Η Αλεξάνδρα Βουτζουράκη μιλάει για την παράσταση «Η δούλα» – Η αλήθεια πίσω από τον Πειρασμό

Η «Ζάχαρη» του Δημήτρη Αγαρτζίδη στο θέατρο Σταθμός
14 Ιανουαρίου 2023
Ο Ανδρέας Ανδρέου σκηνοθετεί τη Μαρίνα Αργυρίδου στη «Βελανιδιά»
16 Ιανουαρίου 2023

Sharing is caring!

Συνέντευξη στη Μαριλένα Θεοδωράκου

 

Υπογράφει τη σκηνοθεσία της παράστασης του έργου «Η δούλα» – Η αλήθεια πίσω από τον Πειρασμό. Η Αλεξάνδρα Βουτζουράκη μιλάει στο theatermag για το έργο του Γρηγορίου Ξενόπουλου, τη συνεργασία της με τους ηθοποιούς της παράστασης, καθώς και με τη Μένια Τσιγάρου, με την οποία έχει κάνει τη μουσική επιμέλεια. Η παράσταση ανεβαίνει στο Θέατρο Αθηναϊκή Σκηνή κάθε Σάββατο και Κυριακή.

 

Πώς ξεκίνησε η ενασχόλησή σας με το έργο «Η δούλα» – Η αλήθεια πίσω από τον Πειρασμό του Γρηγορίου Ξενόπουλου;

Ολοκληρώνοντας τη διδακτορική μου διατριβή πάνω στον Γρηγόριο Ξενόπουλο πριν από δύο χρόνια, ένοιωσα την ανάγκη να ολοκληρώσω την «σχέση» μου μαζί του, σκηνοθετώντας ένα έργο του. Η σκέψη να ασχοληθώ με τον «Πειρασμό» μέσα από ένα άλλο πρίσμα πιο επίκαιρο, πιο σύγχρονο και πιο ουσιαστικό γεννήθηκε όταν διάβασα το βιβλίο «Σμιλεύοντας την υποταγή. Οι έμμισθες οικιακές εργάτριες στην Ελλάδα το πρώτο μισό του 20ου αιώνα» της Ποθητής Χαντζαρούλας. Ένοιωσα πως ο Ξενόπουλος μέσα από τον «Πειρασμό», παρουσιάζει διακριτικά, όπως έκανε πάντα, και κάτω από το περίβλημα της κωμωδίας ένα σημαντικό κοινωνικό πρόβλημα της εποχής, τη σεξουαλική παρενόχληση των ανήλικων οικιακών εργατριών. Εγώ σκέφτηκα να αφαιρέσω την διακριτικότητα.

 

Από τον τίτλο της παράστασης, «Η δούλα» – Η αλήθεια πίσω από τον Πειρασμό, καταλαβαίνουμε ότι πρόκειται για την ιστορία μιας υπηρέτριας. Ποιο είναι το θέμα του έργου και πώς φτάνει στο σήμερα;

Το έργο παρουσιάζει την ιστορία μιας μικρής υπηρέτριας, της Καλλιόπης, που όντας ιδιαίτερα όμορφη δεν μπορεί να «στεριώσει» στα σπίτια που πάει, καθώς οι κύριοι προσπαθούν να την αποπλανήσουν και οι κυρίες όταν το αντιλαμβάνονται, τη διώχνουν συχνά ασκώντας και βία πάνω της. Η 15χρονη Καλλιόπη βρίσκει δουλειά στο σπίτι μιας μεγαλοαστικής οικογένειας. Ανέχεται και προσπαθεί να αντιμετωπίσει την βίαιη και πιεστική σεξουαλική παρενόχληση, ερωτεύεται τον εξίσου καταπιεσμένο και κακοποιημένο υπηρέτη της οικογένειας και στο τέλος συντρίβεται. Η σκηνοθετική ματιά, εστιάζεται όχι μόνο στην ταξική διάσταση της βίας, αλλά- κυρίως- στις έμφυλες σχέσεις και την καταπίεση της γυναίκας ανεξαρτήτου τάξεως. Οι κυρίες, είναι εξίσου παγιδευμένες στις στερεότυπες προσδοκώμενες συμπεριφορές του φύλου τους, όσο και οι υπηρέτριες. Αυτό το στοιχείο είναι που συνδέει, κατά τη γνώμη μου, το έργο- τουλάχιστον μέσα από αυτό το σκηνοθετικό πρίσμα- με το σήμερα σε σύγκριση με ένα άλλο σπουδαίο έργο παρόμοιας θεματικής, την «Αγγέλα» του Σεβαστίκογλου.

 

 

Πώς δουλέψατε με τους ηθοποιούς της παράστασης;

Σκοπός μας ήταν η παράσταση να θυμίζει μια διαστρεβλωμένη εκδοχή ελληνικής ταινίας της δεκαετίας του 1960. Έτσι, ενώ με τους ηθοποιούς που ερμηνεύουν τους ρόλους των υπηρετών, δουλέψαμε με βάση τον ρεαλισμό, με τους ηθοποιούς που ερμηνεύουν τους «κυρίους» και τις «κυρίες», δουλέψαμε πιο πολύ με φόρμα, έχοντας ως πρότυπο την κινηματογραφική περσόνα, γνωστών Ελλήνων ηθοποιών της δεκαετίας του 1960. Οι περσόνες που διαμορφώθηκαν, διατηρούνται αυτούσιες και καθαρές στους αντρικούς ρόλους, ενώ στους γυναικείους, έχουν τοποθετηθεί σε καίρια σημεία ρωγμές ρεαλισμού, προκειμένου να φανεί η καταπιεσμένη γυναίκα που κρύβεται από κάτω.

 

Θα θέλατε να μας μιλήσετε για τη μουσική της παράστασης που έχετε κάνει με τη Μένια Τσιγάρου;

Η Μένια κι εγώ κάναμε μουσική επιμέλεια της παράστασης, επιλέγοντας κάποια τραγούδια του Αττίκ τα οποία υπογραμμίζουν, φωτίζουν και ντύνουν τον ψυχικό κόσμο των γυναικών του έργου. Η μελαγχολία και η τρυφερότητα αυτού του μεγάλου τραγουδοποιού, δίνει μια ευαισθησία, ακόμα και στις πιο σκληρές σκηνές.

 

Ποια σκηνή της παράστασης είναι -κατά τη γνώμη σας- πολύ σημαντική;

Η σκηνή του βιασμού της Καλλιόπης. Είναι μια σκηνή που δεν υπάρχει στον «Πειρασμό», αλλά πιστεύω πως είναι η κρυμμένη αλήθεια πίσω από το παραμύθι. Η Καλλιόπη του «Πειρασμού», καταφέρνει με κόλπα να αποφεύγει τα αγγίγματα και τα φιλιά των αφεντικών της, που παραμένουν σχετικά ακίνδυνοι, η Καλλιόπη της «Δούλας» είναι πολύ μικρή, πολύ αθώα, πολύ αδύναμη για να βγει αλώβητη.

 

 

Πληροφορίες για την παράσταση «Η δούλα» – Η αλήθεια πίσω από τον Πειρασμό

Σκηνοθεσία: Αλεξάνδρα Βουτζουράκη
Μουσική επιμέλεια: Αλεξάνδρα Βουτζουράκη, Μένια Τσιγάρου
Κουστούμια/ Σκηνικά: F&F team
Σχεδιασμός φωτισμού: Κατερίνα Σαλταούρα
Βοηθός παραγωγής/ Μακιγιάζ: Γιωργία Κωβαίου
Βοηθοί σκηνοθέτη: Γιώργος Τζερνιάς, Μένια Τσιγάρου
Επικοινωνία: Αντώνης Κοκολάκης
Παραγωγή: Αθηναϊκή Σκηνή Κάλβου- Καλαμπόκη

Ερμηνεύουν: Ιωάννα Αγγελίδη, Χριστίνα Βουλγαρίδου, Δημήτρης Κυριακόπουλος, Θωμάς Πανδής, Θάνος Σκόπας, Κωνσταντίνος Σωτηριάδης, Νίνα Τουμαζάτου, Μένια Τσιγάρου

 

Πού: Θέατρο Αθηναϊκή Σκηνή, Αθανασίου Διάκου και Τζιραίων 13 Αθήνα ((έξω από το μετρό Ακρόπολης)

Πότε: από 21 Ιανουαρίου 2023 και κάθε Σάββατο στις 21.00, Κυριακή στις 20.00

Τηλέφωνο κρατήσεων: 6976 710544 (10.00- 22.00)