Θανάσης Χλιάρας: «Έγραψα και σκηνοθέτησα τα “Απίθανα Χριστούγεννα και δέκα κιλοβάτ Γαλλίας!” διακωμωδώντας το σήμερα με την δοκιμασμένη συνταγή του χθες»

«Επικοινωνία του Πολιτισμού»: Masterclass 22 ωρών με τον Άρη Ασπρούλη
12 Δεκεμβρίου 2022
Δύο ακόμα παραστάσεις για την «Πόλη των Χαμένων Ρομπότ» από την Ομάδα Hippo
13 Δεκεμβρίου 2022

O Θανάσης Χλιάρας γράφει, σκηνοθετεί και παίζει στην παράσταση «Απίθανα Χριστούγεννα και δέκα κιλοβάτ Γαλλίας!» που παρουσιάζεται στο θέατρο Olvio.

Sharing is caring!

 

Συνέντευξη στη Μαριλένα Θεοδωράκου

 

Υπογράφει το κείμενο, τη σκηνοθεσία και ερμηνεύει στην παράσταση «Απίθανα Χριστούγεννα και δέκα κιλοβάτ Γαλλίας!». To theatermag ρωτάει τον Θανάση Χλιάρα για τον ιδιαίτερο τίτλο της παράστασης και το θέμα της, η οποία ανεβαίνει στο Θέατρο Olvio κάθε Τετάρτη και Πέμπτη.

 

Πώς αποφασίσατε να γράψετε και να σκηνοθετήσετε την παράσταση «Απίθανα Χριστούγεννα και δέκα κιλοβάτ Γαλλίας!»;

Στην προσπάθεια μας για επιστροφή στην κανονικότητα, το θέατρο είναι ένας έντιμος, αξιόπιστος και διαχρονικός σύμμαχος. Πάω στο θέατρο σημαίνει βγαίνω έξω, κοινωνικοποιούμαι, όχι μόνο σωματικά, μα πρωτίστως πνευματικά. Κι όταν καθίσω για να παρακολουθήσω την παράσταση που επέλεξα, έχω τουλάχιστον την προσδοκία του να ψυχαγωγηθώ. Να σκεφτώ. Να προβληματιστώ. Κάπου εκεί έρχεται και η δική μου εργασία, η οποία θέλω να έχει κάθε φορά, ανώτερο επίπεδο από τις προσδοκίες του θεατή. Για να τον τιμήσω. Επέλεξα να γράψω και να σκηνοθετήσω μία χριστουγεννιάτικη κωμωδία, γραμμένη με την παλιά καλή συνταγή. Αυτή της ελληνικής κωμωδίας της δεκαετίας του 1960. Που όλοι μας την έχουμε κάνει κομμάτι της ψυχής μας και την αγαπούμε.

Η σχέση της κωμωδίας με τον θεατή είναι δύσκολη, γιατί το χιούμορ είναι δύσκολο στην έκφραση και την αντίληψη. Όταν όμως, αυτό το είδος κωμωδίας που έγραψα αναζητεί μέσα στη θύμηση του θεατή, τις «παλιές καλές εποχές», τότε έχει ήδη κερδίσει το πρώτο στοίχημα: μιας θέσης μέσα του. Αν προσθέσουμε και την διακωμώδηση πραγματικών προσωπικών ιστοριών, που συνέβησαν πριν από πολλά χρόνια, τότε έρχεται μαζί με την κάθαρση και η δικαίωση! Έγραψα και σκηνοθέτησα τα «Απίθανα Χριστούγεννα και δέκα κιλοβάτ Γαλλίας!», διακωμωδώντας το σήμερα με την δοκιμασμένη συνταγή του χθες. Για να ξυπνήσουν στον θεατή αυτές οι θύμησες. Για να έχουμε την αίσθηση των Χριστουγέννων κάθε μέρα στη ζωή μας!

 

 

Τι σημαίνει ο τίτλος της παράστασης και ποιο είναι το θέμα της;

Ο τίτλος της παράστασης, ορίζει τη χρονική στιγμή της ιστορίας μας: Παραμονή Χριστουγέννων 2022. Η αναφορά στη Γαλλία, προσδίδει την γεωγραφία, αλλά και τον ρομαντισμό του έργου, που συνοδεύεται με υπέροχη μουσική! Τα 10 Kw, ορίζουν την πλέον άυλη αναγκαιότητα του σήμερα, την ξεγνοιασιά του χτες και την ανησυχία του αύριο: όχι μόνο δεν γνωρίζουμε αν θα μπορούμε να τα πληρώνουμε, μα και αν θα υπάρχουν κιόλας! Έτσι λοιπόν, μια τέτοια ημέρα, μια ανερχόμενη νεαρή Γαλλίδα θεατρική συγγραφέας, δέχεται το τηλεφώνημα του παραγωγού της και το τελεσίγραφο του ή παραδίδει το κείμενο της εντός δύο ημερών ή δεν θα μπορεί καν να πληρώσει το ρεύμα! Η ίδια όμως, δεν έχει καν αρχίσει να το γράφει!
Μέσα στον πανικό της, αναζητά από το ράφι των αναμνήσεων της μία παλιά ιστορία για να διακωμωδήσει. Και την βρίσκει, στην ίδια ακριβώς πηγή που ενέπνευσε όλα αυτά τα πελώρια ονόματα, από τον Αριστοφάνη και τον Μένανδρο, μέχρι τον Τσιφόρο και τον Σακελλάριο: στην ελληνική οικογένεια! Με μαεστρία, πραγματεύεται τις σχέσεις τεσσάρων ζευγαριών τριών διαφορετικών ηλικιών. Με βοηθήματα όπως μια εγκυμοσύνη, ένα μωρό, θείοι και θείες, το ποδόσφαιρο, η αστυνομία, καταφέρνει να κρατά τον θεατή σε μία ευχάριστη αγωνία με εντελώς απρόβλεπτο τρόπο!

 

 

Θα θέλατε να μας πείτε λίγα λόγια για τους ρόλους, καθώς για το ρόλο που ερμηνεύετε ο ίδιος;

Ένας θείος που ενορχηστρώνει όμορφα τα ανήψια του, καλλίτερα από τη δική του ζωή, μία φίλη του που επιθυμεί να τον παντρευτεί, αλλά μέχρι να το καταφέρει (αν το καταφέρει) τον εκδικείται με τον πόνο του τσιγκούνη. Ένα ζευγάρι μέτριων ηθοποιών σε διάσταση, που έρχονται στο Παρίσι, χωρίς να ξέρουν ότι θα συναντηθούν. Η κόρη αυτού του ζευγαριού, που φέρνει μαζί και τον παμφάγο φίλο της για να κοινοποιήσουν μια ευχάριστη είδηση που χαροποιεί σχεδόν όλους, και άλλο ένα ζευγάρι ακόμη, ίσως η πιο τρελή νότα της οικογένειας αυτής, που παντρεύονται για οικονομικούς λόγους, αλλά έχουν μία τεράστια ομοιότητα με το ζευγάρι των ηθοποιών!  Και φυσικά η νεαρή συγγραφέας! Αυτοί είναι οι χαρακτήρες του έργου. Εγώ ερμηνεύω δύο ρόλους. Εμένα! Και τον δίδυμο αδελφό μου! Ξέρετε, για τέτοιους ρόλους υπάρχει μια μεγάλη δυσκολία: είναι πιο εύκολο να κάνεις αυτό το κομμάτι του εαυτού σου, που δεν θα το δείξεις υπό άλλες συνθήκες πουθενά, παρά τον ίδιο τον εαυτό σου. Γιατί δεν υφίσταται κωμωδία χωρίς την αίσθηση του αυτοσαρκασμού!

 

 

Πώς δουλέψατε με τους ηθοποιούς της παράστασης;

Πολύ πριν εντοπίσω και συμφωνήσω με τους συνεργάτες και συναδέλφους ηθοποιούς της παράστασης, μελετώντας την παλιά ελληνική κωμωδία και διαβάζοντας συνεντεύξεις αυτών των τεράστιων ονομάτων, διαπίστωσα πως αυτοί οι άνθρωποι λόγω του ίδιου του έργου, είτε στην πρόβα είτε στο γύρισμα, πρέπει να περνούσαν καταπληκτικά μεταξύ τους! Αυτός ήταν και ο δικός μου πήχης. Η προσωπικότητα και ο χαρακτήρας του ηθοποιού. Γιατί είναι καλό να γνωρίζουμε όλοι, πως υπάρχουν ηθοποιοί διαμάντια που όμως δεν είναι «αναγνωρίσιμοι», γιατί δεν παίζουν στην τηλεόραση.

Όταν όμως, πάει κανείς σε έργα «μη διάσημων» ηθοποιών , πολύ εύκολα θα αντιληφθεί το υποκριτικό τους χάρισμα. Στη δραματική σχολή που φοίτησα, διδάχθηκα πως το σωστό καστ είναι το 50% του έργου. Ναι, ομολογώ πως ήμουν πολύ τυχερός, γιατί βρήκα κι έχω την τιμή να συνεργάζομαι με έναν καταπληκτικό θίασο! Η δουλειά μου μαζί τους, ήταν πολύ εύκολη και άκρως παραγωγική, γιατί όλοι μας μελετήσαμε τόσο ενδελεχώς, ένα σχεδόν αυτόσκηνοθετημένο κείμενο, ώστε να ζήσουμε στις πρόβες και στις παραστάσεις, την ίδια ακριβώς ευεξία και διασκέδαση, που πρέπει να βίωναν οι ηθοποιοί μας, την δεκαετία του 1960. Παρακαλώ συγκρατείστε τα ονόματα των ηθοποιών αυτής της παράστασης, θα τους βλέπετε όλο και πιο συχνά, όλο και πιο ψηλά στο εξής: με σειρά εμφανίσεως Γεωργία Κακαρίνου, Παναγιώτης Μαρίνος, Στέλλα Κωνσταντάτου, Μαρία Παπαδοπούλου, Δήμητρα Δερζέκου, Γιάννης Ντάσιος.

 

 

Πρόκειται για μια γιορτινή ξεκαρδιστική κωμωδία. Υπάρχει κάποια σκηνή ή κάποιος διάλογος που έχετε γράψει και πιστεύετε ότι θα γελάσει το κοινό;

Υπάρχει μία διαρκής ροή, από εξαιρετικά αστείες σκηνές και στιχομυθίες, που ήδη το κοινό γελά μ’ αυτές. Αυτό το ακούμε και το βιώνουμε σε κάθε παράσταση, οπότε θεωρώ πως έχουμε ήδη ξεπεράσει αυτή τη σπουδαία πρόκληση. Η κωμωδία, πρέπει να μπορεί να προσφέρει γέλιο, όχι όμως για την ψυχαγωγία του θεατή, αλλά για την ταχύτερη προσέγγιση της γνώσης και της αυτογνωσίας.

 

 

Πληροφορίες για την παράσταση «Απίθανα Χριστούγεννα και δέκα κιλοβάτ Γαλλίας!»

Κείμενο – σκηνοθεσία: Θανάσης Χλιάρας
Φωτογραφία: Α John D: Carnessiotis
Φώτα -ήχος: Χρήστος Αντωνακόπουλος
Μουσική – ενδυματολογική επιμέλεια: Clepsydra Team
Μακιγιάζ: Δέσποινα Παπαϊωάννου
Αφίσα: Χρήστος Βόντας
Υπεύθυνος επικοινωνίας: Αντώνιος Κοκολάκης

Παραγωγή Man`s Theater 2022

Πρωταγωνιστούν: Μαρία Παπαδοπούλου, Παναγιώτης Μαρίνος, Στέλλα Κωνσταντάτου, Γιάννης Ντάσιος, Γεωργία Κακαρίνου, Δήμητρα Δερζέκου, Θανάσης Χλιάρας

 

Πού: Θέατρο Olvio, Ιερά Οδός 67 και Φαλαισίας 7 Βοτανικός (Σταθμός μετρό Κεραμεικός, Γκάζι), τηλ. 210 3414118

Πότε: από 16 Νοεμβρίου 2022 και κάθε Τετάρτη και Πέμπτη στις 18.15

Εισιτήρια: 14 ευρώ (ταμείο θεάτρου), 13 ευρώ (viva.gr), 7 ευρώ ΑΜΕΑ- ανέργων)

Διάρκεια παράστασης: 85 λεπτά χωρίς διάλειμμα