Ο Γιάννης Μαυρόπουλος και η Βικτώρια Παπαδοπούλου-Σισκοπούλου αναλύουν την «Oleanna»

Το ζευγάρι βρικολάκων «Θέλμα & Ίρις» επιστρέφει στο Θέατρο Φούρνος
6 Οκτωβρίου 2023
«Αυτές που δεν προλάβατε» στο Θέατρο Χώρα
6 Οκτωβρίου 2023
Το ζευγάρι βρικολάκων «Θέλμα & Ίρις» επιστρέφει στο Θέατρο Φούρνος
6 Οκτωβρίου 2023
«Αυτές που δεν προλάβατε» στο Θέατρο Χώρα
6 Οκτωβρίου 2023

O Γιάννης Μαυρόπουλος και η Βικτώρια Παπαδοπούλου – Σισκοπούλου ερμηνεύουν στην παράσταση «Oleanna». (Φωτογραφίες: Ανθούλα Αηδώνη).

 

 

Ερμηνεύουν τον καθηγητή και την φοιτήτρια. Οι ηθοποιοί Γιάννης Μαυρόπουλος και Βικτώρια Παπαδοπούλου-Σισκοπούλου μιλούν στο theatermag για την παράσταση «Oleanna», η οποία παρουσιάζεται από την Εταιρεία Θεάτρου Monks στο Θέατρο Τ, στη Θεσσαλονίκη. Πρόκειται για ένα από τα πιο προκλητικά κείμενα της σύγχρονης δραματουργίας, όπου οι δύο ηθοποιοί αναμετρώνται ο ένας με τον άλλο και μαζί με το εκρηκτικό κείμενο του Ντέιβιντ Μάμετ. Τη σκηνοθεσία υπογράφει η Μυρσίνη Καρματζόγλου.

 

Τι είναι αυτό που κάνει το έργο του David Mamet τόσο εκρηκτικό;

Γιάννης Μαυρόπουλος: Αρχικά οι διάλογοι του Μάμετ, που είναι σαν απομαγνητοφωνημένη πραγματικότητα. Οι ήρωες μιλούν συχνά ο ένας πάνω στον άλλο, διακόπτουν τον άλλο πιο πολύ απ’ όσο τον αφήνουν να ολοκληρώσει. Μετά οι συνεχείς ανατροπές για το ποιος έχει δίκιο. Κάθε φορά που οι δύο ήρωες ξεκινούν να πουν κάτι, αυτό ακούγεται εξωφρενικό, όμως με την επιχειρηματολογία τους σε πείθουν ότι μιλούν σωστά. Τέλος, η απρόβλεπτη κατάληξη, που αφήνει το θεατή (από το 1992 που πρωτοανέβηκε το έργο μέχρι σήμερα) να αιωρείται και να νιώθει ότι πρέπει να πάρει θέση για το θέμα αλλά δεν μπορεί.

Βικτώρια Παπαδοπούλου-Σισκοπούλου: Στο συγκεκριμένο έργο ο Μάμετ έχει τοποθετήσει δύο χαρακτήρες σε ένα ήσυχο περιβάλλον γραφείου να χτυπούν ο ένας τον άλλον με ιδεολογίες. Είναι βασισμένο στο διάλογο, σε μια αέναη λογομαχία απόψεων που προσπαθεί να βρει νικητή.

 

 

Τι συμβαίνει ανάμεσα στους δύο χαρακτήρες του έργου;

Γιάννης Μαυρόπουλος: Ο ένας είναι ένας καθηγητής Πανεπιστημίου που βλέπει στα 40 του τους κόπους του να ανταμείβονται, καθώς βρίσκεται στο στάδιο της μονιμοποίησής του, και μαζί, της αγοράς ενός σπιτιού για την οικογένειά του, της πραγματοποίησης του αμερικανικού του ονείρου. Απέναντί του, μια φοιτήτρια που, παρότι προσπαθεί σκληρά, δεν μπορεί να ακολουθήσει το μάθημά του, κόβεται και κινδυνεύει να χάσει τις σπουδές της.
Η ειρωνεία είναι ότι μάλλον θέλουν να συνεννοηθούν, όμως οι διαφορές τους σε όλα τα επίπεδα δεν τους αφήνουν και τους παγιδεύουν. Σπουδές, καριέρες, αξιοπρέπειες, τάξεις, φύλα, ιδεολογίες και γενιές παίζονται συνεχώς σε τρεις συναντήσεις στο γραφείο του καθηγητή που μοιάζουν με σκληρή παρτίδα πόκερ.

Βικτώρια Παπαδοπούλου-Σισκοπούλου: Οι δυο τους έχουν στιγμές ειλικρινούς επικοινωνίας, όταν ας πούμε αναφέρονται στις ανάγκες αποδοχής τους από το περιβάλλον τους. Είναι πολύ κρίσιμες στιγμές, που κόβονται απότομα και είτε ο εγωισμός τους είτε οι συνθήκες τούς κερδίζουν. Είναι τόσο μεγάλη η ανάγκη τους να πετύχουν, που τελικά δεν δίνουν χώρο στον άλλον ώστε να βρουν δίοδο επικοινωνίας.

 

 

Πώς θα δούμε τη μεταφορά αυτού του έργου στη σκηνή του Θεάτρου Τ;

Βικτώρια Παπαδοπούλου-Σισκοπούλου: Η παράσταση διαδραματίζεται σε ένα ρεαλιστικό περιβάλλον γραφείου και οι αλλαγές είναι ελάχιστες. Μία επιλογή μας είναι η χρήση κινητού και υπολογιστή αντί του σταθερού τηλεφώνου, καθώς και η χρήση του ουδετέρου σε αναφορές συγκεκριμένων προσώπων. Οι αλλαγές αυτές έχουν να κάνουν με την ανάγκη μας να μεταφερθεί το έργο αυτό από τη δεκαετία του 1990 στο σήμερα.

Γιάννης Μαυρόπουλος: Πρόκειται για ένα ανέβασμα που κυριαρχεί η έννοια του «απέναντι». Της ισχυρής παρουσίας του ενός απέναντι στην άλλη και της αδυναμίας τους να υπάρξουν ο ένας χωρίς την άλλη και ανάποδα. Δεν είναι ένα ανέβασμα με εντυπωσιακά «ευρήματα», αλλά με μια ψυχρή ατμόσφαιρα που αφήνει τα θέλω των ηρώων να συγκρουστούν με εντυπωσιακή ειλικρίνεια. Τόσο, που δίνει ίσως μια ατμόσφαιρα απρόβλεπτου, μιας αδιόρατης επικινδυνότητας.

 

 

Ποια είναι η σκηνοθετική προσέγγιση της Μυρσίνης Καρματζόγλου;

Βικτώρια Παπαδοπούλου-Σισκοπούλου: Η Μυρσίνη, από την αρχή της μελέτης μας, βασίστηκε στην ανάγκη που έχουν τα δύο πρόσωπα να επικοινωνήσουν και να δικαιωθούν. Έγινε εξαιρετικά λεπτομερής δουλειά στον διάλογο και στις παύσεις, στη διφορούμενη χρήση των λέξεων και την αίσθηση επείγοντος που διακατέχει τους δύο ήρωες και τους αποτρέπει από το να αφουγκραστούν.

Γιάννης Μαυρόπουλος: Η ζωντάνια των διαλόγων, συμφωνώ. Πρόκειται για μια παράσταση που αποθεώνει την πραγματική διεκδίκηση, μια παράσταση που κυλάει σαν νερό, γιατί δόθηκε φροντίδα ώστε το ένα να φέρνει το άλλο. Μακριά από θεατρινισμούς, μακριά από κλισέ, μακριά από ταμπέλες. Η Μυρσίνη φρόντισε να μας θυμίζει καθημερινά (και ακόμη το κάνει) ότι όλες οι συμπεριφορές, όλες οι λέξεις, όλες οι στιγμές τελικά, έχουν το λόγο τους και το δίκιο τους. Και αυτό το βρίσκω εκ μέρους της πολύ φιλάνθρωπο, κρύβει βαθύ κόπο παρατήρησης και αγάπη προς τους ανθρώπους.

 

 

Θα θέλατε να μοιραστείτε την πιο δυνατή για εσάς σκηνή από την παράσταση;

Βικτώρια Παπαδοπούλου-Σισκοπούλου: Προσπαθώντας να μην προδώσω τίποτα, θα πω το εξής: υπάρχει μια στιγμή όπου ο ένας ήρωας ρωτάει τον άλλον αν συμφωνεί με μια άποψη, περιμένοντας ότι θα διαφωνήσει και θα λογομαχήσουν. Ο άλλος – παραδόξως – συμφωνεί μαζί του. Κοιτιούνται για λίγο χωρίς να λένε τίποτα. Από τις πιο όμορφες σιωπές.

Γιάννης Μαυρόπουλος: Νομίζω μια φράση στην αρχή σχετικά του έργου που λέει ο καθηγητής εξηγώντας στη φοιτήτρια τις δυσκολίες που έχει εκείνη να αντιμετωπίσει: «Αν πουν ένα νεαρό παιδί, ότι δεν “μπορεί να καταλάβει”, τότε το παιδί το παίρνει αυτό σαν περιγραφή του εαυτού του».

 

Είστε σίγουροι ότι υπάρχει μία αληθινή και αντικειμενική πραγματικότητα;

Βικτώρια Παπαδοπούλου-Σισκοπούλου: Δεν είμαι σίγουρη για απολύτως τίποτα. Με προβληματίζει συχνά η ανάγκη να είμαι σταθερή σε κάτι ενώ ο κόσμος αλλάζει συνέχεια και οι πραγματικότητες ποικίλλουν.

Γιάννης Μαυρόπουλος: Τι να σας πω, ζούμε και σε μια εποχή που αν η τηλεόραση πει αρκετές φορές ότι φταίμε για κάτι, θα το πιστέψουμε. Ακόμα κι αν υπάρχει μια πραγματικότητα, αυτή δεν είναι αντικειμενική. Οι ορισμοί των πραγμάτων αμφισβητούνται, αυτό που μέχρι τώρα ήταν νόμιμο, ηθικό, θεμιτό ή ακίνδυνο παύει πλέον να είναι, κι ας μην αλλάζει σαν πράξη. Αυτό είναι που κάνει την Ολεάννα τόσο σημερινά κρίσιμη, το ότι πραγματεύεται αυτή τη θεματική.

 

 

Πληροφορίες για την παράσταση «Oleanna»

Μετάφραση: Γιάννης Μαυρόπουλος
Σκηνοθεσία: Μυρσίνη Καρματζόγλου
Σκηνογραφία – Ενδυματολογία: Εύα Σουγιουλτζή
Μουσική σύνθεση: Μυρσίνη Καρματζόγλου
Φωτισμοί: Γιώργος Μιχαλάκος
Σχεδιασμός αφίσας: Χάρης Θώμος
Φωτογραφίες: Ανθούλα Αηδώνη
Επικοινωνία: Λία Κεσοπούλου
Παραγωγή: Εταιρεία Θεάτρου MONKS

Επί σκηνής: Γιάννης Μαυρόπουλος, Βικτώρια Παπαδοπούλου – Σισκοπούλου

 

Πού: Θέατρο Τ, Αλεξάνδρου Φλέμινγκ 16, Θεσσαλονίκη

Τηλέφωνο κρατήσεων: 2310 854 333

Πότε: από 25 Σεπτεμβρίου 2023 και κάθε Δευτέρα και Τρίτη στις 21.30. Έως 10 Οκτωβρίου 2023

Διάρκεια παράστασης: 80 λεπτά

Τιμές εισιτηρίων: 12 ευρώ (κανονικό), 10 ευρώ (φοιτητών, ανέργων, ΑμεΑ & πολυτέκνων, 7 ευρώ (ατέλειες, μόνο για τις 25-26/9 και τις 2-3/10)

Ηλεκτρονική αγορά εισιτηρίων: https://www.more.com/theater/oleanna-theatrotaf/

Parking: Ιδιωτικός χώρος parking ακριβώς δίπλα από το Θέατρο Τ. Τιμές: 3€ η πρώτη ώρα | +1€ για κάθε επόμενη ώρα

Σας ενδιαφέρει:
⦁ Το Θέατρο Τ είναι προσβάσιμο σε αναπηρικά αμαξίδια.
⦁ Με την επίδειξη του εισιτηρίου σας, έχετε 10% έκπτωση στο ουζερί «Το Πλατανάκι» ακριβώς απέναντι από το Θέατρο Τ.
⦁ Δεν επιτρέπεται η είσοδος στο θέατρο μετά την έναρξη της παράστασης.

Περισσότερα:
Website Θεάτρου Τ: ΑΡΧΙΚΗ – Θέατρο Τ | Ψυχαγωγία – Τέχνη – Υποκριτική | Θεσσαλονίκη (theatrot.gr)
Facebook page Θεάτρου Τ: ΘέατροΤ
Instagram profile Θεάτρου Τ: theatro_t
Facebook page Monks: Monks  
Instagram profile Monks: Monks

 

Θερμές ευχαριστίες για την υποστήριξη στους χορηγούς της παράστασης: Visual Advertising, Desknet Φοιτητικό Φροντιστήριο και ΚΟΥΖΙΝΑΚΙ Εστιατόριο.