Χρήστος Παπαδημητρίου: «Έχει μεγάλο βαθμό πρόκλησης να παρουσιάσεις ένα οργανωμένο χάος επί σκηνής»

Πέντε συναυλίες στο Φεστιβάλ Κλασικής Μουσικής Odessa Classics
13 Νοεμβρίου 2023
Ο χορευτής Imre Thormann στην παράσταση «The False David»
13 Νοεμβρίου 2023
Πέντε συναυλίες στο Φεστιβάλ Κλασικής Μουσικής Odessa Classics
13 Νοεμβρίου 2023
Ο χορευτής Imre Thormann στην παράσταση «The False David»
13 Νοεμβρίου 2023

Ο Χρήστος Παπαδημητρίου σκηνοθετεί την παράσταση «Υμπύ Τύραννος» η οποία ανεβαίνει από τις 20 Νοεμβρίου στο Eightball Club στη Θεσσαλονίκη.

 

 

Συνέντευξη στη Μαριλένα Θεοδωράκου

 

Η απληστία των πολιτικών ηγετών είναι το θέμα της αθυρόστομης κωμωδίας «Υμπύ Τύραννος». Ο Χρήστος Παπαδημητρίου μιλάει στο theatermag για την παράσταση που σκηνοθετεί στο Eightball Club στη Θεσσαλονίκη, η οποία ανεβαίνει από τις 20 Νοεμβρίου.

 

Ποιος είναι ο «Υμπύ Τύραννος»; Θέλετε να μας δώσετε μερικά στοιχεία για τον πρωταγωνιστή της παράστασης;

Ο Υμπύ είναι ένα προϊόν εφηβικής σκανδαλιάς από μέρους του Zarry: ξεκίνησε ως εικονογραφημένη παρωδία του καθηγητή φυσικής που είχε στο λύκειο και με αυτά τα διογκωμένα χαρακτηριστικά μετεξελίχθηκε στον εμβληματικό ήρωα που μπλέκεται σε μια σειρά αιμοσταγών συμβάντων που μόνο σκοπό έχουν την κάλυψη των αυθαιρέτων ορέξεων για εξουσία και φαΐ! Η σαιξπηρική του πορεία αποτυπώνεται σε μια τριλογία Υμπύ τύραννος -Υμπύ δεσμώτης -Υμπύ κερασφόρος. Ένας τρομακτικός και αστείος κλόουν με διακειμενικές αναφορές στην εποποιία του!

 

 

Πρόκειται για μια αθυρόστομη κωμωδία για την απληστία των πολιτικών ηγετών. Θα θέλατε να μας δώσετε μερικά στοιχεία για αυτό;

Στη γκροτέσκα φυσιογνωμία του Υμπύ εγκιβωτίζονται, κατά τη γνώμη μου, οι κοινοί παρονομαστές των αυταρχικών -ηγεμονικών-τυρρανικών προσωπικοτήτων που έχουν υπάρξει, υπάρχουν και θα υπάρχουν στο διάβα της ανθρώπινης ιστορίας. Ένα από τα πιο ενδιαφέροντα κοινά χαρακτηριστικά που παρουσιάζει ο Υμπύ, είναι η αυθαίρετη και παράλογη απαίτηση για εξουσία και η εξωφρενική απουσία ηθικού ή αξιακού κώδικα. Είναι τόσο πανηγυρικά ανήθικος στα πράγματα, που θα μπορούσε να θυμίζει ανθρωπόμορφο έντομο που μεγαλουργεί, σε ένα παράλογο σύμπαν μέσα στο οποίο δεν μπορούν να εξηγηθούν οι τερατώδεις πράξεις του, βάσει ανθρώπινης, κοινής λογικής. Επίσης, είναι εξωφρενικά κοιλιόδουλος και βλάκας! Οπότε, διαθέτει τα βασικά υλικά επικινδυνότητας όπως κάθε τύρρανος που σέβεται τον εαυτό του.

 

Πώς έχετε αντιμετωπίσει το κείμενο του Alfred Jarry στην καινούργια μετάφραση του Κωνσταντίνου Μαυρόπουλου;

Υπήρξε μια έντονη ανάγκη να υπογραμμιστεί η διαχρονία και αχρονία της υπόθεσης και ήθελα να συμπράξουν οι ηθοποιοί ενεργά στην εξιστόρηση του μύθου μέσα από το δικό τους φίλτρο. Έτσι προχωρήσαμε στην προσθήκη εξωκειμενικών πηγών -παραπομπών, με αφήγηση ιστορικών περιστατικών που συγγενεύουν με αυτά του Υμπύ. Με αυτόν τον τρόπο, πιστεύω παραδίδεται μια εκ νέου ανάγνωση του κειμένου, πιο παροντική με σημείο αναφοράς το εδώ και τώρα του θεατή. Η μετάφραση βοηθά πολύ σε αυτόν το δρόμο, καθώς ξεχειλίζει από παιγνιώδη αναίδεια και χιούμορ. Μπορεί κάποιος να το χαρακτηρίσει ασέβεια ως προς το κείμενο, ωστόσο το context που έχουμε επινοήσει, θεωρώ πως ήταν απαραίτητο για να προκύψει η συγκεκριμένη παράσταση.

 

 

Πώς δουλέψατε με τους ηθοποιούς της παράστασης;

Οι πέντε ηθοποιοί και ο επί σκηνής μουσικός της παράστασης, από νωρίς ήρθαν αντιμέτωποι με την πρόκληση του να φιλτράρουν το έργο και να το αποδώσουν μέσα από το δικό τους βλέμμα. Όπως αναφέρω και πιο πάνω, εκτελούν και χρέη αφηγητών πέρα από την αναπαράσταση των ηρώων του έργου. Στην ουσία μπήκαν σε μια διαδικασία συν-δημιουργίας του τελικού παραστασιακού κειμένου. Πέρα από αυτό, δουλέψαμε πάνω στην συγκροτημένη υπέρ εκφραστικότητα που, κατά τη γνώμη μου, προτάσει το έργο και στη δημιουργία ενός υποκριτικού κώδικα που εξυπηρετεί την παράσταση και έχει αποχρώσεις λεπτές, αλλά και εξαιρετικά αδρές-εξπρεσιονιστικές. Από την άλλη πλευρά, καθώς η παράσταση είναι πολυμεσική και η χρήση κάμερας-μίνι στούντιο γίνεται από τους ίδιους, ένας ακόμα βαθμός πρόκλησης υπήρξε η οργανική απορρόφηση των τεχνικών θεμάτων που προκύπτουν μέσα στην υποκριτικής τους λειτουργία. Έχει μεγάλο βαθμό πρόκλησης να παρουσιάσεις ένα οργανωμένο χάος επί σκηνής.

 

Θα θέλατε να μας περιγράψετε μια κωμική σκηνή της παράστασης;

Η σκηνή θανάτου της εκδιωγμένης από τον Υμπύ βασίλισσας Ροζαμούνδης: Παίζεται με χρήση steady cam σε ένα αυτοσχέδιο στούντιο που φτιάχνεται εν ώρα παράστασης μπροστά μας και έχει στοιχεία παρωδίας μελοδράματος. Το μικρόφωνο μπαίνει μπρος στα μούτρα της καμερολάγνας ετοιμοθάνατης πρωταγωνίστριας, η οποία πιο πολύ κοιτά τον φακό, παρά το γιο της που σε λίγες στιγμές θα πεθάνει στην αγκαλιά του. Λίγες στιγμές μετά τον φαιδρό θάνατό της, εμφανίζεται ένα εξίσου φαιδρό Αμλετικό φάντασμα, που αραδιάζει μια γενεαλογία ονομάτων τόσο δύσκολων στην εκφώνησή τους που καταλήγει αστεία. Γενικά, η παράσταση έχει υπονομευτικό χιούμορ που εύχομαι να λειτουργήσει μαζί με το κοινό.

 

 

Τί είναι αυτό με το οποίο πιστεύετε ότι θα ταυτιστούν οι θεατές;

Η αίσθηση ότι ο παραλογισμός και η κατάχρηση της εξουσίας έχουν απτά σημάδια στις ζωές μας είναι κάτι που προκύπτει με ενδιαφέρον μέσα από το πρίσμα της παράστασης που επιχειρούμε. Θα είμαι βαθιά ικανοποιημένος αν ο θεατής βιώσει μια εμπειρία στην οποία θυμικό και νους θα έχουν αναπτύξει μέσα του μια αρμονική σύμπλευση.

 

 

Πληροφορίες για την παράσταση «Υμπύ Τύραννος»

Μετάφραση: Κωνσταντίνος Μαυρόπουλος
Σκηνοθεσία: Χρήστος Παπαδημητρίου
Σκηνικά – Κοστούμια: Μαρία Καβαλιώτη
Φωτισμοί: Διονύσης Καραθανάσης
Πρωτότυπη μουσική – Ηχητικά περιβάλλοντα: Χρήστος Γκουγκούμας
Εφαρμογές video: Γιώργος Κόγιας
Τεχνική υποστήριξη – Κατασκευές: Γιώργος Μαυρόπουλος
Σχεδιασμός αφίσας: Βίκτωρ Γκουντάρας – Studio Hervik
Φωτογραφίες – Trailer: Μαρία Καβαλιώτη
Υπεύθυνη επικοινωνίας και διαφήμισης: Λία Κεσοπούλου
Παραγωγή: ΓΚΡΑΝ ΓΚΙΝΙΟΛ

Επί σκηνής: Χρήστος Γκουγκούμας, Διονύσης Καραθανάσης, Ιωάννα Λαμνή, Στάθης Μαυρόπουλος, Ιωάννα Σιδηροπούλου, Σάββας Τραπεζάνογλου

*Η παράσταση είναι ακατάλληλη για ανηλίκους κάτω των 13 ετών.

 

Πού: Eightball Club, Πίνδου 1, Λαδάδικα, Θεσσαλονίκη

Πότε: από 20 Νοεμβρίου και κάθε Δευτέρα και Τρίτη στις 21.15. Έως 5 Δεκεμβρίου 2023

Διάρκεια παράστασης: 75 λεπτά (χωρίς διάλειμμα)

Τιμές εισιτηρίων: 13 ευρώ σε τραπέζι, 10 ευρώ σε stand ή στο ba, ισχύουν ατέλειες, με σειρά προτεραιότητας και εφόσον υπάρχουν διαθέσιμες θέσεις

*Η τιμή του εισιτηρίου δεν περιλαμβάνει ποτό.

Ηλεκτρονική προπώληση εισιτηρίων: https://www.more.com/theater/ympy-tyrranos-mia-athyrostomi-komodia/

Προσφορά έως τις 10 Νοεμβρίου: Όλα τα εισιτήρια στην τιμή των 9 ευρώ

Πληροφορίες / Κρατήσεις θέσεων: 6986 818052, 6955 501 509, 2313 253799

Περισσότερα:
Website: https://granginioltheatro.gr
Facebook page: https://www.facebook.com/granginiol
Instagram: https://www.instagram.com/granginioltheatro/