Στάθης Μαυρόπουλος: «Πιστεύω ότι οι “ήρωες” είναι για το χολιγουντιανό σινεμά, ενώ στο θέατρο οι “αντι-ήρωες” είναι που έχουν το ενδιαφέρον»

«Τα Γενέθλια της Ριρίκας»: Μια παιδική μουσικοθεατρική παράσταση για τη φιλία από τη Μαρία Κηλαηδόνη
6 Δεκεμβρίου 2023
Το «Outreach Project 3» στο Vault
6 Δεκεμβρίου 2023
«Τα Γενέθλια της Ριρίκας»: Μια παιδική μουσικοθεατρική παράσταση για τη φιλία από τη Μαρία Κηλαηδόνη
6 Δεκεμβρίου 2023
Το «Outreach Project 3» στο Vault
6 Δεκεμβρίου 2023

Ο Στάθης Μαυρόπουλος ερμηνεύει στην παράσταση «Υμπύ Τύραννος». (Φωτογραφίες: Μαρία Καβαλιώτη).

 

Συνέντευξη στη Μαριλένα Θεοδωράκου

 

Ερμηνεύει τον Υμπύ, έναν αμόρφωτο, κοιλιόδουλο, ωμό και εμμονικό με την εξουσία χαρακτήρα. Ο ηθοποιός Στάθης Μαυρόπουλος μιλάει στο theatermag για την παράσταση «Υμπύ Τύραννος» που ανεβαίνει σε σκηνοθεσία Χρήστου Παπαδημητρίου, στο Eightball Club στη Θεσσαλονίκη.

 

«Υμπύ Τύραννος»: Μετά από «Το Θείο Τραγί» του Γιάννη Σκαρίμπα, η ομάδα Γκραν Γκινιόλ εστιάζει σε έναν ακόμα αντι-ήρωα. Γιατί επιλέξατε το έργο του Alfred Jarry;

Πιστεύω ότι οι «ήρωες» είναι για το χολιγουντιανό σινεμά, ενώ στο θέατρο οι «αντι-ήρωες» είναι που έχουν το ενδιαφέρον. Θέλαμε εδώ και πολύ καιρό, όλη η ομάδα, να κάνουμε μια καθαρή κωμωδία. Το είχαμε ανάγκη αλλά πιστεύουμε πως την ίδια ανάγκη έχει και το κοινό. Ο Υμπύ, ένας χαρακτήρας που ήταν, είναι και, δυστυχώς, θα είναι επίκαιρος, με όλα τα γκροτέσκα χαρακτηριστικά που τον στολίζει ο συγγραφέας, αποτελεί σύμβολο της ακόρεστης δίψας για εξουσία. Επιπλέον, βάλαμε ένα μεγάλο στοίχημα με τους εαυτούς μας: Πώς να δώσουμε νέα πνοή σε ένα κείμενο που στα τέλη του 19ου αιώνα ήταν πρωτοπορία, πώς αυτό το κείμενο να μπορεί να συνομιλήσει με τον θεατή του σήμερα.

 

 

«Μια αθυρόστομη κωμωδία»: Γιατί επιλέξατε την αθυροστομία ως τρόπο αφήγησης της ιστορίας; Οι θεατές θα ακούσουν μια γλώσσα άσεμνη ή μια γλώσσα ασυγκράτητη, γεμάτη αλήθειες;

Η αθυροστομία είναι κομμάτι του έργου, δεν αποτελεί δική μας επιλογή. Ο Ζαρρύ στο κείμενό του επιδιώκει την πρόκληση, τη σάτιρα και το τολμηρό χιούμορ. Μάλιστα, στην πρώτη παράσταση στο Παρίσι το 1896 το κοινό εξεγέρθηκε λόγω των «χυδαίων εκφράσεων» και της «αισχρότητας» του έργου. Η ολόφρεσκη τολμηρή μετάφραση του Κωνσταντίνου Μαυρόπουλου κινείται στη λογική του Ζαρρύ και συνομιλεί με τον θεατή του 21ου αιώνα, κάτι που είναι σίγουρο πως η λέξη «σκατά» που σόκαρε τον θεατή του 1896 δεν θα σήμαινε κάτι για τον θεατή του σήμερα. Να σημειώσουμε εδώ ότι το έργο θεωρείται προπομπός του Ντανταϊσμού, του Σουρεαλισμού και του Θεάτρου του Παραλόγου.

 

Τι σχέση έχει ο Υμπύ με τους «ηγέτες» της εποχής μας;

Ο Υμπύ είναι μια καρικατούρα ηγέτη, που μέσα σε όλη αυτή την υπερβολή της ύπαρξής του, δυστυχώς έχει πολλά κοινά με πολλούς από τους ηγέτες που πέρασαν ή που βρίσκονται ακόμη επάνω στη γη. Παρασυρμένος από τη δύναμη που του δίνει η εξουσία και αποφασισμένος να πλουτίσει με τα χρήματα των υπηκόων του, ο λαίμαργος τύραννος, κλέβει και φορολογεί το λαό του, ενώ δε διστάζει να «εξαφανίσει» όποιον στέκεται εμπόδιο στα σχέδιά του. Σας θυμίζει εσάς κάτι;

 

 

Γιατί επιλέγετε ξανά έναν μη θεατρικό χώρο;

Η Γκραν Γκινιόλ έχει παίξει σχεδόν παντού. Σε θέατρα, σε κατάληψη, σε αυλή, στο δρόμο, σε μπαρ… Κάθε χώρος μπορεί να είναι εν δυνάμει θεατρικός, αρκεί να του επιτρέψεις να αφήσει τη μαγεία του θεάτρου να κυλήσει. Το Eightball club που παίζουμε τώρα, έχει αυτή την «heavy metal» ατμόσφαιρα που ταιριάζει στο ανέβασμα του Υμπύ μας.

 

Ποια εργαλεία έχετε χρησιμοποιήσει για το ανέβασμα της παράστασης;

Από τις πρώτες μας συναντήσεις το καλοκαίρι, συμφωνήσαμε ότι μας ενδιαφέρει όλους να συνεχίσουμε την αναζήτηση νέων δρόμων αφήγησης. Και αυτό σε όλα τα επίπεδα της παράστασης, από τη δραματουργία και την υποκριτική, έως τη σκηνογραφία και το ηχητικό περιβάλλον. Συνεχίζοντας αυτό που ξεκίνησε από την παράσταση «Το Θείο Τραγί», την αυτονομία μας δηλαδή πάνω στη σκηνή (με την έννοια ότι όλα γίνονται από τους ηθοποιούς στη σκηνή), αποφασίσαμε να φτιάξουμε ένα απόλυτα οργανωμένο «χάος». Στήσαμε μια παράσταση σε ξέφρενους ρυθμούς, όπου οι ηθοποιοί μπλέκονται με την τεχνολογία (video από handy camera, video σε mini studio, ζωντανή μουσική, ηχοτοπία κλπ) και όλα αυτά με την ακρίβεια παρτιτούρας.

 

 

Πώς συνεργαστήκατε αυτή τη φορά με τον σκηνοθέτη Χρήστο Παπαδημητρίου;

Με τον Χρήστο Παπαδημητρίου μέσα από το «Τραγί», βρήκαμε κοινούς κώδικες επικοινωνίας και κοινούς στόχους διερεύνησης της σκηνικής πραγμάτωσης. Η εμπιστοσύνη που έχουμε χτίσει είναι πολύ βασικό και χρήσιμο συστατικό της δουλειάς μας, που είναι γεμάτη ανασφάλειες και αμφιβολίες. Ο Χρήστος επιδιώκει πάντα ακρίβεια και λεπτομέρεια και αυτό είναι κάτι που αν και μας δυσκολεύει, στο τέλος μας απελευθερώνει. Είναι ικανός να κάνει παρατηρήσεις μέχρι και στην τελευταία παράσταση με στόχο πάντα τη βελτίωσή της. Είναι σκηνοθέτης που λειτουργεί ως ομάδα, δεν παραδίδει την παράσταση και φεύγει, αλλά επιμένει να την εξελίσσει μέρα με τη μέρα.

 

 

Πώς νιώθετε που η προηγούμενη παραγωγή της Γκραν Γκινιόλ ήταν υποψήφια για δύο βραβεία της Ελληνικής Ένωσης Κριτικών Θεάτρου και Παραστατικών Τεχνών; Και πώς πιστεύετε ότι τα βραβεία βοηθούν το ελληνικό θέατρο;

Είναι κοινό μυστικό ότι τελικά η Θεσσαλονίκη και κυρίως οι θεσμοί της «δυσκολεύονται» με το θέατρο, δεν το έχουν σε πρώτη προτεραιότητα, η πόλη αφήνει τους καλλιτέχνες να φύγουν στην Αθήνα μήπως και βρουν τον δρόμο τους. Εμείς δεν το βάζουμε κάτω. Αυτή η υποψηφιότητα μας έδωσε μεγάλο κουράγιο και δύναμη να προχωράμε και αυτή είναι η αξία των βραβείων. Έτσι λοιπόν δεν μπορώ να κρύψω τη χαρά μου!

 

Ποια είναι τα σχέδια της Γκραν Γκινιόλ για το μέλλον;

Παράλληλα με τον Υμπύ, η Γκραν Γκινιόλ προετοιμάζει για την άνοιξη του 2024 ένα μεγάλο project που έχει επιχορηγηθεί από το ΥΠΠΟΑ και βρίσκεται υπό τη αιγίδα του (να σημειώσω εδώ ότι ο «Υμπύ Τύραννος» δημιουργήθηκε αποκλειστικά από πόρους της ομάδας και μόνο) με τίτλο «Ολοκαύτωμα – μέσα από τα μάτια τους».

Πρόκειται για ένα σύνθετο, πολυμορφικό, θα έλεγα, θέαμα – παράσταση, με τον συνδυασμό περιπατητικής δράσης, θεάτρου ντοκουμέντο και μυθοπλασίας που θα ολοκληρωθεί σε έναν επίσης «μη θεατρικό χώρο». Βλέποντας την ιστορία να προχωρά ανελέητα, είμαστε έτοιμοι να αντιμετωπίσουμε την πρόκληση να φέρουμε στο σήμερα ερωτήματα. Άραγε πώς θα αντιδρούσαμε σήμερα αν σταδιακά στις κοινωνίες μας επικρατούσαν αντιλήψεις που οδηγούσαν και πάλι στα στρατόπεδα; Ποια θα ήταν η θέση μας απέναντι στους διωκόμενους ευάλωτους πληθυσμούς;

Συνδυάζοντας την ιστορική τεκμηριωμένη γνώση με την καλλιτεχνική παρέμβαση επιχειρούμε να κινηθούμε στο ολισθηρό έδαφος της ιστορίας και της ανθρώπινης κατάστασης και να θέσουμε ερωτήματα που αφορούν και τον δικό μας ρευστό κόσμο, αναζητώντας ως αντίδοτο στη βαρβαρότητα την ενσυναίσθηση, τη συμπερίληψη, την ανοχή και την κατανόηση.

 

 

Πληροφορίες για την παράσταση «Υμπύ Τύραννος»

Μετάφραση: Κωνσταντίνος Μαυρόπουλος
Σκηνοθεσία: Χρήστος Παπαδημητρίου
Σκηνικά – Κοστούμια: Μαρία Καβαλιώτη
Φωτισμοί: Διονύσης Καραθανάσης
Πρωτότυπη μουσική – Ηχητικά περιβάλλοντα: Χρήστος Γκουγκούμας
Εφαρμογές video: Γιώργος Κόγιας
Τεχνική υποστήριξη – Κατασκευές: Γιώργος Μαυρόπουλος
Σχεδιασμός αφίσας: Βίκτωρ Γκουντάρας – Studio Hervik
Φωτογραφίες – Trailer: Μαρία Καβαλιώτη
Υπεύθυνη επικοινωνίας και διαφήμισης: Λία Κεσοπούλου
Παραγωγή: ΓΚΡΑΝ ΓΚΙΝΙΟΛ

Επί σκηνής: Χρήστος Γκουγκούμας, Διονύσης Καραθανάσης, Ιωάννα Λαμνή, Στάθης Μαυρόπουλος, Ιωάννα Σιδηροπούλου, Σάββας Τραπεζάνογλου

 

Πού: Eightball Club, Πίνδου 1, Λαδάδικα, Θεσσαλονίκη

Πότε: από 20 Νοεμβρίου και κάθε Δευτέρα και Τρίτη στις 21.15. Έως 5 Δεκεμβρίου 2023

Διάρκεια παράστασης: 75 λεπτά (χωρίς διάλειμμα)

Τιμές εισιτηρίων: 13 ευρώ σε τραπέζι, 10 ευρώ σε stand ή στο ba, ισχύουν ατέλειες, με σειρά προτεραιότητας και εφόσον υπάρχουν διαθέσιμες θέσεις

*Η τιμή του εισιτηρίου δεν περιλαμβάνει ποτό.

Προπώληση εισιτηρίων: https://www.more.com/theater/ympy-tyrranos-mia-athyrostomi-komodia

Πληροφορίες / Κρατήσεις θέσεων: 6986 818052, 6955 501 509, 2313 253799

Περισσότερα:
Website: ΓΚΡΑΝ ΓΚΙΝΙΟΛ ΘΕΑΤΡΟ – Θεατρική Ομάδα (granginioltheatro.gr)
Facebook page: https://www.facebook.com/granginiol
Instagram: https://www.instagram.com/granginioltheatro/