Χρυσάνθη Παπαλεβέντη: «Το έργο “Κεκλεισμένων των θυρών” μας ωθεί να αναρωτηθούμε πόσο εύθραυστο είναι το “εγώ” μας, όταν περιορίζεται στην αυτοεικόνα μας»

Αργύρης Ξάφης: «Η “Αρκουδοράχη” είναι η τελευταία κοιτίδα τρυφερότητας, ενσυναίσθησης και αγάπης που έχει μείνει σε αυτόν τον πλανήτη»
10 Μαρτίου 2023
Όλγα Σπυράκη: «Το “Απόλλυμι” δεν έχει την πρόθεση να ωραιοποιήσει το βίωμα της απώλειας, αλλά ενδεχομένως, να καθαγιάσει τις ψυχές μας»
14 Μαρτίου 2023
Αργύρης Ξάφης: «Η “Αρκουδοράχη” είναι η τελευταία κοιτίδα τρυφερότητας, ενσυναίσθησης και αγάπης που έχει μείνει σε αυτόν τον πλανήτη»
10 Μαρτίου 2023
Όλγα Σπυράκη: «Το “Απόλλυμι” δεν έχει την πρόθεση να ωραιοποιήσει το βίωμα της απώλειας, αλλά ενδεχομένως, να καθαγιάσει τις ψυχές μας»
14 Μαρτίου 2023

Η Χρυσάνθη Παπαλεβέντη ερμηνεύει και χορογραφεί στην παράσταση του έργου «Κεκλεισμένων των θυρών» του Ζαν Πολ Σαρτρ. (Φωτογραφίες: Δημήτρης Λαντζούνης).

 

Συνέντευξη στη Μαριλένα Θεοδωράκου

 

Υπογράφει τη χορογραφία και υποδύεται την Εστέλλα Ριγκώ. Η Χρυσάνθη Παπαλεβέντη μιλάει στο theatermag για την παράσταση του έργου «Κεκλεισμένων των θυρών» του Ζαν Πολ Σαρτρ, η οποία παρουσιάζεται στο Studio Μαυρομιχάλη, σε σκηνοθεσία Στέλιου Πετράκη.

 

 

Ποια είναι η επαφή σας με το έργο «Κεκλεισμένων των θυρών» του Ζαν Πολ Σαρτρ;

Το «Κεκλεισμένων των θυρών» είναι ένα από τα πιο σημαντικά έργα του παγκόσμιου θεάτρου. Ένα υπαρξιστικό, φιλοσοφικό έργο γραμμένο το 1943 από τον Ζαν Πωλ Σαρτρ. Είναι, λοιπόν, ένα έργο πάνω στο οποίο έχω εργαστεί και εμβαθύνει από τη δραματική σχολή. Έχω αναμετρηθεί με τις φιλοσοφικές και κοινωνικές του προεκτάσεις, με τα βιώματα και τα ερωτήματα του συγγραφέα, καθώς και με τις ταυτότητες των χαρακτήρων του έργου. Σήμερα, καλούμαι να ερμηνεύσω έναν από αυτούς τους πολυδιάστατους ήρωες πάνω στην σκηνή και είναι μεγάλη χαρά και τιμή για εμένα αυτό.

 

Ποιο είναι το θέμα του έργου;

Τρείς διαφορετικοί χαρακτήρες που συμβολίζουν το τρίπτυχο του ανθρώπινου ψυχισμού μετά τον θάνατό τους, καλούνται να συνυπάρξουν σε ένα μεταφυσικό χώρο στον οποίο δεν υπάρχουν όργανα βασανιστηρίων, ούτε σούβλες, ούτε καζάνια, ούτε καν σκοτάδι.
Αντίθετα, υπάρχει ένα σαλόνι ευρωπαϊκής επίπλωσης και άπλετο φως, ώστε να ζει διαρκώς ο ένας κάτω από το βλέμμα του άλλου. Σε αυτή τη κόλαση, λοιπόν, τους υποδέχεται ένα δισυπόστατο πλάσμα, το «Γκαρσόν», που σύμφωνα με την σκηνοθετική προσέγγιση του Στέλιου Πετράκη, βρίσκεται εκεί καθ’όλη τη διάρκεια του έργου, καθοδηγεί, σχολιάζει και απολαμβάνει την εξέλιξη. Ο κάθε ένας από αυτούς τους τρεις πρόσφατα αποβιώσαντες, φέρνει εκεί μέσα την προσωπική του κόλαση, τα πάθη, τις ενοχές και τις προκαταλήψεις του και συγκρούεται με τον άλλον. Μέσα από ένα παιχνίδι εφήμερων συμμαχιών, αλλά και ανελέητης πάλης, συνειδητοποιούν ότι ο δήμιος είναι ο κάθε ένας από τους τρεις, για τους άλλους δύο και προσπαθούν να «ζήσουν» σε αυτή την συνθήκη…..για πάντα.

 

 

Πώς δουλέψατε με τον σκηνοθέτη Στέλιο Πετράκη;

Ο Στέλιος, γοητευμένος από το παράλογο και από τις μη ρεαλιστικές συνθήκες, έχει δώσει μια φρέσκια ματιά στους χαρακτήρες και γενικά στο έργο, κάτι που με βοήθησε να το δω από μια οπτική που δεν είχα φανταστεί. Με ώθησε να δώσω επί σκηνής, μια πολύπλευρη ερμηνεία, καθώς ο ρόλος μου κινείται μεταξύ της τυπολογίας και του ρεαλισμού, φτάνοντας ακόμα και στο γκροτέσκο. Ό,τι σκέφτηκε το πέτυχε με ακρίβεια. Η ηρεμία και η σιγουριά του, ως προς το αποτέλεσμα, με έκανε να νιώσω μια ασφάλεια ως νέα ηθοποιός και μου έδωσε ωραίες βάσεις, τις οποίες τις κρατάω για τις επόμενες συνεργασίες μου.

 

 

Θα θέλατε να μας μιλήσετε για το ρόλο που ερμηνεύετε, καθώς και για τη χορογραφία που έχετε κάνει;

Ο ρόλος που υποδύομαι, η Εστέλλα Ριγκώ, είναι ένα κορίτσι που στη ζωή της φρόντιζε πάνω από όλα την προσωπική της εικόνα και την κοινωνική της θέση. Ο ξαφνικός της θάνατος, σηματοδοτεί την κατάρρευση αυτών. Έτσι, η Εστέλλα καλείται να έρθει αντιμέτωπη με το ένοχο παρελθόν της και τη γυμνή της αλήθεια, ψάχνοντας διαρκώς να λάβει την επιβεβαίωση της, από τους άλλους δύο συγκατοίκους της, οι οποίοι συνιστούν τον μοναδικό καθρέφτη της.
Η γοητεία της αυτή τη φορά, δεν θα την σώσει από τις συνέπειες των πράξεών της, καθώς οι κώδικες της κόλασης είναι άλλοι από της γης.

Η χορογραφία που επιμελήθηκα είναι συνεπής ως προς το όραμα του σκηνοθέτη μου και ως προς το ίδιο το έργο. Πρόκειται για ένα τανγκό, που βασίζεται κινησιολογικά σε τρία θεμελιώδη στοιχεία. Το βάδισμα, τα σταματήματα και τις στροφές, με οδηγό το βλέμμα και φυσικά τον ρυθμό. Μέσα από τη χορογραφία αυτή, αναδεικνύω τη σχέση της Εστέλλας και της Ινές, με έναν αισθησιακό και ερωτικό τρόπο. Η Ινές γυρεύει την ερωτική της παρηγοριά από την Εστέλλα, η οποία εκμεταλλεύεται τον ερωτισμό της, για να επιβάλλει την κυριαρχία της. Οι λέξεις που θέλει να πει η μια στην άλλη, γίνονται βήματα και κινήσεις. Ένα τολμηρό παιχνίδι επικοινωνίας με τους κώδικες του τανγκό.

 

Τι σημαίνει αυτό το κείμενο για τον σημερινό θεατή;

Αυτό το έργο είναι ένα θεατρικό δοκίμιο, που επικοινωνεί πολλά κοινωνικά και φιλοσοφικά ερωτήματα που απασχολούν το σήμερα. Αυτή η υπαρξιακή αγωνία του ανθρώπου, (ποιός είμαι; τι κάνω;) είναι ερωτήματα που βασανίζουν τον άνθρωπο από την αφετηρία της ύπαρξής του. Το κείμενο, υπενθυμίζει σε όλους μας πόσο θεμελιώδες είναι να είμαστε σε επαφή με τον πυρήνα του εαυτού μας, με την αλήθεια μας.

Αυτή η παντοδυναμία που δίνουμε πολλές φορές στους άλλους, προκειμένου να λάβουμε την επιβεβαίωσή μας, μας απομακρύνει από την αλήθεια του εαυτού μας, από την προσωπική μας ταυτότητα και άρα από την ελευθερία μας. Το έργο «Κεκλεισμένων των θυρών» μας ωθεί να αναρωτηθούμε πόσο εύθραυστο είναι το «εγώ» μας, όταν περιορίζεται στην αυτοεικόνα μας, πόσο εύκολα η κοινή γνώμη μετατρέπεται σε δήμιο και σε καταδικάζει. Πόσο αυτοκαταστροφικό είναι να είσαι έρμαιο του πάθους σου. Είναι μια ωραία αφορμή για στοχασμό, που σίγουρα κρατάει ζωντανό το ενδιαφέρον του σημερινού θεατή.

 

 

Πληροφορίες για την παράσταση «Κεκλεισμένων των θυρών»

Σκηνοθεσία/Δραματουργική Επεξεργασία/Επιμέλεια Κίνησης: Στέλιος Πετράκης
Βοηθ. Σκηνοθέτη: Μαρίζα Μανατάκη
Σκηνικά/Κοστούμια: Μάγδα Καλορίτη
Πρωτότυπη Μουσική/Video: Φοίβος Σαμαρτζής
Χορογραφία: Χρυσάνθη Παπαλεβέντη
Hair Styling: Γιώργος Οικονομόπουλος
Φωτογραφίες: Δημήτρης Λαντζούνης
Εικαστική Επιμέλεια/Γραφιστικά: Παναγιώτης Λυκουρίδης
Επικοινωνία- Δημόσιες σχέσεις: Γιώτα Δημητριάδη

Οι μπαρόκ πολυθρόνες είναι χορηγία της Mousas Galleri www.mousasgallery.gr

Ερμηνεύουν οι: Τάμμυ Κασιμάτη, Γιάννης Κατής, Μαρίζα Μανατάκη, Μαρτίνα Ολχάβα, Χρυσάνθη Παπαλεβέντη

 

Πού: Studio Μαυρομιχάλη, Μαυρομιχάλη 134, Αθήνα, τηλ. 210 6453330

Πότε: από 1η Μαρτίου 2023 και κάθε Τετάρτη και Πέμπτη στις 21.00. Έως 6 Απριλίου 2023

Ηλεκτρονική προπώληση εισιτηρίων: https://www.viva.gr/tickets/theater/z-p-sartr-kekleismenon-ton-thyron/

Τιμές εισιτηρίων: 12 ευρώ (γενική είσοδος), 10 ευρώ (ανεργίας, άνω των 65, φοιτητικό, ατέλειες)

Διάρκεια παράστασης: 75 λεπτά