Theater challenge: 4 παραστάσεις σε 2 μέρες, γίνεται;

Λυσάνδρα Αναστασοπούλου και Αλίκη Στενού, τί είναι το «Axis Mundi»;
15 Φεβρουαρίου 2023
«Πανεπιστήμιο – Ομόνοια» στο Θέατρο Άβατον
16 Φεβρουαρίου 2023
Λυσάνδρα Αναστασοπούλου και Αλίκη Στενού, τί είναι το «Axis Mundi»;
15 Φεβρουαρίου 2023
«Πανεπιστήμιο – Ομόνοια» στο Θέατρο Άβατον
16 Φεβρουαρίου 2023

 

Γράφει η Μαριλένα Θεοδωράκου

 

Αποφάσισα να βάλω ένα στοίχημα με τον εαυτό μου, ένα theater challenge και το κέρδισα! Θα μπορούσα, άραγε, να δω τέσσερις παραστάσεις σε ένα Σαββατοκύριακο; Προγραμμάτισα τις παραστάσεις βάσει απόστασης, ώρας έναρξης και τις είδα. Και μπορώ να πω με μεγάλη ευκολία! Θα πει κάποιος, ναι ε και τι έγινε; Σιγά το πράγμα. Το θέμα είναι ότι, αφενός κέρδισα το challenge, αφετέρου είδα τέσσερις εξαιρετικές παραστάσεις. Για την ακρίβεια, είδα έξι, γιατί σας έχω ορεκτικό και επιδόρπιο. Πάμε να τις δούμε με τη σειρά;

 

Το ορεκτικό

«Ρίσκο», Πέμπτη 9 Φεβρουαρίου στις 21.00
Η αρχή έγινε με το «Ρίσκο», στο θέατρο Olvio. Δύο παγκάκια, είναι αρκετά για να δώσουν βήμα στο Γιώργο Καφετζόπουλο και τη Νάντια Καφφετζή, ώστε να βάλουν τον θεατή μέσα στις ζωές τους, ως Άλεξ και Μάνια. Πάνω σε αυτά τα παγκάκια, οι δύο χαρακτήρες αποκαλύπτουν πράγματα για τον καθένα, μιλάνε για τη ζωή, για την πολιτική και για όσα απασχολούν έναν σκεπτόμενο νέο της εποχής μας. Οι διάλογοι του κειμένου της Δήμητρας Παπαδήμα είναι καίριοι, μοιάζουν σα να είναι αποτέλεσμα συστηματικής έρευνας, που είναι και η βάση για να πατήσουν οι ερμηνείες των δύο ηθοποιών και η σκηνοθετική γραμμή του Τάσου Σωτηράκη, κατ’ επέκταση. Η Δήμητρα Παπαδήμα, έχει καταφέρει να γράψει … χωρίς ρίσκο, το δικό της «Ρίσκο» και να μας εντυπωσιάσει και με τη συγγραφική της ιδιότητα. Και το τέλος του έργου είναι πραγματικά αναπάντεχο και εμπεριέχει ακόμα μεγαλύτερο ρίσκο!

Θέατρο Olvio, Ιερά Οδός 67 και Φαλαισίας 7, Βοτανικός, τηλ. 210 3414118, κάθε Τετάρτη και Πέμπτη στις 21.00.

 

H Νάντια Καφφετζή, ο Τάσος Σωτηράκης και ο Γιώργος Καφετζόπουλος, συνεργάζονται στην παράσταση «Ρίσκο» που παρουσιάζεται στο θέατρο Olvio. (Φωτογραφίες: Γιώργος Καλφαμανώλης).

 

Το κυρίως πιάτο

Εύκολα, μπορεί να βρεθεί κάποιος σε δύο παραστάσεις, μέσα σε μία μέρα. Οι απογευματινές παραστάσεις το Σαββατοκύριακο, αρχίζουν κατά τις 18.30 και τελειώνουν περίπου στις 20.00, οπότε υπάρχει αρκετός χρόνος μέχρι τις 21.00, που ξεκινά μια βραδινή παράσταση.

 

«Ο Επισκέπτης», Σάββατο 11 Φεβρουαρίου στις 18.30
Κάτσε λίγο, γιατί εδώ θα σε πάω σε άλλη πίστα. Έχεις ένα κείμενο του Ερίκ Eμμανουέλ Σμιτ, έχεις Φρόιντ, έχεις τους Ναζί στη Βιέννη του 1938 που καταδιώκουν τους Εβραίους, έχεις σκηνοθέτη τον Σωτήρη Τσαφούλια και ένα εξαιρετικό αποτέλεσμα, με την κορυφαία ερμηνεία του Μάνου Βακούση. Φυσικά, δεν θα άφηνα εκτός τον Φώτη Θωμαΐδη, τη Μαρία Παπαλάμπρου και τον Δημήτρη Παπαδάτο, καθώς ο καθένας τους, συμπληρώνει με την ερμηνεία του, τον απρόσμενο αυτόν «Επισκέπτη», που μιλάει για τον θεό, τη ζωή, το θάνατο, τη φύση, τα όνειρα και πάνω απ’ όλα για την αγάπη.

Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης, Πειραιώς 206, Ταύρος, Αθήνα, τηλ. 2103418550, κάθε Τετάρτη και Κυριακή στις 18.30, Πέμπτη και Παρασκευή στις 21.00, Σάββατο στις 18.30 και στις 21.00.

 

O Μάνος Βακούσης και η Μαρία Παπαλάμπρου ερμηνεύουν στην παράσταση «Ο Επισκέπτης» που σκηνοθετεί ο Σωτήρης Τσαφούλιας. (Φωτογραφίες: Γιάννης Δίασακης).

 

«Σουέλ!», Σάββατο 11 Φεβρουαρίου στις 21.15

Αφού πήρα το σοκ από την ερμηνεία του Μάνου Βακούση στον «Επισκέπτη», πρόλαβα να φάω κάτι και να πάω στο θέατρο 104, να δω το «Σουέλ!». Χμ! Σουέλ, σκέφτηκες, που σημαίνει τέλεια, και πολύ καλά έκανες, διότι swell, ήταν η Ελπίδα Τοπάλογλου ως Μαρία Μπαρμπαρούσου, στο φρεσκότατο έργο που έγραψε και σκηνοθέτησε ο Θοδωρής Τσαπακίδης. Μπορεί, όμως, ένας καναπές να γίνει το μοναδικό σκηνικό αντικείμενο, γύρω από το οποίο εξελίσσεται η δράση του έργου; Ναι μπορεί, είναι η απάντηση και αυτό ακριβώς έχει κάνει ο σκηνοθέτης, που έχει τοποθετήσει την Ελπίδα Τοπάλογλου και τη Μαρία Μπαταγιάννη, στο σαλόνι της πρώτης. Γύρω από αυτόν τον καναπέ, η Τοπάλογλου πλάθει έναν διάλογο με τον εαυτό της και μας βάζει στις σκέψεις της για την πορεία της ζωής της. Χωρίς ούτε μια ανάσα, ερμηνεύει -ουσιαστικά- έναν μονόλογο, ζει το ρόλο που υποδύεται και οι λέξεις βγαίνουν αβίαστα, μέσα από το καλογραμμένο κείμενο του Θοδωρή Τσαπακίδη.

Εδώ, έρχεται και ο Δημήτρης Ράπτης με την επιμέλεια κίνησης των ηθοποιών, για να δώσει την απαιτούμενη αρμονία στον καταιγιστικό μονόλογο της Ελπίδας Τοπάλογλου. Αποκαλυπτικό και το τέλος του έργου, με τη νέα ηθοποιό Κατερίνα Προκόπη, η οποία ερμηνεύει έναν μικρό μεν ρόλο, αλλά πολύ σημαντικό στο συναίσθημα του θεατή. Πρόκειται για ένα κείμενο, που μας θύμισε την εποχή της πανδημίας, η οποία για την ηρωίδα του Τσαπακίδη, έμελλε να είναι και η πιο σημαντική στη ζωή της. Ουδέν κακόν αμιγές καλού, λοιπόν, και βάζω αυτό ακριβώς βαθιά στην τσέπη μου και θα το έχω πάντα μαζί μου.

Θέατρο 104, Ευμολπιδών 41, Γκάζι, τηλ. 6945 197000, 210 3455020, κάθε Σάββατο και Κυριακή στις 21.15.

 

Η Μαρία Μπαταγιάννη, η Ελπίδα Τοπάλογλου και η Κατερίνα Προκόπη στην παράσταση «Σουέλ!» που σκηνοθετεί ο Θοδωρής Τσαπακίδης. (Φωτογραφίες: Βάσια Αναγνωστοπούλου).

 

Το κυρίως πιάτο – η συνέχεια

«Χάπι», Κυριακή 12 Φεβρουαρίου στις 18.15

Εδώ, σε θέλω τώρα. Διότι έχεις τρεις ηθοποιούς να απογειώνουν το καινούργιο έργο του Enda Walsh, το «Χάπι», που με τις ερμηνείες τους, νιώθεις ότι εκεί που σε αφήνουν να πάρεις μια ανάσα, αμέσως σε κρατάνε πάλι μαζί τους. Θέλεις να ξεκινήσω από την ερμηνεία της Κρυστάλλη Ζαχαριουδάκη, να συνεχίσω με τη Βέρα Μακρομαρίδου και να ολοκληρώσω με το απόλυτο topping του Μάνου Καρατζογιάννη; Τρεις ηθοποιοί ερμηνεύουν τρεις χαρακτήρες, χωρίς κενά, χωρίς απώλειες στο λόγο τους και με συνεχή δράση στο εδώ και τώρα. Ναι, είναι ένα πολύ δυνατό κείμενο, που με έκανε να σκεφτώ γύρω από τα θέματα της παιδικής βίας και της βίας γενικότερα, αλλά και της αγάπης, που μπορεί να έρθει από εκεί που δεν το περιμένεις. Ο Μάνος Καρατζογιάννης υπογράφει και τη σκηνοθεσία της παράστασης και συνεχίζει να μας εκπλήσσει ευχάριστα με τις επιλογές των κειμένων και των συνεργατών του.

Θέατρο Σταθμός, Βίκτωρος Ουγκώ 55, Μεταξουργείο Αθήνα (πλησίον του Μετρό Μεταξουργείο), τηλ. 210 5230267, κάθε Σάββατο στις 18.00, Κυριακή και Τετάρτη στις 21.00.

 

Η Βέρα Μακρομαρίδου, ο Μάνος Καρατζογιάννης και η Κρυστάλλη Ζαχαριουδάκη στην παράσταση «Χάπι» που παρουσιάζεται στο θέατρο Σταθμός. (Φωτογραφίες promotion: Σπύρος Περδίου).

 

«Contractions», Κυριακή 12 Φεβρουαρίου στις 21.00

Steady, ready, go! Θα φανταζόσουν ότι για να δουλέψεις σε μια εταιρεία, πρέπει πρώτα να υπογράψεις ένα συμβόλαιο που απαγορεύει την ερωτική σχέση μεταξύ των υπαλλήλων; Αυτό λέει ξεκάθαρα ο Μάικ Μπάρτλετ στο έργο του «Contractions», ωστόσο αυτό προσπαθούν να ξεκαθαρίσουν η Κάτια Γέρου και η Μαριλίτα Λαμπροπούλου, επί σκηνής. Ο Βασίλης Μαυρογεωργίου, ενώνει σκηνοθετικά τις δύο ηθοποιούς, οι οποίες αποδίδουν τις ηρωίδες τους με τις δυνατές τους ερμηνείες. Το κείμενο θυμίζει -αν όχι θέατρο- σίγουρα πραγματικότητα του παραλόγου, που βάζει τον θεατή σε limbo, μεταξύ λογικής και συναισθήματος. Η σκηνοθετική προσέγγιση του Βασίλη Μαυρογεωργίου έχει στοιχεία κινηματογραφικού ή και φωτογραφικού κλικ, με ήρεμες εναλλαγές που αφήνουν χώρο στον θεατή, να κατανοήσει όσα ακούει, καθώς από γραφής, ακούει ασύλληπτα για το νου, πράγματα. Αναπάντεχη η πορεία του έργου, όσο αναπάντεχα είναι και τα γεγονότα που συμβαίνουν στις πολυεθνικές εταιρίες, που λίγοι παίρνουν το ρίσκο να αποκαλύψουν. Είναι στιγμές, που ως θεατής, νιώθω ευγνώμων για την ευκαιρία που μου δίνει ένας συγγραφέας, να δω πίσω και κάτω από τα μικρά γράμματα.

Θέατρο Μικρό Άνεσις, Λεωφόρος Κηφισίας 14, Αμπελόκηποι, τηλ. 210 7718943, κάθε Σάββατο στις 18.00, Κυριακή στις 21.00.

 

H Μαριλίτα Λαμπροπούλου και η Κάτια Γέρου στην παράσταση «Contractions» που σκηνοθετεί ο Βασίλης Μαυρογεωργίου. (Φωτογραφίες: Πάτροκλος Σκαφίδας).

 

Το επιδόρπιο

«Έρως Μονόπτερος ο Πλάνης», Δευτέρα 12 Φεβρουαρίου στις 21.00

Δεν θα μπορούσα να φανταστώ καλύτερο τρόπο για να κλείσει αυτή η εμπειρία μου, αυτό το challenge που έβαλα με τον εαυτό μου. Τι κάνει αυτό το πλάσμα, η Μάρια Φλωράτου, στην παράσταση «Έρως Μονόπτερος ο Πλάνης»; Μάλλον, η ερώτηση θα έπρεπε να είναι τι είναι αυτό που δεν κάνει; Θέλεις να σου πω ότι μιλάει γαλλικά, ισπανικά, γερμανικά, αγγλικά, ελληνικά; Ότι ερμηνεύει κάπου είκοσι ρόλους; Ότι χορεύει, τραγουδάει, παίζει κοντραμπάσο, κάνει ταχυδακτυλουργικά κόλπα, ότι έχει γράψει το κείμενο με τον Γεράσιμο Γεννατά, ο οποίος και την έχει σκηνοθετήσει; Χωρίς καμία υπερβολή, η Μάρια Φλωράτου, με αυτή τη δουλειά της, έχει ανοίξει το δρόμο για μια πολλά υποσχόμενη καριέρα. Αλίμονο, αν παραλείψω τη σκηνοθετική ματιά του Γεράσιμου Γεννατά, που αντικατοπτρίζει την πολύ καλή συνεργασία ανάμεσα σε σκηνοθέτη και ηθοποιό. Με πόσους τρόπους μπορείς να εκφράσεις την αγάπη; Πώς μπορείς να συνδυάσεις λέξεις από διαφορετικές γλώσσες και να έχουν νόημα; Ο Γεράσιμος Γεννατάς και η Μάρια Φλωράτου, μας έβαλαν στον κόσμο του έρωτα, μέσα από την παράστασή τους «Έρως Μονόπτερος ο Πλάνης» και εμείς αφεθήκαμε σε μια πρωτόγνωρη εμπειρία, που ελπίζουμε να έχει και συνέχεια!

Θέατρο ΕΛΕΡ, Φρυνίχου 10, 10558, Αθήνα, τηλ. 211 735 3928, 698 1979420, κάθε Δευτέρα και Τρίτη στις 21.00.

 

Η Μάρια Φλωράτου ερμηνεύει είκοσι ρόλους στην παράσταση «Έρως Μονόπτερος ο Πλάνης». (Φωτογραφίες: Σωτηρία Πούλη, Δημήτρης Χριστοδουλόπουλος, Σπύρος Παπαθεοδώρου).

 

Ο επίλογος

Αν έχω κάτι να πω σχετικά με το theater challenge που έθεσα στον εαυτό μου, είναι ότι από αυτή την εμπειρία, βγήκα πιο δυνατή. Ήταν μια δοκιμασία που μου υπενθύμισε-για μια ακόμη φορά- πόσο σημαντική είναι η προσφορά του θεάτρου στη ζωή μας. Ίσως, για κάποιους ακούγεται πεζό, ίσως αστείο, ίσως απλοϊκό, ωστόσο όταν κάποιος αφουγκραστεί μια παράσταση, όταν πραγματικά κάποιος ακούσει τα όσα λέγονται και γίνονται επί σκηνής, κατά τη γνώμη μου το ίδιο το θέατρο θα βρει τον τρόπο να του ανταποδώσει γνώσεις και συναισθήματα. Είναι τεράστια η προσφορά των καλλιτεχνών, σε κάθε είδος τέχνης, πόσω μάλλον στο χώρο και στη χώρα του θεάτρου, την Ελλάδα, και γι’ αυτό αξίζουν την αμέριστη υποστήριξή μας, ιδιαίτερα σε μια δύσκολη περίοδο, όπως αυτή που βιώνουμε τον τελευταίο καιρό. Respect!