Σωτήρης Ρουμελιώτης: «Εύχομαι η παράσταση “Ονειροφάγος” να διώξει μακριά το σκοτάδι των ημερών που ζούμε και να δώσει ελπίδα και διάθεση για όμορφα όνειρα»

Πανάγος Ιωακείμ: «Η παράσταση “Φιλιά, Όσκαρ…” χτυπάει ευαίσθητες χορδές που δεν αφήνει περιθώρια να μείνει κάποιος ασυγκίνητος»
22 Μαρτίου 2023
Εγκαίνια για την «Εκδρομή» της Χριστίνας Κάλμπαρη
23 Μαρτίου 2023
Πανάγος Ιωακείμ: «Η παράσταση “Φιλιά, Όσκαρ…” χτυπάει ευαίσθητες χορδές που δεν αφήνει περιθώρια να μείνει κάποιος ασυγκίνητος»
22 Μαρτίου 2023
Εγκαίνια για την «Εκδρομή» της Χριστίνας Κάλμπαρη
23 Μαρτίου 2023

Ο Σωτήρης Ρουμελιώτης σκηνοθετεί την παράσταση «Ονειροφάγος» η οποία παρουσιάζεται στο Θέατρο Τ.

 

Συνέντευξη στη Μαριλένα Θεοδωράκου

 

Υπογράφει τη σκηνοθεσία, τη δραματουργική επεξεργασία και τον σχεδιασμό φωτισμών. Ο Σωτήρης Ρουμελιώτης μιλάει στο theatermag για την παράσταση «Ονειροφάγος», η οποία παρουσιάζεται στο Θέατρο Τ, στη Θεσσαλονίκη. Οι περίτεχνες ιστορίες των Ρυονοσούκε Ακουταγκάβα και Λευκάδιου Χερν ζωντανεύουν για πρώτη φορά επί σκηνής, με τρεις ηθοποιούς και έναν μουσικό.

 

«Ονειροφάγος». Tι σημαίνει αυτός ο τίτλος;

Ο τίτλος προέρχεται από μια ζωόμορφη υπερφυσική οντότητα, που καταβροχθίζει τα κακά όνειρα και επιστρέφει ως αντάλλαγμα, χαρά και ευτυχία. Οι αναφορές σε αυτό το μυθικό πλάσμα, ξεκινάνε από την Κίνα πριν τον 9ο αιώνα, ενώ μεταξύ 14ου-15ου αιώνα, η πίστη σε αυτό το κάμι (πνεύμα στα ιαπωνικά), περνάει στην Ιαπωνία και γίνεται κομμάτι της μυθολογικής τους παράδοσης. Σε πιο προσωπικό επίπεδο, εύχομαι η παράστασή μας να λειτουργήσει ακριβώς με αυτό τον τρόπο: να διώξει μακριά το σκοτάδι των ημερών που ζούμε και να δώσει ελπίδα και διάθεση για όμορφα όνειρα.

 

Πώς συνδυάζονται οι ιστορίες των Ρυονοσούκε Ακουταγκάβα και Λευκάδιου Χερν σε αυτή την παράσταση;

Θεωρώ ότι οι δύο αυτοί συγγραφείς, οι οποίοι έζησαν και έγραψαν σχεδόν την ίδια περίοδο (τέλη 19ου με αρχές 20ου αιώνα), έχουν αρκετές ομοιότητες ως προς τον αφηγηματικό τους τρόπο, κάτι που βοηθάει εξαρχής την ομαλή διαπλοκή των ιστοριών και τη συνοχή του συνολικού κειμένου της παράστασης. Ο Χερν έχει καταγράψει τον μύθο του «Ονειροφάγου», τον οποίο χρησιμοποιούμε σαν αφηγηματική βάση που διατρέχει όλη την παράσταση. Και έτσι, παρακολουθούμε τις ιστορίες του Ακουταγκάβα σαν όνειρα που ξεδιπλώνουν μπροστά στα μάτια μας οι «ονειροφάγοι» ηθοποιοί/αφηγητές.

 

 

Θα θέλατε να μας μιλήσετε για το θέμα της παράστασης;

Είναι σημαντικό το ότι οι ιστορίες που παρουσιάζουμε σκηνικά, ισορροπούν ιδανικά μεταξύ Ανατολής και Δύσης. Βασίζονται μεν στην ιαπωνική παράδοση, αλλά θίγουν πανανθρώπινα υπαρξιακά ζητήματα. Και αυτό το κάνουν με ύφος πολύ οικείο στη δυτική σκέψη, γεγονός σημαντικό μιας και η παράστασή μας απευθύνεται στο σύγχρονο ελληνικό κοινό, το οποίο δεν είναι ευρέως εξοικειωμένο με την ιαπωνική κουλτούρα. Η κάθε ιστορία είναι αυτόνομη, επομένως υπάρχει ποικιλία θεμάτων, ωστόσο όλες συνομιλούν μεταξύ τους και συγκλίνουν σε μεγάλα ζητήματα, όπως η αγωνία των ανθρώπων να υπερβούν τις δυσκολίες της ζωής, η αναζήτηση της αλήθειας, η κατασκευή πλασματικών πραγματικοτήτων, ως διαφυγή από τη σκληρότητα της καθημερινότητας, η επικοινωνία με το Υπερφυσικό και το Επέκεινα…

 

Πώς θα δούμε τους τρεις ηθοποιούς και τον μουσικό επί σκηνής;

Θα τους δούμε σαν σύγχρονους αφηγητές που, γεμάτοι ενέργεια και τρέλα, θα ξεδιπλώσουν πάνω στη σκηνή τους μαγευτικούς κόσμους των ιαπωνικών μύθων. Και βέβαια θα τους δούμε να μεταμορφώνονται σε διάφορα πρόσωπα, σε υπερφυσικά όντα και σε ατμοσφαιρικές εικόνες, σε μια προσπάθεια να αποδώσουμε τη συγκλονιστική δύναμη των ιστοριών αυτών. Είμαι πολύ περήφανος για τη συνολική δουλειά που κάναμε, ωστόσο θεωρώ ότι ειδικά η υποκριτική και η μουσική είναι τα δυνατά χαρτιά μας!

 

 

Ποια θεατρικά εργαλεία και εκφραστικά μέσα έχετε χρησιμοποιήσει;

Ο κυρίως κώδικας είναι η ομαδική αφήγηση, που φυσικά διανθίζεται από στιγμές αμιγούς αναπαράστασης και μεταμορφώσεις των αφηγητών στους ήρωες των ιστοριών. Όσον αφορά την υποκριτική, πειραματιστήκαμε με «ιαπωνικές» εκφραστικότητες εμπνευσμένες από κλασικές ταινίες, από άνιμε, από ζωγραφικά έργα και άλλα. Μελετήσαμε τον τρόπο εκφοράς του ιαπωνικού λόγου και προσπαθήσαμε να τον εντάξουμε σε σημεία, κάτι που δίνει στην παράσταση σημαντικό εκφραστικό πλούτο. Πέραν αυτών, οι σκηνικές εικόνες έχουν μεγάλη σημασία και για αυτό χρησιμοποιούμε ποικίλα μέσα, όπως θέατρο σκιών, ζωντανή κάμερα και προβολές, προκειμένου να ενισχύσουμε τη κινηματογραφική διάσταση και την ατμόσφαιρα των ιστοριών. Θα έλεγα ότι για το μέγεθος του μικρού μας Θεάτρου Τ, είναι μάλλον υπερπαραγωγή χαχαχα!

 

 

Ποια κείμενα σας εμπνέουν για να σκηνοθετήσετε στο θέατρο;

Είναι μάλλον κλισέ, αλλά θα πω οποιοδήποτε κείμενο με αγγίζει και με εμπνέει. Δεν είναι πάντα καθαρό το γιατί με ερεθίζει ένα κείμενο. Είναι η πλοκή; Η γλώσσα; Οι εικόνες που μου δημιουργεί; Όλα αυτά μαζί; Το σίγουρο είναι ότι προτιμώ να ασχολούμαι με λογοτεχνικά κείμενα ή με το να συνθέσω ένα νέο κείμενο εξαρχής, με μεθόδους θεάτρου επινόησης (devised theatre), παρά με έτοιμα θεατρικά έργα. Τα τελευταία, τα βρίσκω κάπως περιοριστικά για τη φαντασία μου, αν και υπάρχουν εξαιρέσεις. Όπως και να ‘χει, προτιμώ λογοτεχνικά κείμενα που συνδυάζουν χιούμορ και ευαισθησία, και τα οποία δεν περιγράφουν ρητά μια ιστορία ή ένα νόημα, αλλά σε βυθίζουν σε έναν «υπαρξιακό ωκεανό». Τι είπα τώρα ε;!

 

 

Πληροφορίες για την παράσταση «Ονειροφάγος»

Κείμενα: Ρυουνοσούκε Ακουταγκάβα, Λευκάδιος Χερν
Μετάφραση: Γλυκερία Καλαϊτζή
Σκηνοθεσία – Δραματουργική επεξεργασία: Σωτήρης Ρουμελιώτης
Σκηνικά – Κοστούμια: Μαρία Καραδελόγλου, Ευαγγελία Κιρκινέ
Μουσική – Ηχητικά εφέ: Γιώργος Χρυσικός
Σχεδιασμός φωτισμών: Σωτήρης Ρουμελιώτης
Βοηθός σκηνοθέτη: Δέσπω Πύρτσιου
Γραφιστικός σχεδιασμός: Λάζαρος Παπανικολάου
Φωτογραφίες – Trailer: Χρήστος Κυριαζίδης
Επικοινωνία: Λία Κεσοπούλου
Παραγωγή: Θέατρο Τ
Η παράσταση έχει επιχορηγηθεί από το Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού.

Επί σκηνής: Ιωάννης Καμπούρης, Πάνος Κεφαλούρος, Ανδρομάχη Μπάρδη, Γιώργος Χρυσικός

ΕΥΧΑΡΙΣΤΙΕΣ
Στο Sushija (Μητροπόλεως 70, Θεσσαλονίκη), για την ευγενική παραχώρηση του εστιατορίου για τις ανάγκες της promo φωτογράφισης της παράστασης.
Στο Fractal Apparel (Πτολεμαίων 33, Θεσσαλονίκη) για την ευγενική παραχώρηση των ρούχων που χρησιμοποιήθηκαν στην promo φωτογράφιση της παράστασης.

 

Πού: Θέατρο Τ, Αλεξάνδρου Φλέμινγκ 16, Θεσσαλονίκη, τηλ. 2310 854333

Πότε: από 17 Μαρτίου 2023 και κάθε Δευτέρα, Τρίτη και Παρασκευή στις 21.30, Σάββατο στις 21.00 και Κυριακή στις 19.00. Έως 9 Απριλίου 2023

Διάρκεια παράστασης: 90 λεπτά

Τιμές εισιτηρίων: 15 ευρώ (κανονικό), 12 ευρώ (φοιτητών και άνω των 65), 10 ευρώ (ανέργων, ΑμεΑ, και πολυτέκνων), 10 ευρώ (γενική είσοδος κάθε Τρίτη, ατέλειες κάθε Δευτέρα και Παρασκευή με σειρά προτεραιότητας και για περιορισμένο αριθμό θέσεων)

Προπώληση εισιτηρίων: Viva.gr

Προσφορά Viva: Έως τις 14/3 όλα τα εισιτήρια 10 ευρώ (για τις παραστάσεις από 17 έως 26 Μαρτίου)

Parking: Ιδιωτικός χώρος parking ακριβώς δίπλα από το Θέατρο Τ. Τιμές: 3€ η πρώτη ώρα | +1€ για κάθε επόμενη ώρα
Προσβασιμότητα: Το Θέατρο Τ είναι προσβάσιμο σε αναπηρικά αμαξίδια.
Σας ενδιαφέρει: Με την επίδειξη του εισιτηρίου σας, έχετε 10% έκπτωση στο ουζερί «Το Πλατανάκι» ακριβώς απέναντι από το Θέατρο Τ.
Σημαντικό: Δεν επιτρέπεται η είσοδος στο θέατρο μετά την έναρξη της παράστασης.
Περισσότερα:
Website: www.theatrot.gr
Facebook page: www.facebook.com/theatrot
Facebook event παράστασης: https://fb.me/e/2pv2dMNXq
Instagram profile: https://www.instagram.com/theatro_t