Ελεάνα Γεωργούλη: «Ο “Περιοδεύων Θίασος” είναι στην πραγματικότητα μια κωμική παράσταση μέσα σε μια τραγική συνθήκη»

«ΝτοΝτό!»: η βρεφική παράσταση της ομάδας ΒίΔα για ηλικίες από 12 μηνών
11 Οκτωβρίου 2022
«Σοφία». Μια μουσικοθεατρική παράσταση από την Ελληνική Συμφωνιέτα
12 Οκτωβρίου 2022

H Ελεάνα Γεωργούλη υπογράφει τη σκηνοθεσία, το πρωτότυπο κείμενο και την κίνηση στην παράσταση «Περιοδεύων Θίασος» που ανεβαίνει από τις 22 Οκτωβρίου στο θέατρο ΕΛΕΡ. (Φωτογραφία: Αντωνία Κάντα).

Sharing is caring!

 

Συνέντευξη στη Μαριλένα Θεοδωράκου

 

Μέσα από ένα παράδοξο βαριετέ καταστρώματος, η παράσταση «Περιοδεύων Θίασος» ταξιδεύει στο χρόνο, διατρέχοντας τα πολιτικά αδιέξοδα που καταβροχθίζουν τη χώρα μας, αγγίζοντας άλλοτε βλάσφημα και άλλοτε ιλαρά τα αποτρόπαια του κόσμου που συνεχίζουν να κυριαρχούν.
Η βραβευμένη ηθοποιός και σκηνοθέτις Ελεάνα Γεωργούλη, μιλάει στο theatermag για το νέο θεατρικό έργο, το οποίο ανεβαίνει από τις 22 Οκτωβρίου στο θέατρο ΕΛΕΡ, υπό τις πρωτότυπες μουσικές του Θάνου Κοσμίδη των Burger Project. Ερμηνεύουν οι ηθοποιοί Γιάννης Ασκάρογλου, Γεράσιμος Γεννατάς και Μάρια Φλωράτου.

 

 

Η ιδέα και η ιστορία της παράστασης «Περιοδεύων Θίασος»

«Ήταν μια ιδέα, η οποία γεννήθηκε μέσα μου σαν concept παράστασης κάποια χρόνια πίσω, όταν έκανα την συγγραφική έρευνα για το πρώτο μου θεατρικό έργο, τα “Κόκκινα Τετράδια”. Με ενδιέφερε πολύ η ζωή των θεατρίνων στα μπουλούκια» λέει η σκηνοθέτιδα Ελεάνα Γεωργούλη. «Θυμάμαι τις ιστορίες που μου έλεγε η γιαγιά μου από μικρή. Μου περιέγραφε το θέατρο της αντίστασης στο βουνό, μου μιλούσε για τα μπουλούκια και πως διασκέδαζαν το στράτευμα.
Πώς, δηλαδή, συνυπήρχε η χαρά και η ανεμελιά της επιθεώρησης με το στοιχείο της καταστροφής, τις στάχτες, το χαράκωμα. Οπότε, ο πυρήνας της δραματουργικής ιδέας είχε γεννηθεί μέσα μου από τότε.

Φέτος, με αφορμή την επέτειο των 100 χρόνων από τη Μικρασιατική Καταστροφή, αναρωτιόμουν πώς μπορεί κανείς να μιλήσει για το ζήτημα της ιστορικής μνήμης, του τι συνέβη τότε, χωρίς ωστόσο να υπάρχει το βάρος του ντοκουμέντου, το κομμάτι της δραματικής μαρτυρίας που το έχουμε ακούσει ξανά και ξανά. Να μην υπάρχει, δηλαδή, μια μετωπική αφήγηση, που συγκινεί, αλλά μια αφήγηση πιο διαδραστική, πιο παράδοξη, με έναν τρόπο πιο αθώα και παιχνιδιάρικη – αν θέλεις- μέσα από ένα χιούμορ σκοτεινό, να μπορέσουμε να αγγίξουμε αυτά τα ζητήματα και να στοχαστούμε πάνω σε αυτά.

Η ιστορία είναι η εξής. Με την Καταστροφή και τη λεηλασία της Σμύρνης, ο ελληνικός πληθυσμός πρέπει να εκκενώσει την πόλη για να μην σφαγιαστεί. Η ελληνική κυβέρνηση ωστόσο, έχει απαγορεύσει στον ελληνικό στόλο να μεταφέρει πρόσφυγες απέναντι, προς αποφυγή προσφυγικού ζητήματος. Εδώ, ξεκινά η δική μας ιστορία που είναι προϊόν μυθοπλασίας, που εμπνέεται ωστόσο από αληθινά γεγονότα. Ένας Αμερικάνος πολίτης, αποφασίζει με δικά του έξοδα να ναυλώσει ένα πλοίο, για να μεταφέρει μετανάστες από τα παράλια της Μικράς Ασίας στον Πειραιά. Σε αυτό, λοιπόν, το πλοίο – το Μιμόζα – ο εν λόγω Αμερικάνος, προσκαλεί τρεις θεατρίνους προκειμένου να κρατήσουν συντροφιά στους ξεριζωμένους, μέχρι να φτάσουν απέναντι. Οι ήρωές μας, ο Γελωτοποιός, η Νινέτ και ο Ακροβάτης, είναι ο Γεράσιμος Γεννατάς, η Μάρια Φλωράτου και ο Γιάννης Ασκάρογλου, αντίστοιχα. Ο “Περιοδεύων Θίασος” είναι στην πραγματικότητα μια κωμική παράσταση μέσα σε μια τραγική συνθήκη».

 

 

Η συνεργασία με τους συντελεστές της παράστασης

«Με τα παιδιά γνωριζόμαστε χρόνια και υπάρχει αμοιβαία εκτίμηση» συνεχίζει η Ελεάνα Γεωργούλη. «Με τη Μάρια Φλωράτου και τον Γιάννη Ασκάρογλου, έχουμε υπάρξει συμφοιτητές στη δραματική σχολή του Θεάτρου Τέχνης, οπότε κάναμε τα πρώτα μας βήματα μαζί και μας συνδέει μια σχέση χρόνων.
Με τη Μάρια πέρα από μια γερή φιλία, έχουμε μια σταθερή συνεργασία και με τον Γιάννη αναζητούσαμε την κατάλληλη αφορμή για να συναντηθούμε. Τον Γεράσιμο Γεννατά τον γνώρισα μέσα από τη συνεργασία του με τη Μάρια. Τον αγαπώ και τον σέβομαι σαν δημιουργό και καλλιτέχνη. Έτσι ήταν μια ιδανική ευκαιρία να ανταμώσουμε οι τέσσερις μας δημιουργικά και να δουλέψουμε στο υλικό της παράστασης.

Πέρα από το πρωτότυπο κείμενο το οποίο και έχω γράψει, η παράσταση έχει και πρωτότυπη μουσική σύνθεση, που υπογράφει ο Θάνος Κοσμίδης, ιδρυτικό μέλος και μουσικός των Burger Project. Σταθερός μου συνεργάτης είναι ο Γιώργος Τρικκαλιώτης, που υπογράφει τη σκηνογραφία και τα κοστούμια, όπως επίσης αγαπημένη συνεργάτιδα είναι και η Χριστίνα Θανάσουλα, που σχεδιάζει το φωτισμό. Ιδίως στον ΠΕριοδεύωντα Θίασο, μια παράσταση χωρίς βαριά σκηνικά, όπου πρωταγωνιστεί το σώμα του ηθοποιού, η Χριστίνα έρχεται με τη δική της δραματουργία, τη δραματουργία του φωτός, να αναδείξει όλη τη σύνθεση. Το μάτι πίσω από το φωτογραφικό φακό είναι του Karol Jarek και στο βίντο design η χορoγράφος και κινηματογραφίστρια Χρυσάνθη Μπαδέκα.

Οι ηθοποιοί μας είναι και η ορχήστρα, καθώς παίζουν ζωντανά μουσική. Η Μάρια στο κοντραμπάσο, ο Γεράσιμος στο κλαρινέτο και ο Γιάννης στο καχόν. Υπάρχει μια αγαπημένη σκηνή, το Νούμερο για τον Αμερικάνο Ευεργέτη, όπου οι τρεις θεατρίνοι μας εξηγούν ποιος είναι ο Αμερικάνος, που φρόντισε για τη σωτηρία όλων αυτών των ανθρώπων, μέσα από ένα τραγουδάκι. Το τραγούδι αυτό, είναι πολύ κωμικό και ανοίγει όλο το κομμάτι του καμπαρέ. Βλέπουμε τη Νινέτ να παίζει κοντραμπάσο και να λικνίζεται , ενώ οι δύο άνδρες ο Γελωτοποιός και ο Ακροβάτης, επιδίδονται σε ένα χαριτωμένο χορευτικό ντουέτο. Είναι μια σκηνή του συλλογικού χώρου των τριών τσιρκολάνων, που ανοίγουν με αυτό τους το νούμερο μια αναπάντεχη βραδιά στο κατάστρωμα».

 

 

Πληροφορίες για την παράσταση «Περιοδεύων Θίασος»

Σκηνοθεσία, πρωτότυπο κείμενο, κίνηση: Ελεάνα Γεωργούλη
Ερμηνεία: Γιάννης Ασκάρογλου, Γεράσιμος Γεννατάς, Μάρια Φλωράτου
Πρωτότυπη μουσική σύνθεση: Θάνος Κοσμίδης
Σκηνογραφία, κοστούμια: Γιώργος Τρικκαλιώτης
Σχεδιασμός φωτισμών: Χριστίνα Θανάσουλα
Φωτογραφίες: Karol Jarek
Video design: Χρυσάνθη Μπαδέκα
Promo Trailer: Αλέξης Ζαφειράκης
Μουσικοί επί σκηνής: Γεράσιμος Γεννατάς (κλαρινέτο), Μάρια Φλωράτου (κοντραμπάσο), Γιάννης Ασκάρογλου (κρουστά)
Βοηθός Σκηνοθέτη: Θεοδόσης Τανής
Υπεύθυνη επικοινωνίας: Μαρίκα Αρβανιτοπούλου | Art Ensemble
Οργάνωση παραγωγής: Retrospectiva Productions ΑΜΚΕ & Άνοιγμα ΑΜΚΕ

 

Πού: Θέατρο ΕΛΕΡ, Φρυνίχου 10, 10558, Αθήνα, τηλ: 211 735 3928

Πότε: από 22 Οκτωβρίου 2022 και κάθε Παρασκευή και Σάββατο στις 21.00, Κυριακή στις 19.00

Διάρκεια παράστασης: 90 λεπτά

Τιμές Εισιτηρίων
Παρασκευή και Σάββατο: Κανονικό 15€, Μειωμένο 12€,
Κυριακή: Κανονικό 13€, Μειωμένο 10€
Μειωμένα εισιτήρια για φοιτητές, άτομα κάτω των 23 ετών και άνω των 65, καθώς και για ομαδικές κρατήσεις άνω των 10 ατόμων

Προπώληση εισιτηρίων: https://www.viva.gr/tickets/theater/periodeuon-thiasos-tis-eleanas-georgouli/

Προσφορά προπώλησης: 8 ευρώ έως 22 Οκτωβρίου

 

Λίγα λόγια για την RETRꝊSPECTIVA

Η RETRꝊSPECTIVA δημιουργήθηκε το 2020 από την ηθοποιό/σκηνοθέτη και εκπαιδευτικό του θεάτρου Ελεάνα Γεωργούλη, από τον τέως διεθνή ποδοσφαιριστή και νυν προπονητή ποδοσφαίρου, Δημήτρη Ελευθερόπουλο και από την Επίκουρη Καθηγήτρια του Παιδαγωγικού Τμήματος του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου, Λαμπρίνα Γιώτη. Στόχος της RETRꝊSPECTIVA η ανάδειξη του έργου νέων καλλιτεχνών στον τομέα των παραστατικών τεχνών (θέατρο, χορός, μουσική), στην προώθηση νέας πρωτότυπης εγχωρίας δραματουργίας, στην παροχή υψηλού επιπέδου καλλιτεχνικής εκπαίδευσης, καθώς επίσης στην εκπόνηση έρευνας μέσα από τη διεπιστημονικότητα στον τομέα των τεχνών, διερευνώντας τη συνεχή διαλεκτική σχέση ανάμεσα στο παρελθόν, το παρόν και το μέλλον.

Η παραγωγή πραγματοποιείται στο πλαίσιο του προγράμματος 2022, του θεσμού «Όλη η Ελλάδα ένας Πολιτισμός» του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού.

Η παράσταση παρουσιάστηκε στις 6 και 7 Αυγούστου 2022 στο Ξενοκράτειο Αρχαιολογικό Μουσείο Μεσολογγίου.