Ο Μαρίνος Ορφανός, η Ελένη Παπαϊωάννου και ο Κωνσταντίνος Παράσης μιλούν για την «Πόλη των Χαμένων Ρομπότ»

Οι «Αλεπούδες» σε σκηνοθεσία Χριστίνας Χατζηβασιλείου στο Μικρό Θέατρο Μονής Λαζαριστών
26 Σεπτεμβρίου 2022
Η «Χορευτική Πανούκλα» στο Σύγχρονο Θέατρο
27 Σεπτεμβρίου 2022

Η Ελένη Παπαϊωάννου, ο Κωνσταντίνος Παράσης και ο Μαρίνος Ορφανός ερμηνεύουν στην παράσταση «Η Πόλη των Χαμένων Ρομπότ». (Φωτογραφίες – Trailer: Δώρα Καλακίδου).

Sharing is caring!

 

 

Συνέντευξη στη Μαριλένα Θεοδωράκου

 

Κάπου στο μακρινό μέλλον, σε έναν τόπο γεμάτο τεχνολογικές ανακαλύψεις, ρομπότ που μοιάζουν με ανθρώπους, ζουν σε καθεστώς δουλείας, όντας υποχρεωμένα να υπηρετούν ή να διασκεδάζουν τους αφέντες τους. Μοναδική εξαίρεση αποτελεί ο Πιν, το μόνο ελεύθερο ανθρωποειδές! Οι τρεις ηθοποιοί Μαρίνος Ορφανός, Ελένη Παπαϊωάννου, και Κωνσταντίνος Παράσης, μιλούν στο theatermag για την παράσταση «Η Πόλη των Χαμένων Ρομπότ», η οποία κάνει πρεμιέρα στις 2 Οκτωβρίου στο Θέατρο Σταθμός, σε σκηνοθεσία Αλέξανδρου Ράπτη και Φώτη Δούσου.

 

 

Ποιες ήταν οι σκέψεις όταν διαβάσατε την «Πόλη των Χαμένων Ρομπότ»;

Μαρίνος Ορφανός: Όταν διάβασα την «Πόλη των Χαμένων Ρομπότ», η σκέψη μου ήταν πως είχα μόλις διαβάσει ένα άρτιο, χιουμοριστικό έργο τρομερής φαντασίας, που προσφέρει στα παιδιά κοινωνικά μηνύματα και ερωτήματα.

Ελένη Παπαϊωάννου: Αρχικά, πως είναι ένα έργο πολύ επίκαιρο, ακόμη κι αν διαδραματίζεται στο μέλλον. Οι έννοιες και οι θεματικές που θίγονται, αφορούσαν, αφορούν και απ΄ ότι φαίνεται θα αφορούν για πολύ καιρό ακόμη την ανθρωπότητα. Από τις πρώτες κιόλας αναγνώσεις, μπορούσα να φανταστώ αυτόν τον κόσμο να ζωντανεύει, να παίρνει πραγματικές διαστάσεις στο χωροχρόνο και να μεγεθύνεται ενεργειακά. Σίγουρα, η «Πόλη των Χαμένων Ρομπότ» είναι ένα έργο που σε μεγάλο βαθμό δεν αφορά μόνο τα παιδιά, αλλά απευθύνεται εξίσου και σε ένα ενήλικο κοινό.

Κωνσταντίνος Παράσης: Μου άρεσε το μοναδικό θέμα του έργου, που ξεφεύγει από τα συνηθισμένα παιδικά παραμύθια. Η «Πόλη των Χαμένων Ρομπότ», με έκανε να χαμογελάσω, σκεπτόμενος πως υπάρχει πάντα η ελπίδα να αλλάξουμε προς το καλύτερο τα πράγματα, αρκεί να είμαστε μαζί. Και ειδικά σήμερα το «μαζί» δεν είναι καθόλου αυτονόητο.

 

Πρόκειται για ένα φουτουριστικό παραμύθι για παιδιά, γραμμένο από τον Φώτη Δούσο και τον Αλέξανδρο Ράπτη. Ποιο είναι το θέμα του;

Μαρίνος Ορφανός: Το θέμα του έργου είναι η ελευθερία και η ελεύθερη βούληση. Μέσα από το έργο του Αλέξανδρου και του Φώτη, τα παιδιά πορεύονται μαζί μας σε έναν μακρινό, αλλά ταυτόχρονα και πολύ οικείο κόσμο, όπου τα ρομπότ πρέπει να πειθαρχούν στις εντολές των ανθρώπων και ως εκ τούτου να μην είναι ελεύθερα. Εκεί, δημιουργείται για πρώτη φορά-στα κρυφά- το πρώτο ελεύθερο ρομπότ με συναισθήματα, που μπορεί να κάνει ό,τι θέλει, ο Πιν. Κατά τη διάρκεια της παράστασης, μικροί και μεγάλοι καλούνται να συμμετέχουν, διερωτώμενοι τι σημαίνει ελεύθερη βούληση και να βοηθήσουν στη συνέχεια της ιστορίας μας.

Ελένη Παπαϊωάννου: Για εμένα, αυτό το φουτουριστικό παραμύθι, όπως αναφέρετε, είναι στενά συνδεδεμένο με την αξία της ελευθερίας. Το δικαίωμα στην ελεύθερη έκφραση και βούληση, αλλά και τον συνεχή ατομικό και συλλογικό αγώνα, που συνοδεύει έννοιες με τέτοια βαρύτητα. Μέσα από ένα ταξίδι στο μέλλον και έναν κόσμο που ίσως πια δεν φαντάζει τόσο μακρινός, παρακολουθούμε την ανάγκη των καταπιεσμένων ρομπότ, να απελευθερωθούν από τα δεσμά μίας αποστειρωμένης κοινωνίας, μιας κυβέρνησης που φοβάται το διαφορετικό, νιώθει απειλή από το ξένο και επιβάλει μία άχρωμη κανονικότητα. Είναι μια ιστορία με έντονους συμβολισμούς, που μερικώς εξισώνει την υπόσταση του σύγχρονου ανθρώπου με αυτή των ρομπότ και περικλείει έννοιες, όπως η προσωπική εξέλιξη, η συλλογικότητα, η αλληλεγγύη, το ανήκειν, η πίστη στα ιδανικά και η αυτοθυσία. Τελικά ίσως το μεγαλύτερο όπλο (τους) είναι τα συναισθήματα…

Κωνσταντίνος Παράσης: Το θέμα του έργου μας είναι η ελευθερία και πως να την διαχειριστεί κανείς. Τι σημαίνει πραγματικά ελευθερία; Σημαίνει να κάνει ο καθένας ό,τι θέλει; Σημαίνει να παίρνει κανείς την ευθύνη για τις πράξεις του; Σημαίνει να κάνεις το καλό για το σύνολο; Μπορεί κάτι τόσο μεγάλο σαν έννοια να μας βοηθήσει και στην καθημερινότητά μας; Θέλω να πιστεύω πως οι απαντήσεις υπάρχουν εκεί έξω για τον καθένα μας.

 

 

Θα θέλατε να μας πείτε για το ρόλο που ερμηνεύετε;

Μαρίνος Ορφανός: Ερμηνεύω τρεις ρόλους κατά τη διάρκεια της παράστασης, τον Αντιπρόσωπο, τον Μπουμ και τον Σπαν. Ο ρόλος του Αντιπρόσωπου του Υπερκράτους, είναι ένας χαρακτήρας κατ’ εξοχήν κακός, εξουσιαστής, με απέχθεια προς την ελεύθερη βούληση. Έχει ακραίες αντιλήψεις για το κοινωνικό σύνολο, που τις συναντάμε, δυστυχώς, και στο σήμερα. Εδώ να τονίσω ότι η έντονη κίνηση δε λείπει από κανένα ρόλο…!
Ο Μπουμ, είναι ένα παλιό ρομπότ με κατασκευαστικό πρόβλημα. Πηγαίνοντας να εκτελέσει την εντολή του αφέντη του, συναντά τον Πιν, ένα ελεύθερο ρομπότ και τα πράγματα περιπλέκονται!
Ο Σπαν, ζει μαζί με τον Σπιν μακριά από το Υπερκράτος στα υπολείμματα της πόλης. Είναι ρομπότ δυσλειτουργικά που γνωρίζουν την Πόλη των Χαμένων Ρομπότ. Παρότι βολεμένα σε μια κατάσταση, καλούνται να πάρουν θέση αν θα βοηθήσουν τα υπόλοιπα ρομπότ ή θα μείνουν αμέτοχοι.

Ελένη Παπαϊωάννου: Οι ρόλοι που υποδύομαι σε αυτό το έργο είναι τρεις. Τρεις πολύ διαφορετικοί χαρακτήρες που είχα την ευκαιρία να γνωρίσω μέσα από την «Πόλη των χαμένων ρομπότ» και οι οποίοι, διαμορφώνονται και αναπλάθονται συνέχεια. Ο καθένας με τις δικές του αδυναμίες και ικανότητες, με τα δικά του φωτεινά και σκοτεινά σημεία, όπως κάθε άνθρωπος ή… ρομπότ.
Η JP είναι, θα έλεγα, ο εγκέφαλος της επανάστασης, η αφορμή και η δημιουργός της νέας ιδέας. Εκείνη, που όλη της τη ζωή περιμένει αυτήν ακριβώς τη στιγμή, που θα ανατρέψει τα υποχθόνια σχέδια της κυβέρνησης. Η Γκάγκα, είναι ένα ρομπότ που μας υπενθυμίζει πως η τρέλα και ο αυθορμητισμός, είναι στοιχεία απαραίτητα για την επίτευξη των ονείρων μας. Και τέλος, ο Σπιν, αναπόσπαστος από την αδελφή ψυχή του Σπαν, αποκαλύπτει πως η φιλία είναι βασικό συστατικό της ανθρώπινης και όχι μόνο φύσης.

Κωνσταντίνος Παράσης: Είμαι ο Πιν, ένα ρομπότ που διαφέρει λίγο από τα υπόλοιπα ρομπότ, γιατί αναζητά την ελευθερία του. Αυτό προκύπτει, επειδή η μητέρα του JP τον κατασκεύασε, έτσι ώστε να αλλάξει τον κόσμο τους. Καμιά φορά, σκέφτομαι πως ο Πιν είναι ένα μεγάλο παιδί και ότι αυτό μου λείπει πολύ σήμερα από τους ανθρώπους που βλέπω γύρω μου. Δεν έχουν πια τη διάθεση να παίξουν και να ανακαλύψουν μέσα από το παιχνίδι κάτι καινούργιο. Έναν καινούργιο κόσμο ή μια καινούργια πτυχή του εαυτού τους. Μακάρι να γίνουμε όλοι λίγο παραπάνω «Πιν»!

 

 

Η παράσταση ταξίδεψε το καλοκαίρι του 2022 στα «Λιπάσματα Street Art Festival 2022», «FichtiArt Festival 2022», σε χωριά του Δήμου Ρεθύμνου και στο Ρωμαϊκό Ωδείο της Κω. Πώς ήταν η ανταπόκριση μικρών και μεγάλων θεατών;

Μαρίνος Ορφανός: Η ανταπόκριση ήταν πολύ μεγάλη, τα παιδιά παρακολουθούσαν από την αρχή ως το τέλος, με πολύ ενεργή τη συμμετοχή τους και οι μεγάλοι γελούσαν αρκετά απολαμβάνοντας την ιστορία και αυτοί.

Ελένη Παπαιωάννου: Πραγματικά μας κατέπληξε ο ενθουσιασμός και η ζέση που δεχθήκαμε από τους θεατές, μικρούς και μεγάλους, στα περισσότερα μέρη της περιοδείας μας. Είναι πολύ σημαντικό για τη δουλειά μας, αν όχι το πιο σημαντικό, να συνδεόμαστε με το κοινό πολυεπίπεδα, να μπορούμε να αφουγκραστούμε τις ανάγκες του και να αλληλεπιδρούμε με αυτό. Θα έλεγα με σιγουριά, πως το βαθύ αίσθημα ικανοποίησης και ευγνωμοσύνης που είχα μετά το τέλος των παραστάσεων του καλοκαιριού, προήλθε από τα χαμόγελα, τις αγκαλιές, τα λαμπερά μάτια και τα λόγια των μικρών μας θεατών.

Κωνσταντίνος Παράσης: Νομίζω πως τα παιδιά με την αγάπη που μας δίνουν, απαντούν σε αυτήν την ερώτηση. Όπου κι αν πήγαμε, μας υποδέχτηκαν με χαμόγελα και ανυπομονησία. Το θέατρο θα έλεγα πως χρειάζεται να φτάνει πιο συχνά σε μακρινές περιοχές εκτός των πόλεων, καθώς έτσι πραγματικά αλλάζουμε τον κόσμο, μέσα από τα παιδιά μας. Μερικές φορές, αν και το να ταξιδεύεις μακριά είναι δύσκολο, σε αποζημιώνουν αυτά τα μικρά μάτια που σου προσφέρουν την αμέριστη προσοχή τους.

 

Πώς δουλέψατε με τους σκηνοθέτες Αλέξανδρο Ράπτη και Φώτη Δούσο;

Μαρίνος Ορφανός: Με τον Αλέξανδρο και τον Φώτη δουλέψαμε γρήγορα και ευφάνταστα. Με καλό ζέσταμα για το σώμα πριν από κάθε πρόβα και την καλή συνεργασία, αλλά και την ελευθερία στον αυτοσχεδιασμό, οι σκηνοθέτες μας δημιούργησαν ένα φανταστικό περιβάλλον για τους ηθοποιούς. Με ταυτόχρονη ανάλυση των χαρακτήρων και χρησιμοποιώντας την έντονη κίνηση, δημιουργήσαμε με πολύ όρεξη και γέλιο την παράστασή μας.

Ελένη Παπαϊωάννου: Η περίοδος των προβών κύλησε πολύ δημιουργικά, με ένα πνεύμα ομαδικότητας, θετική ενέργεια και όρεξη για σκηνικούς πειραματισμούς. Σημαντικό είναι, πως ο καθένας μας προσέφερε κατά τη διάρκεια της δημιουργικής διαδικασίας, τις δικές του εμπειρίες, σκέψεις, εμπνεύσεις και ικανότητες, αλλά και μία διάθεση για προσωπική εξέλιξη, μέσω σωματικής υπέρβασης αντιμετώπισης προκλήσεων, εκμάθησης νέων δεξιοτήτων και ετοιμότητας. Προσωπικά, απόλαυσα τη συνεργασία με όλους τους συντελεστές, καθώς εναπόθεσαν τον καλύτερο τους εαυτό, με αποτέλεσμα να δημιουργηθεί ένα έργο μοναδικό και πολυδιάστατο.

Κωνσταντίνος Παράσης: Είναι η δεύτερη φορά που συνεργάζομαι με τον Αλέξανδρο και τον Φώτη και πιστεύω πολύ στην αμεσότητα που έχει η ομάδα Hippo. Δουλέψαμε από την αρχή, με βάση το σώμα μας και σύμφωνα με την τεχνική «Kinemo» που είναι η δική τους τεχνική προσέγγιση πάνω στην υποκριτική και τη σκηνοθεσία. Νομίζω, πως το αποτέλεσμα μας δικαιώνει, καθώς ένιωσα πως όλοι οι συντελεστές της παράστασης δεθήκαμε πολύ, πάνω και κάτω από τη σκηνή. Τώρα για το αποτέλεσμα, ελάτε να μας δείτε και να μας πείτε εσείς!

 

 

 

Κατά τη γνώμη σας, τι είναι αυτό που θα κεντρίσει το ενδιαφέρον των παιδιών σε αυτή την παράσταση;

Μαρίνος Ορφανός: Νομίζω ότι το καθένα θα το κεντρίσει κάτι διαφορετικό. Η έντονη κίνηση, τα ρομποτικά τραγούδια, τα αστεία έχουν πολλούς μικρούς υποστηρικτές, αλλά κυρίως το ενδιαφέρον πέφτει στην ίδια την ιστορία του έργου.

Ελένη Παπαιωάννου: Οι διαφοροποιήσεις των χαρακτήρων, οι διακυμάνσεις της ενέργειας, οι γρήγορες εναλλαγές των σκηνών και η ποικιλομορφία ως προς τα στοιχεία, που συντελούν την παράσταση (λόγος, κίνηση, μουσική, τραγούδι, διάδραση) είναι μερικά από αυτά. Και σαφώς η ύπαρξη, συνύπαρξη και αλληλεπίδραση των ρομπότ, των απόκοσμων αυτών πλασμάτων, κάτι που φαίνεται πως ενεργοποιεί τη φαντασία των παιδιών και τους κρατάει σε εγρήγορση καθ’ όλη τη διάρκεια της παράστασης.

Κωνσταντίνος Παράσης: Νομίζω, πως η παράστασή μας έχει φτιαχτεί με πολύ ειλικρίνεια προς τα παιδιά και αυτό ίσως είναι το πιο σημαντικό κομμάτι της. Δεν έχουμε σκοπό να «καμωθούμε», αλλά να υπάρξουμε επί σκηνής. Έτσι, νομίζω η συνεργασία της ομάδας μας, μπορεί να αφήσει στα παιδιά μια καλή ερώτηση μετά το τέλος του έργου, χωρίς όμως να επιβάλλει κάτι. Τα παιδιά θα βουτήξουν σε έναν κόσμο και θα συμμετάσχουν, ακόμη και διαδραστικά κατά τη διάρκεια του έργου. Έναν κόσμο, που ίσως και να μην διαφέρει πολύ από τον δικό μας.

 

Πληροφορίες για την παράσταση «Η Πόλη των Χαμένων Ρομπότ»

Κείμενο – Σκηνοθεσία: Αλέξανδρος Ράπτης – Φώτης Δούσος

Σκηνικά – Κοστούμια: Κατερίνα Χατζοπούλου

Μουσική – Ενορχήστρωση: Γιώργος Δούσος

Κίνηση: Αλέξανδρος Ράπτης, Φώτης Δούσος, Μίκα Στεφανάκη

Χορογραφίες: Μίκα Στεφανάκη Φωτισμοί: Αποστόλης Κουτσιανικούλης

Οργάνωση Παραγωγής: Αλέξανδρος Ράπτης

Βοηθός σκηνοθέτη: Σίσσυ Ιγνατίδου

Φωτογραφίες: Δώρα Καλακίδου – Γαλήνη Γυρτάτου

Teaser – Trailer: Δώρα Καλακίδου

Αφίσα: Χρυσούλα Κοροβέση

Υπεύθυνη χορηγιών: Μαριλένα Θεοδωράκου

Social: Μαρία Μπακοπούλου

Επικοινωνία: Γεωργία Ζούμπα

Παίζουν: Μαρίνος Ορφανός, Ελένη Παπαϊωάννου, Κωνσταντίνος Παράσης

 

Το κείμενο της παράστασης κυκλοφορεί από τις εκδόσεις ΔΩΔΩΝΗ.

 

Πού: Θέατρο Σταθμός, Βίκτωρος Ουγκό 55 (πλησίον Μετρό Μεταξουργείο), τηλ. 210 5230267

Πότε: από 2 Οκτωβρίου 2022, στις 12.00 και κάθε Κυριακή στις 12.00

Διάρκεια: 65 λεπτά χωρίς διάλειμμα

Είσοδος: 10 ευρώ, 8 ευρώ (ομαδικό, 8 άτομα και πάνω), 8 ευρώ (φοιτητικό, ΑΜΕΑ, ανέργων), 5 ευρώ (ατέλεια)

Προπώληση: https://www.viva.gr/tickets/theater/i-poli-ton-xamenon-robot/

Παραγωγή: Hippo Theatre Group

Πληροφορίες παράστασης: https://www.facebook.com/hippotheatregroup

Ομαδικές Κρατήσεις: 6976904396 || Ταμεία του θεάτρου || hippotheatregroup@gmail.com

Κρατήσεις Σχολείων: 6949778197 (Μικαέλα Δάνα) || 6947441871 (Σίσσυ Ιγνατίδου)