Γιώργος Μαρτίνος: «Η “Νύχτα των Μυστικών” είναι ένα σύγχρονο έργο που πραγματεύεται την έννοια της κακοποίησης σε όλα τα επίπεδα μιας σχέσης και σε όλες της τις εκφάνσεις»

Μιχαήλ Άνθης: «Το έργο “Κίνηση ΜΑΤ” πραγματεύεται το κρυφτούλι που παίζουμε όλοι με τον εαυτό μας»
24 Νοεμβρίου 2022
Είδαμε την παράσταση «Το ημερολόγιο ενός τρελού» από την ομάδα Gaff
24 Νοεμβρίου 2022

Ο Γιώργος Μαρτίνος ερμηνεύει τη Μις Κολοράντο στην παράσταση «Η νύχτα των μυστικών» που παρουσιάζεται στο θέατρο Μπέλλος. (Φωτογραφίες: Ελίνα Γιουνανλή).

Sharing is caring!

Συνέντευξη στη Μαριλένα Θεοδωράκου

 

Μεταμορφώνεται σε γυναίκα, καθώς καλείται να ερμηνεύσει τη Μις Κολοράντο, τη drag queen του τσίρκο. Ο ηθοποιός Γιώργος Μαρτίνος μιλάει στο theatermag, για την παράσταση του έργου «Η Νύχτα των Μυστικών» του Άκη Δήμου, που παρουσιάζεται στο θέατρο Μπέλλος. Τη σκηνοθεσία υπογράφει η Αικατερίνη Παπαγεωργίου, ενώ τους υπόλοιπους ρόλους ερμηνεύουν οι ηθοποιοί Ορέστης Τζιόβας, Τάσος Λέκκας, Ελίζα Σκολίδη, Αλέξανδρος Βάρθης και Εριφύλη Κιτζόγλου.

 

Ποιες ήταν οι πρώτες σας σκέψεις όταν διαβάσατε το έργο του Άκη Δήμου;

Όταν ήρθε στα χέρια μου το έργο-κάπου στα μέσα Αυγούστου- και το πρωτοδιάβασα, οφείλω να ομολογήσω ότι αυτό που μου κέντρισε αρχικά το ενδιαφέρον, είναι ο τόπος που εκτυλίσσεται η ιστορία. Το τσίρκο. Αμέσως, μού ξύπνησε παιδικές αναμνήσεις που είχα ξεχάσει, όταν κάποια καλοκαίρια ερχόταν και έστηνε την τέντα του, ένα γνωστό τσίρκο της εποχής σε μια αλάνα, μπροστά από το εξοχικό μας.

Θυμήθηκα πόσο έντονα με γοήτευε αυτός ο «διαφορετικός» κόσμος και το γεγονός ότι, λόγω της θέσης του σπιτιού, μπορούσα να παρατηρήσω τα παρασκήνια και τις πρόβες, που έκαναν κατά τη διάρκεια της ημέρας, οι ιδιαίτεροι αυτοί καλλιτέχνες. Όταν κάποια βράδια, τελικά, ενέδιδαν οι δικοί μου στις πιέσεις και με πήγαιναν στην παράσταση, θυμάμαι την έντονη μυρωδιά, τη μουσική, τα κοστούμια, τα φώτα, τα επικίνδυνα ακροβατικά και όλα όσα έκαναν το θέαμα να μοιάζει- ειδικά στα μάτια ενός μικρού παιδιού- πραγματικά μαγικό. Η μυρωδιά και η μαγεία του τσίρκου, λοιπόν, μού ήρθε απευθείας στο μυαλό.

Το θεώρησα πρωτότυπο ως ιδέα και άρχισα να σκέφτομαι, πως θα ήταν πρόκληση η μεταφορά ενός τόσο γοητευτικού κόσμου στη σκηνή. Χρειάστηκε, όμως, να το ξαναδιαβάσω για να κατανοήσω τις έννοιες που διέπουν το υπέροχο αυτό έργο του Άκη Δήμου, γιατί αν και ως κείμενο έχει μια έντονα ρεαλιστική πορεία αφήγησης, ταυτόχρονα αποτελείται και από πληθώρα στοιχείων, που υπάγονται στο συμβολισμό, τα οποία άρχισαν να μού αποκαλύπτονται σταδιακά και φυσικά, αποσαφηνίστηκαν πλήρως μέσα από την διαδικασία της ανάγνωσης και ανάλυσης, από τις πρώτες κιόλας πρόβες.

 

 

Τί συμβαίνει στη «Νύχτα των Μυστικών»; Ποιο είναι το θέμα του έργου;

Η «Νύχτα των Μυστικών» είναι ένα σύγχρονο έργο που πραγματεύεται την έννοια της κακοποίησης σε όλα τα επίπεδα μιας σχέσης και σε όλες της τις εκφάνσεις. Αυτό, το καθιστά και εξαιρετικά επίκαιρο, σε μια εποχή διεκδικήσεων αυτονόητων δικαιωμάτων, όπου τα θέματα της έμφυλης βίας και τα περιστατικά γυναικοκτονιών, δυστυχώς, αποτελούν πλέον καθημερινότητα και ταλανίζουν την ελληνική κοινωνία.

Η δράση του έργου, λαμβάνει χώρα ένα βράδυ σε ένα τσίρκο που έχει στηθεί κοντά στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης. Εκεί, συναντάμε τους τέσσερις βασικούς καλλιτέχνες, τον Μάγο, τον βοηθό του το Νικόλα, τη γυναίκα φίδι και τη Μις Κολοράντο, οι οποίοι προετοιμάζονται για την τελευταία παράστασή τους, πριν αναχωρήσουν για επόμενο προορισμό.

Λίγο πριν την έναρξη της παράστασης όμως, εισβάλλει στα παρασκήνια ένα ζευγάρι, η Μιράντα και ο Κωνσταντίνος. Μεταξύ τους, υπάρχει εμφανής ένταση και καταλαβαίνουμε ότι ο άνδρας κακοποιεί τη γυναίκα. Ο Μάγος που τους παρακολουθεί, επεμβαίνει και πριν προλάβουν να το συνειδητοποιήσουν, τους «μυεί» στο μαγικό κόσμο του τσίρκου, όπου όλα μοιάζουν «κανονικά». Κλόουν, θηριοδαμαστές, ακροβάτες, drag show, ταχυδακτυλουργικά κόλπα κι όλα όσα συνθέτουν το μοναδικό θέαμα ενός τσίρκου, έρχονται σε πλήρη αντιπαράθεση, με μια βίαιη πραγματικότητα που μοιάζει να μην μπορεί άλλο, να «κουκουλώνει» τις αλήθειες.

Εκεί, σε έναν λαμπερό αλλά ταυτόχρονα σκοτεινό κόσμο ο μεγαλύτερος εφιάλτης του Κωνσταντίνου, ταυτίζεται με το μεγαλύτερο όνειρο της Μιράντας. Κανένας από τους δύο, δεν πίστευε ότι οι ανείπωτοι φόβοι, αλλά και οι κρυφές επιθυμίες τους, θα πραγματοποιηθούν μέσα σε ένα περιβάλλον που όλα επιτρέπονται.

 

 

Θα θέλατε να μας μιλήσετε για το ρόλο σας; Πώς θα σας δούμε επί σκηνής;

Στην παράσταση, παίζω τη Μις Κολοράντο, τη drag queen του τσίρκου. Από τις αναγνώσεις ακόμα, θεώρησα πρόκληση το συγκεκριμένο ρόλο, αρχικά λόγω της μεταμόρφωσης που απαιτεί -μιας και επί σκηνής εμφανίζομαι ως γυναίκα-, αλλά και λόγω της διττής φύσης που εμπεριέχει. Είναι ένας ταλαιπωρημένος χαρακτήρας, καθώς έχει υποστεί βία και ρατσισμό από μικρή ηλικία.

Έχει βρει καταφύγιο στο τσίρκο, γιατί εκεί επιτέλους απέκτησε μιας μορφής οικογένεια, που την αποδέχεται και γιατί το τσίρκο είναι ένας χώρος στον οποίο, μπορούν να συνυπάρξουν και να ανθίσουν «διαφορετικοί» καλλιτέχνες, που ίσως για την υπόλοιπη κοινωνία, παλαιότερα, να θεωρούνταν «περιθωριακοί».

Στο έργο, τη βλέπουμε πρώτη φορά, την ώρα που κάνει πρόβα το τραγούδι και τη χορογραφία για το σόου της, με μοναδικό θεατή να την παρακολουθεί, τη Μιράντα. Ερωτευμένη με τον Μάγο, τον αρχηγό του τσίρκου, βρίσκεται πάντα στο πλευρό του, βοηθώντας τον, σαν σύμμαχος που γνωρίζει όλα τα ένοχα μυστικά, ενώ ταυτόχρονα δρα και λειτουργεί με έναν προστατευτικό τρόπο. Η Μις Κολοράντο, ως πονεμένος χαρακτήρας, αναγνωρίζει τις βαθύτερες επιθυμίες των άλλων και τους βοηθά μαγικά, να τις εκπληρώσουν.

Μεγάλο ενδιαφέρον για μένα, πέρα από τα στοιχεία σόου του ρόλου, τις φωνητικές και κινησιολογικές απαιτήσεις του, αποτέλεσε και το γεγονός ότι σε μεγάλο μέρος του έργου μιλάει αγγλικά ή ελληνικά με προφορά, ως ένα στοιχείο γοητείας και σαγήνης που έχει εφεύρει, ενδεχομένως μαζί με τον Μάγο, για να κάνει την περσόνα της περισσότερο ελκυστική στο κοινό. Στοιχείο το οποίο, διατηρεί για όσο έχει κοινό ή όταν απευθύνεται σε κάποιον εκτός τσίρκου. Όπως χαρακτηριστικά αναφέρει και στο κείμενο «Οι άντρες θέλουν κάτι εξωτικό, όσο πιο μακρινή είναι η γυναίκα, τόσο πιο πολύ καυλώνουν».

 

 

 

Πώς δουλέψατε με τη σκηνοθέτιδα Αικατερίνη Παπαγεωργίου; Πώς ήταν η διαδικασία των προβών;

Η διαδικασία των προβών ήταν πραγματικά ένα μαγικό ταξίδι για μένα. Η συνεργασία με την Αικατερίνη Παπαγεωργίου ήταν και εξακολουθεί να είναι εκπληκτική. Δε γνωριζόμασταν και από την πρώτη στιγμή με εντυπωσίασε με τη συνέπεια, το όραμα και το πάθος της. Είναι πραγματικά ένα πολυτάλαντο πλάσμα με ευγένεια, σεβασμό, αγάπη προς τους ηθοποιούς και με φοβερή ενσυναίσθηση, που δεν σου επιτρέπει παρά να την αγαπήσεις. Την έχω, πια, μες στην καρδιά μου.

Ξεκινήσαμε τις συναντήσεις μας με τις αναγνώσεις του εγχειριδίου προβών, ενός βιβλίου που μάς είχε ετοιμάσει με πολύ αγάπη και φροντίδα η Αικατερίνη, το οποίο όταν το άνοιξα έπαθα πλάκα! Περιείχε όλη την έρευνα που είχε κάνει, σχετικά με τον κόσμο του τσίρκου, με ιστορικές και χρονολογικές αναφορές για τα πιο γνωστά νούμερα, τους καλλιτέχνες, αλλά και για τα θέματα και τις ιδέες που διέπουν το έργο.

Είχε συγκεντρώσει απίστευτα στοιχεία, στα οποία δεν θα ήταν εύκολο να είχαμε πρόσβαση, που μάς έβαλαν απευθείας μέσα στον μαγευτικό κόσμο του τσίρκου. Στη συνέχεια, μελετήσαμε ξεχωριστά για τον κάθε χαρακτήρα τα βιογραφικά στοιχεία που μάς είχε ετοιμάσει, τα οποία έδωσαν αφορμή για ατελείωτες συζητήσεις και αναλύσεις του κάθε ρόλου, σε μια διαδικασία πλήρως ομαδική και συμμετοχική, η οποία οφείλω να ομολογήσω ότι μας έδεσε πολύ, ως ομάδα από τις πρώτες κιόλας πρόβες. Υπό το πρίσμα όλων αυτών των νέων πληροφοριών πια, αρχίσαμε τις αναγνώσεις και στη συνέχεια περάσαμε σε αυτοσχεδιασμούς.

Κάπου εδώ, σ’ αυτό το ταξίδι, προστίθεται ένας ακόμη συνοδοιπόρος, η Χρυσηίς Λιατζιβίρη που επιμελήθηκε την κινησιολογία και τις χορογραφίες της παράστασης. Ένας άνθρωπος που με βοήθησε πάρα πολύ στο κινησιολογικό κομμάτι και που μέσα από τη συνεργασία μας, τη λάτρεψα- άλλος ένας άνθρωπος που μπήκε στην καρδιά μου. Και ο Γιάννης Χριστοδουλόπουλος που έγραψε τις απίστευτες μουσικές και τα τραγούδια, που φέρουν με έναν μοναδικό τρόπο, όλη την μαγική ατμόσφαιρα του έργου και απογειώνουν την παράσταση. Κάπως έτσι, χωρίς να το καταλάβω πραγματικά, ο καιρός πέρασε τόσο όμορφα και δημιουργικά, που φτάσαμε στο σημείο να στήνουμε κανονικά τις σκηνές και το έργο πήρε την τελική του μορφή. Α! και κάτι ακόμα για φινάλε: Ορέστη, Τάσο, Αλέξανδρε, Ελίζα, Εριφύλη σας αγαπώ! Είμαι πολύ τυχερός που σας γνώρισα και συνεργαζόμαστε. Τα λέμε κάθε Παρασκευή, Σάββατο και Κυριακή στο θέατρο Μπέλλος.

 

Πληροφορίες για την παράσταση «Η νύχτα των μυστικών»

Συγγραφέας: Άκης Δήμου
Σκηνοθεσία: Αικατερίνη Παπαγεωργίου
Πρωτότυπη μουσική: Γιάννης Χριστοδουλόπουλος
Σκηνικά και Κοστούμια: Έλλη Εμπεδοκλή
Χορογραφίες: Χρυσηίς Λιατζιβίρη
Σχεδιασμός φωτισμού: Μελίνα Μάσχα
Βοηθός σκηνοθέτη: Έφη Λεωνίδα
Βοηθός σκηνογράφου: Ασημίνα Κουτσογιάννη
Βοηθός ενδυματολόγου: Πέρσα Ντόβα

Φωτογραφίες: Ελίνα Γιουνανλή
Γραφιστική επεξεργασία: Indigo Creative
Υπεύθυνη επικοινωνίας: Μαρίκα Αρβανιτοπούλου | Art Ensemble

Πρωταγωνιστούν (κατά σειρά εμφάνισης): Ορέστης Τζιόβας, Τάσος Λέκκας, Ελίζα Σκολίδη, Αλέξανδρος Βάρθης, Εριφύλη Κιτζόγλου, Γιώργος Μαρτίνος.

 

Πού: Θέατρο «Μπέλλος»: Κέκροπος 1, Πλάκα – Ακρόπολη

Πότε: από Παρασκευή 21 Οκτωβρίου 2022 και κάθε Παρασκευή στις 20.30, Σάββατο στις 18.30 και στις 21.00, Κυριακή στις 19.00

Διάρκεια παράστασης: 105 λεπτά

Πληροφορίες: 210 3229889 και 6948 230899

Τιμές εισιτηρίων: 18 ευρώ, 15 ευρώ (μειωμένη ορατότητα), 12 ευρώ μειωμένο (ανέργων, φοιτητικό). Απογευματινή Σαββάτου (στις 18.30): 15 ευρώ, 12 ευρώ (μειωμένη ορατότητα), 10 ευρώ μειωμένο (ανέργων, φοιτητικό)

Αγορά εισιτηρίων: https://www.viva.gr/tickets/theater/i-nyxta-ton-mystikon/