Ανθή Γουρουντή: «Κάθε φορά που ξεκινάω ένα νέο παραστασιακό project παρατηρώ, αναλύω και συνθέτω τόσο το μουσικό κείμενο και αντίστοιχα εργάζομαι όμοια με την ομάδα μου»

22 δράσεις και 130 καλλιτέχνες από Ελλάδα και εξωτερικό στο 8o Our Festival
13 Αυγούστου 2022
Αγγελική – Aριάδνη Βούλγαρη: «”Η Τέχνη της Σύνδεσης” είναι ένα βιβλίο αυτοβελτίωσης, όχι όμως με την θεωρητική προσέγγιση»
18 Αυγούστου 2022

Η Ανθή Γουρουντή υπογράφει τη διδασκαλία και τη διεύθυνση στην παράσταση «Μικρασιατική σουίτα».

Sharing is caring!

 

Συνέντευξη στη Μαριλένα Θεοδωράκου

 

Το Πειραϊκό Φωνητικό Σύνολο Libro Coro τιμώντας τη μνήμη της Μικρασιατικής Καταστροφής παρουσιάζει την «Μικρασιατική σουίτα» την Δευτέρα 29 Αυγούστου στον Πολυχώρο Λιπασμάτων. Η Ανθή Γουρουντή, η οποία υπογράφει τη διδασκαλία και τη διεύθυνση, μιλάει στο theatermag για την ιδέα και τη συνεργασία της με τους συντελεστές της παράστασης που πραγματοποιείται στο πλαίσιο του Φεστιβάλ στη Θάλασσα 2022-Δήμου Κερατσινίου Δραπετσώνας.

 

Ποια ήταν η έρευνα που κάνατε πάνω στη Μικρασιατική Καταστροφή για αυτή τη συνεργασία σας;

Έξι περίπου χρόνια πίσω, οι ανάγκες για τη δημιουργία της παράστασή μας -μουσική βιογραφία «Κώστας Νούρος-Ξένος δυό φορές» (Φεστιβάλ Αθηνών 2017), με είχαν φέρει σε επαφή μουσικά, ιστορικά και κοινωνικά, με όλο αυτό το «απωλεσθέν» αισθητικό και ιστορικό γίγνεσθαι, της προς τα καθ’ ημάς Ανατολής. Μάλιστα, για τις ανάγκες της παραπάνω παράστασης, είχα δημιουργήσει και ένα υποδειγματικό πρόγραμμα/πληροφοριακό εγχειρίδιο που τη συνόδευε. Στη συγκεκριμένη συνεργασία, με δεδομένη την ήδη υπάρχουσα «περιουσία» και υπηρετώντας την ανάγκη να παρουσιαστεί κάτι που να ακουμπά στη μουσική verita, ενώ παράλληλα να διαθλά και να εξακοντίζει το μικρασιάτικο φως στο σήμερα, φτιάχτηκε η «Μικρασιατική Σουίτα».

Μια συλλογή, λοιπόν, δώδεκα τραγουδιών από τα παράλια της Ιωνίας, τα οποία μουσικά επαναπροσέγγισε ο σπουδαιότατος συνθέτης Δημήτρης Μηνακάκης, με πληροφοριακή δεξαμενή το έργο του κοινού μας φίλου και εξαίρετου συνεργάτη και δάσκαλου, του αείμνηστου Θεοφάνη Σουλακέλλη, με την προσθήκη και των κειμένων του Τσιμάρα Τζανάτου- συνδημιουργού, συνεργάτη στην παράσταση του Νούρου – μας οδήγησαν αθροιστικά στο κτίσιμο της Μικρασιατικής Σουίτας μας. Η «Σουίτα» ως μουσική φόρμα, σημαίνει «ακολουθία» και στην παράστασή μας δώσαμε τον τίτλο αυτό, μια και η ακολουθία τραγουδιών και λόγου συνεκδοχικά μοιράζονται το ίδιο θέμα: τον άνθρωπο και τη χώρα που θα «χωρέσει» τον ίδιο και τη ζωή του.

 

 

Υπογράφετε τη διδασκαλία και τη διεύθυνση  της παράστασης «Μικρασιατική σουίτα». Πώς εργαστείτε πάνω σε αυτά;

Το αρχικό ερώτημα στο οποίο έπρεπε να απαντήσω ήταν: γιατί ακόμα μια παράσταση για την Μικρασιατική καταστροφή; Και στη συνέχεια: μας ενδιαφέρει, πως και γιατί; Τι τραγουδάμε και γιατί να το τραγουδήσουμε; Τα ως άνω λοιπόν, απαντήθηκαν σχετικά σύντομα: Μόνο εάν υπάρχει κάτι το «αληθές» που πρέπει να γνωρίσουμε και να επικοινωνήσουμε, μονάχα εάν προκληθούμε να υπηρετήσουμε ένα αξιόλογο μουσικό κείμενο που από την αρχή φτιάχτηκε για χορωδία, και εάν στη συνέχεια νοιώσουμε ότι ανοίγει η ψυχή μας, μόνο τότε αξίζει.

Στη συγκεκριμένη μουσική επεξεργασία -μιλώντας αρχικά για το χορωδιακό μουσικό κείμενο- τα δημοφιλή μικρασιάτικα τραγούδια, αποδίδονται με μια στιβαρή και καλογραμμένη λόγια «δυτική» αρμονία, ενώ παράλληλα διατηρούν το ύφος της καταγωγής τους.

Για παράδειγμα, συνυπάρχουν οι μελωδικές φωνητικές αλυσίδες με τη βυζαντινή αντιφωνία και τον καθ’ υπακοήν τρόπο των ψαλτών. Η ορχηστρική επεξεργασία έχει και αυτή εξαιρετικό ενδιαφέρον, διατηρεί τη μεσογειακή -ας μου επιτραπεί ο όρος – ανεξαρτησία των εγχόρδων, ελευθερώνοντας τις εκφραστικές τους δυνατότητες ξεπερνώντας με αυτό τον τρόπο, τη στείρα πρακτική μιας διεκπεραιωτικής ενορχήστρωσης. Στην παράστασή μας, θα έχετε την ευκαιρία να ακούσετε ένα εξαιρετικό ταξίμι από βιολοντσέλο.

Έτσι, λοιπόν, αφού «ξεμάθαμε» τραγούδια, τα ξαναγνωρίσαμε μέσα από τη γραφή του Δημήτρη Μηνακάκη και με το μικρό σύνολο εγχόρδων και τις φωνές των χορωδών μου, πλάσαμε το μουσικό σύμπαν που, πιθανά, θα σηματοδοτήσει τη νέα ζωή τους.

 

Πώς αντιμετωπίσατε τη μουσική και το χορωδιακό τραγούδι;

Με διαμορφωμένη την παραπάνω συνθήκη εργασίας, η μουσική και ειδικότερα το χορωδιακό / ομαδικό τραγούδι στην ομάδα μας, αντιμετωπίστηκε διαλεκτικά.     Κάθε φορά που ξεκινάω ένα νέο παραστασιακό project παρατηρώ, αναλύω και συνθέτω τόσο το μουσικό κείμενο και αντίστοιχα εργάζομαι όμοια με την ομάδα μου. Με ενδιαφέρει να οδηγηθώ μέσα από μια εξελικτική διδακτική διαδικασία, τόσο στο ηχητικό αποτέλεσμα όσο και στον συναισθηματικό «όγκο» της μουσικής εκτέλεσης. Ο ήχος που θα παραχθεί, επιθυμώ να συνδυάζει τη φωνητική μελωδική αρτιότητα με τη συγκίνηση που αυτός θα δημιουργήσει στο ακροατήριο.

Η ενδιαφέρουσα ανθρωπογεωγραφία του Libro Coro (άνθρωποι κάθε ηλικίας και μουσικού γνωστικού επιπέδου) είναι μια πρόκληση, αλλά και ένα στοίχημα. Η συνύπαρξη ερασιτεχνών από τις γειτονιές του ευρύτερου Πειραιά, με λιγότερο ή περισσότερο μουσικά εκπαιδευμένους χορωδούς, δεν μας εμποδίζει -γιατί λειτουργούμε σαν μιά ομάδα- στη καλλιτεχνική στοχοθεσία μας, την οποία μέχρι τώρα έχουμε κατορθώσει να υπηρετήσουμε με αποτελεσματικότατα.

 

 

Θα θέλατε να μας πείτε λίγα λόγια για τους υπόλοιπους συντελεστές της παράστασης;

Ο Δημήτρης Μηνακάκης είναι ένας συνθέτης και μαέστρος υψηλής μουσικής αξίας, ενώ παράλληλα υπήρξε επί σειρά ετών ένας διακεκριμένος εκπαιδευτικός μουσικής. Στο πρόσωπό του, συναντιέται η βαθιά γνώση της Βυζαντινής Μουσικής με την άριστα δημιουργική χρήση της δυτικοευρωπαϊκής μουσικής κουλτούρας. Είμαστε δε, εξαιρετικά ευτυχείς που κατά τη φετινή χρονιά η μουσική του δημιουργία, αναγνωρίζεται ακόμα περισσότερο μια και παραγγελίες του ακούστηκαν στο Φεστιβάλ Αθηνών και θα παρακολουθήσουμε και το φθινόπωρο στο Μέγαρο Μουσικής με την Κρατική Ορχήστρα Αθηνών.

Ο τιμημένος με βραβείο Κουν συγγραφέας/ηθοποιός και αγαπημένος φίλος Τσιμάρας Τσανάτος, υπογράφει για μια ακόμα φορά τα κείμενα της παράστασής μας. Σκηνοθετεί ο ταλαντούχος Λευτέρης Παπακώστας. Την φωνητική προετοιμασία έχει η καθηγήτρια μονωδίας και επί χρόνια συνεργάτις και συνοδοιπόρος Κλεοπάτρα Παπαχειμώνα. Για την κίνηση φροντίζει η Φιλιππία Κοντογιαννακοπούλου και τη σκηνική αντιμετώπιση ο Σπύρος Γκέκας. Συνεργάζονται οι σπουδαίοι νέοι ηθοποιοί Μικαέλα Δανά, Κατερίνα Παρισσινού, Άρης Μπαταγιάννης και ο performer Σπύρος Μ. Παπαδόπουλος. Παράλληλα, ένα νέο «παιδί» μας συμπληρώνει τη χορωδία μας Libro Coro, το μουσικό σύνολο Quatro Syllabus Ensemble.

 

Πώς λειτουργεί ο Πολυχώρος Λιπασμάτων για την παράσταση «Μικρασιατική σουίτα»;

Στα προηγούμενα ερωτήματά σας με βοηθήσατε να διατυπώσω τα «πώς» και «γιατί» της δουλειάς μας, σειρά λοιπόν έχει να απαντήσω και στο σημαντικό «πού» αυτή παρουσιάζεται. Και ο χώρος παράστασης είναι αναπόσπαστο κομμάτι του συνολικού αποτελέσματός μια καλλιτεχνικής προσπάθειας. Τα «Λιπάσματα» σαν χώρος γεωγραφικά μας είναι οικείος, είναι αυτό που θα λέγαμε «της γειτονιάς μας». Οι πατεράδες μας, εμάς των μεγαλύτερων εκεί εργάστηκαν, οι δε Μικρασιάτες πρόσφυγες αποτέλεσαν την βασική δεξαμενή εργατικού δυναμικού του παλιού εργοστασίου.

Όλη η γύρω περιοχή αγωνίστηκε και αγωνίζεται για την επιβίωση, αγωνίζεται για έναν από τους τελευταίους χώρους- ίσως το τελευταίο ελεύθερο μέτωπο- των κατοίκων στη θάλασσα, για αυτό η παρουσία μας εκεί, δηλώνει και την υποστήριξή μας τις διεκδικήσεις τους.

Παράλληλα, το υποβλητικό τοπίο του χώρου επικουρεί σκηνικά τις καλλιτεχνικές μας προθέσεις. Συναισθηματικά φορτισμένοι, λοιπόν, επανερχόμαστε μετά τις «Προσευχές της θάλασσας”(2020)», σε έναν ώριμο, στοχοθετημένο, στιβαρό  και δημοφιλέστατο καλλιτεχνικό θεσμό να καταθέσουμε τη νέα μας παραγωγή «Μικρασιατική Σουίτα», στο «Φεστιβάλ στη Θάλασσα 2022» του Δήμου Κερατσινίου Δραπετσώνας.

 

Πληροφορίες για την παράσταση «Μικρασιατική σουίτα»

στο πλαίσιο του Φεστιβάλ στη Θάλασσα 2022-Δήμου Κερατσινίου Δραπετσώνας

Πού: Πολυχώρος Λιπασμάτων

Πότε: Δευτέρα 29 Αυγούστου, στις 21.00

Είσοδος ελεύθερη

Μουσική σύνθεση: Δημήτρης Μηνακάκης
Κείμενα: Τζιμάρας Τζαννάτος
Διδασκαλία, Διεύθυνση: Ανθή Γουρουντή
Σκηνοθεσία: Λευτέρης Παπακώστας

 

Quarto Syllabus Ensemble
Βιολί: Ζήσιμος Σουλκούκης, Σταυρούλα Μέντη
Βιόλα: Στέφανος Ρουντίν Μήλα
Τσέλλο: Bove Alexis

Libro Coro: Αμπραχαμιάν Μαρία, Αποστολάκος Μάξιμος Ευστράτιος, Αρμενιάκου Ζορμπά Δέσποινα, Βλάχου Μαρία, Γιαννίκου Δανάη, Γιαννίκου Θάλεια, Γκαρτζόπουλος Μιχάλης, Ηλιοπούλου Θεοδώρα, Καζής Απόλλωνας, Καριώτης Τάκης, Κολοσιώνης Δημήτρης, Κοτρωνάκη Μπούρμπη Ουρανία, Κωστήρη Αγάθη, Λεκοδημήτρη Μάγια, Λεκοδημήτρη Μυρσίνη, Μασμανίδης Αλέξανδρος, Μιχαλίτσης Βασίλης Μάριος, Μπαρμπαγιάννη Ελένη, Ορφάνη Σουζάννα, Παπαχειμώνα Κλεοπάτρα, Σταθόπουλος Αναστάσης, Σταθοπούλου Κατερίνα, Τζίτζη Ελεάννα, Τζίτζη Μαριάννα, Φάντη Μαίρη, Χυτήρη Σταυρούλα.
Υπεύθυνος Επικοινωνίας: Αντώνης Κοκολάκης