Αθηνά Χατζηαθανασίου: «Το βιβλίο του Τζόζεφ Χέλερ “Catch – 22” ήταν η έμπνευση του τίτλου με ένα λογοπαίγνιο με τη χρονολογία της Μικρασιατικής καταστροφής»

Το «Ανδρόγυνο» για 3η σεζόν στον Πολυχώρο Vault
6 Σεπτεμβρίου 2022
Τα «170 Τετραγωνικά» από 1η Οκτωβρίου στο θέατρο Ιλίσια Βολανάκης
7 Σεπτεμβρίου 2022

H Αθηνά Χατζηαθανασίου σκηνοθετεί και ερμηνεύει στην performance «Catch(19)22».

Sharing is caring!

 

Συνέντευξη στη Μαριλένα Θεοδωράκου

 

Υπογράφει τη σκηνοθεσία, τη δραματουργική επεξεργασία και τον συντονισμό των καλλιτεχνικών εργαστηρίων της performance «Catch(19)22». Η ηθοποιός και σκηνοθέτις Αθηνά Χατζηαθανασίου μιλάει στο theatermag για τη τη site-specific performance που παρουσιάζεται στον Αρχαιολογικό Χώρο Βασιλικών Τάφων Αιγών, στη Βέροια.

 

Πώς ξεκίνησε η ιδέα για την παράσταση «Catch(19)22»;

Η ιδέα του «Catch(19)22» ξεκίνησε από τον ίδιο τον αρχαιολογικό χώρο του Μουσείου των Βασιλικών Τάφων Αιγών. σε συνδυασμό με το θέμα του φετινού «Όλη η Ελλάδα ένας πολιτισμός», γύρω από τη Μικρασιατική καταστροφή. Η σύλληψη του «Catch», βασίστηκε στις ιδιαιτερότητες του χώρου αυτού, εξού και η performance είναι site-specific. Τα συναισθήματα που σε κατακλύζουν μπαίνοντας στο μουσείο, οι επιβλητικοί τάφοι και η κυκλικότητα της περιήγησης ήταν η βάση της ιδέας. Το βιβλίο του Τζόζεφ Χέλερ, Catch-22 και η εδραίωση της φράσης αυτής ως «φαύλος κύκλος», κατηύθυναν περαιτέρω όλη τη δράση μέχρι την ολοκλήρωση της ιδέας.

 

Υπογράφετε τη σκηνοθεσία, τη δραματουργική επεξεργασία και τον συντονισμό των καλλιτεχνικών εργαστηρίων της παράστασης. Πώς δουλέψατε πάνω σε αυτά;

Ξεκινήσαμε από το ιστορικό πλαίσιο και από μαρτυρίες ανθρώπων που έζησαν στη Μικρά Ασία ή βίωσαν τη Μικρασιατική καταστροφή, από κοινού με τη συγγραφέα της παράστασης, Σοφία Γουργουλιάννη. Οι περισσότερες ιδέες, γεννήθηκαν μέσα ακριβώς από αυτές τις μαρτυρίες, οι περισσότερες από τη συλλογή του κ. Γιώργου Κοτζαερίδη. Η επαναληπτικότητα των δράσεων και η κυκλική περιήγηση, μου έδιναν ακριβώς αυτό που αποζητούσα: την αίσθηση του φαύλου κύκλου, ό, τι τελειώνει να αρχίζει πάλι απ’ την αρχή.

Ο συνδυασμός οπτικοακουστικών μέσων, φωτισμών κλπ., χρειάστηκε αρκετή ομαδική δουλειά και εκεί αντιλαμβάνεται κανείς την αξία των καλών συνεργατών. Δουλέψαμε ταυτόχρονα με τα παιδιά του 1ου Γυμνασίου Βέροιας και με μέλη ερασιτεχνικών θιάσων της περιοχής. Βασίζομαι πάντοτε στις ιδιαιτερότητες του καθενός από αυτούς: ποιοι είναι, τι τους αρέσει, με τι νιώθουν άνετα. Κάθε ηθοποιός, performer, ερασιτέχνης ή επαγγελματίας, πρέπει να νιώθει ασφαλής, οπότε έπρεπε να δημιουργήσω αυτό το ασφαλές πλαίσιο, ώστε οι συμμετέχοντες να νιώσουν ασφαλείς και να είναι δημιουργικοί.

 

 

Θα θέλατε να μας πείτε λίγα λόγια για τον τίτλο της performance;

Το βιβλίο του Τζόζεφ Χέλερ Catch – 22, ήταν φυσικά η έμπνευση του τίτλου με ένα λογοπαίγνιο με τη χρονολογία της Μικρασιατικής καταστροφής. Το βιβλίο μιλά για το παράλογο της ανθρώπινης ύπαρξης και του πολέμου. Στρατιωτικές αποστολές σε μία ατέρμονη επανάληψη και από την οποία κανείς δεν μπορεί να ξεφύγει. Εξού και καθιερώθηκε φράση Catch-22 μεταφορικά για να δηλώσει το «φαύλο κύκλο». Σε μία «τεντωμένη» αλληγορία, αυτό το ίδιο το παράλογο του βιβλίου όρισε ουσιαστικά την ίδια τη δράση μας και την επαναληπτικότητα ακμής – παρακμής, ζωής και θανάτου, οπότε ο τίτλος, πια, ήταν μονόδρομος.

 

Ερμηνεύετε μαζί με τέσσερις ακόμα performers. Πώς δουλέψατε και ποιοι είναι οι ρόλοι σας;

Μιας και συμμετέχουν σχεδόν όλοι σε διαφορετικές δράσεις, δουλέψαμε, καταρχήν, κατά μόνας. Ο καθένας, καλείται να «επιτελέσει» τη δράση του όσες φορές χρειαστεί, από την είσοδο του πρώτου θεατή, μέχρι την έξοδο του τελευταίου. Επομένως, η δυσκολία για τον κάθε ηθοποιό είναι τόσο η επαναληπτικότητα, όσο και η αδυναμία του απέναντι στο θεατή: στη θεατρική σκηνή, η θεατρική πράξη ορίζει πότε κάτι αρχίζει και πότε κάτι τελειώνει. Ο ηθοποιός παίρνει το χειροκρότημά του και φεύγει. Εδώ κάτι τέτοιο δεν ισχύει. Ο θεατής αποφασίζει πόση ώρα θα σταθεί μπροστά στον performer, σαν να είναι έκθεμα. Κάποιος, μπορεί να φύγει στη μέση της δράσης και σίγουρα, ο ηθοποιός δε θα πάρει κανένα χειροκρότημα. Το τι ρόλους επιτελούμε, δε θα το προδώσω, θα το δείτε. Ας πούμε ότι είμαστε συνέχεια του ίδιου νήματος…

 

 

Πώς λειτουργεί ο Αρχαιολογικός Χώρος Βασιλικών Τάφων Αιγών στη Βέροια για την εν λόγω site-specific performance;

Όπως είπα και προηγουμένως, η δράση γεννήθηκε μέσα από αυτόν το χώρο και η περιήγηση μέσα στο μουσείο είναι μέρος της δράσης. Πρόκειται για ένα ιδιαίτερο μουσείο με μία, θα έλεγα, μυστικιστική αύρα. Αυτός ο μυστικισμός, είναι ουσιαστικό στοιχείο της δράσης. Η περιήγηση στο μουσείο βρίσκεται περίπου στο μέσον της δράσης. Προηγούνται και ακολουθούν σκηνές «ζωής». Αυτή η αντιπαραβολή ζωής και θανάτου, μεγαλείου και καταστροφής είναι αυτό που προκύπτει από αυτή την αλληλεπίδραση, κι έτσι, το Catch (19)22 έχει την τιμή να συμπεριλαμβάνει το μουσείο και τον περιβάλλοντα χώρο και όχι απλώς να τοποθετείται σε αυτόν.

 

 

Πληροφορίες για την παράσταση «Catch(19)22»

Σκηνοθεσία – Δραματουργική Επεξεργασία – Συντονισμός Καλλιτεχνικών εργαστηρίων: Αθηνά Χατζηαθανασίου
Κείμενα – Δραματουργική Επεξεργασία: Σοφία Γουργουλιάννη
Κίνηση: Αφροδίτη Γεωργιάδου
Σκηνικά-Κοστούμια: Ευγενία Βησσαρίου
Φωτισμοί: Γιάννης Ζέρβας
Επιμέλεια βίντεο: Νάλια Ζήκου
Γραφιστική επιμέλεια: Εύα Λαμπάρα
Performers: Ευγενία Βησσαρίου, Γιάννης Ζέρβας, Άντα Κουγιά, Παναγιώτα Χαϊδεμένου, Αθηνά Χατζηαθανασίου
Συμμετέχουν στις δράσεις: Μαθητές του 1ου Γυμνασίου Βέροιας (Φιλίππειο), Μέλη ερασιτεχνικών θιάσων της περιοχής
Ακούγονται οι φωνές των: Γιώργου Γιαννακάκου, Μάνιας Παπαδημητρίου

Πού: Αρχαιολογικός Χώρος Βασιλικών Τάφων Αιγών, Βέροια

Πότε: 14 και 15 Σεπτεμβρίου 2022

Ώρες προσέλευσης: 20.30, 20.45 και 21.00 (η είσοδος θα γίνεται τμηματικά)

Διάρκεια δράσης: 60 λεπτά (περιλαμβάνει περιήγηση στους σταθμούς της δράσης και επίσκεψη στο μουσείο)

Η παραγωγή πραγματοποιείται στο πλαίσιο του προγράμματος 2022, του θεσμού «Όλη η Ελλάδα ένας Πολιτισμός» του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού.

Αναλυτικές πληροφορίες και προκρατήσεις θέσεων στο digitalculture.gov.gr