Τρεις ηθοποιοί μιλούν για την «Πλαστελίνη» που ανεβαίνει στο Θέατρο Σφενδόνη

Ο Sergei Okunev σκηνοθετεί το «Garamond 12» στο θέατρο Πορεία
10 Απριλίου 2023
«Η Αρκούδα»: Νέος κύκλος παραστάσεων στο Αμφιθέατρο από 4 Μαΐου
12 Απριλίου 2023
Ο Sergei Okunev σκηνοθετεί το «Garamond 12» στο θέατρο Πορεία
10 Απριλίου 2023
«Η Αρκούδα»: Νέος κύκλος παραστάσεων στο Αμφιθέατρο από 4 Μαΐου
12 Απριλίου 2023

 

Συνέντευξη στη Μαριλένα Θεοδωράκου

 

Η Λήδα Μανούσου Αλεξίου, η Χαρά Τζόκα και ο Βίκτωρ Μπενουζίλιο μιλούν στο theatermag την παράσταση «Πλαστελίνη», η οποία παρουσιάζεται από τις 21 Απριλίου στο Θέατρο Σφενδόνη, σε σκηνοθεσία Κατερίνας Σκουρλή.

 

 

«Πλαστελίνη». Τι σημαίνει ο τίτλος του έργου του Βασίλι Σίγκαρεφ;

Λήδα Μανούσου Αλεξίου: -«Ο Μαξίμ μπαίνει στο δωμάτιό του. Ανάβει το φως. Πλησιάζει στο τραπέζι. Κάθεται. Παίρνει στα χέρια του τη φιγούρα από πλαστελίνη και αρχίζει να τη ζυμώνει με μανία». Πρόκειται για τη μοναδική -παρότι άψυχη- παρέα ενός έφηβου αγοριού, που έχει έρθει από νωρίς αντιμέτωπος με τα σκοτάδια αυτού του κόσμου. Είναι η φωτεινή συντροφιά του, όταν έχει τις μαύρες του, η φιλενάδα του, η κοπέλα του, η μαμά του…

 

 

 

Ποιο είναι το θέμα του έργου;

Λήδα Μανούσου Αλεξίου: Απελπισία και κυνισμός. Όλοι οι ήρωες μοιάζουν να εξουσιάζονται από αυτό το μοτίβο. Όλοι προσπαθούν να ξεφύγουν και τελικά χώνονται ακόμα πιο βαθιά. Ένας από αυτούς και ο Μαξίμ, ο έφηβος πρωταγωνιστής του έργου που έχει γνωρίσει την κοινωνική σαπίλα από τα σχολικά του χρόνια. Αν θα καταφέρει ποτέ να ξεφύγει, δύσκολο. Αν θα καταφέρει ποτέ να ζήσει με αξιοπρέπεια, άγνωστο. Το σίγουρο είναι ότι θα εγκλωβιστεί, θα παρασυρθεί, θα χάσει την πίστη του και θα επανέλθει, θα πέσει και θα ξανασηκωθεί. Για πόσο όμως;

 

 

Θα θέλατε να μας μιλήσετε για το ρόλο που ερμηνεύετε. Πώς θα σας δούμε επί σκηνής;

Χαρά Τζόκα: Ο Βασίλι Σίγκαρεφ καταγράφει πως οι χαρακτήρες της «Πλαστελίνης» είναι ο Μαξίμ, η Εκείνη και οι Άλλοι. Εγώ λοιπόν είμαι από τις ηθοποιούς που αντιπροσωπεύω το σύμπαν των «άλλων» επί σκηνής. Είναι χαρακτήρες που συναντά ο Μαξίμ κατά τη διάρκεια της ιστορίας μας, άλλους περισσότερες φορές (όπως για παράδειγμα η γιαγιά του) και άλλους μία και μοναδική φορά. Το έργο έχει έναν καταιγιστικό, σχεδόν κινηματογραφικό ρυθμό εναλλαγής σκηνών, τοποθεσιών και χαρακτήρων και εγώ καλούμαι να συναντήσω εννέα διαφορετικούς ρόλους γυναικών, ετερόκλητους μεταξύ τους, αλλά που ο καθένας θα μπορούσε να είναι θραύσμα ενός ενιαίου «μωσαϊκού». Είναι χαρακτήρες θρεμμένοι μέσα στην κοινωνία της βίας, της ένδειας, της απελπισίας και του κυνισμού που φανερώνεται τόσο καθαρά στο έργο. Ο Μαξίμ έρχεται αντιμέτωπος απανωτά μαζί τους, προσπαθώντας να βρει τον δικό του τρόπο να υπάρξει μέσα σε αυτήν την κοινωνία, που όμως φαίνεται να μην ακούει την ανάγκη του για κάτι διαφορετικό.

 

 

Πώς δουλέψατε με τη σκηνοθέτιδα Κατερίνα Σκουρλή;

Χαρά Τζόκα: Με την Κατερίνα Σκουρλή δουλέψαμε πολύ μεθοδικά από την πρώτη κιόλας γνωριμία μας, στα πλαίσια της ακρόασης για την παράσταση. Εκεί είχε και τον χρόνο του ο καθένας μας, να δει αν αυτός ο τρόπος δουλειάς -που έχει σαν αφετηρία το σώμα- τον ενδιαφέρει και του ταιριάζει. Όταν αρχίσαμε τις πρόβες, περάσαμε αρκετό χρόνο στο χτίσιμο της ομάδας και του κοινού σωματικού κώδικα, που έμελλε να χρησιμοποιήσουμε. Η Κατερίνα, μας εμπιστεύτηκε τα –πολύ απλά και συγκεκριμένα- εργαλεία της και μας παρακίνησε να τα εμπιστευτούμε κι εμείς με τη σειρά μας. Μας έδωσε την ελευθερία και το χρόνο να τα χρησιμοποιήσουμε, όπως ταιριάζει στο σώμα και την ιδιοσυγκρασία του καθενός μας, να δοκιμάσουμε τα όριά μας και εν τέλει να γίνουν τα μέσα, μέσα από τα οποία θα πούμε την ιστορία της «Πλαστελίνης». Παράλληλα, μας εστιάζει συνεχώς την προσοχή στην σωματική ακρίβεια και στην αλήθεια του λόγου και των δράσεων. Έτσι, μέσα από ποικίλους αυτοσχεδιασμούς, επισκέψεις σε στιγμές του έργου και συνθέσεις σωματικών εικόνων, προέκυψε το υλικό πάνω στο οποίο βασίστηκε η παράσταση που θα δείτε.

 

 

Πώς επιβιώνουν σήμερα οι έφηβοι; Ποια εφηβικά όπλα μπορούν να χρησιμοποιήσουν για να πολεμήσουν ή για να ζήσουν στη σημερινή κοινωνία;

Βίκτωρ Μπενουζίλιο: Ως έφηβοι στηριζόμασταν πολύ στους άλλους, κυρίως στους φίλους και στους έρωτές μας, γιατί περνούσαμε τη φάση που ανακαλύπταμε τον εαυτό μας. Επομένως, η στήριξη του εαυτού μας είχε αδύναμα θεμέλια. Το κυριότερο όπλο είναι η άνθιση του εαυτού, η ανάγκη για αλλαγή, η ανάγκη να θέλουμε και να αγαπάμε. Το λάθος σε όλο αυτό, είναι ότι κανείς δεν μας μαθαίνει πώς να θέλουμε και κυρίως, με ποιους τρόπους να κατακτάμε τα πράγματα. Επομένως, η αμεσότερη λύση είναι, ήταν και θα είναι η επανάσταση. Τα παιδιά διαθέτουν τη σοφία του ενστίκτου και νομίζω πως -ενστικτωδώς- τείνουν να φροντίζουν τους γύρω τους. Ωστόσο, ο κόσμος δεν τα αφήνει να το ακολουθήσουν. Εάν η κοινωνία τους μαθαίνει πώς να μισούν, θα μισούν και όσα από αυτά τολμήσουν να φροντίσουν, θα πονέσουν. Αυτό ακριβώς βιώνει και ο Μαξίμ, στη δική μας ιστορία. Πονάει, γιατί το ένστικτό του, του λέει να φροντίσει. Καταλάβαμε όλα τα άτομα που ασχοληθήκαμε με την «Πλαστελίνη», ότι όποτε προσπάθησε να φροντίσει κάποιον χαρακτήρα του έργου, έχανε. Επομένως δεν άνθισε, επομένως τράβηξε το τελευταίο του χαρτί: την προσωπική του επανάσταση.

 

 

Πληροφορίες για την παράσταση «Πλαστελίνη»

Σκηνοθεσία-Κίνηση: Κατερίνα Σκουρλή
Μετάφραση: Γιώργος Κουτλής
Δρμαματουργική επεξεργασία: Βαγγέλης Κυριακού
Σκηνικά -Κοστούμια: Τίνα Τζόκα
Πρωτότυποη μουσική -Μουσική επιμέλεια: Σπύρος Λιβάνης
Σχεδιασμός φωτισμών: Δημήτρης Κασιμάτης
Επιμέλεια κίνησης: Μαρίνα Τσαπέκου
Βοηθός σκηνοθέτη: Τζένη Φέζο
Κατασκευή σκηνικού: Art Wood Creations ΜΟΝ. Ι.Κ.Ε.
Φωτογραφίες: Κarol Jarek
Υπεύθυνη επικοινωνίας: Ευαγγελία Σκρομπόλα

Παίζουν: Δημήτρης Αποστολόπουλος, Σοφία Κουλέρα, Ναταλία Λουιζάκη, Λήδα Μανούσου Αλεξίου, Βίκτωρ Μπενουζίλιο, Χαρά Τζόκα

 

Πού: Θέατρο Σφενδόνη, Μακρή 4, Αθήνα, τηλ. 6945054160

Πότε: από 21 Απριλίου 2023 και κάθε Παρασκευή, Σάββατο και Κυριακή, στις 21.00. Έως και 14 Μαΐου 2023

Διάρκεια παράστασης: 80 λεπτά

Εισιτήρια: 15 ευρώ (κανονικό), 12 ευρώ (φοιτητικό, ανέργων)

Η παράσταση ενδείκνυται για άτομα άνω των 13 ετών.