Η Αγγελική Καρυστινού μιλάει για την παράσταση «Το χρονικό των 10 ημερών»

Η ομάδα The Young Quill αναλαμβάνει την επαναλειτουργία του ιστορικού θεάτρου Μπέλλος στην Πλάκα
24 Σεπτεμβρίου 2022
«Ο θησαυρός της Βαγίας» στο Alhambra Art Theater
26 Σεπτεμβρίου 2022

Η Αγγελική Καρυστινού ερμηνεύει το ρόλο της Αγάπης στην παράσταση «Το χρονικό των 10 ημερών» που σκηνοθετεί η Μάνια Παπαδημητρίου.

Sharing is caring!

 

Συνέντευξη στη Μαριλένα Θεοδωράκου

 

Πρόκειται για μια παράσταση η οποία είναι βασισμένη στο βιβλίο «Το χρονικό των 10 ημερών», ένα ημερολόγιο της Αγάπης Μολυβιάτη – Βενέζη. Η ηθοποιός Αγγελική Καρυστινού μιλάει στο theatermag για την ομότιτλη παράσταση που παρουσιάζεται σε σκηνοθεσία Μάνιας Παπαδημητρίου στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά στις 10 Οκτωβρίου και στο Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης από τις 17 Οκτωβρίου.

Με φόντο πραγματικές εικόνες από τα χρόνια την εποχή του μεγάλου κακού στη Μικρά Ασία και την πρωτότυπη μουσική της Μαρίνας Χρονοπούλου, η Μάνια Παπαδημητρίου σκηνοθετεί την Αγγελική Καρυστινού και τον Βαγγέλη Ψωμά, την ίδια στιγμή που η Ηρώ Σαΐα ζωντανεύει με τη φωνή της τραγούδια και μελωδίες μιας χαμένης πατρίδας. Η ίδια η Μάνια Παπαδημητρίου επί σκηνής, δίνει το μοναδικό της στίγμα, σε μία αφήγηση που συγκινεί.

 

Θα θέλατε να μας πείτε ποιες ήταν οι πρώτες σας σκέψεις όταν διαβάσατε το κείμενο της Αγάπης Μολυβιάτη Βενέζη;

Αυτό το κείμενο, το ανακάλυψε τυχαία σε ένα βιβλιοπωλείο, η Μάνια Παπαδημητρίου που έχει πραγματικό ταλέντο να βρίσκει ιστορίες. Μόλις το διάβασε, με πήρε τηλέφωνο ενθουσιασμένη. Μου το έδωσε, λοιπόν, να το διαβάσω κι εγώ και μου εμπιστεύτηκε το ρόλο της Αγάπης, πράγμα για το οποίο την ευγνωμονώ. Διάβασα μέσα στην πανδημία, μια απίστευτα συγκλονιστική περιπέτεια, που ταυτόχρονα είναι η ιστορία δυο πραγματικά καλών ανθρώπων. Και συγκινήθηκα βαθιά. Μου άρεσε αυτό το μη θεατρικό στοιχείο κι όταν λέω «μη θεατρικό», εννοώ ότι η Αγάπη Βενέζη Μολυβιάτη, περιγράφει τον Κεμαλετίν, τον άνθρωπο που την έσωσε στην Μικρασιατική Καταστροφή, ως ένα πρόσωπο ιερό, όχι δηλαδή με ελαττώματα και προτερήματα, όπως είθισται να έχουν οι θεατρικοί ήρωες. Αυτή η ιερότητα που του απέδωσε με συγκινεί βαθιά. Η περίπτωσή του Κεμαλετίν, σε κάνει να πιστεύεις, όπως γράφει και η ίδια, στην ομορφιά του ανθρώπου… Και θεωρώ, ότι έχουμε τόσο ανάγκη αυτή την ομορφιά σήμερα.

 

Η Ηρώ Σαΐα, η Μάνια Παπαδημητρίου και η Αγγελική Καρυστινού συνεργάζονται στην παράσταση «Το χρονικό των 10 ημερών».

 

Γιατί ο τίτλος «Το χρονικό των 10 ημερών», τι σημαίνει;

Γιατί η απίστευτη περιπέτεια της Αγάπης που ξεκινάει στο Αϊβαλί, όταν οι Τούρκοι επιστράτευσαν τους νέους και ανάμεσα σε αυτούς τον αδερφό της, τον Ηλία Βενέζη, κράτησε δέκα μέρες. Δέκα μέρες που μοιάζουν με δέκα ζωές πραγματικά. Αυτό το διάστημα, γράφει όσα συμβαίνουν. Στη συνέχεια, μεγάλη πια και με απαίτηση του Βενέζη, ξαναπιάνει αυτό το ημερολόγιο, που θυμίζει κάπως το «Ημερολόγιο της Άννα Φρανκ» και με την εμπειρία μιας μεγαλύτερης γυναίκας που γνωρίζει και από Ιστορία και πολιτική, το επεξεργάζεται. Έτσι τελικά, προκύπτει το συγκεκριμένο κείμενο, που στην ουσία συνομιλεί με έναν τρόπο με το νεότερο εαυτό της και με την ιστορική συγκυρία, που της έμελλε να ζήσει.

 

 

Ερμηνεύετε έναν μονόλογο. Πώς θα σας δούμε επί σκηνής;

Δεν είναι μονόλογος, κάνω με την Αγάπη μεν, παίζουν και η Μάνια Παπαδημητρίου και ο Βαγγέλης Ψωμάς ως αφηγητές κι άλλοτε ως ρόλοι, ενώ η Ηρώ Σαΐα, που είναι μαζί μας επίσης επί σκηνής, ερμηνεύει, τραγουδάει και κάνει φωνητικά, με τη συνοδεία της Μαρίνας Χρονοπούλου στο πιάνο, η οποία έχει συνθέσει και τη μουσική της παράστασης.

 

Πώς συνεργαστήκατε με τη σκηνοθέτιδα Μάνια Παπαδημητρίου;

Με τη Μάνια, έχουμε δουλέψει και άλλες φορές μαζί. Αρχικά, την ήξερα και τη θαύμαζα απεριόριστα από την εποχή της «Ελίζας» ήδη. Στα χρόνια που ακολούθησαν, έβλεπα πολύ συχνά τις παραστάσεις και τελικά όταν τη γνώρισα, γίναμε φίλες. Είναι ένας άνθρωπος σπάνιος στο χώρο του θεάτρου: εξαιρετική δασκάλα, τη θεωρώ δασκάλα μου παρόλο που τη συνάντησα ούσα εγώ σε μεγαλύτερη ηλικία, με μόρφωση, καλλιέργεια, παιδεία, αγωνιστική διάθεση και βαθιά ανθρωπιά. Με τη Μάνια συμβαίνει το εξής: όταν κάθεσαι μαζί της να πιεις ένα ποτό ή στην πρόβα, μιλάει πάντα πολύ ουσιαστικά για την τέχνη του θεάτρου, δεν αναλώνεται σε κουτσομπολιά, ούτε σε θεωρίες, ταυτόχρονα όμως, μιλάει για τον άνθρωπο. Μου αρέσει τόσο που μας υπενθυμίζει διαρκώς, είτε με λόγια είτε μέσα από το ίδιο το έργο της, ότι στο θέατρο λέμε ιστορίες ανθρώπων και όχι απλώς φόρμες. Ναι το θέατρο απαιτεί φόρμα, η Μάνια το υποστηρίζει επίσης αυτό, αλλά χρειάζεται και μια ματιά πιο τρυφερή για την ανθρώπινη περιπέτεια και μοίρα. Εκείνη την έχει και ίσως γι’ αυτό, έχει αυτή την απίστευτη ικανότητα να παράγει συγκίνηση.

 

Πώς συμπράττουν η αφήγηση, το πιάνο και το τραγούδι σε αυτή την παράσταση;

Το ένα είναι μια συνέχεια του άλλου, συμπληρώνει το ένα το άλλο, όπως επίσης και το βίντεο που είναι σημαντικό στοιχείο της παράστασης. Μια φράση, λοιπόν, δική μας γίνεται θρήνος από την Ηρώ, ένα κομμάτι της Μαρίας γίνεται κίνηση για εμάς, οπότε όλα μαζί δημιουργούν την ιστορία σχεδόν πάντα αντιστικτικά.

 

 

 

Πληροφορίες για την παράσταση «Το χρονικό των 10 ημερών»

Κείμενο: Αγάπη Μολυβιάτη Βενέζη
Δραματουργική επεξεργασία – Σκηνοθεσία: Μάνια Παπαδημητρίου
Πρωτότυπη Μουσική: Μαρίνα Χρονοπούλου
Βίντεο: Μάτα Καστρησίου, Ίρις Κάτσουλα, Θωμαΐς Τριανταφυλλίδου
Φωτισμοί: Γιάννης Ζέρβας
Ιστορική Σύμβουλος: Ειρήνη Σαρίογλου
Γραφιστικά: Θεώνη Σαλαμπερίτζε
Παραγωγή: Καλλιτεχνική εταιρία CALD

Ερμηνεία: Αγγελική Καρυστινού
Αφήγηση: Μάνια Παπαδημητρίου, Βαγγέλης Ψωμάς
Πιάνο: Μαρίνα Χρονοπούλου

και στο τραγούδι και τους μουσικούς αυτοσχεδιασμούς η Ηρώ Σαΐα

Παραστάσεις

Δημοτικό Θέατρο Πειραιά: 10 Οκτωβρίου 2022

Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης: 17 & 18, 24 & 25, 31 Οκτωβρίου και 1 Νοεμβρίου 2022

Διάρκεια παράστασης: 70 λεπτά

Προπώληση εισιτηρίων

Δημοτικό Θέατρο Πειραιά https://www.viva.gr/tickets/theater/to-xroniko-ton-deka-imeron-aibali-1922/

Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης Το χρονικό των δέκα ημερών – Αϊβαλί 1922 – ΙΔΡΥΜΑ ΜΙΧΑΛΗΣ ΚΑΚΟΓΙΑΝΝΗΣ (mcf.gr)