίο που βλέπουμε και ξαναβλέπουμε κλασικά κείμενα, αναρωτιέμαι όμως αν αυτό έχει να κάνει με την τάση και την πεποίθηση του ανθρώπου που πάει στο θέατρο να μην μετακινηθεί. Εννοώ ότι δεν είμαι σίγουρος αν ο άνθρωπος πηγαίνει στο θέατρο για να δει κάτι καινούργιο ή να μετακινηθεί συναισθηματικά, ψυχικά, πολιτικά ή ό,τι άλλο ή αν πηγαίνει για να επιβεβαιώσει αυτό που ήδη νομίζει.

Και ένα κείμενο που είναι οικείο, σίγουρα σε βοηθάει να επιβεβαιώσεις τα πράγματα που ξέρεις και να αισθανθείς καλύτερα για τον εαυτό σου. Φυσικά δεν είναι όλες οι παραστάσεις έτσι, άλλες παραστάσεις προκαλούν, άλλες ανατρέπουν και άλλες σε πάνε παρακάτω. Ωστόσο, δεν ξέρω αν πηγαίνουμε για την αξία ή για να νιώθουμε ότι θα δούμε κάτι που θα νιώσουμε ασφαλείς. Όπως και να ‘χει με ενδιαφέρει να σκηνοθετώ νεοελληνικά έργα, φύση και θέση πάντα θα λέω ναι σε ένα νεοελληνικό έργο που μου αρέσει, χωρίς να αποκλείω ένα κλασικό κείμενο».

 

 

«Τούνδρα», «Κοντά στις ράγιες» και «Τυχαίος θάνατος ενός αναρχικού»

«Με αφορμή το έργο του Γιώργου Σίμωνα, την παράσταση “Τούνδρα” έχει συμβεί κάτι τόσο κεφαλαιώδες που το πάτωμα κατέληξε στο ταβάνι. Έχει γίνει κάτι τόσο κρίσιμο που το πάτωμα κατέληξε στο ταβάνι. Η “Τούνδρα” ανεβαίνει στις 18 Δεκεμβρίου στο θέατρο Rabbithloe, έχω διασκευάσει το έργο “Κοντά στις ράγιες” της Άλκης Ζέη και έχω σκηνοθετήσει την παράσταση που παίζεται στο θέατρο Άλφα και παράλληλα ερμηνεύω στον “Τυχαίο θάνατο ενός αναρχικού” στο θέατρο Γκλόρια, μια παράσταση που παρουσιάζεται για τρίτη χρονιά και ομολογώ πως ήταν ευχάριστη έκπληξη που αντικαθιστώ φέτος το ρόλο που ερμήνευε ο Φοίβος Ριμένας, που είναι ένας φοβερός ηθοποιός, τραγουδιστής και performer.

Είναι μια γεμάτη χρονιά και η προσοχή μου αυτή τη στιγμή είναι στραμμένη στην “Τούνδρα” σε έναν χώρο πιο ζεστό, πιο μαζεμένο όπως είναι το Rabbithole που το ξέρουμε και το αγαπάμε όλοι και είναι και το έργο του Γιώργου που επιθυμούμε να επικοινωνήσει με το κοινό με τον καλύτερο δυνατό τρόπο. Οπότε είναι όλα ωραία και δημιουργικά!».

 

Πληροφορίες για την παράσταση «Τούνδρα»

Κείμενο: Γιώργος Σίμωνας
Σκηνοθεσία: Γιώργος Τζαβάρας
Σκηνικά: Τώνια Ράλλη
Κοστούμια: Χριστίνα Σωτηροπούλου
Δραματουργική επεξεργασία: Αναστασία Στυλιανίδη
Sound design/ Πρωτότυπη μουσική: Έκτορας Τσολάκης
Αντικείμενα: Ηώς Αντωνοπούλου
Βοηθός σκηνοθέτη: Ιόλη Χαραλαμποπούλου
Φωτογραφία: Άσπα Κουλύρα
Graphic degign: Ηλίας Πανταλέων
Κατασκευή σκηνικού: sickmyduck.lab
Επικοινωνία: Χρύσα Ματσαγκάνη
Παραγωγή: Oμάδα ΝΟΣΤΑΛΓΙΑ & Rabbithole

Ηθοποιοί (αλφαβητικά): Ματίνα Περγιουδάκη, Γιώργος Σίμωνας, Αναστασία Στυλιανίδη

 

Πού: Rabbithole, Γερμανικού 20, Μεταξουργείο, Αθήνα, τηλ. 210 524 9903

Πότε: από 18 Δεκεμβρίου 2023 και κάθε Δευτέρα και Τρίτη στις 21.15

Τιμές εισιτηρίων: 14 ευρώ (γενική είσοδος), 10 ευρώ (μειωμένο), 5 ευρώ (ατέλεια)

Διάρκεια παράστασης: 90 λεπτά

Ηλεκτρονική προπώληση εισιτηρίων: https://www.more.com/theater/toundra/?fbclid=IwAR00py9h_WwNg7-rCHiIbMzzQWFl7MOkiEnhlopInpKYG7g9gOCLnpeiZAY