Φάνης Σακελλαρίου: «Η performance “Homeward” εξερευνά την ηθική στάση του ανθρώπου απέναντι στον κόσμο και τους Άλλους»

Η παράσταση «Χάος και Τάξη» (Ένας Φαύλος Κύκλος) στο θέατρο 104
11 Φεβρουαρίου 2023
Ο Θεόδωρος Τερζόπουλος σκηνοθετεί το «Ρέκβιεμ» στο θέατρο Άττις
13 Φεβρουαρίου 2023
Η παράσταση «Χάος και Τάξη» (Ένας Φαύλος Κύκλος) στο θέατρο 104
11 Φεβρουαρίου 2023
Ο Θεόδωρος Τερζόπουλος σκηνοθετεί το «Ρέκβιεμ» στο θέατρο Άττις
13 Φεβρουαρίου 2023

O Φάνης Σακελλαρίου σκηνοθετεί την performance «Homeward» η οποία παρουσιάζεται στο Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης. (Φωτογραφία: Κατερίνα Π. Τριχιά).

 

Συνέντευξη στη Μαριλένα Θεοδωράκου

 

Τι είναι το «Homeward»; Τι συμβαίνει ανάμεσα στο Θηριοδαμαστή, το Θηρίο και την Άνθρωπο; Ο Φάνης Σακελλαρίου μιλάει στο theatermag για την performance «Homeward», η οποία παρουσιάζεται στο Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης από τις 17 Φεβρουαρίου. Ο ίδιος υπογράφει τη σκηνοθεσία, το κείμενο και το sound design. Τους ρόλους ερμηνεύουν οι performers Θοδωρής Βράχας, Αλέξανδρος Καναβός και Σοφία Νικολοπούλου.

 

Υπογράφετε τη σκηνοθεσία, το κείμενο και το sound design. Πώς ξεκινήσατε να γράφετε το «Homeward» και πώς δουλέψατε πάνω στη σκηνοθεσία της performance;

Το «Homeward» άρχισε να διαμορφώνεται το 2018, όταν σπούδαζα ακόμα στο μεταπτυχιακό μου στο Central Saint Martins του Λονδίνου. Ξεκίνησε από μια ιδέα για έναν χαρακτήρα που θα φορούσε μια μάσκα τραγοκεφαλής, χωρίς να γνωρίζω το υπόλοιπο πλαίσιο που θα τον περιέβαλε. Στην πορεία, άρχισα μία έρευνα γύρω από την τελετουργική δραματουργία και τα επιτελεστικά στοιχεία που υπάρχουν εκεί, ιδιαίτερα όπως έχουν μελετηθεί από τον ιστορικό θρησκειών Mircea Eliade.

Παράλληλα, ήρθα σε επαφή με τις θεωρίες του μετανθρωπισμού, ένα φιλοσοφικό και καλλιτεχνικό ρεύμα που στοχεύει στον επανορισμό αυτού που νοούμε ως άνθρωπος και συγκεκριμένα με το έργο της Francesca Ferrando και της Donna Haraway. Η δουλειά που κάναμε μαζί με τη σκηνογράφο Όλγα Ντέντα και τη δραματουργό Δάφνη Πατσουράκου, οδήγησε στην γέννηση ενός κόσμου, όπου όλα λειτουργούν ως σύμβολα. Όλα τα δραματουργικά εργαλεία του «Homeward», συμβάλουν ισάξια στη δημιουργία αυτού του κόσμου. Το εικαστικό κομμάτι έχει την ίδια βαρύτητα με τον ήχο, το φως και τα σώματα των ηθοποιών, με στόχο την ενιαία πρόσληψη του έργου. Αυτός ήταν και ο τρόπος που δούλεψα και πάνω στη σκηνοθεσία της performance. Λαμβάνοντας πάντα υπόψιν ότι ο σκηνικός χώρος, τα κοστούμια, το ηχητικό τοπίο και το φως βρίσκονται σε δυναμικό διάλογο με το σώμα.

 

 

Τι σημαίνει ο τίτλος της εικαστικής performance «Homeward» και ποιο είναι το θέμα της;

«Homeward» σημαίνει προς το σπίτι, τον οίκο (από το αρχαίο οἴκαδε) και πραγματικά ακολουθεί μία πορεία από μία περιοχή ανοίκεια προς το γνώριμο και οικείο. Η performance εξερευνά την ηθική στάση του ανθρώπου απέναντι στον κόσμο και τους Άλλους, καθώς και τη σχέση μας με το ανοίκειο.

 

Performance, installation, noise show και εικαστικό θέατρο. Πώς τα έχετε εντάξει στο «Homeward»;

Όπως είπα και προηγουμένως, όλα τα στοιχεία του Homeward συμβάλλουν προς τη δημιουργία ενός ενιαίου συνόλου, ενός κόσμου που επικοινωνεί κυρίως με τις αισθήσεις μας. Ο σκηνικός χώρος, ο ήχος και οι φωτισμοί έχουν την ίδια δραματουργική αξία με τους performers.

 

 

Ποιους ρόλους ερμηνεύουν οι performers Θοδωρής Βράχας, Αλέξανδρος Καναβός και Σοφία Νικολοπούλου;

Οι τρεις ρόλοι του έργου είναι καθαρά συμβολικοί. Ο Θοδωρής Βράχας έχει το ρόλο του Θηρίου, ο Αλέξανδρος Καναβός ερμηνεύει τον Θηριοδαμαστή και η Σοφία Νικολοπούλου την Άνθρωπο. Το Θηρίο είναι ένα πλάσμα εγκλωβισμένο χωρίς μνήμη και ακολουθεί την πορεία ενός νεογέννητου μωρού, προσπαθώντας να ανακαλύψει το περιβάλλον του και να θυμηθεί. Οδηγημένο από τον Θηριοδαμαστή, τον δημιουργό αυτής της παράξενης τελετής, συναντάει την Άνθρωπο – ένα γυναικείο σώμα, που κρατά ό,τι απομένει από τη συλλογική μνήμη των ανθρώπων.

 

Θα θέλατε να μας μιλήσετε για τα σκηνικά, τους φωτισμούς, τα κοστούμια και τις κατασκευές της παράστασης;

Ο σχεδιασμός του σκηνικού χώρου και της γενικότερης εικαστικής ταυτότητας της παράστασης ξεκίνησε το 2019. Δουλεύοντας μαζί με την σκηνογράφο Όλγα Ντέντα, αρχίσαμε να διαμορφώνουμε ένα σύμπαν, και τελικά το εικαστικό κομμάτι επέφερε αρκετές αλλαγές στην αρχική ιδέα και την ίδια τη σκηνική δράση. Τα σκηνικά της Όλγας Ντέντα, οι φωτισμοί της Μαριέττας Παυλάκη και τα κοστούμια του Κωνσταντίνου Χαλδαίου συντελούν στη δημιουργία ενός ανοίκειου, εφιαλτικού περιβάλλοντος μέσα στο οποίο το ανθρώπινο σώμα φαντάζει ξένο και παράξενο. Οι performers έρχονται αντιμέτωποι με έναν κόσμο που ελάχιστα θυμίζει κάτι ανθρώπινο και αυτό έχει διαμορφώσει και την κινησιολογία που έχουμε σχεδιάσει μαζί με τη Μάρω Πέτλη.

 

 

Πληροφορίες για την παράσταση «Homeward»

Σκηνοθεσία – Κείμενο – Sound Design: Φάνης Σακελλαρίου
Σκηνικός Χώρος: Όλγα Ντέντα
Σχεδιασμός Κοστουμιών: Κωνσταντίνος Χαλδαίος
Σχεδιασμός Κίνησης: Μάρω Πέτλη
Σχεδιασμός Φωτισμών: Μαριέττα Παυλάκη
Κατασκευές: Λυδία Λαμπροπούλου, Κωνσταντίνος Χαλδαίος, Νικόλας Τσουνάκας, Ronnie Kommené, Ειρήνη Ολυμπίου
Κατασκευή Μάσκας: Κατερίνα Μητσιάλη
Σύμβουλος Δραματουργίας: Δάφνη Πατσουράκου
Performers: Θοδωρής Βράχας, Αλέξανδρος Καναβός, Σοφία Νικολοπούλου

Οργάνωση Παραγωγής: Λυδία Λαμπροπούλου
Παραγωγή: Subtronica
Επικοινωνία: Κατερίνα Π. Τριχιά
Οπτική Επικοινωνία (Γραφιστικά, Φωτογραφίες & Drone): Δημήτρης Γκέλμπουρας @forbidden.designs
Trailer – Teaser και Φωτογραφίες: Γιάννης Παπουτσής

 

 

Πού: Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης – Ειδικά διαμορφωμένος υπόγειος χώρος, Πειραιώς 206, (Ύψος Χαμοστέρνας) Ταύρος, τηλ. 210 3418550

Πότε: από 17 Φεβρουαρίου 2023 και κάθε Παρασκευή, Σάββατο στις 21.30, Κυριακή στις 20.00. Έως 12 Μαρτίου 2023

Εισιτήρια: 12 ευρώ (γενική είσοδος), 8 ευρώ (μειωμένο), 5 ευρώ (ατέλεια)

Πληροφορίες για την αγορά εισιτηρίων: www.mcf.gr – στον σύνδεσμό στο www.ticketservices.gr και στα ταμεία του Ιδρύματος Μιχάλης Κακογιάννης

Διάρκεια παράστασης: 75 λεπτά

Κατάλληλο για ηλικίες 16+

Η παράσταση είναι κατάλληλη για ηλικίες άνω των 16 ετών, καθώς περιλαμβάνει γυμνές εικόνες και βίντεο με ακατάλληλο περιεχόμενο.
Κατά τη διάρκεια της, γίνεται χρήση στροβοσκοπικού φωτισμού και σκόνης κάρβουνου.