Η Δανάη Ρούσσου μιλάει για τα «Πορφυρά Πανιά»

Αντιγόνη Γύρα: «Είμαι σε μια φάση που έχω ανάγκη να ονειρεύομαι ανεμπόδιστα, γιατί αλλιώς τα πράγματα γίνονται πολύ δύσκολα»
3 Μαρτίου 2023
Γιάννης Οικονόμου: «Το θέμα του έργου είναι η βία που υπάρχει σε όλες τις εκφάνσεις γύρω μας και εμείς δεν την αναγνωρίζουμε»
4 Μαρτίου 2023
Αντιγόνη Γύρα: «Είμαι σε μια φάση που έχω ανάγκη να ονειρεύομαι ανεμπόδιστα, γιατί αλλιώς τα πράγματα γίνονται πολύ δύσκολα»
3 Μαρτίου 2023
Γιάννης Οικονόμου: «Το θέμα του έργου είναι η βία που υπάρχει σε όλες τις εκφάνσεις γύρω μας και εμείς δεν την αναγνωρίζουμε»
4 Μαρτίου 2023

 

Συνέντευξη στη Μαριλένα Θεοδωράκου

 

Υπογράφει τη διασκευή, τη σκηνοθεσία, τα σκηνικά και τα κοστούμια. Η Δανάη Ρούσσου μιλάει στο theatermag για τα «Πορφυρά Πανιά», η οποία παρουσιάζεται στο θέατρο Καλλιρόης. Η παράσταση ενδεδυμένη με συμβολισμούς και στοιχεία παραμυθιού, ενσωματώνει κούκλες φυσικού μεγέθους, όπου οι ηθοποιοί σε διπλό ρόλο κουκλοπαίκτη – ηθοποιού, υποδύονται τις πολλαπλές ηλικιακές φάσεις του ανθρώπου και διατρέχουν με λεπτότητα των ψυχισμό των ηρώων.

 

 

Ο Ρώσος συγγραφέας Αλεξάντρ Γκριν έγραψε τα «Πορφυρά Πανιά» το 1923. Πώς αποφασίσατε να διασκευάσετε και να σκηνοθετήσετε αυτό το έργο;

Ήταν μια ιδέα της Όλιας Λαζαρίδου κι έτσι κάπως ξεκίνησαν όλα. Ανέλαβα την διασκευή του έργου, καθώς ήθελα να φωτίσω πολύ συγκεκριμένα σημεία του κειμένου και ύστερα να το οδηγήσω σκηνοθετικά, πάνω σε αυτή την κατεύθυνση που επέλεξα.

 

Η σκηνοθέτις Δανάη Ρούσσου. (Φωτογραφίες: Κωνσταντίνος Λέπουρης).

 

Δύο παιδιά, η Ασσόλ και ο Γκρέυ, διανύουν την πορεία προς την ενηλικίωση και την ερωτική αφύπνιση. Ποιο είναι το θέμα του έργου;

Παρακολουθούμε τις παράλληλες ζωές της Ασσόλ και του Γκρέυ, από την παιδική τους ηλικία, έως την ενηλικίωση και την πορεία τους προς τον έρωτα. Πρόκειται για δύο παιδιά, μεγαλωμένα μέσα στη μοναξιά και τους τρόπους που βρήκαν να υπάρξουν μέσα σε αυτήν. Η Ασσόλ μόνη, αποκλεισμένη από τον κοινωνικό της περίγυρο και ο Γκρέυ μόνος, στο κάστρο των γονιών του, καθώς του απαγορεύεται η συναναστροφή με την κατώτερη τάξη, βρίσκουν τον τρόπο να υπάρξουν και να ονειρευτούν, μέσα στη συνθήκη της απόλυτης μοναξιάς. Τους ακολουθούμε έως την ενηλικίωση τους και έως ότου συναντηθούν σε μια κοινή μοίρα.

 

 

Πώς ήταν η συνεργασία σας με τους ηθοποιούς Στεφανί Καπετανίδη, Κωνσταντή Μιζάρα και Κυριάκο Υφαντή; Πώς συμμετέχουν η Όλια Λαζαρίδου και Μανώλης Μαυροματάκης;

Ήταν και είναι βαθιά, πολύτιμη, ουσιαστική, γεμάτη αγάπη. Προσέχουμε και προστατεύουμε πολύ ο ένας τον άλλον. Χωρίς τη συμπαράστασή τους, τη βοήθεια και τη διαθεσιμότητά τους, τίποτε δεν θα είχε συμβεί με τον τρόπο που συνέβη. Τους έχω αγαπήσει, τους εκτιμώ και τους σέβομαι. Είναι τα θαύματα της παράστασης. Η Όλια Λαζαρίδου και ο Μανώλης Μαυροματάκης, τους οποίους βλέπουμε στα κινηματογραφημένα μέρη της παράστασης, κρατούν την τρίτη ηλικία των ηρώων. Αντιπροσωπεύουν τον εκπληρωμένο, βιωμένο έρωτα.

 

 

Θα θέλατε να μας δώσετε μια εικόνα από τα σκηνικά και τα κοστούμια της παράστασης, καθώς και από τους φωτισμούς, την κατασκευή κουκλών και το video art;

Ο σκηνικός χώρος αναπτύσσεται σε δύο επίπεδα, όπου μας επιτρέπει να παρακολουθήσουμε μπροστά το παρόν και πίσω, με τη μορφή σκιάς τα πρόσωπα του παρελθόντος. Το σχήμα είναι ένας ήλιος, Ασσόλ σημαίνει ήλιος, και μπροστά υπάρχει μια λίμνη, καθώς το στοιχείο του νερού διατρέχει όλο το έργο.

Στη σκηνή, οι ηθοποιοί κρατούν και το ρόλο του κουκλοπαίκτη, οπότε τα κοστούμια τους, εξυπηρετούν τους κουκλοπαίκτες να χειριστούν τις κούκλες τους. Καθώς οι χαρακτήρες μεταμορφώνονται και αλλάζουν, οι ηθοποιοί ενδύονται στοιχεία των ρόλων τους. Σε κάθε περίπτωση, τα κοστούμια της παράστασης είναι συμβολικά. Ο άντρας ενδύεται το σακάκι του ρόλου, η γυναίκα το κρινολίνο, σύμβολο θηλυκότητας. Τους φωτισμούς έχει κάνει η υπέροχη Στέβη Κουτσοθανάση, πετυχαίνοντας τις ατμόσφαιρες που εξυπηρετούν το έργο δραματουργικά. Οι κούκλες φυσικού μεγέθους, τις οποίες κατασκεύασε ο Στάθης Μαρκόπουλος, κρατούν την παιδική ηλικία των ηρώων. Τα video έφτιαξε ο Γιώργος Νικόπουλος, όπου βλέπουμε τους ήρωες σε μεγάλη ηλικία και παράλληλα παρακολουθούμε τα όνειρα τους.

 

 

Υπάρχει κάποια σκηνή που ξεχωρίζετε;

Η σκηνή της απένδυσης. Τολμήσαμε για πρώτη φορά την απένδυση επί σκηνής, σε πραγματικό χρόνο, όπου οι κουκλοπαίκτες απενδύονται τις κούκλες τους, σε μία συμβολική μετάβαση των ηρώων προς την ενηλικίωση. Ο χρόνος στη σκηνή αυτή, διαστέλλεται ηθελημένα, προκειμένου να αποδοθεί η δυσκολία με την οποία συμβαίνουν οι μεταβάσεις – μετατοπίσεις στον καθένα μας.

 

 

Πληροφορίες για την παράσταση «Πορφυρά Πανιά»

Συγγραφέας: Αλεξάντρ Γκριν
Μετάφραση: Ιοκάστη Καμμένου
Διασκευή, σκηνοθεσία, σκηνικά, κοστούμια: Δανάη Ρούσσου
Σχεδιασμός & κατασκευή κουκλών: Στάθης Μαρκόπουλος
Φωτισμοί: Στέβη Κουτσοθανάση
Video Art: Γιώργος Νικόπουλος
Sound Design: Αθηνόδωρος Καρκαφίρης
Κάμερα: Γρηγόρης Πανόπουλος
Μακιγιάζ κουκλών: Άννα Σάπκα
Κατασκευή σκηνικών: Παναγιώτης Μανίκας
Φωτογραφίες: Κωνσταντίνος Λέπουρης
Επικοινωνία: Μάνια Ζούση και Γιώργος Κατσώνης
Διεύθυνση παραγωγής: Στέλιος Βαφέας
Παραγωγή: ΝΕΡΑ ΕΙΔΑ

Παίζουν: Στεφανί Καπετανίδη, Κωνσταντής Μιζάρας, Κυριάκος Υφαντής
Συμμετέχουν: Όλια Λαζαρίδου, Μανώλης Μαυροματάκης

Η παράσταση επιχορηγήθηκε από το ΥΠΠΟΑ

 

Πού: Θέατρο Καλλιρρόης, Καλλιρρόης 10, Αθήνα

Τηλέφωνο επικοινωνίας: 6942 097395

Ημέρες και ώρες κρατήσεων: Δευτέρα – Κυριακή, 12.00 – 15.00

Πότε: από Παρασκευή 24 Φεβρουαρίου 2023 και κάθε Δευτέρα, Τρίτη, Τετάρτη, Πέμπτη, Παρασκευή στις 21.00, Σάββατο στις 19.00 και στις 21.15, Κυριακή στις 18.00 και στις 20.15. Έως Κυριακή 5 Μαρτίου 2023

Διάρκεια παράστασης: 75 λεπτά

Εισιτήρια
Τιμές εισιτηρίων: 15 ευρώ (γενική είσοδος), 10 ευρώ (μειωμένο)
Προπώληση εισιτηρίων: TICKET SERVICES
Εκδοτήριο: Πανεπιστημίου 39 (Στοά Πεσμαζόγλου)
Τηλεφωνικά: 2107234567
Online: www.ticketservices.gr

Θερμές ευχαριστίες στη φωτογράφο και εικαστικό Δάφνη Ρόκου για την πολύτιμη βοήθεια της.
Το βιβλίο κυκλοφορεί από τις εκδόσεις “Κίχλη”