Πέντε ηθοποιοί μιλούν για την παράσταση «Μετά την Τρικυμία»

«Χορός: We are here prepared for tragedy» από τη Σοφία Μαυραγάνη
24 Νοεμβρίου 2023
Ραντεβού την Παρασκευή 1η Δεκεμβρίου στο ΚΠΙΣΝ
25 Νοεμβρίου 2023
«Χορός: We are here prepared for tragedy» από τη Σοφία Μαυραγάνη
24 Νοεμβρίου 2023
Ραντεβού την Παρασκευή 1η Δεκεμβρίου στο ΚΠΙΣΝ
25 Νοεμβρίου 2023

Οι ηθοποιοί της παράστασης «Μετά την Τρικυμία» που παρουσιάζεται στην Εταιρεία Δραματικής Έκφρασης και Θεραπείας «Παλμός».

 

Συνέντευξη στη Μαριλένα Θεοδωράκου

 

Πώς συνδέεται το Θέατρο Playback με την «Τρικυμία» του Σαίξπηρ; Η Ειρήνη Αρβανίτη, ο Στέλιος Γιαννακός, η Κατερίνα Γουέμπστερ, η Μαργαρίτα Καστρινού και ο Γιάννης Τσανίρας απαντούν στις ερωτήσεις του theatermag σχετικά με την παράσταση «Μετά την Τρικυμία», η οποία παρουσιάζεται στην Εταιρεία Δραματικής Έκφρασης και Θεραπείας «Παλμός», σε σκηνοθεσία Λάμπρου Γιώτη.

 

 

Πώς ξεκίνησε η συνεργασία σας στην παράσταση «Μετά την Τρικυμία»;

 

Στέλιος Γιαννακός: Ο Λάμπρος Γιώτης υπήρξε δάσκαλός μου στη δραματική σχολή και γνωριζόμαστε χρόνια, έτσι όταν μου πρότεινε να συμμετάσχω σε μια παράσταση που συνδυάζει Σαίξπηρ με Θέατρο Playback, το βρήκα εξαιρετικά ενδιαφέρον και δέχτηκα με χαρά.

 

Μαργαρίτα Καστρινού: Η συνεργασία μου με τον Λάμπρο Γιώτη, τον σκηνοθέτη της παράστασης «Μετά την Τρικυμία», έχει ξεκινήσει από το 2009, όταν έγινα μέλος της ομάδας θεάτρου Playback Ψ. Η ομάδα θεάτρου Playback Ψ ιδρύθηκε από τον Λάμπρο Γιώτη και είναι η πρώτη επαγγελματική ομάδα θεάτρου Playback στην Ελλάδα. Νιώθω μεγάλη τύχη που βρέθηκα μέσα σε αυτήν την ομάδα, που για μένα είναι πια ένα είδος καλλιτεχνικής οικογένειας. Στο πέρασμα των χρόνων, έχουμε συνεργαστεί σε μία πληθώρα παραστάσεων, τόσο θεάτρου Playback, όσο και θεατρικών έργων και πέρσι ήρθε η πρόταση για την παράσταση «Μετά την Τρικυμία». Το εγχείρημα μού κέντρισε ιδιαίτερα το ενδιαφέρον, καθώς είναι η πρώτη φορά που επιχειρείται η σύνδεση του θεάτρου Playback με ένα κλασσικό θεατρικό κείμενο και ήμουν πραγματικά περίεργη σε σχέση με το πώς μπορεί να λειτουργήσει αυτή η σύνδεση.

 

Γιάννης Τσανίρας: Συναντήθηκα με τον σκηνοθέτη της παράστασης Λάμπρο Γιώτη, πρώτη φορά, μέσω της ακρόασης που έκανε για την παράσταση. Ήταν μία πρωτοφανής εμπειρία ακρόασης για μένα, μια συνάντηση που με έκανε πολύ γρήγορα να νιώσω σκηνικά ελεύθερος, κάτι που δεν συμβαίνει συχνά σε ακροάσεις. Προσωπικά, η εμπιστοσύνη ήταν πολύ κομβικό στοιχείο αυτής της συνεργασίας.

 

Ο ηθοποιός Στέλιος Γιαννακός.

 

Κατά τη γνώμη σας ποιο είναι το θέμα του έργου;

 

Ειρήνη Αρβανίτη: Για μένα ένα από τα κύρια πράγματα που βλέπουμε στο έργο είναι η διαδρομή που κάνει ο Πρόσπερο με τον εαυτό του. Τα στάδια που περνάει για να φτάσει στο τέλος να μαλακώσει, να συγχωρέσει. Είναι ένα ταξίδι ενηλικίωσης, έρχεται αντιμέτωπος με τον ίδιο του τον εαυτό και ωριμάζει. Χωρίς πια την τόσο πολύτιμη βοήθεια των βιβλίων και της μαγείας του, που είχε δώδεκα ολόκληρα χρόνια, στέκεται «γυμνός» απέναντι στον εαυτό του και επιλέγει να προχωρήσει με γνώμονα το καλό της κόρης του.

 

Στέλιος Γιαννακός: Η «Τρικυμία» είναι ένα πολύ πλούσιο και πυκνό έργο, που καταπιάνεται με ένα εύρος θεμάτων, όπως η εξουσία, η εκδίκηση, η συγχώρεση, ο έρωτας και  η μαγεία. Έχει επίσης να κάνει με το κλείσιμο κύκλων ζωής, δηλαδή με μια μορφή ολοκλήρωσης. Αποτελεί, εξάλλου, το τελευταίο έργο του Σαίξπηρ και ένα είδος αποχαιρετισμού του στο θέατρο. Επομένως, όπως το αισθάνομαι εγώ, στον πυρήνα του έργου βρίσκεται η έννοια της λύτρωσης.

 

Γιάννης Τσανίρας: Ένα από τα κεντρικότερα θέματα του έργου είναι αυτό της εξουσίας και το πόσο εύκολα αυτή αλλάζει χέρια. Ο Σαίξπηρ καταπιάνεται με το ζήτημα αυτό σε πολλά από τα έργα του, αλλά στην «Τρικυμία», που αποτελεί και το τελευταίο έργο του, προσθέτει κάτι ακόμα: οδηγεί τον κεντρικό χαρακτήρα του στο να απαρνηθεί την εξουσία του. Και τότε ακριβώς είναι που προκύπτουν ακόμα περισσότερα ερωτήματα. Είμαστε πραγματικά έτοιμοι να ζήσουμε χωρίς καμιά μορφή εξουσίας, απόλυτα ελεύθεροι απ’ όλους κι απ’ όλα, γι’ αυτό το χρονικό διάστημα που ονομάζουμε Ζωή;

 

Η ηθοποιός Μαργαρίτα Καστρινού.

 

Τι σημαίνει το έργο του Σαίξπηρ για τον σημερινό θεατή, καθότι γραμμένο το 1611;

 

Ειρήνη Αρβανίτη: Ο θεατής μέσα από το έργο μπορεί να δει πτυχές, συμπεριφορές στη δική του ζωή,  να συναισθανθεί,  να δει κομμάτια τις ψυχής του και σίγουρα να ονειρευτεί. Άλλωστε τα μεγάλα έργα, όπως και το συγκεκριμένο, είναι άχρονα γι’ αυτό και διαχρονικά.

 

Στέλιος Γιαννακός: Τα έργα του Σαίξπηρ ανεβαίνουν συνεχώς εδώ και αιώνες, και αυτό είναι απολύτως ενδεικτικό του πόσο διαχρονικά, καθολικά και ανοιχτά σε ερμηνείες είναι. Η ποικιλία των θεμάτων, των χαρακτήρων και των σχέσεων, η φιλοσοφική σκέψη, τα υψηλά νοήματα και η ποίηση, κάνουν την «Τρικυμία» ένα έργο που σίγουρα μπορεί να μιλήσει στο θεατή του σήμερα και να του αποκαλύψει πράγματα για τον εαυτό του και τον κόσμο.

 

Κατερίνα Γουέμπστερ: Παρότι γραμμένο το 1611, μέσα στην πολυπλοκότητά του, ακουμπάει θέματα που είναι εξίσου σύγχρονα. Το έργο διαδραματίζεται από την προοπτική του Πρόσπερο καθώς πασχίζει να εκδικηθεί τον αδερφό του. Ο Πρόσπερο φτάνει στο νησί με γνώσεις και «βιβλία» δημιουργώντας μια καινούργια τάξη πραγμάτων, σαν αποικιοκράτης. Η εξουσία που ασκεί ο Προσπερο πάνω στον Κάλιμπαν, σε αντάλλαγμα για τις γνώσεις που του έδωσε, αλλά και ο τρόπος με τον οποίο απομονώνει την κόρη του από αυτόν και τη δρομολογεί για κάποιον καλύτερο, θυμίζει τη σχέση της Δύσης με λαούς άλλων Ηπείρων. Η ιστορία του Πρόσπερο είναι επίσης μια ιστορία προδοσίας και εξορίας με όλα τα συναισθήματα που συνεπάγονται, τα οποία είναι διαχρονικά. Μπορεί στο νησί της Τρικυμίας να γίνονται «μαγικά», αλλά το γεγονός ότι η εξουσία διαφθείρει, παραμένει στο τώρα όπως και στο 1611.

 

Μαργαρίτα Καστρινού: Η «Τρικυμία» είναι ένα έργο που διαπραγματεύεται θέματα όπως η εξουσία, η εκδίκηση, ο έρωτας, η σύνδεση του ανθώπου με τη φύση, αλλά και με αυτό που τον ξεπερνά, το «πέρα από τον άνθρωπο». Αυτά τα θέματα είναι άχρονα, συντροφεύουν και ταλανίζουν το ανθρώπινο γένος από τη στιγμή της δημιουργίας του. Ο τρόπος που τα αγγίζει ο Σαίξπηρ μπορεί να μιλήσει στον πυρήνα της ψυχής και του πνεύματος κάθε θεατή, είτε είναι σύγχρονός του είτε ανήκει στη δική μας εποχή.

 

Γιάννης Τσανίρας: Ένα μεγάλο ζήτημα του έργου είναι η επιβολή της εξουσίας του ανθρώπου πάνω στη φύση και πάνω σε άλλους ανθρώπους. Ο Πρόσπερο εδραιώνεται στο νησί στερώντας την ελευθερία του μοναδικού ιθαγενή του νησιού, του Κάλιμπαν και του ξωτικού Άριελ. Σε μία εποχή που ο άνθρωπος συνεχίζει να «κατασκευάζει Τρικυμίες», γιατί θεωρεί τον εαυτό του ανώτερο της Φύσης και των συνανθρώπων του, έτοιμος να επιβληθεί με κάθε μορφή βίας, το έργο γίνεται πιο επίκαιρο από ποτέ.

 

Η ηθοποιός Κατερίνα Γουέμπστερ.

 

Πώς συνδέει η παράσταση το Θέατρο Playback με την «Τρικυμία» του Σαίξπηρ;

Ειρήνη Αρβανίτη: Με έναν πρωτοποριακό και ευφυή τρόπο ο Λάμπρος συνδύασε σε αυτήν την παράσταση το έργο «Τρικυμία» με το θεατρικό είδος Playback. Πώς; Στο πρώτο μέρος ο θεατής παρακολουθεί την παράσταση, ενώ στο δεύτερο μέρος έχει την ευκαιρία να ξεδιπλώσει τις σκέψεις του και να μοιραστεί οτιδήποτε δικό του σε σχέση με το έργο που προηγήθηκε. Έτσι έχουμε δύο παραστάσεις σε μία, απόλυτα συνδεδεμένες μεταξύ τους.

 

Κατερίνα Γουέμπστερ: Η παράσταση είναι ουσιαστικά η αφορμή για να ξεκινήσει να ξετυλίγεται αυτό που στο playback ονομάζεται «το αόρατο νήμα» των ιστοριών των θεατών.  Το έργο ακουμπάει ποικίλα θέματα και οι ιστορίες που έρχονται μπορεί να διαφέρουν πάρα πολύ από τη μια παράσταση στην άλλη. Είναι ενδιαφέρον να βλέπεις το πόσο διαφορετικές μπορεί να είναι οι σκέψεις που αναδύονται από το ίδιο έργο και πώς σχετίζονται οι θεατές με αυτό.

 

Μαργαρίτα Καστρινού: Η παράσταση αποτελείται από δύο μέρη. Στο πρώτο μέρος, παρακολουθούμε μια διασκευή της «Τρικυμίας» του Σαίξπηρ και στο δεύτερο μέρος δίνεται η ευκαιρία στους θεατές να μοιραστούν τις σκέψεις, τα συναισθήματα αλλά και προσωπικές τους ιστορίες που ήρθαν στην επιφάνεια, με αφορμή την παράσταση και τα θέματα που αναδύθηκαν σε αυτήν και να τα δουν να ζωντανεύουν στη σκηνή μέσω του αυτοσχεδιαστικού θεάτρου Playback. Με αυτόν τον τρόπο, μέσω του θεάτρου Playback, φωτίζεται η οπτική και η σύνδεση του θεατή με την παράσταση. Συνήθως, στο θέατρο οι θεατές είναι αποδέκτες του οράματος των καλλιτεχνών που δημιουργούν μια παράσταση. Στη δική μας παράσταση, όμως, οι θεατές -εφόσον το επιθυμούν- μπορούν να αναλάβουν ενεργό ρόλο και να κάνουν και εμάς κοινωνούς των δικών τους οραμάτων, του δικού τους κόσμου, να γίνουν κατά κάποιο τρόπο και οι ίδιοι συνδημιουργοί.

 

Γιάννης Τσανίρας: Νομίζω πως ο συνδετικός κρίκος είναι το κοινό, που είναι και βασικότατο συστατικό της παράστασης. Στο δεύτερο μέρος, οι θεατές μοιράζονται αυτό που τους απασχόλησε. Αυτό μπορεί να είναι από μια μικρή φράση του έργου μέχρι μία ανάμνηση που πιθανόν να έχουν, ένα προσωπικό τους βίωμα. Το πεδίο είναι ευρύτατο και αυτό αποδεικνύεται από το πόσο διαφορετική τροπή παίρνει η κάθε παράστασή μας, ανάλογα με το τι καταθέτουν οι θεατές. Όλο το έργο είναι, υπό μία έννοια, ένα βαθιά προσωπικό ταξίδι του Πρόσπερο, κι αυτό οδηγεί αναπόφευκτα και τον θεατή να αναλογιστεί τη δική του διαδρομή και να μοιραστεί στοιχεία της μαζί μας.

 

Ο ηθοποιός Γιάννης Τσανίρας.

 

Χρησιμοποιείτε το εργαλείο του άμεσου θεατρικού αυτοσχεδιασμού που ονομάζεται διεθνώς «Θέατρο Playback». Θα θέλατε να μας μιλήσετε για αυτό;

 

Γιάννης Τσανίρας: Ήρθα για πρώτη φορά σε επαφή με το συγκεκριμένο είδος θεάτρου φέτος. Αυτό που μπορώ να πω είναι ότι ακόμα βρίσκομαι στη διαδικασία της ανακάλυψής του και το μονοπάτι είναι μακρύ. Προσπαθώ να αφουγκράζομαι τις πραγματικές ανάγκες των ανθρώπων που μοιράζονται τις ιστορίες τους, να «τρυπώνω» σε μία χαραμάδα της ψυχής τους -πάντα με σεβασμό- και να βλέπω τα πράγματα από εκείνη την διαφορετική για μένα μεριά.

 

Η ηθοποιός Ειρήνη Αρβανίτη.

 

Πώς ήταν η συνεργασία σας με τον σκηνοθέτη Λάμπρο Γιώτη;

 

Ειρήνη Αρβανίτη: Για έναν ηθοποιό το πιο σημαντικό είναι να απολαμβάνει τη διαδικασία των προβών, να νιώθει ελεύθερος, άρα δημιουργικός και απόλυτα ασφαλής με τους ανθρώπους που συνεργάζεται. Αυτός είναι και ο κύριος λόγος που ήθελα πολύ να συνεργαστώ και πάλι με τον Λάμπρο και την ομάδα Playback Ψ.

 

Στέλιος Γιαννακός:  Η συνεργασία με τον Λάμπρο ήταν αρμονική, γόνιμη και πολύ δημιουργική, αφού ταυτόχρονα δουλεύαμε σε δύο τομείς. Από τη μία πλευρά στην «Τρικυμία» και από την άλλη στο Θέατρο Playback, με το οποίο ήρθα σε επαφή για πρώτη φορά. Αυτή η εναλλαγή προσέφερε μια ωραία ποικιλία στη δημιουργική διαδικασία και αποτέλεσε πρόκληση, που σίγουρα με εξέλιξε σαν ηθοποιό. Ευτυχής ήταν η συνεργασία μου με όλους τους συντελεστές της παράστασης, πιστεύω πως ο Λάμπρος έχει την ικανότητα να δημιουργεί ωραίες ομάδες.

 

Γιάννης Τσανίρας: Ο Λάμπρος είναι ένας πραγματικά γενναιόδωρος άνθρωπος, με πολύ χιούμορ και πραγματική ευγένεια ψυχής. Οι πρόβες μας διέπονταν πάντα από μεγάλη επιτρεπτικότητα, γίνονταν χώρος έκφρασης κι ανακάλυψης. Έτσι το έργο γεννήθηκε σταδιακά με τη συμβολή όλων μας. Παράλληλα βέβαια έδινε την εντύπωση ότι έμενε προσηλωμένος σ’ έναν στόχο, υπηρετούσε ένα σκηνοθετικό όραμα, πάντα με μεγάλο σεβασμό στο έργο και στην ομάδα. Νομίζω ότι αυτή η ισορροπία υπήρξε το κλειδί για να δημιουργηθεί τελικά αυτή η παράσταση.

 

Ο σκηνοθέτης Λάμπρος Γιώτης δίνει οδηγίες στους ηθοποιούς.

 

Πληροφορίες για την παράσταση «Μετά την Τρικυμία»

Μετάφραση: Νίκος Χατζόπουλος
Διασκευή – Σκηνοθεσία: Λάμπρος Γιώτης
Πρωτότυπη μουσική σύνθεση και αυτοσχεδιασμός: Ορέστης Ζυρίνης
Σκηνικά – Κοστούμια: Ερωφίλη Πολιτοπούλου
Φωτισμοί: Νίκος Θεοχαρόπουλος
Projection mapping: Θωμαΐς Τριανταφυλλίδου, Μυρτώ Καράμπελα
Επιμέλεια κίνησης: Στέλλα Κρούσκα
Βοηθός δραματουργίας: Μαργαρίτα Καστρινού
Παραγωγή: Εταιρεία Δραματικής Έκφρασης και Θεραπείας «Παλμός»
Βοηθοί παραγωγής: Χρήστος Θεοχαρόπουλος, Αλεξία Πολυμενοπούλου
Κατασκευή σκηνικού: Νίκος Θεοχαρόπουλος
Κατασκευή κοστουμιών: Βάνια Αλεξάνδροβα
Φωτογράφιση: Κατερίνα Αρβανίτη
Γραφιστική επιμέλεια: TALC
Υπεύθυνος επικοινωνίας: Γιάννης Παπαλάμπρου

 

Παίζουν οι ηθοποιοί: Ειρήνη Αρβανίτη, Στέλιος Γιαννακός, Κατερίνα Γουέμπστερ, Μαργαρίτα Καστρινού, Γιάννης Τσανίρας

 

Πού: Εταιρεία Δραματικής Έκφρασης και Θεραπείας «Παλμός», Κλεισθένους 3, 6ος όροφος, Πλατεία Κοτζιά, Αθήνα
Πότε: από 6 Οκτωβρίου 2023 και κάθε Παρασκευή και Σάββατο στις 21.00
Κρατήσεις θέσεων: more.com
Τηλέφωνο: 6973 835838 (18.00 – 21.00 τις ημέρες των παραστάσεων)