Ιωάννα Χρυσομάλλη, Niko Rupllem και Ιωάννη Μαμωλή τι θα δούμε στο «Metaforms»;

Η Θάλεια Ματίκα σκηνοθετεί το «Φακντ-απ»
16 Νοεμβρίου 2023
«Project Μέδουσα» της Ειρήνης Καπελώνη στο Θέατρο Ροές
17 Νοεμβρίου 2023
Η Θάλεια Ματίκα σκηνοθετεί το «Φακντ-απ»
16 Νοεμβρίου 2023
«Project Μέδουσα» της Ειρήνης Καπελώνη στο Θέατρο Ροές
17 Νοεμβρίου 2023

 

 

Συνέντευξη στη Μαριλένα Θεοδωράκου

 

«Unconscious dive», «Μοιρολόγια» και «Cain & Abel» είναι τα τρία έργα της Ιωάννας Χρυσομάλλη, του Niko Rupllem και του Ιωάννη Μαμωλή αντίστοιχα, τα οποία παρουσιάζονται στην παράσταση υπό τον τίτλο «Metaforms». Οι τρεις χορογράφοι και χορευτές μιλάνε στο theatermag για τα έργα τους που θα δούμε στις 26 Νοεμβρίου και στις 3 Δεκεμβρίου, στο Από Μηχανής Θέατρο.

 

 

Θα θέλατε να μας μιλήσετε για τη συνεργασία σας στην παράσταση «Metaforms»;

Αρχικά, γίνεται λόγος για τρία αυτόνομα έργα. Η συνεργασία μας έγκειται στο γεγονός, ότι ως νέοι δημιουργοί, αποφασίσαμε από κοινού να κάνουμε αυτό το εγχείρημα. Με το τρίπτυχο αυτό (meta-forms) διαμορφώνουμε μία ευκαιρία να παρουσιάσουμε τα έργα και τη δουλειά μας και να ενισχύσουμε έτσι τις καλλιτεχνικές μας ταυτότητες. Ταυτόχρονα, η καλλιτεχνική μας εξέλιξη εξαρτάται άμεσα από την κοινωνική αλληλοσύνδεση και την εκτίμηση που τρέφουμε το ένα για το άλλο. Δημιουργούμε έτσι την ασφάλεια και το περιβάλλον ώστε να ευδοκιμήσει το εγχείρημα του σώματος.

 

Η χορογράφος και ερμηνεύτρια Ιωάννα Χρυσομάλλη.

 

Η Ιωάννα Χρυσομάλλη υπογράφει τη σύλληψη και τη χορογραφία της παράστασης «Unconscious dive».

 

 

Σύμφωνα με το ενημερωτικό σημείωμα, κεντρικός θεματικός άξονας του έργου σας «Unconscious dive» είναι το ασυνείδητο. Τι είναι αυτό που σας έκανε να στρέψετε την προσοχή σας σ’ αυτήν την πλευρά του ανθρώπινου ψυχισμού και ποιο μήνυμα θα θέλατε να περάσετε στον θεατή μέσα από αυτήν την επιλογή;

Ιωάννα Χρυσομάλλη: Δεν θέλω απαραίτητα να περάσω κάποιο συγκεκριμένο μήνυμα στον θεατή. Ο κεντρικός θεματικός άξονας του έργου βοηθάει κυρίως εμένα να δημιουργήσω το έργο κολυμπώντας σε αυτήν την ιδέα. Από κει και πέρα, το τελικό αποτέλεσμα στα μάτια του κάθε θεατή και στον εσώτερο ψυχισμό του, μπορεί να φαντάζει αλλιώς, ανάλογα με την εσωτερική ψυχική κατάσταση στην οποία βρίσκεται αυτός, τη συγκεκριμένη χρονική στιγμή. Ο καθένας δηλαδή, μπορεί να εκλάβει διαφορετικό μήνυμα από αυτό που οι ερμηνευτές εκφράζουν μέσα από το έργο, αλλά για μένα αυτή είναι και η μαγεία ενός έργου τέχνης.

Από πάντα η ψυχολογία και η φιλοσοφία μου τραβούσαν ιδιαίτερα το ενδιαφέρον. Βρίσκω συχνά τον εαυτό μου να διαβάζει βιβλία διαφόρων σοφών, όπως του Πλάτωνα, του Νίτσε, του Osho, μέχρι που έπεσε στα χέρια μου το βιβλίο αυτό του Carl Yung σχετικά με το ασυνείδητο και τα όνειρα. Το βρήκα εξαιρετικά ενδιαφέρον, και διαβάζοντάς το εμπνεύστηκα να δημιουργήσω αυτό το project. Όπως λέει και ο Νίτσε, πολλές φορές οι λέξεις σε περιορίζουν. Και εδώ έρχεται και πατάει η τέχνη. Ο χορός, η μουσική, η ζωγραφική, μιλάνε με έναν άλλον τρόπο μοναδικό, και ίσως έχουν απόηχο βαθιά στο ασυνείδητο του θεατή και πολλές φορές του δημιουργούν πρωτόγνωρα συναισθήματα και τον κάνουν να προβληματίζεται με έναν τρόπο που με δυσκολία μπορώ να περιγράψω.

 

Ο χορογράφος και ερμηνευτής Ιωάννης Μαμωλής.

 

«Cain & Abel» σε σύλληψη και χορογραφία Ιωάννη Μαμωλή.

 

Με ποιον τρόπο νομίζετε ότι η χορογραφία του έργου που δημιουργήσατε βοηθάει τον θεατή να νιώσει την στροφή στον εσώτερο εαυτό και να τον κάνει κοινωνό των συναισθημάτων που βιώνουν οι ερμηνευτές του έργου μέσα από αυτό το χορογραφημένο ταξίδι στο χάος της ύπαρξης;

Ιωάννα Χρυσομάλλη: Η όλη δημιουργία του έργου και η εκτέλεσή του πατάει γερά στις αρχές του σύγχρονο χορού. Εμπεριέχει έντονη σωματικότητα και είναι τεχνικά αρκετά απαιτητικό. Σε αντίθεση με την κεντρική ιδέα του έργου που στηρίζεται στο χάος και την απόλυτη ελευθερία που σου δίνει αυτό, επέλεξα μια σωματική γλώσσα με αρκετά σπασμένη φόρμα, στην οποία όμως μπορείς να δεις και στιγμές καθαρής φόρμας, όπως το άνθος αποτελείται από μια τέλεια γεωμετρία, ή τα σχέδια στα φτερά της πεταλούδας, οι κύκλοι που σχηματίζονται στο νερό εάν το ακουμπήσεις απαλά με το δάχτυλό σου κ.ά. Διότι μέσα στο χάος πάντα υπάρχει και η φόρμα. Το λεγόμενο οργανωμένο χάος, που είναι και η βάση της δημιουργίας του κάθε ζωντανού.

Για τον όρο συναίσθημα, δεν είμαι σίγουρη τι ακριβώς να απαντήσω σε αυτό, είναι κάτι που ο κάθε άνθρωπος βιώνει με εντελώς διαφορετικό τρόπο. Σίγουρα αυτό που μπορώ να απαντήσω σχετικά με αυτό είναι ότι δεν το ζητάω από τον ερμηνευτή. Δεν είναι το συναίσθημα που ζητάω από αυτόν, αλλά η απουσία αυτού και του ίδιου του εαυτού του. Επιθυμώ το “συναίσθημα” να παραχθεί καθαρά μέσα από το σώμα και το ρόλο. Ο τρόπος που το βλέπω είναι ότι όσο υπάρχει απουσία συναισθήματος και εαυτού, μόνο τότε μπορείς να μπεις σε οποιοδήποτε ρόλο και να τον υποδυθείς σαν να είναι όντως μέρος του εαυτού σου. Ίσως μόνο τότε υπάρχει η ελπίδα να δημιουργηθεί στον θεατή ένα κάποιο συναίσθημα. Και κάπου εδώ σε αυτήν τη θεωρία πατάει και η κεντρική ιδέα του έργου. Η αποδοχή του χάους και οι απεριόριστες φόρμες. Το όλο ή το τίποτα, αν το καλοσκεφτείς, είναι ένα και το αυτό.

 

Ο χορογράφος και ερμηνευτής Niko Rupllem.

 

Από την παράσταση «Μοιρολόγια» σε χορογραφία του Niko Rupllem.

 

Niko Rupllem, θέλετε να μας μιλήσετε για την παράσταση «Μοιρολόγια»;

Τα μοιρολόγια αποτελούν μια σωματική- κοινωνική έρευνα κατά την οποία εξερευνώ τη σωματική και κοινωνική μετάβαση (transition), τη ρευστότητα του φύλου και την έννοια του αυτοπροσδιορισμού. Χρησιμοποιώ τις διάδοχες του μπαλέτου ώστε να ορίσω τη φόρμα του φύλου και να μετα-αλλάξω τη φόρμα σύμφωνα με τη δική μου επιλογή. Ο σκελετός του σώματος προϋπάρχει του εκφραστικού εργαλείου.

Αλλάζω τις ποιότητες της κοινωνικής δομής του σώματος με σκοπό να θέσω πολλαπλές μοναδικότητες στο χορό της έκφρασης του σώματος. Σε ένα πλέον πρωτογενές περιβάλλον γιορτάζω το σώμα σε σχέση με το χώρο και το φύλο. Αναγεννώ τη σχέση μας με το σώμα σε μια ακραία αντιπαραβολή με τη παράδοση η οποία θέτει ότι μόνο στη μεταθανάτια κατάσταση μας μπορούμε να αποβάλουμε την έννοια του φύλου.

Τα μοιρολόγια αποτελούν μια κοινωνική περίσταση κατά την οποία θρηνούμε την έννοια του ετεροκαθορισμού και γιορτάζουμε την έννοια του αυτοκαθορισμού, με τη βοήθεια της ταλαντούχας fashion designer Μελισσάνθης Σπέη, η οποία δημιούργησε ένα καταπληκτικό Ηπειρωτικό culture τοπίο.

 

Ιωάννη Μαμωλή, πώς εμπνευστήκατε την παράσταση «Cain & Abel»;

Η αρχική μου σκέψη ήταν να χορογραφήσω ένα ντουέτο με έντονη σωματικότητα μαζί με τον performer Νiko Rupllem. Eίμαστε δύο performers με διαφορετικές ποιότητες, ένωσα λοιπόν αυτές τις μοναδικότητες σε ένα έργο σαν δύο κυματομορφές, δύο σώματα που πάλλονται μεταξύ τους. Στη συσχέτιση αυτή, ξεκινήσαμε από την ολότητα και βρεθήκαμε σε μία παλμική πάλη. Συνεπώς, έννοιες όπως η σύγκρουση, η ρήξη και η διχοτόμηση ήρθαν στο μυαλό μου και τελικά η σκέψη μου κατέληξε να ταυτίζει τις φιγούρες μας με τα αρχέτυπα του Κάιν και του Άβελ, την πρώτη αδελφική σχέση – την πρώτη αδελφοκτονία της ανθρωπότητας.

Από την βιβλική αυτή σχέση, προσπάθησα να σωματοποιήσω όσο και να ενσωματώσω την έννοια του ανταγωνισμού και της καταπάτησης των ορίων. Η στιγμή που πραγματώνεται η δολοφονική πρόθεση απορρίπτοντας τη θεϊκή διαπαιδαγώγηση. Ως όχημα για αυτή τη μεταφορά, διάλεξα δραματουργικά να εντάξω μαζί μας δύο μονωδούς, οι οποίες κομψούν την παράσταση με τις πένθιμες μελωδίες του Stabat mater. Δύο σώματα πάλλονται στη σχέση με το όριο, εισχωρούν ανάμεσα στις δυναμικές, σηκώνουν και τινάζουν το ένα το άλλο.

 

 

Πληροφορίες για την παράσταση «Metaforms»

Τα τρία έργα θα παρουσιαστούν ως εξής:
«Unconscious dive» και «Cain & Abel»: 26 Νοεμβρίου 2023
«Unconscious dive» και «Μοιρολόγια»: 3 Δεκεμβρίου 2023

 

Πού: Από Μηχανής Θέατρο, Ακαδήμου 13 Μεταξουργείο, Αθήνα, τηλ. 210 5232097

Πότε: 26 Νοεμβρίου και 3 Δεκεμβρίου 2023, στις 21.00

Τιμή εισιτηρίου: 12 ευρώ

Ηλεκτρονική προπώληση εισιτηρίων: https://www.more.com/dance/metaforms/

 

«Unconscious dive»
Σύλληψη / Χορογραφία: Ιωάννα Χρυσομάλλη
Μουσική σύνθεση: Κωσταντίνος Μηνάς, Γιώργος Αμαραντίδης
Ερμηνεία: Ιωάννα Χρυσομάλλη, Γιώργος Παππαδόπουλος
Σχεδιασμός φωτισμού: Στέβη Κουτσοθανάση
Σχεδιασμός κοστουμιών: Ιωάννα Χρυσομάλλη

 

«Μοιρολόγια»
Σύλληψη / Χορογραφία: Niko Rupllem
Ερμηνεία: Niko Rupllem, Εύη Οικονόμου, Reject Aka Lex
Σχεδιασμός κοστουμιών: Melissanthi Spei
Video Art: Αλεξάνδρα Μασμανίδη

 

«Cain & Abel»

Σύλληψη / Χορογραφία: Ιωάννης Μαμωλής
Ερμηνεία: Niko Rupllem, Ιωάννης Μαμωλής
Μονωδοί: Ελένη Καλογράνη, Βίλλυ Κυριακοπούλου