Γιάννης Αγγελάκης: «Το κύριο θέμα του “Αντίο Μπάτμαν” είναι η ανάγκη μας να έχουμε σούπερ ήρωες»

«Παράφορα: ακροβατώντας στο Λεμονοδάσος του Κοσμά Πολίτη» από τους bijoux de kant
22 Νοεμβρίου 2023
Η Camille O’ Sullivan στο Half Note Jazz Club
22 Νοεμβρίου 2023
«Παράφορα: ακροβατώντας στο Λεμονοδάσος του Κοσμά Πολίτη» από τους bijoux de kant
22 Νοεμβρίου 2023
Η Camille O’ Sullivan στο Half Note Jazz Club
22 Νοεμβρίου 2023

Ο Γιάννης Αγγελάκης υπογράφει τη διασκευή, τη σκηνοθεσία και τη μουσική της παράστασης «Αντίο Μπάτμαν». (Φωτογραφία: Ιωάννης Καμπάνης).

 

Συνέντευξη στη Μαριλένα Θεοδωράκου

 

Τον έχουμε γνωρίσει ως μουσικό και συνθέτη. Ο Γιάννης Αγγελάκης συστήνεται για πρώτη φορά ως σκηνοθέτης και μιλάει στο theatermag για την παράσταση «Αντίο Μπάτμαν», η οποία ανεβαίνει στο ΠΛΥΦΑ κάθε Σάββατο και Κυριακή. Ο ίδιος υπογράφει τη διασκευή του έργου του Τάσου Θεοφίλου, καθώς και τη μουσική της παράστασης.

 

«Το συγκεκριμένο κείμενο έπεσε στα χέρια μου σχεδόν από όταν εκδόθηκε το 2013, μου το είχε κάνει μάλιστα δώρο η αδελφή μου» εξηγεί ο σκηνοθέτης Γιάννης Αγγελάκης. «Το διάβασα και με είχε εντυπωσιάσει η ανατρεπτική ιδέα που είχε ο Τάσος Θεοφίλου για τον Μπάτμαν, καθώς δεν είχα σκεφτεί ποτέ τη σκοτεινή πλευρά αυτού του σούπερ ήρωα. Από τότε, καθότι είναι και ένα βιβλίο 25 σελίδων, το διάβαζα σχεδόν 2-3 φορές το χρόνο. Κάθε φορά μού δημιουργούσε την ίδια αίσθηση και την ίδια συγκίνηση.

Εκείνη την εποχή έμενα στη Νέα Υόρκη, όπου σπούδαζα, το είχα πάρει μαζί μου και ήταν ένα από τα ελάχιστα ελληνικά βιβλία που είχα στη βιβλιοθήκη μου. Όταν επέστρεψα στην Αθήνα το 2020, δύο χρόνια αργότερα, παρέλαβα και τα βιβλία που είχα στην Αμερική, γιατί είχα μεγάλη βιβλιοθήκη στη Νέα Υόρκη, άρχισα να τα οργανώνω και το “Αντίο Μπάτμαν” έπεσε και πάλι στα χέρια μου.

Το ξαναδιάβασα και όπως το διάβαζα είπα ότι αυτή δεν είναι η Γκόθαμ Σίτι, μια δυστοπική πόλη του μέλλοντος, είναι η Αθήνα. Ο Θεοφίλου βρίσκεται στην Αθήνα, γράφει για την Αθήνα και αυτή είναι η πόλη στην οποία αναφέρεται. Μαζί με αυτή την αίσθηση που μου δημιουργήθηκε, γεννήθηκε και η ανάγκη να πω αυτή την ιστορία στην Αθήνα και στους ανθρώπους που ζουν σε αυτή την πόλη».

 

 

Διασκευή, σκηνοθεσία και μουσική

«Πρόκειται για ένα project που το έχω πάρει πάνω μου, με τη λογική ότι το έχω διασκευάσει για το θέατρο, έχω κάνει τη μουσική, τις επιλογές των συνεργατών, οπότε ήθελα ο τελικός λόγος και η τελική εποπτεία της παράστασης να είναι δική μου» συνεχίζει ο Γιάννης Αγγελάκης. «Παρόλο που δεν έχω σκηνοθετήσει στο παρελθόν, πήρα το ρίσκο να το κάνω και διάλεξα ανθρώπους του θεάτρου και του καλλιτεχνικού χώρου να επιβλέπουν και να με καθοδηγούν, για πράγματα που δεν γνωρίζω και αγνοώ. Αντικειμενικά, το θέατρο δεν είναι η κύρια ασχολία μου, είναι η μουσική και γι’ αυτό υπάρχει και μια μεγάλη ομάδα συντελεστών οι οποίοι ήθελαν πραγματικά να με βοηθήσουν σε αυτό που είχα στο μυαλό.

Οι τρεις ηθοποιοί, η Θεοδώρα Καμπόσου, ο Νικόλας Μπράβος και η Μαίρη Ντίνου, είναι άνθρωποι του ευρύτερου κύκλου φίλων μου και όλοι οι συντελεστές είναι άνθρωποι που είτε έχουμε δουλέψει μαζί στο παρελθόν, είτε είναι φίλοι που τους γνωρίζω από δικές μου παρέες. Οπότε είναι ένα project κάπως οικογενειακό, θα έλεγα. Έχω επιλέξει ανθρώπους που ξέρω τη δουλειά τους, είναι φίλοι μου και τους εμπιστεύομαι».

 

 

Έχουμε ανάγκη από σούπερ ήρωες;

«Είναι ένα πρωτότυπο και σύγχρονο κείμενο, με πολλούς και διαφορετικούς χαρακτήρες-καρικατούρες, που έχουν μια αλήθεια στο σήμερα και τους αναγνωρίζουμε κατευθείαν» συμπληρώνει ο Γιάννης Αγγελάκης. «Η αλήθεια του κάθε ήρωα νομίζω μπορεί να αγγίξει τον θεατή και μέσα σε αυτούς τους ήρωες να δούμε κάτι που σχετίζεται με τη ζωή μας.

Το κύριο θέμα του “Αντίο Μπάτμαν” που υπερβαίνει όλους τους χαρακτήρες, νομίζω είναι η ανάγκη μας να έχουμε σούπερ ήρωες. Στο τέλος, διαπραγματευόμαστε το λόγο που χρειαζόμαστε κάποιον να είναι πάνω από το κεφάλι μας και να έρχεται να μας σώσει, ενώ μπορούμε οι ίδιοι να σώσουμε τον εαυτό μας. Οπότε η αποκαθήλωση του Μπάτμαν είναι κατά κάποιο τρόπο το ξερίζωμα μιας βαθύτερης ανάγκης μας να χρειαζόμαστε Μπάτμαν, γιατί απλά αν σκοτώσουμε τον Μπάτμαν και τον αντικαταστήσουμε με έναν άλλον ή κάτι άλλο, δεν θα έχει αποτέλεσμα. Θα είναι μια τρύπα στο νερό. Η ουσία είναι το πώς θα ξεριζώσουμε την ανάγκη μας να χρειαζόμαστε σωτήρες, σούπερ ήρωες, αγίους για να μας σώσουν.

Γι’ αυτόν ακριβώς το λόγο έχει γίνει μια προσθήκη μετά το τέλος του κειμένου του Θεοφίλου από τις “Αόρατες Πόλεις” του Ίταλο Καλβίνο, και αυτό δική μου διασκευή, ώστε να φέρει τούμπα όσα έχουμε δει έως εκείνη τη στιγμή. Δηλαδή, ότι ο Μπάτμαν δεν ήταν απαραίτητα ο κακός και η Δ. η καλή. Δεν υπάρχει το δίπολο ότι ο Μπάτμαν προσπαθεί να αποδώσει δικαιοσύνη με έναν κακό τρόπο, ενώ η Δ. με έναν καλό. Αμφισβητεί όσα έχουν συμβεί για να μας πει ότι ακόμα κι αν σκοτώσουμε τον Μπάτμαν δεν λύθηκαν τα προβλήματά μας, το πρόβλημα είναι ανθρώπινο και πολύ βαθύτερο».

 

 

Οι τρεις ηθοποιοί και οι χαρακτήρες που ερμηνεύουν

«Υπάρχει η Δ., που την ερμηνεύει η Θεοδώρα Καμπόσου, η οποία μας δίνει τις περισσότερες εικόνες και το πλαίσιο μέσα στο οποίο βρισκόμαστε κάθε φορά. Μας δίνει πληροφορίες για το ποια είναι και μέσα από τη ματιά της ξετυλίγεται η ιστορία του “Αντίο Μπάτμαν”. Ο Νικόλας Μπράβος και η Μαίρη Ντίνου ερμηνεύουν χαρακτήρες οι οποίοι ξεπετάγονται κάθε φορά, από τα μέρη που βρίσκεται η Δ. Για παράδειγμα όταν η Δ. βρίσκεται στη φυλακή πετάγονται ανάλογοι χαρακτήρες, όταν η Δ. βρίσκεται στο κέντρο της Γκόθαμ Σίτι θα δούμε άλλους από εκεί.

Ο Νικόλας Μπράβος και η Μαίρη Ντίνου συνεχώς μεταμορφώνονται σε κάθε σκηνή και πολλές φορές και μέσα στην ίδια σκηνή χρειάζεται να κάνουν αλλαγή ρόλου. Ο ένας κάνει οκτώ ρόλους, ο άλλος κάπου δέκα. Δραματουργικά ζωντανεύουν και μας δίνουν θεατρικές εικόνες, από αυτές τις οποίες η Δ. μας έχει δώσει με τα λόγια της. Υπάρχει μια αντίθεση ανάμεσα σε μια κοπέλα η οποία μας μιλάει για τη Γκόθαμ Σίτι, μας δίνει εικόνες για τη Γκόθαμ Σίτι και μετά υπάρχουν οι τύποι που ανέφερα πριν, που ξεπετάγονται και βλέπουμε όσα μας περιέγραφε η Δ.».

 

 

Ο πρωταγωνιστικός ρόλος της μουσικής

«Είμαι συνθέτης, οι σπουδές και η καριέρα μου είναι πάνω στη μουσική και θέατρο κάνω πρώτη φορά ως σκηνοθέτης. Γι’ αυτό και η μουσική έχει έναν πρωταγωνιστικό ρόλο στην παράσταση, δεν θα έλεγα ότι απλά γεμίζει αλλαγές σκηνικών ή είναι backround. Σχεδόν συνομιλεί διαλογικά με τους ήρωες και υπάρχουν σκηνές που γίνεται μια δράση και η μουσική σχολιάζει τι συμβαίνει πάνω στη σκηνή, είτε με ειρωνικό τρόπο είτε υπογραμμίζοντας τη δράση.

Έχω φτιάξει πολλές ατμόσφαιρες, αλλά και πολλά σημεία που η μουσική αποκτά ρόλο και μιλάει με τους ηθοποιούς. Υπάρχουν αρκετά στοιχεία live electronics, δηλαδή τρέχουνε σε live χρόνο αλγόριθμοι οι οποίοι αλλοιώνουν και πειράζουν αυτό που συμβαίνει στη σκηνή, στη συγκεκριμένη περίπτωση είναι το σήμα από τις φωνές των ηθοποιών, στην κατσαρίδα, στον μαφιόζο, στον Μπάτμαν. Οι φωνές των ηθοποιών είναι προγραμματισμένες να αλλοιώνονται σε live χρόνο και να υπογραμμίζουν τις αλλαγές των χαρακτήρων. Αυτό είναι ένα μουσικό στοιχείο, το οποίο ενσωματώνεται δραματουργικά μέσα στους χαρακτήρες.

Επίσης, η μουσική και το φως, δηλαδή το sound design και το light design, πάνε λίγο χέρι χέρι. Το έχουμε φτιάξει με τον Γιώργο Αγγιανίτη, τον υπεύθυνο σχεδιασμού φωτισμών, με έναν τρόπο που να λειτουργούν συνδυαστικά και αυτό γιατί μας ενδιαφέρει πολύ η εικόνα στο συγκεκριμένο έργο. Το εικαστικό κομμάτι είναι κάτι στο οποίο έχουμε επενδύσει πολύ χρόνο, βλέποντας εικόνες από κόμικς και επίσης πίνακες ποπ αρτ, κυρίως του καλλιτέχνη Ρόι Λιχτενστάιν. Υπάρχει λοιπόν, ένας συνδυασμός κόμικς και ποπ αρτ μαζί με το φως και τον ήχο και με όλα τα παράλογα – σουρεαλιστικά που συμβαίνουν πάνω στη σκηνή».

 

Πληροφορίες για την παράσταση «Αντίο Μπάτμαν»

Ερμηνεύουν: Θεοδώρα Καμπόσου, Νικόλας Μπράβος και Μαίρη Ντίνου

Κείμενα: Τάσος Θεοφίλου

Σκηνοθεσία, Διασκευή, Μουσική: Γιάννης Αγγελάκης

Σκηνικά-Κοστούμια: Ελλάδα Δαμιανού

Κίνηση: Νίκος Καλύβας

Σχεδιασμός Φωτισμού: Γιώργος Αγιαννίτης

Βοηθός Σκηνοθεσίας: Ιόλη Εξάρχου

Βοηθός Σκηνογράφου/Ενδυματολόγου: Χριστίνα Ζαχαρία

Ηχοληψία: Κωνσταντίνος Μπαράς

Φωτογραφία/Γραφιστικά: Ιωάννης Καμπάνης

Επικοινωνία: Γιώτα Δημητριάδη

Παραγωγή: Ars Nova Experimentalis Εταιρεία Τέχνης και Πολιτισμού ΑΜΚΕ

 

Πού: ΠΛΥΦΑ (Κτήριο 7Α), Κορυτσάς 39, Αθήνα 104 47, τηλ. 698 7142735

Πότε: από 11 Νοεμβρίου 2023 και κάθε Σάββατο και Κυριακή στις 20.30 Για 10 παραστάσεις

Διάρκεια παράστασης: 80 λεπτά

Τιμές εισιτηρίων: 15 ευρώ (γενική είσοδος), 12 ευρώ (μειωμένο)

Αγορά εισιτηρίων μόνο ηλεκτρονικά

Προπώληση: ΑΝΤΙΟ ΜΠΑΤΜΑΝ | Εισιτήρια online! | More.com

ΠΡΟΣΟΧΗ είσοδος μόνο με ηλεκτρονική αγορά μέσω more.gr Στο θέατρο δεν θα υπάρχει η δυνατότητα για αγορά εισιτηρίου.