
Η Δήμητρα Νικητέα και το stand up comedy «Πνίγομαι»
23 Φεβρουαρίου 2023
Stand Up Comedy: «Βλακεία παράσταση» με τον Κωνσταντίνο Ραβνιωτόπουλο
24 Φεβρουαρίου 2023
Συνέντευξη στη Μαριλένα Θεοδωράκου
Ερμηνεύει τον Δικαστή Μπρακ στην παράσταση «Έντα Γκάμπλερ». Ο Νίκος Δερτιλής μιλάει στο theatermag, για το διαφορετικό ανέβασμα του έργου του Ερρίκου Ίψεν, τη συνεργασία του με τον σκηνοθέτη Δημήτρη Γεωργαλά και την παράσταση που παρουσιάζεται στο Bios από τις 23 Φεβρουαρίου.
Ποια είναι η επαφή σας με τα έργα του Ερρίκου Ίψεν και δη με την «Έντα Γκάμπλερ»;
Ο Ίψεν είναι ένας συγγραφέας που του έχω ιδιαίτερη αδυναμία. Έχω διαβάσει σχεδόν όλα του τα θεατρικά έργα. Έχω δει τα περισσότερα στο θεατρο ως θεατής. Ως ηθοποιός έχω παίξει σε δυο του έργα. Την Έντα Γκάμπλερ και μια διασκευή της Νόρας.
Τι θα δούμε στο Bios; Ένα κλασικό ανέβασμα της «Έντα Γκάμπλερ» ή κάτι άλλο;
Όχι δεν έχουμε ακολουθήσει ένα κλασικό ανέβασμα του έργου. Παρ’ όλα αυτά, ό,τι «επέμβαση» έχουμε κάνει, πηγάζει από την ουσία του έργου και όχι από κάτι που το φορέσαμε εμείς, απ’ το δικό μας γούστο, στο έργο αυτό. Το κείμενο γράφτηκε τον 19ο αιώνα. Προσπαθήσαμε να εστιάσουμε σε εκείνα, ουσιαστικά, τα σημεία της «Έντα Γκάμπλερ», που αφορούν περισσότερο απ’ όλα τον άνθρωπο του 21ου αιώνα.
Κατά τη γνώμη σας, ποιο είναι το θέμα του έργου και τι σημαίνει για τον σημερινό θεατή;
Δεν ξέρω αν υπάρχει ένα θέμα στο έργο, ακόμα και ως κεντρικό. Αυτό άλλωστε, νομίζω πως το κάνει σπουδαίο και διαχρονικό. Μπορεί να έχει πολλές αναγνώσεις, ακόμα και ως προς το κεντρικό του θέμα. Στη δίκη μας παράσταση, νομίζω πως είναι οι νοσηρές και χειρίστηκες σχέσεις. Ο εγωκεντρικός, η άρνηση κι ο καταναγκασμός, πηγάζουν σε όλους τους ήρωες του έργου και στον τρόπο που σχετίζονται μεταξύ τους. Αυτό τους κάνει όλους αρνητικούς ήρωες. Η αληθοφάνεια και το ψέμα τους επισκιάζουν όλους. Νομίζω πως αυτό το θέαμα, αφορά πολύ το σήμερα. Πολλοί καμωνόμαστε και εξαπατούμε τον εαυτό μας, ότι αγαπάμε κι νοιαζόμαστε τον άλλον και τελικά, αυτό μπορεί να μην ισχύει καθόλου. Στο σήμερα οι σχέσεις στηρίζονται και δημιουργούνται πάνω στο συμφέρον.
Πώς ήταν η συνεργασία σας με τον σκηνοθέτη της παράστασης Δημήτρη Γεωργαλά;
Ο Δημήτρης είναι φίλος μου, τον θεωρώ δικό μου άνθρωπο. Δεν είναι η πρώτη φορά που συνεργαζόμαστε. Άλλωστε, από την αρχή της σεζόν παίζουμε μαζί στον «Μεγάλο περίπατο του Πέτρου», στην παιδική σκηνή στο Θέατρο Βασιλάκου και τα τελευταία χρόνια στη «Μήδεια» που παιζόταν στο Μπάγκειον. Η συνεργασία μας, λοιπόν, πάντα είναι άψογη και με τα χρόνια, γίνεται όλο και καλύτερη και ωριμάζει. Ο Δημήτρης ήταν από τους πρώτους ανθρώπους που πίστεψαν σε μένα πριν από αρκετά χρόνια, στην πρώτη μας συνεργασία και του είμαι ευγνώμων γι’ αυτό. Αυτό βέβαια είναι αμοιβαίο, γιατί από την πρώτη μας συνεργασία, πίστευα και εγώ πολύ σε εκείνον, ως σκηνοθέτη, και συνεχίζω να πιστεύω ακόμα και σήμερα. Είναι ένας σκηνοθέτης που έχει να δώσει πολλά στο ελληνικό θέατρο. Ξέρει να βγάζει το απόσταγμα των έργων, με τα οποία πιάνεται και αγαπά πολύ τους ηθοποιούς του. Με όλα αυτά που έχουν ακουστεί τα τελευταία χρόνια, με το me too… άτομα σαν τον Δημήτρη είναι το αντίδοτο σε όλα αυτά.
Ερμηνεύετε τον Δικαστή Μπρακ. Θέλετε να μας μιλήσετε για αυτόν το ρόλο και τις απαιτήσεις του;
Ψάχνω να βρω κάτι θετικό γι’ αυτόν τον χαρακτήρα και δεν μπορώ. Το μόνο ίσως, ότι δεν τρέφει αυταπάτες. Ξέρει ακριβώς τι είναι και είναι απόλυτα εντάξει με αυτό. Ο δικαστής Μπρακ είναι ένα σύμβολο της εξουσίας. Είναι πάνω από τους νόμους. Τον ιντριγκάρει να εξουσιάζει ό,τι μοιάζει δύσκολο να εξουσιαστεί (Έντα Γκάμπλερ). Αδίστακτος, σχεδόν άχρονος, ευφυής και σκοτεινός. Όλα αυτά λοιπόν, είναι η δυσκολία σε αυτόν τον ρόλο. Είναι βαθιά μου πεποίθηση ή ελπίδα, πως όλοι οι άνθρωποι, έχουμε και κάποιες φωτεινές πλευρές ή έχουμε πείσει τον εαυτό μας πως έχουμε. Μου ήταν πολύ δύσκολο να υπάρξω σε ρόλο χωρίς τέτοιες πλευρές. Σε έναν απόλυτα σκοτεινό και αρνητικό ρόλο. Είναι κάπως τρομακτικό και ανοίκειο αυτό για μένα.
Τι συμβαίνει με την υποβάθμιση των πτυχίων των δραματικών σχολών; Ποια είναι η δική σας άποψη;
Αυτό που συμβαίνει είναι αυτό που γνωρίζουμε όλοι και είναι ένα θέμα που είναι εν εξελίξει για το οποίο καλύτερα όποιος θέλει, μπορεί να πάρει ακριβής πληροφορίες από το σωμάτιο μας. Ως τακτικό μέλος του ΣΕΗ συμφωνώ απόλυτα με την θέση μας και τα αιτήματά μας. Η αναβάθμιση των πτυχίων μας, θα έπρεπε να έχει συμβεί εδώ και πολλά χρόνια. Εύχομαι το κράτος να λύσει αυτό το πρόβλημα με τον καλύτερο δυνατό τρόπο για τους μελλοντικούς καλλιτέχνες αλλά και για όσους υπάρχουν μετέωροι από το 2003 μέχρι σήμερα.
Πληροφορίες για την παράσταση «Έντα Γκάμπλερ»
Μετάφραση-Διασκευή-Σκηνοθεσία: Δημήτρης Γεωργαλάς
Κοστούμια: Δημήτρης Ντάσιος
Σκηνικό-Φωτισμοί: Βασίλης Αποστολάτος
Επιμέλεια δραματουργικής κίνησης: Φαίδρα Σούτου
Βοηθός σκηνοθέτη: Αλέξανδρος Μαράκης – Μπούρκας
Μουσική παράστασης: DNA (Αλέξανδρος Χρηστάρας, Μιχάλης Νιβολιανίτης)
Φωτογραφίες παράστασης: Αγγελική Κοκκοβέ
Φωτογραφίες promo: Αριάδνη Παπαπαναγιώτου
Make-up artist: Ξένια Κουκά
Hair stylist: Ελεάνα Ντίνου
Επικοινωνία: Τζίνα Φουντουλάκη
Παραγωγή: Terra Intima
Ερμηνευτές:
Έντα Γκάμπλερ: Τζούλη Σούμα
Γιόργκεν Τέσμαν: Δημήτρης Γεωργαλάς
Τέα Έλβστετ: Μαργαρίτα Βαρλάμου
Έιλερτ Λέβμποργκ: Βαγγέλης Παπαδάκης
Τζούλια Τέσμαν: Λένα Φραγκούλη
Δικαστής Μπρακ: Νίκος Δερτιλής
Πού: Bios, Πειραιώς 84, Αθήνα, τηλ. 210 3425335
Πότε: από 23 Φεβρουαρίου 2023 και κάθε Πέμπτη, Παρασκευή , Σάββατο στις 21.00 και Κυριακή στις 20.00
Τιμές εισιτηρίων: 16 ευρώ (γενική είσοδος), 12 ευρώ (φοιτητικό, ανέργων), 5 ευρώ (ατέλεια ηθοποιών, μόνο στο ταμείο του θεάτρου)