
«Εμείς, οι ημιάνθρωποι του πουθενά» στο Από Μηχανής Θέατρο
31 Μαρτίου 2023
Έλενα Καρακούλη: «Το θέμα του έργου “Σκηνές από έναν Γάμο” είναι η κοινή διαδρομή των δύο αυτών ανθρώπων στο χρόνο.”
1 Απριλίου 2023
Συνέντευξη στη Μαριλένα Θεοδωράκου
Σκηνοθετούν και ερμηνεύουν στην παράσταση «Εκτός σύμβασης». Η Δέσποινα Μπισχινιώτη και ο Διογένης Γκίκας μιλούν στο theatermag για τη συνεργασία τους, το θέμα της παράστασης , η οποία ανεβαίνει στη σκηνή του θεάτρου Άβατον στην Αθήνα για δύο μόνο παραστάσεις: το Σάββατο 1 και την Κυριακή 2 Απριλίου.
Πώς ξεκίνησε η συνεργασία σας στην παράσταση «Εκτός σύμβασης»;
Δέσποινα Μπισχινιώτη: Με τον Διογένη είμαστε κολλητοί φίλοι από τη δραματική σχολή. Το 2018 συνεργαστήκαμε για τον σχεδιασμό και την υλοποίηση της παράστασης «Ελλάς, γελάς…», στην οποία επίσης παίζαμε αμφότεροι. Η ανταπόκριση του κόσμου στην παράσταση αυτή ήταν μεγάλη, η συνεργασία μας ήταν υπέροχη, οπότε αποφασίσαμε να συνεχίσουμε. Έτσι, όταν ήρθε η κατάλληλη στιγμή, προέκυψε το «Εκτός σύμβασης», το οποίο και συσκηνοθετήσαμε.
Διογένης Γκίκας: Η φιλία μας, καθώς και η συνεργασία μας, ξεκίνησε από τη δραματική σχολή. Η συνεργασία μας στο «Εκτός σύμβασης» ξεκίνησε από την ιδέα της Δέσποινας, που σε μια συζήτηση για τα επόμενα επαγγελματικά μας βήματα μου διάβασε κάποια από τα κείμενα της Γιώτας Τεμπρίδου. Με ενέπνευσαν αμέσως και πιάσαμε απευθείας δουλειά.
Ποιο είναι το θέμα του έργου και τι σημαίνει ο τίτλος του;
Δέσποινα Μπισχινιώτη: Η παράσταση απαρτίζεται από σύντομες, σπονδυλωτές ιστορίες με πρωταγωνιστές διάφορους ανθρώπους (ή και τον ίδιο άνθρωπο σε διαφορετικές φάσεις της ζωής του). Πρόκειται για κωμικοτραγικές ιστορίες που ακροβατούν ανάμεσα στο πραγματικό και το ονειρικό, στο λογικό και το παράλογο, στο απάνθρωπο και το ανθρώπινο, και αφορούν τις σχέσεις, τα παιδιά και τους μεγάλους, τους θύτες και τα θύματα, το Κακό με τις διαφορετικές όψεις του, τις εμμονές, την ασθένεια, το γήρας, την απάρνηση των παραδοσιακών οικογενειακών δεσμών, την πανίσχυρη σεξουαλική επιθυμία, τον έρωτα που δεν ευοδώνεται, τις απώλειες κάθε μορφής, τη μοναξιά, την κατάθλιψη, το πένθος και τη διαχείρισή του, τη μνήμη, τα τραύματα, τα θαύματα, τον φόβο, την οργή, την αγάπη, τον θάνατο, τη ζωή, που πάντα θα συνεχίζεται.
Το «Εκτός σύμβασης» εκφράζει μια ευχή και μια προτροπή για υπέρβαση των καταδυναστευτικών κοινωνικών συμβάσεων, ανατροπή των έμφυλων και ταξικών στερεοτύπων, αποδοχή των πολύμορφων ταυτοτήτων μας και της ευαλωτότητας του Εαυτού και του Άλλου, για κατάργηση των βίαιων αποκλεισμών και των κανονικοποιητικών ορίων που καθιστούν μια ζωή αναγνωρίσιμη ως τέτοια και μια άλλη όχι. Όλα αυτά οδηγούν σε μια ανθρώπινη συνύπαρξη που στηρίζεται όχι σε διαχωρισμούς, προκαταλήψεις και άκαμπτες βεβαιότητες αλλά στην κατανόηση, την ενσυναίσθηση και την αλληλεγγύη.
Διογένης Γκίκας: Το έργο καταπιάνεται με πολλά ζητήματα, κοινωνικοπολιτικά και όχι μόνο. Ασχολείται με τη διαφορετικότητα, τις σκοτεινές σκέψεις του μυαλού, τους ανεκπλήρωτους έρωτες, τις ψυχικές νόσους, τις αυτοκτονικές τάσεις, τις καθημερινές σχέσεις μεταξύ ανθρώπων.. Με δύο λόγια, η παράσταση αυτή είναι καθρέφτης του κόσμου. Μέσα σε αυτά τα 29 κείμενα της Γιώτας θα βρείτε χαρακτήρες της διπλανής πόρτας και θα γνωρίσετε λίγο περισσότερο τους εαυτούς σας, θα δείτε μπροστά σας στοιχεία των οικείων σας –ή ακόμα και δικά σας– και θα συγκινηθείτε πραγματικά.
Ποιος είναι ο ρόλος που ερμηνεύετε; Πώς θα σας δούμε επί σκηνής;
Δέσποινα Μπισχινιώτη: Στην παράσταση και οι δύο ερμηνεύουμε πολλαπλούς ρόλους. Εγώ γίνομαι επί σκηνής μια υπάλληλος ζαχαροπλαστείου η οποία υφίσταται ψυχολογική βία από έναν πελάτη, μια γυναίκα που τολμά να κοιμηθεί σε μια κοινωνία στην οποία απαγορεύεται ο ύπνος, κάποια που εύχεται οι άνθρωποι να καθηλωθούν στη μιζέρια τους, κάποια που βλέπει μπροστά της τον θεό, κάποια τη ζωή της οποίας ταράζει ένας άγνωστος επισκέπτης, κάποια που αναπολεί οργασμούς, κάποια άλλη που αποχαιρετά για πάντα ένα αγαπημένο πρόσωπο, κάποια που προσπαθεί να απεκδυθεί μια ταυτότητα που δεν είναι δική της, κάποια που παρακολουθεί από το παράθυρο την απέναντι, μια γυναίκα που κλείνει με μια άλλη ένα ετήσιο ερωτικό ραντεβού, ένα κορίτσι που βιάστηκε, μια γυναίκα που δεν θέλει να κάνει παιδιά και κάποια άλλη που θέλει να κλέψει το μωρό των γειτόνων.
Διογένης Γκίκας: Στις 29 αυτές σπονδυλωτές ιστορίες, η Δέσποινα και εγώ καλούμαστε να ενσαρκώσουμε περίπου 15 διαφορετικούς χαρακτήρες. Στο τέλος της παράστασης συνειδητοποιείς ότι μπορεί να είναι οι ίδιοι άνθρωποι σε διαφορετικές εκφάνσεις της ζωής τους. Ή μπορεί και όχι.
Πέρα από την ερμηνεία, συνυπογράφετε και τη σκηνοθεσία της παράστασης. Πώς δουλέψατε;
Δέσποινα Μπισχινιώτη: Στην παράσταση δουλέψαμε με βάση τον αυτοσχεδιασμό, την ενεργειακή εγγραφή του κειμένου πάνω στο σώμα, τη σκηνική επικοινωνία και την ανάπτυξη κοινού ρυθμού. Η σκηνοθετική μας εργασία στηρίζεται σε αυτά, καθώς επίσης και στους άπειρους τρόπους ή δρόμους σκηνικής απόδοσης των κειμένων τους οποίους ανοίγουν οι διάφορες ερμηνευτικές τους προσεγγίσεις.
Διογένης Γκίκας: Ήταν η πρώτη φορά που τολμήσαμε κάτι τέτοιο με τη Δέσποινα. Θυμάμαι σαν να ήταν τώρα το απόγευμα που καθίσαμε στο σαλόνι της, διαβάσαμε τα κείμενα, και οι ιδέες για τη σκηνοθεσία ερχόντουσαν η μία πίσω από την άλλη. Μας είχαν εμπνεύσει τόσο πολύ τα κείμενα, και το πιο μαγικό απ’ όλα είναι ότι σκεφτόμασταν τα ίδια πράγματα την ίδια στιγμή.
Ποια ήταν η ανταπόκριση του κοινού στις παραστάσεις στη Θεσσαλονίκη;
Δέσποινα Μπισχινιώτη: Η ανταπόκριση του κοινού στις παραστάσεις στη Θεσσαλονίκη ήταν πολύ ζεστή. Εισπράξαμε πολλή αγάπη, είδαμε δακρυσμένα μάτια. Νιώσαμε, λοιπόν, ότι μάλλον κάτι πήγε καλά και είμαστε ευγνώμονες που μοιραστήκαμε με τις/τους/τα θεάτριες/τές/τά αυτή τη μαγική ενέργεια που δημιουργείται μεταξύ ηθοποιών και κοινού στο θέατρο.
Διογένης Γκίκας: Το κοινό της Θεσσαλονίκης αγκάλιασε θερμά και αυτό το επαγγελματικό μας βήμα και τους ευχαριστούμε από καρδιάς για αυτό. Βλέπαμε μάτια βουρκωμένα, βλέμματα αληθινά, λύτρωση και συγκίνηση, και ήταν ακριβώς αυτά τα συναισθήματα που θέλαμε να περάσουμε κι εμείς με τη δουλειά μας.
Πληροφορίες για την παράσταση «Εκτός σύμβασης»
Κείμενα: Γιώτα Τεμπρίδου (από τις συλλογές μικρο-διηγημάτων «Η ωδή που δεν έγραψα και άλλες ιστορίες», «Διαδοχικές ασυνέχειες» & «Τα ιογενή»)
Σκηνοθεσία – Ερμηνεία: Διογένης Γκίκας, Δέσποινα Μπισχινιώτη
Μουσική επιμέλεια: Δέσποινα Μπισχινιώτη
Επιμέλεια κίνησης: Μέλπω Βασιλικού
Κατασκευή props: Διογένης Γκίκας
Επικοινωνία: Νατάσα Παππά
Πού: Θέατρο Άβατον, Ευπατριδών 3, Γκάζι, Αθήνα, 118 54
Πότε: Σάββατο 1 Απριλίου στις 21.00 και Κυριακή 2 Απριλίου στις 19.00
Διάρκεια παράστασης: 75 λεπτά
Τιμές εισιτηρίων: 12€ (γενική είσοδος), 10€ (φοιτητών, ανέργων, ΑΜΕΑ, ατέλειες)
Προπώληση εισιτηρίων: https://www.viva.gr/tickets/theater/ektos-symbasis-1/
Πληροφορίες/Κρατήσεις: www.theatroavaton.com / 21 0341 2689