Νέλλη Πουλοπούλου: «Η ανάγκη μου να δημιουργήσω μια performance μέσα στο πάρκο και για το πάρκο, έγινε επιτακτική»

Ο Σωτήρης Ρουμελιώτης σκηνοθετεί τον «Ονειροφάγο» στο Θέατρο Τ
26 Φεβρουαρίου 2023
«Τριγωνοψαρούλης The Musical» στο θέατρο Αθηνά
28 Φεβρουαρίου 2023

Sharing is caring!

 

Συνέντευξη στη Μαριλένα Θεοδωράκου

 

Υπογράφει την ιδέα, τα κείμενα και την ερμηνεία στην περιπατητική performance «meta-Rινόκερos». Η ηθοποιός και σκηνοθέτις Νέλλη Πουλοπούλου μιλάει στο theatermag για την παράσταση που λαμβάνει χώρα στον αρχαιολογικό χώρο της Ακαδημίας Πλάτωνος, εκεί όπου η μνήμη μετατρέπεται σε επείγον περιστατικό.

 

 

Πώς ξεκίνησε η ιδέα για την περιπατητική performance, «meta-Rινόκερos»;

Η performance γίνεται στο πάρκο της Ακαδημίας Πλάτωνος, ένα πάρκο που γνωρίζω πολύ καλά, εδώ και δεκαπέντε χρόνια. Η ιδέα να φτιάξω μια παράσταση μέσα στο πάρκο, ξεκίνησε στα χρόνια του covid. Σε μια από τις ατελείωτες βόλτες, είχα τη φαντασίωση να μοιράζομαι το χορό μου με τους φίλους μου, ως δώρο στα γενέθλιά μου. Δικό τους δώρο, δικό μου, ποιος ξέρει. Σιγά σιγά, έχοντας την ιδέα αυτή στο μυαλό μου, άρχισα να κάνω μια έρευνα πάνω στην επιρροή του συγκεκριμένου τοπίου στο σώμα, το νου και τις συμπεριφορές μου. Αργότερα, η ανάγκη μου να δημιουργήσω μια performance μέσα στο πάρκο και για το πάρκο, έγινε επιτακτική. Η συγκεκριμένη περιοχή, έχει γίνει τα τελευταία χρόνια πεδίο ανάπλασης, έχει μπει στο στόχαστρο της ανάπτυξης. Αυτό με τρομάζει λίγο, γιατί συνήθως ανάπλαση σημαίνει περισσότερη αστικοποίηση και ισοπεδωτική αναρρύθμιση του τοπίου. Από την άλλη, μιλάμε για μια ξεχασμένη γειτονιά και ένα απελπιστικά παρατημένο αρχαιολογικό χώρο. Ας ελπίσουμε και ας προσπαθήσουμε για το καλύτερο.

 

 

Θα θέλατε να μας μιλήσετε για τον τίτλο «meta-Rινόκερos»;

Η ιδέα του τίτλου προέκυψε από ένα συγκεκριμένο graffiti στο πάρκο. Ο όρος meta ήρθε μετά, διαβάζοντας τυχαία ένα άρθρο για τον Μαρκ Ζούκερμπεργκ που, αποκαλύπτοντας τα σχέδιά του, είπε ότι επέλεξε την ελληνική λέξη «Μετά» ως το νέο όνομα του facebook για να δείξει ότι «υπάρχουν ακόμη πολλά να γίνουν» στην ψηφιακή εποχή. Στο μυαλό μου, ήρθε αμέσως η σκέψη ότι η παράσταση μιλάει για τον παραλογισμό και την τρέλα της ελληνικής, καθημερινής πραγματικότητας. Ο ρινόκερος, στο ομώνυμο έργο του Ιονέσκο, συμβολίζει τον μαζικό παραλογισμό. Μια πρόθεση meta θα σήμαινε, κατά τον Ζούκερμπεργκ, ότι πάντα υπάρχει χώρος για περισσότερο παράλογο.

 

 

Πώς ήταν η συνεργασία σας με την Άντζελα Δεληχάτσιου, καθώς και με τους υπόλοιπους συνετελεστές;

Από τη στιγμή που αποφάσισα να πραγματοποιήσω μια ολοκληρωμένη performance στο πάρκο, κάλεσα την Άντζελα, φίλη και σχετική με παραστατικές δράσεις σε φυσικά τοπία, να συνδημιουργήσουμε, τόσο τη δραματουργική δομή, όσο και την ίδια την performance. Η σχέση μας ήταν καθοριστική, λειτούργησε σε προσωπικό βαθμό, κάτι που ήταν από την αρχή ζητούμενο, αφού οι δράσεις και τα κείμενα προέκυψαν από βιωματικές διαδικασίες. Όλες οι σχέσεις με τους συνεργάτες της συγκεκριμένης παράστασης, είναι προσωπικές και παρόλο που είναι solo performance, νιώθω ότι κατά κάποιο τρόπο είναι οικογενειακή ιστορία.

 

Πώς μπορεί να παρακολουθήσει κάποιος την performance και τι καλείται να κάνει ως θεατής;

Θα πρέπει να κλείσει απαραίτητα θέση από πριν, γιατί ο αριθμός των θεατών είναι συγκεκριμένος. Όταν φτάσει στη σημείο συνάντησης, θα μας ακολουθήσει σε μια μικρή διαδρομή μέσα στο πάρκο της Ακαδημίας Πλάτωνος, ανάμεσα στα μνημεία του αρχαιολογικού χώρου. Θα πρέπει να είναι προσεκτικός-ή και να φοράει ζεστά ρούχα και άνετα παπούτσια, γιατί η πορεία περνάει μέσα από λοφάκια, πέτρες και λακούβες. Επίσης, καλό θα είναι να είναι ανοιχτός-η, να συμμετέχει σε μια περιπατητική, καλλιτεχνική δράση και να έχει στοχαστική διάθεση απέναντι σε φυσικές και παράξενες εικόνες, σε τυχαίους και τεχνητούς ήχους και σε αλλόκοτα, περίεργα πλάσματα.

 

 

Ποια είναι τα θέματα που σας απασχολούν ως καλλιτέχνιδα και ποια είναι η γνώμη σας για το θέμα της υποβάθμισης των πτυχίων των δραματικών σχολών;

Ενώ ξεκίνησα να γνωρίζω την τέχνη με μια λυρική διάθεση, σιγά σιγά, από τη σχολή ακόμα, κατάλαβα ότι η πολιτική μου θέση, το πως αντιμετωπίζω το άτομο, την κοινωνία, τους θεσμούς και τους ρόλους, ήταν στοιχεία ενσωματωμένα στις δράσεις μου. Οι σχέσεις ανθρώπων, συνόλων και συνθηκών, η ελεύθερη βούληση, και η ματιά πέρα από τα στερεότυπα, είναι οι κύριοι άξονες της δουλειάς μου. Ο Λευκάδιος Χερν έχει πει ότι οι σχέσεις που έχουμε με τον κόσμο είναι η μόνη μας πραγματικότητα. Δεν μπορώ να καταλάβω πως θα μπορούσε κανείς να κάνει τέχνη, χωρίς να συνειδητοποιεί την αντανάκλαση της κοινωνίας στον πυρήνα του. Η ερώτηση και ταυτόχρονα η επιθυμία μου, είναι το πως μετουσιώνεις αυτήν την αντανάκλαση σε ύμνο για ζωή.
Σε σχέση με την υποβάθμιση των δραματικών σχολών, πιστεύω ότι το πρόβλημα ξεκινάει από το γεγονός ότι οι καλλιτεχνικές σπουδές, γενικότερα στην Ελλάδα, δεν είναι ακαδημαϊκές, παρά μόνο στο θεωρητικό τους κομμάτι. Δεν υπάρχει Ακαδημία θεάτρου ή χορού. Αυτό δηλώνει, ότι στην Ελλάδα η πρακτική σπουδή ενός καλλιτέχνη, δεν αναγνωρίζεται σε πανεπιστημιακό επίπεδο. Σαν να λέμε, ότι ο μουσικός,ο ηθοποιός, η χορεύτρια δεν αποτελούν μελέτη για την επιστήμη. Αυτό προκύπτει και δικαιολογείται, κατά τη γνώμη μου, από μια παρωχημένη αντίληψη ότι ο νους είναι ανώτερος του σώματος. Η αλήθεια είναι ότι ο συγκεκριμένος νόμος, αλλά και άλλοι ακόμα, σηματοδοτούν μια στιγμή στην ελληνική ιστορία-τουλάχιστον στη δική μου μνήμη-επισφράγισης της υποβάθμιση του σώματος, και αυτό όχι μόνο σε επίπεδο σπουδών, αλλά και στο θέμα της υποχρεωτικής ιατρικής και της μη προστασίας του δικαιώματος της αυτοδιάθεσης του σώματος.

 

Πληροφορίες για την performance «meta-Rινόκερos»

Ιδέα, κείμενα, ερμηνεία: Νέλλη Πουλοπούλου
Συνδημιουργία, σκηνοθεσία: Νέλλη Πουλοπούλου, Άντζελα Δεληχάτσιου
Ενδυματολογική επιμέλεια: Βάλυ Παπαδοπούλου
Video, photography: Βίκυ Φίλιππα
Video, editing: Γκέλυ πεντεφούντη
Σχεδιασμός αφίσας-γραφιστικών: Κατερίνα rotoli
Φωτογραφίες: Καλλιόπη Βαγιαννάκη
Συμμετέχει ως facilitator: Περσεφόνη Αποστολάκου
Παραγωγή: quilombolab

 

Ημέρες παραστάσεων: Τετάρτη, Παρασκευή, Σάββατο

Ημερομηνίες παραστάσεων: 1, 3, 4, 8,10,11, 15, 17,18, 22 Μαρτίου και 1,3 Απριλίου 2023

Ώρα έναρξης: 15.00

Διάρκεια: 90 λεπτά

Χώρος διεξαγωγής: Πάρκο Ακαδημίας Πλάτωνος

Σημείο έναρξης: “Συνεργατικό Καφενείο” (Μοναστηρίου 140, Αθήνα)

Τιμές εισιτηρίων: 12 ευρώ (γενική είσοδος), 7 ευρώ (μειωμένο)

Κρατήσεις
Μέσω email στο meta.rinokeros@gmail.com και τηλεφωνικά στο 6994814409
Χρήσιμο να γνωρίζετε ότι
⦁ Η παράσταση συμβαίνει για συγκεκριμένο αριθμό θεατών κάθε φορά. Για το λόγο αυτό είναι απαραίτητη η έγκαιρη κράτηση θέσης.
⦁ Οι θεατές παρακαλούνται να φορούν ζεστά ρούχα και άνετα παπούτσια.
⦁ Σε περίπτωση ακύρωσης παραστάσεων λόγω καιρού, θα ανακοινωθούν νέες ημερομηνίες.