Γιάννης Ευθυμιάδης: «Η παράσταση είναι “μοίρασμα ψυχής” και “κοινωνία ανθρώπων”, κάτι το οποίο τόσο πολύ μας έχει λείψει τα τελευταία χρόνια»

Αγγελική – Aριάδνη Βούλγαρη: «”Η Τέχνη της Σύνδεσης” είναι ένα βιβλίο αυτοβελτίωσης, όχι όμως με την θεωρητική προσέγγιση»
18 Αυγούστου 2022
«Το Υπουργείο της Υπέρτατης Ευτυχίας» από την Ομάδα Κωφών «Τρελά Χρώματα» στο Θέατρο ΕΜΣ
22 Αυγούστου 2022

Ο Γιάννης Ευθυμιάδης, ποιητής και σκηνοθέτης της παράστασης «Αλκίνοος» και ο ηθοποιός Βαγγέλης Παπαδάκης. (Φωτογραφίες – βίντεο: Αντώνης Γιαμούρης).

Sharing is caring!

 

Συνέντευξη στη Μαριλένα Θεοδωράκου

 

Ο ήρωας στο ποιητικό κείμενο «Αλκίνοος» του Γιάννη Ευθυμιάδη, είναι εγκλωβισμένος σε ένα σκοτεινό δωμάτιο, αναζητά τον βαθύτερο εαυτό του, την καθαρότητα της αλήθειας του. Ο ποιητής Γιάννης Ευθυμιάδης μιλάει στο theatermag.gr για τη σκηνική απόδοση του ποιήματος και τη σκηνοθεσία της παράστασης «Αλκίνοος», η οποία ανεβαίνει από 21 έως τις 25 Σεπτεμβρίου, στη σκηνή Ω του Δημοτικού Θεάτρου Πειραιά. Τον μονόλογο ερμηνεύει ο Βαγγέλης Παπαδάκης.

 

«Αλκίνοος». Πώς ξεκίνησε η συγγραφή του ποιήματος και πώς προχωρήσατε στη σκηνική του απόδοση και σκηνοθεσία;

Ο «Αλκίνοος», ξεκίνησε να γράφεται το 2014 και ολοκληρώθηκε πριν από έναν περίπου χρόνο, λίγο πριν εκδοθεί από τη «Νεφέλη». Πρόκειται για μια ποιητική εξομολόγηση σε 240 (24 δεκάστιχα) έρρυθμους στίχους. Από την πρώτη στιγμή, ήξερα πως το έργο αυτό προορίζεται για δραματοποίηση και με αυτό το σκεπτικό εργάστηκα πάνω στο ποίημα υιοθετώντας τη «δραματική φωνή».
Όλα αυτά τα χρόνια της σύνθεσης και επεξεργασίας του ποιήματος, είχα πάντα στο πίσω μέρος του μυαλού μου τη σκηνική απόδοσή του. Και, όταν μου δόθηκε η ευκαιρία από τον καλλιτεχνικό διευθυντή του Δημοτικού Θεάτρου Πειραιά, τον Λευτέρη Γιοβανίδη, να παρουσιάσω το έργο στη Σκηνή Ω, δέχτηκα την πρότασή του ως πρόκληση, τόσο για την ποιητική μου ως τώρα πορεία, όσο και για την εναλλακτική αυτή απόδοση του ποιήματος επί σκηνής. Το σκηνοθετικό μου τόλμημα, το αντιμετώπισα με την αθωότητα της άγνοιας, αλλά και με τη λαχτάρα της καλλιτεχνικής αναζήτησης.

 

Ποιο είναι το θέμα του ποιήματος;

Το έργο διαπραγματεύεται τα πιο βαθιά και πιο αληθινά ζητήματα. Το θέμα της ζωής και του θανάτου, τον κύκλο της ύπαρξής μας, τον έρωτα, με τη συντριβή αλλά και τη δύναμη που μας δίνει, μα πάνω απ’ όλα την ελευθερία, εξωτερική κι εσωτερική, που αποζητά ο καθένας μας σε όλη του τη ζωή. Κι είναι στ’ αλήθεια, ίσως η μεγαλύτερη κατάκτηση, να φτάσουμε να ατενίσουμε τον κόσμο αυτόν μα και τον μέσα μας κόσμο, με βλέμμα ελεύθερο, απαλλαγμένο από τις αγκυλώσεις που εμείς φορτωνόμαστε ή που οι άλλοι μας έχουν επιβάλει. Η πορεία προς την κατάκτηση αυτή, περνά μέσα από τα πιο βαθιά σκοτάδια μας, για να μας οδηγήσει σε φως δυνατό, ακριβώς επειδή είναι φως κατακτημένο από μας τους ίδιους.

 

 

Θα θέλατε να μας πείτε λίγα λόγια για τον ήρωα που υποδύεται ο Βαγγέλης Παπαδάκης;

Ο ήρωας του έργου είναι ο άνθρωπος που αποζητά να βρει τον εαυτό του, μέσα απ’ τον κόσμο μα και να συλλάβει τον κόσμο μέσα απ’ τον εαυτό του. Θα μπορούσε να είναι ο καθένας από μας, που έφτασε σε μια στιγμή της ζωής του να σταθεί να δει και να συνειδητοποιήσει τι κρατά και τι αφήνει, τι θέλει πραγματικά, ποιο «ρούχο» του έχουν φορέσει οι άλλοι, η κοινωνία και οι επιταγές της, καμιά φορά κι ο ίδιος του ο εαυτός, από φόβο ή ανασφάλεια. Ωστόσο, η πορεία της αναζήτησης του πιο αληθινού εαυτού του τον οπλίζει, μας οπλίζει με δύναμη ακατάβλητη, με έρωτα για τον εαυτό μας, για τον άλλο, για τον κόσμο, για τη ζωή.

Ο Βαγγέλης Παπαδάκης, υποδύεται ιδανικά τον ήρωα αυτόν, όχι μόνο με τις υποκριτικές του δυνάμεις, αλλά και με την αισθαντικότητα και την ενσυναίσθηση που τον διακρίνουν. Αγάπησε το έργο και καταδύθηκε πολύ βαθιά στις λέξεις και στους ρυθμούς του, κι έφερε στην επιφάνεια κρυφές διαστάσεις του ήρωα ενσαρκώνοντάς τον με καθαρότητα και διαύγεια. Κι αποδύεται, αληθινά, σε έναν ερμηνευτικό άθλο, όχι μόνο γιατί η φύση ενός μονολόγου το απαιτεί, αλλά και γιατί το συγκεκριμένο έργο, με την ποιητική και ρυθμοτονική φόρμα του, επιβάλλει στον ηθοποιό που θα το ερμηνεύσει να ακολουθήσει με το σώμα και με την ψυχή του μια «πορεία ζωής», έναν «κύκλο ολοκλήρωσης». Κι ο Βαγγέλης με την ερμηνευτική του ωριμότητα, το κατορθώνει πραγματικά.

 

Μπορείτε να μας περιγράψετε την πρώτη σκηνή της παράστασης; Πώς θα δούμε τον ηθοποιό Βαγγέλη Παπαδάκη στη Σκηνή Ω του Δημοτικού Θεάτρου Πειραιά;

Η πρώτη σκηνή του έργου θα είναι, νομίζω, και από τις πιο δυνατές. Δεν θα ήθελα να επεκταθώ σε λεπτομέρειες, για να μην αφαιρέσω από τον θεατή την πρώτη αυτή αίσθηση. Θα πω όμως, ότι η έναρξη του έργου βρίσκει τον ήρωα αντιμέτωπο με την αλήθεια και την ομορφιά της αναζήτησης. Βρίσκεται βυθισμένος στην απόλυτη μοναξιά του κι όμως απλώνει ευθύς εξαρχής το χέρι στο θεατή. Η παράσταση, είναι «μοίρασμα ψυχής» και «κοινωνία ανθρώπων», κάτι το οποίο τόσο πολύ μας έχει λείψει τα τελευταία χρόνια και που τόσο πολύ το αναζητούμε στην καθημερινότητά μας.

 

 

Πώς ήταν η συνεργασία σας με τους υπόλοιπους συντελεστές της παράστασης;

Μολονότι η παράσταση, λιτή και απογυμνωμένη από φτιασίδια, επικεντρώνεται στο λόγο και την επικοινωνία, είναι πολύ σημαντικός και ο ρόλος των καλλιτεχνών που πλαισίωσαν και συνδιαμόρφωσαν το όραμα της σκηνικής απόδοσης του «Αλκίνοου». Οι μελωδίες του Γιώργου Καγιαλίκου αποτελούν θεμελιώδες στοιχείο στην απόδοση του συναισθηματικού κλίματος. αλλά και στη ροή της παράστασης.
Οι φωτισμοί του Δημήτρη Κουτά φτιάχνουν έναν κόσμο που ισορροπεί ανάμεσα στη μαγεία και τη ρεαλιστική γυμνότητα. Τέλος η κίνηση, που επιμελείται ο Πλωτίνος Ηλιάδης, συναιρεί την αέρινη παρουσία του ήρωα με την γειωμένη του ύπαρξη. Θέλω να ευχαριστήσω, όμως, θερμά και τον Αντώνη Γιαμούρη για τις έξοχες φωτογραφίες και το βίντεο, που επεξεργάστηκαν μαζί με την Χρυσάννα Φιλιππίδη, γιατί αποδίδουν έξοχα πριν από την παράσταση το κλίμα και το συναίσθημά της.

 

Πληροφορίες για την παράσταση «Αλκίνοος»

Κείμενο – σκηνοθεσία: Γιάννης Ευθυμιάδης
Ερμηνεία: Βαγγέλης Παπαδάκης
Μουσική: Γιώργος Καγιαλίκος
Τραγούδι: Βασίλης Γισδάκης
Σχεδιασμός φωτισμού: Δημήτρης Κουτάς
Κίνηση: Πλωτίνος Ηλιάδης
Φωτογραφίες – βίντεο: Αντώνης Γιαμούρης
Επεξεργασία βίντεο: Χρυσάννα Φιλιππίδη
Επικοινωνία: Μαρίκα Αρβανιτοπούλου
Καλλιτεχνική επιμέλεια: Γιώργος Χαριλάου
Παραγωγή: ΚΟΙΛΟΝ & MENESTRELLI

Πού: Δημοτικό Θέατρο Πειραιά – Σκηνή Ω, Λεωφ. Ηρώων Πολυτεχνείου 32, Πειραιάς, τηλ. 210 4143310

Πότε: από 21 έως 25 Σεπτεμβρίου 2022

Τιμές εισιτηρίων: 12 ευρώ, (μειωμένο 10 ευρώ)

Προπώληση: ticketservices.gr