Όλια Ντακογιάννη: «Η παράσταση αυτή, προσφέρει μια πολυαισθητηριακή εμπειρία και υπόσχεται να παρασύρει όσους επιβιβαστούν στο Musicoma, σε μια διάσταση μεταξύ ονείρου και πραγματικότητας»

«The Doubles»: από τη Σαμπίνα Ανδρέα Άλλεν και την Ερυφίλη Δρακοπούλου
7 Δεκεμβρίου 2022
Η Αννέτα Παπαθανασίου σκηνοθετεί «Τα 39 Σκαλοπάτια»
7 Δεκεμβρίου 2022

Sharing is caring!

 

Συνέντευξη στη Μαριλένα Θεοδωράκου

 

Υπογράφει τη διασκευή του κειμένου, το σενάριο-σχέδιο, τα κοστούμια και τη σκηνοθεσία μαζί με τη Δανάη Κατσαμένη. Η Όλια Ντακογιάννη μιλάει στο theatermag για το «Musicoma», το κόμικ μιούζικαλ που θα δούμε στον Φιλολογικό Σύλλογο Παρνασσός, την Κυριακή 11 Δεκεμβρίου. Video-art, μουσική τζαζ και αφήγηση συνδιαλέγονται για πρώτη φορά σε μια παράσταση, στη μουσικοθεατρική μεταφορά του κόμικ «Musicoma».

 

«Musicoma». Θα θέλατε να μας βάλετε λίγο στο κλίμα του κόμικ μιούζικαλ που θα δούμε στον Φιλολογικό Σύλλογο Παρνασσός;

«Έτσι δημιούργησα το Musicoma, μια τζαζ ουτοπία με πρώτη ύλη τις αναμνήσεις της. Μια δική της Νέα Υόρκη, όπου θα μπορούσε να τραγουδάει για πάντα, μαζί με τους πιο διάσημους μουσικούς της τζαζ. Μέχρι να βρω μια λύση» εξηγεί ο αφηγητής της ιστορίας, ο Μπερντ, όπως θα τον γνωρίσουν οι θεατές του κόμικ-μιούζικαλ Musicoma. Εξήντα τρία χρόνια η Άλι Μπράουν, μια νεαρή τραγουδίστρια της τζαζ που μαθήτευσε στο πλευρό του μέντορα της, Τσάρλι «Μπερντ» Πάρκερ, παραμένει σε κώμα. Εκεί όμως, η συνείδησή της έχει κρατήσει ζωντανές τις μνήμες της εποχής της, της εποχής που ανέδειξε μερικούς από τους σπουδαιότερους μουσικούς της τζαζ.

Σε αυτή την ουτοπία που το πνεύμα του μέντορά της δημιούργησε για να τη σώσει, η τζαζ παραμένει αθάνατη, παγωμένη στο χρόνο, το ίδιο και η ψυχή της, που διατηρείται στην ηλικία των 28 ετών. Το σώμα της όμως, ακολουθεί τη φυσική και αναπόφευκτη φθορά του χρόνου. Ο Μπερντ είναι αποφασισμένος, όχι μόνο να τη βγάλει από το κώμα, αλλά να της δώσει μια δεύτερη ευκαρία στη ζωή, να της επιστρέψει τη χαμένη της νιότη, ώστε να μπορέσει να αναβιώσει τη μουσική του κληρονομιά. Όταν τελικά, ο νεαρός μιλένιαλ Κάμερον βρεθεί στο δικό τους κόσμο, το σχέδιο του Μπερντ θα πάρει απροσδόκητη τροπή.

Στη σκηνή του Φιλολογικού Συλλόγου Παρνασσός, στις 11 Δεκεμβρίου, οι θεατές-ακροατές του μιούζικαλ «Musicoma» θα συναντηθούν και θα συνδεθούν με την Άλι τον Κάμερον, τον Μπερντ και τη Βάλερι οπτικά, μουσικά και αφηγηματικά, αφού οι συντελεστές της παράστασης θα τους δώσουν φωνή, θα τους ενσαρκώσουν και θα αλληλεπιδράσουν με τις κινούμενες σκιτσαρισμένες φιγούρες τους. Η παράσταση αυτή, προσφέρει μια πολυαισθητηριακή εμπειρία και υπόσχεται να παρασύρει όσους επιβιβαστούν στο Musicoma, σε μια διάσταση μεταξύ ονείρου και πραγματικότητας.

 

 

Πώς προέκυψε η ιδέα για αυτή την παράσταση;

Το Musicoma ήταν πάντα μια μουσική παράσταση, «εγκλωβισμένη» στις σελίδες ενός κόμικ, έτοιμη να ξεδιπλωθεί με την πρώτη ευκαιρία. Ο υπότιτλος «κόμικ-μιούζικαλ» δεν επιλέχθηκε τυχαία για αυτό το έργο. Εξαρχής, η βασική ιδέα πίσω από το Musicoma ήταν η δημιουργία ενός κόνσεπτ-κόμικ, που να συνδυάζει την αφήγηση με τη μουσική και να ακολουθεί τη δομή ενός μιούζικαλ, καθώς και η ίδια υπήρξα πάντοτε φανατική του είδους.

Η παράσταση υπήρχε μέσα στον πυρήνα του κόμικ, θα παρατηρήσει μάλιστα κανείς, πως και ο τρόπος που έχουν εικονογραφηθεί τα τραγούδια, χαρακτηρίζεται από έντονη θεατρικότητα, σαν οι χαρακτήρες οι ίδιοι, να γνώριζαν ότι πρωταγωνιστούν στο θέατρο και τραγουδούν μπροστά σε ακροατήριο. Όταν, λοιπόν, έπεσε στην υπόληψη του Αλέκου Βρέττου, η ύπαρξη ενός διαδραστικού τζαζ κόμικ, εκκινήθηκε η συζήτηση γύρω από τη δημιουργία του πρώτου μιούζικαλ, βασισμένου σε κόμικ στην Ελλάδα.

Καταλυτική στην υλοποίηση της ιδέας, υπήρξε η μεσολάβηση του Φάρου Ελπίδας, του Οργανισμού με τον οποίο είχα συνεργαστεί στο παρελθόν ως μουσειολόγος, που κατέθεσε την πρόταση στο Υπουργείο Πολιτισμού και τελικά επιχορηγήθηκε. Τα διαλογικά μπαλονάκια του κόμικ έγιναν θεατρικοί διάλογοι, οι παρτιτούρες μοιράστηκαν, οι ρόλοι διανεμήθηκαν και η παράσταση είναι πλέον έτοιμη για τη μετάβαση από τις δύο στις τρεις διαστάσεις.

 

 

Υπογράφετε τη διασκευή κειμένου, το σενάριο-σχέδιο, τα κοστούμια και τη σκηνοθεσία μαζί με τη Δανάη Κατσαμένη. Θα θέλατε να μας μιλήσετε για τα παραπάνω;

Ένας δημιουργός κόμικς, είτε είναι σεναριογράφος είτε εικονογράφος ή και τα δύο, όπως στην περίπτωσή μου, λόγω της φύσης του ίδιου του μέσου που συνδυάζει, λόγο με εικόνα, παίρνει κατά τη διάρκεια της δημιουργίας πολλές αποφάσεις και πρωτοβουλίες σκηνοθετικού χαρακτήρα.

Επιλέγει κάδρα, οργανώνει την αλληλουχία μεταξύ των σκηνών, σκέφτεται σκηνικά, πλάνα, τοπία, τι θα φορούν οι χαρακτήρες, τους τοποθετεί στο χώρο και ερμηνεύει τις καταστάσεις, μέσα από τις εκφράσεις που αποτυπώνει στα πρόσωπά τους και τη γλώσσα του σώματός τους. Δεν είναι τυχαίο, ότι σε ένα κόμικ ακολουθούμε τη λογική της συγγραφής σεναρίου.

Η διασκευή όμως και μεταφορά του έργου, από το μέσο του κόμικ στο θέατρο, υπήρξε πραγματική πρόκληση, ακόμη και για εμένα που γνωρίζω το έργο μου σπιθαμή προς σπιθαμή, γιατί η κάθε τέχνη διέπεται από τις δικές της συμβάσεις, έχει δικούς της κανόνες και λεξιλόγιο. Εκεί, υπήρξε πολύτιμη η συνεργασία μου με τη Δανάη, που με τη δική της εμπειρία και ευρηματικότητα, με βοήθησε ουσιαστικά να μεταφέρω με όρους θεατρικούς και σκηνικούς την ουσία του κόμικ.

Όλα τα παιδιά, συνέβαλαν σημαντικά στο στήσιμο αυτής της παράστασης, αφού προσέδωσαν στους χαρακτήρες του κόμικ, ο καθένας μια δική του πινελιά, μια άλλη διάσταση που δεν είχα φανταστεί ως δημιουργός, αλλά πλέον έχω υιοθετήσει στη συνείδησή μου ως πτυχή της προσωπικότητας τους. Μου ξανασύστησαν τους ήρωές μου και νομίζω, πως από εδώ και πέρα, θα τους σκέφτομαι με μια δόση Κωνσταντίνας, Στέφανου, Σάμι και Δανάης. Η δική μου συμβολή στη συγκεκριμένη παράσταση, υπήρξε περισσότερο σε επίπεδο καθοδήγησης και συντονισμού των συντελεστών, με βάση την ήδη υπάρχουσα σκηνοθεσία, εκείνη του κόμικ, τα σκηνοθετικά, ωστόσο, επίπεδα του τελικού αποτελέσματος είναι πολλά.

Ο Γιάννης Ντουσιόπουλος, ο εξαιρετικός μας video artist, κατέθεσε επίσης τη δική του πρόταση οπτικής ταυτότητας στο έργο μας, όπως και ο σπουδαίος Gilad Atzmon, που ντύνει μουσικά με το κουαρτέτο του την παράσταση, ένωσε το όραμά του με το δικό μου, για τη μουσική επιμέλεια του Musicoma, αναδεικνύοντας τη τζαζ μουσική σε απόλυτο πρωταγωνιστή αυτής της παράστασης.

 

 

Video-art, μουσική τζαζ και αφήγηση. Ποιοι καλλιτέχνες συμμετέχουν και με ποιον τρόπο ο καθένας;

Ήδη αναφέρθηκα στην εκλεκτή ομάδα μουσικών που στελεχώνουν την παράσταση, τον Gilad Atzmon, ένα διεθνούς αναγνώρισης συνθέτη και σαξοφωνίστα, αλλά πάνω απ’όλα εξαιρετικό άνθρωπο με σπαρταριστό χιούμορ και το εκρηκτικό κουαρτέτο του, αποτελούμενο από τους Σάμι Αμίρη, Γρηγόρη Θεοδωρίδη και Παναγιώτη Θέμα, ονόματα που ξεχωρίζουν ανάμεσα στους σημαντικότερους εκπροσώπους της εγχώριας τζαζ σκηνής.

Το τζαζ κουαρτέτο βρίσκεται επί σκηνής καθόλη τη διάρκεια του έργου, επενδύει μουσικά τα βίντεο που ζωντανεύουν το κόμικ με αναγνωρίσιμα κομμάτια από την δισκογραφική ιστορία της τζαζ και συνοδεύουν τους ηθοποιούς – τραγουδιστές, στις σκηνές που το κόμικ πια, γίνεται μιούζικαλ και ερμηνεύουν πρωτότυπες μουσικές που έχουν γραφτεί για το Musicoma.

Οι συνθέσεις του Στέφανου Κοζάνη, του Μάριου Γκορίτσα και του Νίκου Στάικου, σε στίχους της Καρίνας Rubinstein και της Μυρτούς Κοκκαλιάς, που γράφτηκαν για την έντυπη κυκλοφορία του Musicoma και συνόδευαν το κόμικ με τη μορφή CD, θα εκτελεστούν για πρώτη φορά, από το κουαρτέτο του Gilad Atzmon στη σκηνή του «Παρνασσού». Τα τραγούδια είναι εγκιβωτισμένα στην αφήγηση, εξελίσσουν την ιστορία και θα ερμηνευτούν ως συνέχεια του ρόλου, από την Δανάη Κατσαμένη, τον Στέφανο Καλτσή και την Κωνσταντίνα Κορδούλη, τρεις εξαιρετικούς τραγουδιστές-ηθοποιούς που έχουν προσεγγίσει τους χαρακτήρες τους, όχι μόνο με τεχνική αρτιότητα, αλλά και με μεγάλη ευαισθησία.

Ο απολαυστικός ηθοποιός Σαμουήλ Ακίνολα, θα βρίσκεται και εκείνος στη μουσική τους συντροφιά, αφού υποδύεται τον Τσάρλι Μπερντ Πάρκερ. Ενώ οι ηθοποιοί θα υποδύονται δραματουργικά και μουσικά τους ήρωες, τα σκιτσαρισμένα alter ego τους, θα προβάλλονται είτε ως πρωτογενή αφηγηματικά μέρη είτε ως σκηνογραφικές παρεμβάσεις.

Βασισμένα στα πρωτότυπα σχέδια και χρώματα του Musicoma, της Μ.Όλιας Ντακογιάννη και του Theodore Duck, τα animations του Γιάννη Ντουσιόπουλου, μεταφέρουν τους ήρωες από το χαρτί σχεδόν στη μεγάλη οθόνη. Σημαντική πινελιά, αποτελούν και οι φωτισμοί του Δημήτρη Παπαδόπουλου, που προσδίδουν ακόμη μεγαλύτερη ατμοσφαιρικότητα επί σκηνής και αναδεικνύουν τις παλέτες του κόμικ.

 

 

Πληροφορίες για την παράσταση «Musicoma»

Διασκευή κειμένου: Μ. Όλια Ντακογιάννη
Σενάριο-Σχέδιο: Μ. Όλια Ντακογιάννη
Χρώμα: Theodore Duck
Σκηνοθεσία: Δανάη Κατσαμένη- Μ.Όλια Ντακογιάννη
Κοστούμια: Μ. Όλια Ντακογιάννη
Video Art-Animation: Γιάννης Ντουσιόπουλος
Συνθέσεις: Στέφανος Κοζάνης, Μάριος Γκορίτσας, Νίκος Στάικος. Στίχοι: Karina Rubinstein, Μυρτώ Κοκκαλιά.
Μουσική επιμέλεια & προετοιμασία: Gilad Atzmon
Χοροδιδασκαλία: Natasha Martin
Φωτισμοί: Δημήτρης Παπαδόπουλος
Επικοινωνία/Προβολή: Χρύσα Ματσαγκάνη
Φωτογραφίες: Σπύρος Τσακίρης
Βοηθός σκηνοθέτη: Μαριάνθη Γραμματικού

Μουσικοί επί σκηνής: Gilad Atzmon Quartet
Gilad Atzmon (άλτο σαξόφωνο)
Σάμι Αμίρης (πιάνο)
Γρηγόρης Θεοδωρίδης (κοντραμπάσο)
Παναγιώτης Θέμας (τύμπανα)

Ερμηνεία: Δανάη Κατσαμένη, Σαμουήλ Ακίνολα, Στέφανος Καλτσής, Κωνσταντίνα Κορδούλη

 

Πού: Φιλολογικός Σύλλογος Παρνασσός, Πλατεία Αγίου Γεωργίου Καρύτση 8, Αθήνα

Πότε: Κυριακή 11 Δεκεμβρίου 2022, στις 21.00

Τιμές εισιτηρίων: 18€ διακεκριμένη ζώνη, 15€ γενική είσοδος, 10€ μειωμένο (φοιτητικό, ανέργων, ΑμΕΑ)

Διάρκεια παράστασης: 80 λεπτά
Προπώληση εισιτηρίων: Ticket Services
Πανεπιστημίου 39 (Στοά Πεζμαζόγλου) – 2107234567

Online στο: https://www.ticketservices.gr/event/fsp-musicoma-the-comic-musical/