Νεφέλη Μαϊστράλη: «Το έργο “Αριστερόχειρες” αφορμάται από τις Παιδουπόλεις που ίδρυσε η Βασίλισσα Φρειδερίκη, με τροφίμους παιδιά που βρέθηκαν στη δίνη της εμφύλιας σύρραξης και κατεγράφησαν, ως παράπλευρες απώλειες»

H Ασπασία Ποντίκα ρωτάει: «Κρατάς μυστικό;» στο θέατρο Δρόμος
31 Οκτωβρίου 2022
«Girls & Boys» για τέταρτο χρόνο στο θέατρο 104
31 Οκτωβρίου 2022

Η Νεφέλη Μαϊστράλη υπογράφει το κείμενο και ερμηνεύει στην παράσταση «Αριστερόχειρες» που σκηνοθετεί ο Θανάσης Ζερίτης στο θέατρο Μπέλλος.

Sharing is caring!

 

Συνέντευξη στη Μαριλένα Θεοδωράκου

 

Υποδύεται την απροσάρμοστη Τρόφιμο, την κουρασμένη Μητέρα και τη Βασίλισσα. Η Νεφέλη Μαϊστράλη μιλάει στο theatermag για την παράσταση «Αριστερόχειρες», η οποία παρουσιάζεται από τις 7 Νοεμβρίου στο Θέατρο Μπέλλος. Ωστόσο, σε αυτή την παράσταση, η Νεφέλη Μαϊστράλη κρατάει διπλό ρόλο. Αφενός ερμηνεύει και αφετέρου υπογράφει το κείμενο, το οποίο αντλεί την έμπνευσή του από τις «Παιδοπόλεις», τα αμφιλεγόμενα ιδρύματα που ίδρυσε η Βασίλισσα Φρειδερίκη κατά τη διάρκεια του Εμφύλιου πολέμου, καθώς και από ιστορικά γεγονότα εκείνης της περιόδου, που διαμόρφωσαν την σύγχρονη ελληνική πολιτική πραγματικότητα.

 

 

Πώς και πότε ξεκινήσατε να γράφετε το κείμενο για την παράσταση «Αριστερόχειρες»;

Οι «Αριστερόχειρες», προέκυψαν στα πλαίσια Διαδικτυακού Σεμιναρίου Θεατρικής Γραφής «Μόνοι μαζί», που διοργανώθηκε από το Δημοτικό Θέατρο Πειραιά, υπό την καθοδήγηση του θεατρικού συγγραφέα Λεωνίδα Προυσαλίδη, εν μέσω πανδημίας. Μου πήρε σχεδόν έξι μήνες, να ολοκληρώσω μια πρώτη εκδοχή και μετά, άρχισα να δουλεύω ξανά και ξανά, επιμέρους σκηνές.

 

 

Ποια ήταν η έρευνα που κάνατε και τι αντιμετωπίσατε σχετικά με ένα θέμα που, για πολλούς από εμάς, είναι σήμερα άγνωστο;

Η έρευνά μου ξεκίνησε αντίστροφα. Έπεσα πάνω στο γεγονός της καύσης των φακέλων, πολιτικών και κοινωνικών φρονημάτων, που έγινε το 1989 κι από εκεί, άρχισα να ψάχνω τις αιτίες και τους απώτερους στόχους, μιας τέτοιας ολιστικής πράξης. Σιγά σιγά, άρχισαν να μου αποκαλύπτονται γεγονότα της σύγχρονης ελληνικής Ιστορίας, που συνδέονται άμεσα με την πολιτική κατάσταση του σήμερα και αποκρύπτονται επιμελώς. Όλοι οι δρόμοι, οδηγούσαν στη σκοτεινή περίοδο του Εμφυλίου. Εκεί, συναντήθηκα με τα αμφιλεγόμενα Ιδρύματα της Βασίλισσας Φρειδερίκης και τις ιστορίες παιδιών, που εργαλειοποιήθηκαν στο βωμό της επικράτησης, της αναδυόμενης άρχουσας τάξης.

 

 

Θα θέλατε να μας μιλήσετε συνοπτικά για το θέμα του έργου;

Το έργο, αφορμάται από τις Παιδουπόλεις που ίδρυσε η Βασίλισσα Φρειδερίκη, με τροφίμους παιδιά που βρέθηκαν στη δίνη της εμφύλιας σύρραξης και κατεγράφησαν, ως παράπλευρες απώλειες. Από αυτά τα ιδρύματα, ξεκινά ένα ταξίδι σε γεγονότα και πρόσωπα αυτής της περιόδου, που διαμόρφωσαν τη σύγχρονη μεταπολεμική ιστορία της χώρας, φτάνοντας μέχρι τις μέρες μας.

 

 

Ποιοι είναι οι χαρακτήρες του έργου και ποιος είναι ο ρόλος που ερμηνεύετε;

Ο Κοινοτάρχης που κρατάει βίτσα και μιλάει με «νι» και «λι».
Η απροσάρμοστη Τρόφιμος που της αρέσει να τρέχει.
Η ανύπαντρη Ομαδάρχισσα που αμφιταλαντεύεται.
Η κουρασμένη Μητέρα που ψάχνει ασταμάτητα με σεντόνια στα χέρια.
Ο μαλλιαρός Άντρας που κάνει ισορροπία.
Η Βασίλισσα με γούνα και υπαρξιακές αγωνίες.
Η Ρωσίδα χορεύτρια που έπαιξε τον μαύρο κύκνο στα Μπαλσόι.
Ο Δημοσιογράφος που προσπαθεί να βρει την αλήθεια;
Ο Χωροφύλακας που σιχαίνεται το κρύο και σέρνει τα πόδια του.
Αυτός που μιλάει με ντοκουμέντα.
Η Ελληνοαμερικάνα που ψάχνει από πού κρατάει η σκούφια της.
Ο Αριστερόχειρας που κάνει το κρεβάτι του φάκελο και δεν μπορεί να πει το «ρ».
Ο κανονικός Φαντάρος με τις αρβύλες και το όπλο.
Ο Ντιμίτρι ή Δημήτρης, ένας ερωτευμένος Πολυτεχνίτης που πήγε από την Κόνιτσα στην Τασκένδη.

Υποδύομαι την απροσάρμοστη Τρόφιμο, την κουρασμένη Μητέρα και τη Βασίλισσα.

 

Συνεργάζεστε για άλλη μια φορά με τον Θανάση Ζερίτη. Θα θέλατε να μας μιλήσετε για τον τρόπο που δουλέψαμε σε αυτή την παράσταση;

Ο Θανάσης είχε άμεση επαφή με το έργο, όσο γραφόταν και με βοήθησε πολύ, στην έρευνα και τη διαχείριση του υλικού. Γι’ αυτό, όταν ήρθε η ώρα του ανεβάσματος, συνεννοηθήκαμε γρήγορα και εύκολα. Είχαμε συναντηθεί πάνω στο στόχο και ήξερε τι ήθελε από την παράσταση, οπότε η συνεργασία μου μαζί του, και από τη θέση της δραματουργού και από τη θέση της ηθοποιού, με προχώρησε και με πώρωσε ακόμη περισσότερο, να πιστέψω στους «Αριστερόχειρες».

 

Πληροφορίες για την παράσταση «Αριστερόχειρες»

Σκηνοθεσία: Θανάσης Ζερίτης
Σκηνικά-Κοστούμια: Γεωργία Μπούρδα
Επιμέλεια κίνησης: Κατερίνα Φώτη
Φωτισμοί: Σάκης Μπιρμπίλης
Βοηθός σκηνοθέτη: Ελένη Τσιμπρικίδου
Φωτογραφίες: Ελίνα Γιουνανλή
Επικοινωνία: Μαρίκα Αρβανιτοπούλου | Art Ensemble
Παίζουν: Ελένη Βλάχου, Τάσος Δημητρόπουλος, Χάρης Κρεμμύδας, Νεφέλη Μαϊστράλη, Πάνος Τοψίδης
Ακούγεται ο Σταύρος Γιαννουλάδης και η Ευαγγελία Καρακατσάνη.

Η παράσταση επιχορηγήθηκε από το Υπουργείο Πολιτισμού και παρουσιάστηκε την προηγούμενη σεζόν στη σκηνή Ωμέγα του Δημοτικού Θεάτρου Πειραιά.

 

Πού: Θέατρο Μπέλλος, Κέκροπος 1, Πλάκα, Ακρόπολη, τηλ. 210 3229889 – 6948 230 899

Πότε: Δευτέρα 7 Νοεμβρίου 2022 και κάθε Δευτέρα και Τρίτη στις 21.00

Διάρκεια παράστασης: 100 λεπτά

Τιμές εισιτηρίων: 14€ (γενική είσοδος), 10€ (φοιτητικό/ανέργων/άνω των 65)

Προσφορά προπώλησης: 9€

Προπώληση εισιτηρίων: https://www.viva.gr/tickets/theater/aristeroxeires