7+1 ερωτήσεις για τους συντελεστές της παράστασης «Ερωτόκριτος»

«Ο Πέτρος και ο Λύκος»: Μουσικά Παραμύθια σε αφήγηση Δημήτρη Λάλου και Μαριλίτας Λαμπροπούλου στο ΔΘΠ
9 Δεκεμβρίου 2022
«Επικοινωνία του Πολιτισμού»: Masterclass 22 ωρών με τον Άρη Ασπρούλη
12 Δεκεμβρίου 2022

Sharing is caring!

 

Συνέντευξη στη Μαριλένα Θεοδωράκου

 

Ο «Ερωτόκριτος» του Βιτσέντζου Κορνάρου σε διασκευή – σκηνοθεσία Ελένης Βλάχου και μουσική Ηλία Βαμβακούση, ανανεώνεται και μετακομίζει στην Παιδική – Εφηβική Σκηνή του Θεάτρου Τζένη Καρέζη. Οι ηθοποιοί Αργυρώ Ανανιάδου, Στέλιος Θεοδώρου-Γκλίναβος, Γιάννης Λατουσάκης, Γιώργος Λόξας, Δημήτρης Μηλιώτης, Αλέξανδρος Σιάτρας και Χαρά Τζόκα, η σκηνοθέτις Ελένη Βλάχου και ο μουσικός Ηλίας Βαμβακούσης, μιλούν στο theatermag για την παράσταση, που ξεκίνησε τον Οκτώβριο του 2019, φέρνοντας ως σήμερα σε επαφή 80.000 παιδιά και εφήβους, με ένα από τα σπουδαιότερα έργα της κρητικής λογοτεχνίας και συνολικά της λαϊκής μας παράδοσης.

 

Ποια ήταν οι σκέψεις σας όταν διαβάσατε τον «Ερωτόκριτο» του Βιτσέντζου Κορνάρου;

Δημήτρης Μηλιώτης: Η πρόταση της Ελένης Βλάχου να συμμετέχω στον «Ερωτόκριτο», με χαροποίησε ιδιαίτερα και για το λόγο ότι θα μου δινόταν η ευκαιρία να διαβάσω το έργο του Βιτσέντζου Κορνάρου, που μέχρι τώρα, δυστυχώς, είχα αμελήσει. Με το που το ξεκίνησα, με παρέσυρε ο ρυθμός, αλλά και η γλαφυρότητα των εικόνων, που σε μετέφερε στην εποχή του 17ου αιώνα. Ως ανάγνωσμα, είναι αρκετά δύσκολο για τον σύγχρονο αναγνώστη, καθώς έχει πολλές επαναλήψεις, αλλά η ομορφιά του βρίσκεται ακριβώς στο λόγο που, μαζί με τον δεκαπεντασύλλαβο, είναι το πιο ισχυρό του στοιχείο. Στην εποχή μας, που χαρακτηρίζεται από την ταχύτητα και την υπερπληροφόρηση, ο Ερωτόκριτος μας θυμίζει πως η απλότητα της ιστορίας, καθώς και ο πλούτος της γλώσσας, μπορούν να μας συνεπάρουν. Όσον αφορά το θεατρικό του ανέβασμα, πιστεύω πως όσο δύσκολο κι αν ήταν το εγχείρημα, η Ελένη Βλάχου κατάφερε να αποδώσει την ιστορία, βασιζόμενη στο μέτρο που έχει το έργο, αλλά και προσθέτοντας σύγχρονα στοιχεία, που συγκινούν μικρούς και μεγάλους θεατές.

Χαρά Τζόκα: Αν και έχω αρκετό καιρό να μελετήσω ολόκληρο το πρωτότυπο κείμενο, κάθε φορά που ανατρέχω με το νου, ή όταν διαβάζω συγκεκριμένα σημεία του «Ερωτόκριτου» για προσωπική μου μελέτη, πάντα με κατακλύζει ένα αίσθημα ευφορίας και πίστης και ένα χαμόγελο φωτίζει μέσα μου.
Νιώθω σα να γίνομαι ένα με τη φύση και να γίνομαι για λίγο, λίγο πιο γενναία. Παραμυθιάζομαι με την πολύ όμορφη και ρομαντική έννοια του όρου. Αυτός ο γάργαρος λόγος, με ταξιδεύει και γίνομαι κομμάτι της ιστορίας που ζωντανεύει μπρος στα μάτια μου, τόσο παραστατικά, οι λέξεις ξεκολλάνε από τις σελίδες και σχεδόν ακούγονται. Θεωρώ τεράστιο δώρο το γεγονός πως αναμετρηθήκαμε και αναμετριόμαστε επί σκηνής, με τον διαχρονικό ποιητικό λόγο του «Ερωτόκριτου», που κουβαλά από το μακρινό παρελθόν αυτήν την αρχετυπική ιστορία και μας φέρνει σε επαφή, με μια εποχή κατά την οποία η απαγορευμένη αγάπη δύο νέων, ήταν τόσο δυνατή που κατάφερε να ταράξει και τελικά να μετατοπίσει μια ολόκληρη κοινωνία.

 

 

Ποια είναι η δική σας εκδοχή πάνω σε αυτό το έργο;

Eλένη Βλάχου: Το πρωτότυπο κείμενο είναι η αφήγηση ενός λυρικού παραμυθιού σε 10.000 στίχους από κάποιον «Ποιητή». Στη δική μας εκδοχή, διατηρούμε τα σημαντικότερα σημεία της ιστορίας, διατηρούμε τον έμμετρο λόγο και σε κάποιον βαθμό, την κρητική διάλεκτο και την αίσθηση που αφήνει το άκουσμά της. Επί σκηνής, ένας ηθοποιός χρίζεται από τον θίασο ως ποιητής κι έτσι έχουμε «αυτόν που αφηγείται». Η υπόλοιπη ομάδα, είναι «αυτοί που ακούν»! Όποτε χρειάζεται, ζωντανεύουν σκηνές από το έργο κι έπειτα, επιστρέφουν στο ρόλο του ακροατή. Θεατές και ηθοποιοί μαζί! Και κάπως έτσι -στη δική μας εκδοχή- η σκηνή με την πλατεία γίνονται ένα, ακριβώς όπως παλιά: τότε που οι άνθρωποι μαζεύονταν σε αυλές και σπίτια και άκουγαν την αφήγηση του Ερωτόκριτου από τον ποιητή τους.

 

Θα θέλατε να μας πείτε λίγα λόγια για την πορεία της παράστασης;

Ελένη Βλάχου: Η πορεία του Ερωτόκριτου ξεκίνησε τον Οκτώβριο του 2019 στο Γυάλινο Μουσικό Θέατρο και με μικρές αλλαγές στο δυναμικό του θιάσου, συνεχίζει ως σήμερα στην Παιδική/Εφηβική Σκηνή του Θεάτρου Τζένη Καρέζη. Το έργο, το έχουμε μοιραστεί με χιλιάδες παιδιά, εφήβους και ενήλικες, μιας και είναι φτιαγμένο με τέτοιο τρόπο, ώστε να απευθύνεται σε όλες τις ηλικίες. Η φετινή σεζόν για τον Ερωτόκριτο μόλις ξεκίνησε και ελπίζουμε να αφηγηθούμε την ιστορία μας, σε ακόμα περισσότερους μικρούς και μεγάλους θεατές.

Στέλιος Θεοδώρου-Γκλίναβος: Θα μπορούσε να πει κανείς ότι η ιστορία της πορείας της παράστασής μας, έχει παρόμοια πλοκή με αυτή του ίδιου του έργου που παίζουμε στη σκηνή. Όλα ξεκίνησαν, με την ολοκλήρωση των προβών μας, τον Οκτώβριο του 2019 στο Γυάλινο Μουσικό Θέατρο, όπου παίζαμε καθημερινές για σχολεία και κάναμε διπλές παραστάσεις τις Κυριακές για το κοινό. Αν θυμάμαι καλά, κάναμε γυρω στις 140-150 παραστάσεις εκείνη τη χρονιά και θα συνεχίζαμε, αν δεν μας σταματούσε απότομα η έλευση του κορωνοϊού τον Μάρτιο του 2020. Τη σεζόν 2020-2021 που το θέατρο είχε απαγορευτεί για να μην μετατραπεί σε εστία μετάδοσης του ιού, η παράστασή μας βίωσε ένα είδος εξορίας από τον φυσικό της χώρο. Πήρε όμως, ανάσα κυριολεκτικά και μεταφορικά τον Σεπτέμβριο του 2021, όπου παίχτηκε με ανανεωμένη διάθεση στη Μύκονο για κάποιες παραστάσεις. Κι έτσι, συνέχισε στο Γυάλινο Μουσικό Θέατρο την χρονιά 2021-2022, όπου εκεί βιώσαμε και την μετανεωτερική εμπειρία του «live streaming», όπου έδωσε την ευκαιρία σε ανθρώπους που βρίσκονται, είτε εκτός Αθηνών είτε στο εξωτερικό, να πάρουν μια γεύση. Η παράσταση ολοκλήρωσε τον κύκλο της σε αυτό το χώρο τον Απρίλιο του 2022.

Για τη σεζόν 2022-2023 η παράσταση βρήκε το καινούργιο σπίτι της στο θέατρο «Τζένη Καρέζη», για το οποίο τώρα την διαμορφώνουμε. Είναι ένας χώρος όμορφος και διαφορετικός απ’ τον προηγούμενο με τη δική του ιστορία και τη δική του ιδιαιτερότητα. Ανυπομονούμε λοιπόν, να φιλοξενήσουμε μικρούς και μεγάλους στο νέο μας σπίτι, για να τους παρασύρουμε στον συναρπαστικό και μαγευτικό κόσμο του Ερωτόκριτου και της Αρετούσας κάνοντας την αρχή το Σάββατο 3 Δεκεμβρίου στις 15.00. Σας περιμένουμε!!!

 

 

Ποια είναι τα θέματα που πραγματεύεται το έργο;

Γιώργος Λόξας: Η παράσταση μιλάει για δύο νέους, που έβαλαν την αγάπη τους πάνω από τις κοινωνικές επιταγές, και έδωσαν μάχη για την ευτυχία τους, παρά το μεγάλο προσωπικό κόστος. Είναι μια ιστορία που μιλάει για την τιμή, τη γενναιότητα, που εμπνέει κάθε άνθρωπο και θα τον εμπνέει για πάντα.

Δημήτρης Μηλιώτης: Το βασικό θέμα που πραγματεύεται το έργο είναι η δύναμη του έρωτα και πως ο άνθρωπος μπορεί να υπερκεράσει όλα τα εμπόδια, για να ενωθεί με το ταίρι του. Ο ερωτευμένος άνθρωπος, είναι ο απόλυτα δοσμένος στον άλλον, που ενώ γύρω του όλα μπορεί να καταστρέφονται, αυτός βρίσκει το θάρρος την ανδρεία, για να κάνει ακόμα και τα πιο παράλογα πράγματα. Ως συνέπεια, γεννιέται η ελπίδα και η καλοσύνη, που που πολλές φορές, βυθισμένοι μέσα στην πεζότητα της κλεισμένης στον εαυτό ζωής μας, ξεχνάμε ότι υπάρχει. Με αυτόν τον τρόπο, επέρχεται η αλλαγή στη ζωή μας, στην κοινωνία και στον τρόπο που αντιλαμβανόμαστε τον κόσμο.

 

Ποιος είναι ο ρόλος που ερμηνεύετε; Πώς δουλέψατε, ποια έρευνα κάνατε;

Αλέξανδρος Σιάτρας: Ο ρόλος που ερμηνεύω στο έργο είναι ο Βασιλιάς Ηράκλης, ο πατέρας της Αρετούσας. Ο τρόπος που δουλέψαμε ήταν κατά κύριο λόγο ομαδικός. Ο βασιλιάς, είναι κάποιος που όταν μπαίνει στο χώρο, επαληθεύεται από τους γύρω του και κατά συνέπεια, φωτίζεται η ισχύς και η προσωπικότητα του. Επίσης, η σημασία της ιεραρχίας και πως αυτή μεταφράζεται σκηνικά, ήταν κάτι που με απασχόλησε, ώστε να μπορέσω διακρίνω το πώς οι σημαντικότερες αποφάσεις, μπορούν να αποδοθούν με μια λιτότητα και μια αφαίρεση. Εν τέλει, η απόδοση ενός ρόλου πιστεύω πως λειτουργεί αρμονικά, όταν συμβαδίζει με το πνεύμα μιας συνολικής εικόνας από όλους τους συντελεστές/ηθοποιούς, με στόχο την μεταφορά του θεατή στην ιστορία.

 

 

Πώς ήταν η συνεργασία σας με την Ελένη Βλάχου, πώς σας έχει οδηγήσει σκηνοθετικά;

Γιώργος Λόξας: Είμαι ένα από τα νέα μέλη της ομάδας του Ερωτόκριτου. Η πρόβες για την ένταξή μας έγιναν με οργάνωση, ψυχραιμία και οι οδηγίες από την Ελένη Βλάχου, δίνονταν με σαφήνεια και ευγένεια. Μας μετέδωσε το όραμα της για το νεανικό κοινό και δημιούργησε την πίστη μας στον κοινό, πια, στόχο.

 

Θα θέλατε να μας μιλήσετε για τη μουσική της παράστασης;

Ηλίας Βαμβακούσης: Η μουσική που έχει ταυτιστεί με την ιστορία του Ερωτόκριτου, φέρει το βάρος μιας από τις πιο φορτισμένες στιγμές της Κρητικής παραδοσιακής μουσικής. Έχει τον έρωτα και τον αποχωρισμό δύο νέων ανθρώπων, τη ρίξη τους με την εξουσία. Μιλώντας ως μουσικός της παράστασης, αυτό που επιδίωξα είναι να την περιγράψω μουσικά. Θέλησα να δώσω την ένταση, την συγκίνηση, αλλά ακόμα και το χιούμορ που έχει καταφέρει να αποδώσει η διασκευή την Ελένης Βλάχου στο πρωτότυπο κείμενο. Επιχείρησα να ντύσω μουσικά την παράσταση με μια ματιά σημερινή, να αντιμετωπίσω ενορχηστρωτικά τις παραδοσιακές μελωδίες σα να γράφτηκαν σήμερα και τις πρωτότυπες μουσικές, σαν να υπήρχαν από παλιά. Σε αυτή την κατεύθυνση, βοήθησε καθοριστικά και η καθαρή προσέγγιση της Ελένη Βλάχου, δίνοντάς μου σαφείς οδηγίες βάση της κοινής μας αισθητικής.

Στέλιος Θεοδώρου-Γκλίναβος: Η μουσική της παράστασης οφείλεται στην εύχυμη κι αλληλεπιδραστική συνεργασία της σκηνοθέτριάς μας Ελένης Βλάχου με τον μουσικό μας Ηλία Βαμβακούση. Η μουσική στην παράστασή μας, είναι δομικό στοιχείο της δραματουργίας και της σκηνοθεσίας. Κινεί την παράσταση και κινείται απ’ αυτήν. Ρυθμίζει τους χρόνους της και δίνει αισθητικές πληροφορίες, σχετικά με το περιεχόμενο του κειμένου και των εκάστοτε σκηνών. Μας επηρεάζει στην υποκριτική και χρωματίζει διακριτικά και όμορφα, τους παραστασιακούς χρόνους. Τα παιδιά αφού δουν το έργο, ζητούν το CD με τα ηχογραφημένα τραγούδια της παράστασης και πολλοί γονείς, μας λένε ότι θέλουν να τα ακούνε ξανά και ξανά, με ενθουσιασμό αναβιώνοντας τη ζωντανή εμπειρία τους ως θεατές κι ακροατές.

 

Η σκηνοθέτις Ελένη Βλάχου.

 

Μπορείτε να μας περιγράψετε μια σκηνή από την παράσταση, ίσως κάποια που ξεχωρίζετε εσείς;

Αργυρώ Ανανιάδου: Μία πολύ έντονη σκηνή που διαδραματίζεται στην παράσταση, είναι η σκηνή που ο βασιλιάς, έχοντας καταλάβει την αγάπη της κόρης του, Αρετούσας, για τον Ερωτόκριτο, και την οποία δεν εγκρίνει, αποφασίζει να την παντρέψει με έναν πρίγκιπα, τον οποίο θεωρεί καταλληλότερο γαμπρό για την κόρη του. Η Αρετούσα, όμως, πιστή στην αγάπη της και στη δέσμευσή της στον Ερωτόκριτο, αρνείται αυτό το προξενιό. Είναι μια δύσκολη στιγμή για εκείνη, καθώς είναι η πρώτη φορά που λέει «όχι» στον πατέρα της. Εξίσου δύσκολη στιγμή είναι, όμως, και για τον βασιλιά, που ακούει για πρώτη φορά την αγαπημένη του κόρη να του φέρνει αντίρρηση. Βλέπουμε δύο ανθρώπους που αγαπιούνται βαθιά, να έρχονται αντιμέτωποι και να αδυνατούν να ξεπεράσουν τη σύγκρουση μεταξύ τους, καθώς, ο καθένας μένει, με σθένος και γενναιότητα, αμετακίνητος στη θέση του. Πιστοί κι οι δυο στις αρχές και στα πιστεύω που εκπροσωπούν, αλλά και στα συναισθήματα που βιώνουν, οδηγούνται σε μια βαθιά σύγκρουση, που καταλήγει στη φυλάκιση της Αρετούσας από τον ίδιο της τον πατέρα, ο οποίος την αρνείται στο τέλος, λέγοντάς της: «κόρη μου πια δεν είσαι». Είναι μια σκηνή που προκαλεί πολλά και διαφορετικά συναισθήματα, που αναμειγνύονται και σε κατακλύζουν, πριν οδηγηθούμε προς το τέλος του έργου.

Αλέξανδρος Σιάτρας: Η σκηνή που ξεχωρίζω στην παράσταση, είναι αυτή που ο βασιλιάς αποφασίζει να φυλακίσει την Αρετούσα, γιατί δεν θέλει να υπακούσει στο θέλημα του πατέρα της. Είναι μια σκηνή που στο πρωτότυπο έργο είναι αρκετά σκληρή και ενώ έχει αποδοθεί με πιο ήπιο τρόπο στην παράσταση, κουβαλάει όλη αυτή την ένταση μιας ακραίας συνθήκης. Η αντίδραση των παιδιών, που τους φαίνεται αδιανόητο ένας πατέρας να απαρνείται την κόρη του για το δίκαιο της τάξης και θέσης του, είναι αποκαλυπτική. Προσωπικά, πιστεύω πως σε αυτή την σκηνή, παλεύουν δύο αντίρροπες δυνάμεις, η ορθότητα της προσωπικής θέλησης για την επικράτηση του νόμιμου, με τη συναισθηματική εμπλοκή που υπάρχει στη σχέση πατέρα κόρης. Ο βασιλιάς πρέπει να λειτουργεί πρώτα σύμφωνα με το αξίωμα του και για αυτό, οδηγείται σε πολύ σκληρές αποφάσεις που δείχνουν τη μοναξιά και το αδιέξοδο του. Η ερμηνευτική προσέγγιση της σκηνής, βασίστηκε σε αυτό το δίπολο και στο πως ένας καλός βασιλιάς, μπορεί να μεταστραφεί σε έναν σκληρό βασιλιά. Το βάθος και η πολυπλοκότητα της σκηνής, ήταν και είναι για μένα μια πρόκληση.

Γιάννης Λατουσάκης: Η κάθε σκηνή της παράστασης, είναι μοναδική και εξίσου σημαντική με τις υπόλοιπες, μιας και σχεδόν όλες οι σκηνές είναι μικρές, που σημαίνει ότι περιέχουν συμπυκνωμένες πληροφορίες, αφήνοντας έξω τις περιττές λεπτομέρειες. Παρ’ όλα αυτά, η σκηνή που πάντα με συγκινεί και που αγαπώ πολύ είναι η σκηνή που ο Ερωτόκριτος αποχαιρετά την Αρετούσα. Μέσω της σκηνοθεσίας, της εξαιρετικής μουσικής του Ηλία, καθώς και τις ερμηνείες του Στέλιου και της Χαράς, χάνεσαι στον κόσμο των δύο ηρώων και ταξιδεύεις στο στιγμιότυπο του αποχωρισμού τους. Αναρωτιέσαι πώς η μεγάλη, αγνή κι αληθινή αγάπη τους θα μπορέσει να τους κρατήσει ενωμένους ενώ θα πρέπει να ζήσει μακριά ο ένας από τον άλλο.

 

Πληροφορίες για την παράσταση «Ερωτόκριτος»

Διασκευή για παιδιά – Σκηνοθεσία: Ελένη Βλάχου
Μουσική σύνθεση – Μουσική διδασκαλία – Ζωντανή εκτέλεση: Ηλίας Βαμβακούσης
Σκηνικά: Θάλεια Μέλισσα
Κοστούμια: Βασιλική Σύρμα
Κινησιολογία – Χορογραφία: Βρισηίδα Σολωμού
Σχεδιασμός φωτισμών: Βαλεντίνα Ταμιωλάκη
Ειδικές κατασκευές: Γιώργος Κωτσάκος
Βοηθός σκηνοθέτη: Ναυσικά Πύρρου
Ζωγράφος σκηνικών: Αμαλία Θεοδωροπούλου
Κατασκευή σκηνικού: Στέλιος Λαμπαδάριος
Ραφή Κοστουμιών: Ευαγγελία Τσιούνη
Φωτογραφίες: Αναστασία Γιαννάκη
Βίντεο: Πάτροκλος Σκαφίδας
Γραφιστικά: Γιάννης Στύλος
Οργάνωση Παραγωγής: Μαρίνα Πινιατώρου
Οργάνωση Προώθησης – Ομαδικές κρατήσεις: Εύη Κουρεμένου Υπεύθυνη δημοσίων σχέσεων: Ευαγγελία Σκρόμπολα
Παραγωγή: Γεράσιμος Σκαφίδας

Διανομή (αλφαβητικά): Αργυρώ Ανανιάδου, Στέλιος Θεοδώρου-Γκλίναβος, Γιάννης Λατουσάκης, Γιώργος Λόξας, Δημήτρης Μηλιώτης, Αλέξανδρος Σιάτρας, Χαρά Τζόκα.
Μουσικός επί σκηνής: Ηλίας Βαμβακούσης

 

Πού: Θέατρο Τζένη Καρέζη, Ακαδημίας 3, Αθήνα, τηλ. 210 3636144 και 210 3625520

Πότε: από 3 Δεκεμβρίου 2022 και κάθε Σάββατο στις 15.00 και καθημερινά οργανωμένες παραστάσεις για σχολεία

Τηλέφωνο ταμείου για μεμονωμένα εισιτήρια: 210 3636144

Οργάνωση προώθησης – Ομαδικές/σχολικές επισκέψεις: 210 3806274, 6934 534455 (Δευτέρα – Παρασκευή) – Εύη Κουρεμένου

Εισιτήρια: 12 ευρώ ενήλικες, 10 ευρώ παιδιά, ειδικές τιμές για συλλόγους και group

Κρατήσεις εισιτηρίων: https://www.viva.gr/tickets/theater/erotokritos-tou-bitsentzou-kornarou/