5+1 ερωτήσεις στην Κατερίνα Σταθοπούλου και τη Δέσποινα Αποστολίδου για το «Lebensraum»

Κοραής Δαμάτης: «Είναι απαραίτητο πια, να σταματάμε και να ακούμε τις φωνές αδικημένων ανθρώπων»                          
30 Νοεμβρίου 2022
Πέντε ηθοποιοί μιλούν για την παράσταση για παιδιά «Ειρήνη» του Αριστοφάνη
30 Νοεμβρίου 2022

Sharing is caring!

 

Συνέντευξη στη Μαριλένα Θεοδωράκου

 

«Το καθαυτό νόημα του Lebensraum συμπυκνώνεται σε τούτο: οι αληθινοί δολοφόνοι είναι – και θα είναι για πάντοτε – οι θεατές» σημειώνει ο συγγραφέας. Η Κατερίνα Σταθοπούλου και η Δέσποινα Αποστολίδου, απαντούν σε έξι ερωτήσεις που αφορούν στην παράσταση του έργου «Lebensraum» του Θανάση Τριαρίδη, η οποία ανεβαίνει για δεύτερη σεζόν στο Faust. Τη σκηνοθεσία υπογράφει η Γιώτα Σερεμέτη.

Τα όρια ανάμεσα στους ηθοποιούς και το κοινό καταργούνται. Ποιος θέτει το όριο ανάμεσα στην αθωότητα και την ενοχή και ποιος είναι σε θέση ν’ ανακαλύψει την αλήθεια πίσω από το ψέμα;

 

 

Ποιες ήταν οι σκέψεις όταν διαβάσατε το έργο «Lebensraum» του Θανάση Τριαρίδη;

Κατερίνα Σταθοπούλου: Το «Lebensraum» πρώτα το είδα, μετά το διάβασα. Εννοώ ότι το είχα απολαύσει σε παράσταση παλαιότερα, σε σκηνοθεσία Πηγής Δημητρακοπούλου. Μου είχε κάνει ιδιαίτερη εντύπωση, αυτή η μυρωδιά του κινδύνου που πλανάται στο πείραμα, σε συνδυασμό με τη φοβερή απάθεια του ανθρώπου – στην καλύτερη περίπτωση – και την σαδιστική έως και εγκληματική συμπεριφορά που προοιωνίζεται. Η γραφή του Θανάση Τριαρίδη – αριστουργηματική και συγκινητική συνάμα – θέτει  καίρια ερωτήματα στον θεατή, αλλά και στον ηθοποιό, φέρνοντας τον άνθρωπο αντιμέτωπο με τα πιστεύω του, αλλά και με το είδωλό του στον καθρέφτη. Η επιλογή του συγκεκριμένου έργου επομένως, ήταν φυσικό επακόλουθο και με τη φλογισμένη σκηνοθετική ματιά της Γιώτας Σερεμέτη, ταξιδεύουμε για δεύτερη σεζόν.

Δέσποινα Αποστολίδου: Ο Θανάσης Τριαρίδης είναι ένας ανατρεπτικός και ιδιαίτερος συγγραφέας. Με το έργο του «Lebensraum» – ένα πραγματικά ευφυέστατο έργο – μεταφέρει την επεκτατική θεωρία του Ζωτικού Χώρου, από το επίπεδο ενός έθνους στο επίπεδο του ατόμου. Έτσι, μας αναγκάζει να σκεφτούμε και να αναρωτηθούμε, για το πως μεταφράζουμε την επεκτατική θεωρία στη δική μας ζωή. Πόσο από τον ζωτικό μας χώρο παραχωρούμε, ώστε να μην προκαλέσουμε αλλαγές, που θα επηρεάσουν τα θεμελιώδη μας. Ένα έργο τόσο επίκαιρο και έξυπνο που η επιλογή του ήταν μονόδρομος!

 

 

Ποιο είναι το θέμα του έργου;

Κατερίνα Σταθοπούλου: «Lebensraum» σημαίνει κατά λέξη στα γερμανικά «Ζωτικός Χώρος». Το έργο εκκινεί από τη ναζιστική, επεκτατική θεωρία του Ζωτικού Χώρου και την μεταγράφει εφιαλτικά στο σήμερα. Στη θεατρική σκηνή, συναντιούνται δύο γυναίκες. Πρόκειται για μια ιδιαίτερη συνθήκη, αυτή του πειράματος σε κοινή θέα, με τη συναίνεση του αποδέκτη, την υπόσχεση χρηματικής ανταμοιβής, το «τέντωμα» των χορδών των ορίων του στα άκρα, και την εκκωφαντικά σιωπηρή συνενοχή των θεατών. Ηθοποιοί και κοινό, στεκόμαστε απέναντι από κρίσιμα ερωτήματα, αγωνιζόμενοι για μια – κάθε φορά πιο δύσκολη – και πιο ειλικρινή απάντηση. Πόσο καλοί είμαστε οι άνθρωποι; Και αν είμαστε τόσο, όσο νομίζουμε, από πού εκβάλλει αυτό το σκότος, σκορπώντας επικίνδυνη οσμή;

Δέσποινα Αποστολίδου: Όπως αναφέρει και η Κατερίνα πρόκειται για ένα πείραμα που διεξάγεται παρουσία κοινού. Η αποδέκτρια – έναντι χρηματικής αμοιβής – συμμετέχει σε αυτό οικειοθελώς ακολουθώντας τις οδηγίες της χειρίστριας. Πρόκειται για ένα έργο-πείραμα, που ξεγυμνώνει την ανθρώπινη φύση και μας αναγκάζει να κοιτάξουμε το πρόσωπό μας στον καθρέφτη. Εκκινεί από την ναζιστική, επεκτατική θεωρία του Ζωτικού Χώρου. Αυτή η έννοια της κατάκτησης, υπάρχει αντίστοιχα και σε προσωπικό επίπεδο, ο αγώνας που δίνει ο καθένας μας ξεχωριστά για το ζωτικό του χώρο.

 

Τι συμβαίνει στο Πείραμα και πώς καταργούνται τα όρια ανάμεσα στους ηθοποιούς και το κοινό;

Κατερίνα Σταθοπούλου: Στην παράσταση λέγεται «στο κοινό αρέσουν τα πειράματα. Και γενικότερα, αρέσουν στην ανθρωπότητα…». Πολλές φορές, με όχημα την απάθεια ή μια σαδιστική ικανοποίηση μπορεί να καταστούμε μάρτυρες ενός «πειράματος» ή αποδέκτες ή ακόμα και χειριστές. Εν προκειμένω, το κοινό ερωτάται και εάν το θελήσει, μπορεί να αντιδράσει αναλόγως, ή έστω μπορεί να σκεφτεί… γιατί δεν αντέδρασε.

Δέσποινα Αποστολίδου: Το πείραμα διεξάγεται παρουσία κοινού, άρα ευθείς εξ αρχής, το κοινό είναι μέρος του πειράματος. Καταργείται η σύμβαση του «απλώς παρακολουθώ μια παράσταση» και πλέον το κοινό συμμετέχει στη διαδικασία παρακολουθώντας και, εάν το θελήσει, επεμβαίνοντας σε αυτό που συμβαίνει. Είναι σημαντικό, η διαδικασία αυτή, να γεννήσει σκέψεις και ερωτήματα στον θεατή, ακόμα και εάν αποφασίσει να μην αντιδράσει. Ακόμα και η μη αντίδραση είναι θέση.

 

 

Θα θέλατε να μας πείτε λίγα λόγια για το ρόλο που ερμηνεύετε;

Κατερίνα Σταθοπούλου: Ερμηνεύω τη Χειρίστρια του Πειράματος. Με κάθε αστική ευγένεια προς την Αποδέκτρια, εκτελώ ευλαβικά τις οδηγίες που μου έχουν τεθεί και δίνω την ευκαιρία, είτε να συνεχίσει στο επόμενο στάδιο, είτε να αποχωρήσει, εξηγώντας κάθε φορά τις αντίστοιχες συνέπειες.

Δέσποινα Αποστολίδου: Στην παράσταση, υποδύομαι την Αποδέκτρια του πειράματος. Έχω βρεθεί εκεί με την θέλησή μου, ώστε συμμετέχοντας στη διαδικασία να κερδίσω ένα χρηματικό ποσό. Νομίζω πως μέσα από το ρόλο της αποδέκτριας, ξεδιπλώνεται καθαρά η πραγματική δύναμη της χειραγώγησης. Πως είναι δυνατόν να οδηγηθεί κάποιος να κάνει κάτι που δεν του αρέσει, χωρίς να έχει απαραίτητα κάποιο σημαντικό όφελος από αυτό, ούτε και τη δικαιολογία πως πιέστηκε ή απειλήθηκε για να το κάνει.

 

Μπορείτε να μας περιγράψετε μια δυνατή σκηνή της παράστασης;

Κατερίνα Σταθοπούλου: Καθώς πλησιάζουμε στα μισά του έργου, προκύπτει ένα παράξενο μεν, λογικοφανές δε, δίλημμα. Τότε η αποδέκτρια λαμβάνει την πρώτη της κρίσιμη απόφαση, χαράζοντας ρότα ως το τέλος.

Δέσποινα Αποστολίδου: Ως πιο δυνατή σκηνή, θα επέλεγα την τελευταία. Μια σκηνή με πολλή αλήθεια, δύναμη και συγκίνηση που «μετακινεί» όλους τους συμμετέχοντες στη διαδικασία αυτού του πειράματος.

 

 

Πώς δουλέψατε με τη σκηνοθέτρια Γιώτα Σερεμέτη;

Κατερίνα Σταθοπούλου: Με ιδιαίτερη χαρά, κατανόηση, ανακούφιση, ταίριασμα στη δημιουργία, λαχτάρα για πράξη. Συμπλέουμε αρμονικά, δίνοντας ζωή σε μια όμορφη ιστορία, σαν τη ζωή όμορφη.

Δέσποινα Αποστολίδου: Θεωρώ πραγματικά μεγάλη τύχη τη συνεργασία μας με την Γιώτα. Μια σκηνοθέτιδα με γνώσεις, με άποψη, που μας πήρε από το χέρι και μας καθοδήγησε βήμα βήμα, στη δημιουργία αυτής της παράστασης. Από τις ομορφότερες συνεργασίες και σχέσεις!

 

Πληροφορίες για την παράσταση «Lebensraum»

Κείμενο: Θανάσης Τριαρίδης
Σκηνοθεσία: Γιώτα Σερεμέτη
Σχεδιασμός φωτισμού: Κώστας Φιλίππογλου
Υπεύθυνη επικοινωνίας: Χρύσα Ματσαγκάνη

Παίζουν: Δέσποινα Αποστολίδου, Κατερίνα Σταθοπούλου

 

Πού: Faust, Καλαμιώτου 11 και Αθηναΐδος 12, Αθήνα, τηλ. 210 3234095

Πότε: από Πέμπτη 3 Νοεμβρίου 2022 και κάθε Πέμπτη στις 20.00

Τιμές εισιτηρίων: 12 ευρώ (γενική είσοδος), 10 ευρώ (φοιτητικό, άνω των 65 ετών), 5 ευρώ (ανέργων, ΑΜΕΑ, ατέλειες)

Διάρκεια παράστασης: 75 λεπτά

Προπώληση εισιτηρίων: https://www.viva.gr/tickets/theater/lebensraum-peirama-gia-tin-kalosyni/?fbclid=IwAR0czF12nylBy7fYYVu15QDLGaxXmHUjn5PGZLnsetrGs_71k-RuIvXSPwA