Δημήτρης Αγιοπετρίτης-Μπογδάνος: «Τα έργα μάλλον μας διαλέγουν αυτά, αντί να τα διαλέγουμε εμείς»

Η Χριστίνα Κάλμπαρη με το «Δελτίο Απόντων»
27 Οκτωβρίου 2023
Η Βιτόρια Κωτσάλου παρουσιάζει το «Bare»
27 Οκτωβρίου 2023
Η Χριστίνα Κάλμπαρη με το «Δελτίο Απόντων»
27 Οκτωβρίου 2023
Η Βιτόρια Κωτσάλου παρουσιάζει το «Bare»
27 Οκτωβρίου 2023

Ο Δημήτρης Αγιοπετρίτης-Μπογδάνος σκηνοθετεί τρεις παραστάσεις που ανεβαίνουν σε τρία διαφορετικά θέατρα αυτή τη σεζόν.

 

Συνέντευξη στη Μαριλένα Θεοδωράκου

 

 

Αυτή τη σεζόν σκηνοθετεί τρεις παραστάσεις. Ο Δημήτρης Αγιοπετρίτης – Μπογδάνος μιλάει στο theatermag για τις παραστάσεις «Andy», «Closer» και «Into the Woods», που ανεβαίνουν στο Θέατρο του Νέου Κόσμου, στο Θέατρο Χώρα και στην Εναλλακτική Σκηνή της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, αντίστοιχα.

 

«Είναι μια γεμάτη περίοδος, αλλά όμορφη» λέει ο σκηνοθέτης Δημήτρης Αγιοπετρίτης-Μπογδάνος. «Αυτό που συνειδητοποιώ τα τελευταία χρόνια είναι ότι ανάλογα με την περίοδο που διανύουμε τα έργα μάλλον μας διαλέγουν αυτά αντί να τα διαλέγουμε εμείς. Κάτι διακρίνουμε στα εκάστοτε κομμάτια τέχνης, στα θραύσματά τους. Είτε αυτό είναι ένα θεατρικό κείμενο, είτε ένας πίνακας, είτε ένα μουσικό κομμάτι, κάνουμε την ανάγνωσή του μέσα από το φίλτρο της δικής μας διαδρομής και στιγμής. Το “Closer” ήταν μια τέτοια περίπτωση. Ο τόσο διακριτός ερωτισμός που έχει το έργο του Marber, με τη συνεχή εναλλαγή συντρόφων, τα απανωτά on-off, τη ζήλεια και το πάθος, θα μπορούσε εύκολα να παραπλανήσει και να μας οδηγήσει στο συμπέρασμα ότι είναι ένα έργο που περιστρέφεται γύρω από τις σεξουαλικές σχέσεις και νευρώσεις.

Εγώ όμως αντικρίζω ένα έργο για τη μοναξιά. Για την εποχή που άλλαξε ο τρόπος με τον οποίον γίνονται οι ερωτικές γνωριμίες. Με την παράσταση κάνουμε ένα φλας-μπακ στη δεκαετία του 1990, καθώς τότε γράφτηκε, και ερχόμαστε αντιμέτωποι με τον προάγγελο όσων ακολούθησαν τις επόμενες δεκαετίες, με την εισβολή του διαδικτύου και τις fast-food επαφές με τα απανωτά swipe left-right στο tinder και τις υπόλοιπες εφαρμογές. Τότε, με τη λογική και τη φιλοσοφία ότι τα πράγματα που χαλάνε, αντί να τα φτιάχνουμε τα πετάμε, μάλλον ενεργοποιήθηκε η ίδια λειτουργία και στις συντροφικές μας σχέσεις».

 

Η Βίκυ Παπαδοπούλου και ο Σπύρος Σταμούλης ερμηνεύουν στην παράσταση «Closer» που σκηνοθετεί ο Δημήτρης Αγιοπετρίτης – Μπογδάνος. (Φωτογραφίες: Πάτροκλος Σκαφίδας).

 

«Closer»: Η μοναξιά, το άλλο μας μισό και το τίμημα για συντροφικότητα

«Η διάθεσή μας είναι να δούμε τη διαδρομή από τη δεκαετία του ‘90 ως σήμερα όσον αφορά στην εξέλιξη των ανθρωπίνων επαφών» συνεχίζει ο Δημήτρης Αγιοπετρίτης-Μπογδάνος. «Ένιωσα τα προηγούμενα χρόνια να αναμετριέμαι με τη μοναξιά (και δεν αναφέρομαι στην ερωτική), με το ζύγισμα μοναξιάς και μοναχικότητας, με την αυτοπραγμάτωση. Γι’ αυτό νιώθω ότι το συγκεκριμένο έργο με διάλεξε. Ποιο είναι το τίμημα και πόσα είμαστε διατεθειμένοι να κάνουμε προκειμένου να μην είμαστε μόνοι; Γιατί υπάρχει η κοσμοθεωρία να βρούμε «το άλλο μισό» μας; Είμαστε εμείς ελλιπείς ως μονάδες; Δεν είμαστε μια ολοκληρωμένη οντότητα; Και τι κοινωνικά βέλη έχουμε δεχτεί, ώστε να έχουμε φτάσει στο σημείο να λέμε ότι μόνοι μας δεν είμαστε αρκετοί;

Ο Μιχάλης Λεβεντογιάννης, η Βίκυ Παπαδοπούλου, η Ναταλία Σουίφτ και Σπύρος Σταμούλης, ερμηνεύουν τέσσερις χαρακτήρες που βάζουν σε δοκιμασία όλους τους πιθανούς συνδυασμούς. Σχέσεις εξουσίας μέσα από ένα παιχνίδι ορίων. Και επιπροσθέτως μία απεγνωσμένη ανάγκη για διαφάνεια, για αλήθεια. Τίποτα δε μένει κρυφό, με έναν ακραίο σχεδόν σαδομαζοχιστικό τρόπο. Κι έτσι οι χαρακτήρες επιλέγουν να λαβωθούν. Βασανίζουν και βασανίζονται. Πρόκειται για ένα έργο χημείας, κι ευτυχώς νιώσαμε πολύ χαρούμενοι γι’ αυτούς τους τέσσερις ηθοποιούς από την πρώτη ανάγνωση».

 

Ο Μιλτιάδης Φιορέντζης στην παράσταση «Andy» που σκηνοθετεί ο Δημήτρης Αγιοπετρίτης – Μπογδάνος. (Φωτογραφίες: Πάτροκλος Σκαφίδας).

 

«Andy»: Η περσόνα του Άντι Γούρχολ

«Κατά τη διάρκεια των μεταπτυχιακών μου σπουδών στο Λονδίνο μελέτησα για την πτυχιακή μου εργασία τις βιογραφικές αναπαραστάσεις. Μετά την παράδοσή της, αποφάσισα να πειραματιστώ κι εγώ ο ίδιος γράφοντας ένα βιογραφικό θεατρικό κείμενο. Ο Γουόρχολ όντας μια προσωπικότητα που πάντα με ιντρίγκαρε (και μάλιστα θυμάμαι ότι τότε έτρεχε και μία έκθεσή του στην Tate), ήταν η τέλεια επιλογή γι’ αυτό το “πείραμα”. Μετά από μήνες έρευνας και συγγραφής έδωσα το ολοκληρωμένο πια έργο σε ανθρώπους του χώρου στο Λονδίνο ζητώντας feedback. Ένας εξ αυτών πίστεψε στο θεατρικό μου κείμενο και με βοήθησε τελικά να ανεβάσω τον Andy σε βρετανική παραγωγή.

Επιστρέφοντας στην Αθήνα, αμέσως επικοινώνησα με τον εξαιρετικά ταλαντούχο και αγαπημένο μου Μιλτιάδη Φιορέντζη λέγοντάς του ότι μια μέρα θα ανεβάσουμε τον Andy παρέα στην Αθήνα, με εκείνον πρωταγωνιστή. Από τότε, με άσβηστη την επιθυμία, χρειάστηκε να περάσουν σχεδόν δέκα χρόνια μέχρι να βρεθεί η ιδανική συνθήκη στο Θέατρο του Νέου Κόσμου. Σήμερα, διανύοντας τη δεύτερη σεζόν μας στην Αθήνα νιώθω απόλυτη ευγνωμοσύνη και πληρότητα γι’ αυτήν τη δουλειά. Μια ευτυχής και αβίαστη συνεργασία, που επιτεύχθηκε με το ομαδικό πνεύμα των σταθερών μου συνεργατών – Νάλια Ζήκου, Λίνα Πηγαδιώτη και Σοφία Αλεξιάδου. Ευτυχώς ο “Andy” βρήκε θερμή ανταπόκριση και φέτος συνεχίζεται για λίγες ακόμα παραστάσεις ως τα τέλη Νοεμβρίου κάθε Δευτέρα και Τρίτη στο Θέατρο του Νέου Κόσμου».

 

«Into the Woods»: Το happy end στα παραμύθια

«To “Into the Woods” είναι μια δουλειά που αγαπήσαμε πολύ, και με άπειρη χαρά θα ξαναζωντανέψει από 14 Δεκεμβρίου στην Εναλλακτική Σκηνή της ΕΛΣ στο Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος» προσθέτει ο Δημήτρης Αγιοπετρίτης – Μπογδάνος. «Ο πρώτος κύκλος των παραστάσεων τελείωσε μια εβδομάδα πριν το παρθενικό lockdown. Από τότε επιχειρήσαμε άλλους δύο κύκλους παραστάσεων που λόγω της πανδημίας αναβλήθηκαν. Πρόκειται για ένα εξαιρετικά δύσκολο έργο υψηλών ερμηνευτικών απαιτήσεων. Ο δημιουργός του, Στήβεν Σόντχαϊμ, ο οποίος για μένα είναι η απόλυτη αυθεντία στο μιούζικαλ, πλέκει αριστοτεχνικά τις ιστορίες των γνωστότερων παραμυθιών, όπως η Σταχτοπούτα, η Ραπουνζέλ, ο Τζακ και η Φασολιά και η Κοκκινοσκουφίτσα. Παίρνει αυτά τα παραμύθια και δημιουργεί μια σκοτεινή σύνθεση, αναζητώντας τι ακολουθεί μετά το happy-end. Ερευνά την ανάγκη του ανθρώπου να ζητά από το σύμπαν, να κάνει ευχές και τελικά να βυθίζεται σε ένα άσκοπο ανικανοποίητο.

Στην παράσταση πρωταγωνιστούν η Νάντια Κοντογιώργη, η Χαρά Κεφαλά, ο Αποστόλης Ψυχράμης, ο Θάνος Λέκκας, η Λυδία Τζανουδάκη, η Δάφνη Δαυίδ, η Δανάη Μουτσοπούλου, ο Νικόλας Καραγιαούρης, η Μαρία Γράμψα, ο Λευτέρης Καλπακτσίδης και η Όλγα Παπακωνσταντίνου ενώ μαέστρος μας είναι ο υπέροχος Στάθης Σούλης. Όπως και το “Closer”, έτσι και το “Into the Woods” έχει μεταφερθεί στον κινηματογράφο, σε αντίθεση όμως με το “Closer” κατ’ εμέ, ανεπιτυχώς. Η ταινία παίρνει μια κατεύθυνση όπου όλα μαλακώνουν και οι ήρωες λειαίνονται, ενώ το θεατρικό μιούζικαλ, αυτό που επιθυμεί να πετύχει είναι παραδόξως να αντιταχθεί στη φιλοσοφία της Disney που μεγάλωσε γενιές και γενιές με “ροζ”, ζαχαρένια φινάλε».

 

Ο Μιχάλης Λεβεντογιάννης και η Ναταλία Σουίφτ στην παράσταση «Closer». (Φωτογραφίες: Πάτροκλος Σκαφίδας).

 

Τρεις παραστάσεις με έναν κοινό παρονομαστή

«Τα προηγούμενα χρόνια, με τις παραστάσεις “Δάφνις+Χλόη”, “Ορφέας & Ευρυδίκη”, “Ένα Μάθημα Χορού”, φαίνεται ότι καταπιάστηκα με το κομμάτι του έρωτα. Αναλογιζόμενος όμως το “Μπιλ & Λου”, το “Mon Petit Prince”, το “Γαμ.”και τις τρεις φετινές μας παραγωγές, βλέπω ότι ο ρομαντισμός έδωσε τη θέση του στη θεματική της μοναξιάς. Ενδεχομένως όλες οι παραπάνω παραστάσεις έθεταν και παράλληλους προβληματισμούς όμως αν έπρεπε να βρούμε τον κοινό παρονομαστή τους, αυτός είναι πράγματι η μοναξιά. Επαναλαμβάνω, όχι τόσο με ερωτική χροιά, όσο υπαρξιακή: Ποιος ο λόγος που βρισκόμαστε εδώ, τι προσφέρει η παρουσία του καθενός μας στην κοινωνική σύνθεση, πόσο ανάγκη έχουμε την αλληλεπίδραση, πώς εμπεριέχουμε ο ένας τον άλλον, τι χώρο δίνουμε και τι χώρο ζητάμε.

Ο Άντυ Γουόρχολ ήταν η περίπτωση, ενός ανθρώπου που χρειάστηκε να δημιουργήσει μια περσόνα προκειμένου να επιβιώσει μέσα στον κόσμο. Ξεχώρισε, πλούτισε, διέπρεψε όμως παρέμεινε μια ζωή ολομόναχος μέσα σε ένα καβούκι προστασίας απέναντι στη σκληρότητα της ανθρωπότητας. Πόσο αβάσταχτο είναι αυτό;».

 

 

O σκηνοθέτης Δημήτρης Αγιοπετρίτης – Μπογδάνος.

 

Πληροφορίες για την παράσταση «Closer»

Κείμενο: Πάτρικ Μάρμπερ
Μετάφραση: Θωμάς Μοσχόπουλος
Σκηνοθεσία – Δραματουργική επιμέλεια: Δημήτρης Αγιοπετρίτης – Μπογδάνος
Σύμβουλος δραματουργίας: Τζιάνα Τσαϊλακοπούλου
Σκηνογράφος: Λίνα Πηγαδιώτη
Ενδυματολόγος: Βασιλική Σύρμα
Μουσική: Danai Nielsen
Σχεδιασμός φωτισμών: Σάκης Μπιρμπίλης
Κινησιολόγος: Υβόννη Τζάθα
Βοηθός σκηνοθέτη: Νάλια Ζήκου

Παίζουν:
Λάρυ: Μιχάλης Λεβεντογιάννης
Άννα: Βίκυ Παπαδοπούλου
Άλις: Ναταλία Σουίφτ
Νταν: Σπύρος Σταμούλης

 

Πού: Θέατρο Χώρα, Θέατρο Χώρα, Αμοργού 20, Κυψέλη, τηλ. 210 8673945

Πότε: από 4 Νοεμβρίου 2023 και κάθε Τετάρτη στις 20.00 και Πέμπτη στις 21.00, Σάββατο και Κυριακή στις 18.30

Τιμές εισιτηρίων: Τετάρτη και Πέμπτη | Γενική είσοδος 18€, Μειωμένο (Άνεργοι, Φοιτητές, ΑΜΕΑ, άνω των 65) 15€ και Σάββατο και Κυριακή Γενική είσοδος 20€, Μειωμένο (Άνεργοι, Φοιτητές, ΑΜΕΑ, άνω των 65) 17€

Ηλεκτρονική προπώληση εισιτηρίων: www.more.com

 

Πληροφορίες για την παράσταση «Andy»

Κείμενο, σκηνοθεσία, σκηνογραφία: Δημήτρης Αγιοπετρίτης – Μπογδάνος
Εικαστική συνεργάτις – ενδυματολογία: Λίνα Πηγαδιώτη
Σχεδιασμός φωτισμών: Σοφία Αλεξιάδου
Φωτογραφίες: Πάτροκλος Σκαφίδας
Βοηθός σκηνοθέτη – Σχεδιασμός πολυμέσων: Νάλια Ζήκου
Με τον Μιλτιάδη Φιορέντζη
Στην παράσταση ακούγονται οι ηθοποιοί: Νάλια Ζήκου, Στέλιος Ιακωβίδης, Θάνος Λέκκας, Βασίλης Μαυρογεωργίου, Ιωάννα Νασιοπούλου, Λυδία Τζανουδάκη

 

Πού: Θέατρο του Νέου Κόσμου – Δώμα, Αντισθένους 7 και Θαρύπου, Νέος Κόσμος, τηλ. 210 9212900

Πότε: από 2 Οκτωβρίου 2023 και κάθε Δευτέρα και Τρίτη στις 21.15. Έως 28 Νοεμβρίου 2023

Τιμές εισιτηρίων: 16 ευρώ (γενική είσοδος), 14 ευρώ (μειωμένο: άνεργοι, φοιτητές, ΑΜΕΑ, άνω των 65)

Διάρκεια παράστασης: 100 λεπτά

Ηλεκτρονική προπώληση εισιτηρίων: https://www.more.com/theater/andy-2os-xronos/