Δημήτρης Μαραμής: «Η ίδια η μουσική του έργου “Νάματα και Ιάματα” είναι ένα ταξίδι από το σκοτάδι στο φως, από την αρρώστια στη θεραπεία»

Η παράσταση «Σκηνή 22» στο Αρχαίο Θέατρο Δημητριάδος 
29 Ιουλίου 2022
Θεοδώρα Σιάρκου: «Όταν καταπιανόμαστε με πραγματικές μαρτυρίες προσφύγων, η προσέγγιση πάντα κρύβει βαθύτερη συγκίνηση και απόλυτο σεβασμό»
3 Αυγούστου 2022

Ο συνθέτης Δημήτρης Μαραμής παρουσιάζει για πρώτη φορά το νέο έργο του «Νάματα και Ιάματα» (Συμφωνικές Ωδές για την Ίαση).

Sharing is caring!

 

Συνέντευξη στη Μαριλένα Θεοδωράκου

 

Το νέο του μελωδικό έργο με τίτλο «Νάματα και Ιάματα» (Συμφωνικές Ωδές για την Ίαση), έρχεται να καταθέσει ο συνθέτης Δημήτρης Μαραμής,  για σοπράνο, γυναικεία χορωδία και συμφωνική ορχήστρα, ανάθεση του Δήμου Λαρισαίων – Αντιδημαρχίας Πολιτισμού & Επιστημών του Δήμου Λαρισαίων.

Ο Δημήτρης Μαραμής, μιλάει στο theatermag για το νέο έργο, το οποίο παρουσιάζεται για πρώτη φορά το Σάββατο 3 Σεπτεμβρίου στη Λάρισα, στον αύλειο χώρο του Μύλου του Παππά, στο πλαίσιο των εκδηλώσεων «Ιπποκράτης – Η Αέναη Επιστροφή», με τη συμμετοχή της σοπράνο Μυρσίνης Μαργαρίτη, της βραβευμένης γυναικείας χορωδίας InDONNAtiόn, της Συμφωνικής Ορχήστρας Λάρισας υπό τη διεύθυνση των μαέστρων Χρήστου και Δημήτρη Κτιστάκη.

 

«Νάματα και Ιάματα» (Συμφωνικές Ωδές για την Ίαση). Τι σημαίνει ο τίτλος του νέου σας έργου και πώς προέκυψε;

Θα ξεκινήσω από τον υπότιτλο: Συμφωνικές Ωδές για την Ίαση, σημαίνει μελοποιημένος λόγος, τραγούδια αν θέλετε, με συνοδεία συμφωνικής ορχήστρας με θέμα την Ίαση. Είναι, λοιπόν, ένα έργο για σοπράνο, γυναικεία χορωδία και συμφωνική ορχήστρα βασισμένο πάνω στους Ορφικούς Ύμνους και τον «Φιλοκτήτη« του Σοφοκλή. Νάματα και Ιάματα: μία μελωδική και μυσταγωγική επίκληση στην υγεία, στην ίαση, στη θεραπεία, στην ιατρική, στη λύτρωση. Αλλά, και μία μουσική υπενθύμιση της αναγκαιότητας και της σημασίας της υγείας.

Η υγεία είναι το θεμέλιο για ό,τι έχει να κάνει με την ανθρώπινη παραγωγικότητα κι ευτυχία. Η δημιουργία, η γέννα, η ευδαιμονία, δεν μπορούν να υπάρξουν χωρίς την υγεία. Ωστόσο, δεν έχουν γραφτεί μουσικά έργα που να υμνούν, που να τραγουδούν το σημαντικότερο αγαθό στον άνθρωπο, την υγεία.
Επίσης, τα «Νάματα και Ιάματα», γράφτηκαν ως ανάθεση της Αντιδημαρχίας Πολιτισμού του Δήμου Λαρισαίων, με αφορμή το πλαίσιο εκδηλώσεων «Ιπποκράτης – Η Αέναη Επιστροφή» και με στόχο να καθιερωθεί η Λάρισα ως Ιπποκρατική πόλη. Η πόλη δηλαδή, θέλοντας να αξιοποιήσει το δεδομένο πως ο τάφος του Ιπποκράτη είναι στη Λάρισα, τιμάει το παρελθόν γεννώντας ένα νέο έργο για το μέλλον.

Η ίδια η μουσική του έργου «Νάματα και Ιάματα», είναι ένα ταξίδι από το σκοτάδι στο φως, από την αρρώστια στη θεραπεία, από τον πόνο στην ανακούφιση, από τη δυσφορία στην ευφορία. Είναι μία εξύμνηση στη θεότητα Υγεία, προσπαθώντας η ίδια η μουσική να γίνεται θεραπευτική. Εξάλλου η ίδια η τέχνη, η ίδια η καλή μουσική αποτελεί είδος θεραπείας.

 

 

Σε ποια κείμενα της αρχαιότητας βασίζεται και πώς έγινε η μελοποίησή τους;

Βασίζεται στους Ορφικούς Ύμνους και στο Φιλοκτήτη του Σοφοκλή τα οποία μελοποιούνται στην πρωτότυπη αρχαιοελληνική γλώσσα και όχι σε μετάφραση. Η αρχαιοελληνική ποίηση και η Αττική τραγωδία, είναι βαθιά εμποτισμένες με το θρησκευτικό αίσθημα, το σεβασμό στους νόμους και στο μέτρο, την ηθική. Συνεπώς, μέσα από αυτά τα κείμενα εκφράζεται με τον πιο έντονο και δραματικό τρόπο, το δέος κι ο σεβασμός, η λατρεία και η λαχτάρα για τη Θεότητα Υγεία. Η μελοποίηση των στίχων αυτών, δεν είναι καθόλου στομφώδης. Το αντίθετο: είναι μελωδική, τρυφερή, γλυκιά, σαν ένα ήρεμο τραγούδι μιας πανανθρώπινης φωνής που καλεί τη μητέρα υγεία να την προστατέψει. Όλη μας η ζωή είναι ένας ακάματος αγώνας θεραπειών. Ας ακούσουμε, λοιπόν, μία μουσική που τραγουδά την ανάγκαιότητα της ίασης.

 

 

Η πανδημία, οι απρόβλεπτες συνέπειες της κλιματικής αλλαγής και η καταστροφή του περιβάλλοντος. Πώς λειτούργησαν τα παραπάνω γεγονότα που ζούμε τα τελευταία χρόνια;

Έχουμε λησμονήσει τη θνητότητά μας, εξαιτίας της εγωιστικής μας έπαρσης από τις ψευδείς δυνάμεις που μας προσφέρει η τεχνολογία. Έχουμε ξεχάσει πως το πιο σημαντικό πράγμα στη ζωή μας είναι η υγεία. Δεν αρκούν οι ευχές. Θέλει πράξεις και δουλειά το θέμα υγεία. Με τραγικό τρόπο βέβαια, μας αφύπνισε η πανδημία. Ήρθαμε αντιμέτωποι και φυσικά απροετοίμαστοι με το πρωτόγνωρο σκοτάδι. Χάσαμε την ελευθερία μας. Υπήρξε σύγχυση. Έντονες αντιπαραθέσεις για το ποιο είναι σωστό ή λάθος, τι είναι αλήθεια ή ψέμα.

Όμως τώρα τα ψέματα έχουν τελειώσει. Ζούμε την κλιματική αλλαγή. Δεν τη μαντεύουμε, δεν την εικάζουμε, τη ζούμε. Κι όμως, στην πράξη οι ηγέτες της υφηλίου κάνουν ελάχιστα για την κλιματική αλλαγή και μαζί τους κι εμείς. Αντί να συσπειρωθούν όλοι, για να κηρύξουν έναν κοινό αγώνα για την προστασία της γης και του μέλλοντός της, ξεκινούν νέους καταστροφικούς πολέμους. Δεν υπάρχει πυγμή, δεν υπάρχει χρόνος, δεν υπάρχει πρωτοβουλία για να καταπιαστούν με το νούμερο ένα σοβαρότερο πρόβλημα της ανθρωπότητας.

Μπορεί η τέχνη να αφυπνίσει; Μπορεί ένα μουσικό έργο να ταρακουνήσει; Όχι, δυστυχώς, είναι η απάντηση. Αλλά το να αρχίσει και η τέχνη να εκφράζεται με το δικό της αισθηματικό τρόπο για ένα θέμα που μας καίει, όπως η απειλή της υγείας, της γης και της ζωής μας, καλό είναι. Κάθε είδους συναγερμός κι αφύπνιση είναι για καλό.

 

 

Πώς συμμετέχουν η σοπράνο Μυρσίνη Μαργαρίτη, η γυναικεία χορωδία InDONNAtiόn και η Συμφωνική Ορχήστρα Λάρισας;

Είμαι πολύ τυχερός που έχω τους παραπάνω εξαιρετικούς μουσικούς συνεργάτες, για την εκτέλεση του νέου μου έργου και που έχουν όλοι καταγωγή από τη Λάρισα. Η σοπράνο Μυρσίνη Μαργαρίτη, είναι μία καταξιωμένη ερμηνεύτρια στο είδος της, έχοντας τραγουδήσει μεγάλους οπερετικούς ρόλους, αλλά και άλλα είδη κλασσικής μουσικής, η γυναικεία χορωδία InDONNAtion με το μαέστρο της Δημήτρη Κτιστάκη, έχει λάβει πολλά βραβεία σε διεθνές επίπεδο και ταξιδεύει συνέχεια στο εξωτερικό προσκεκλημένη σε μεγάλα φεστιβάλ, ενώ η Συμφωνική Ορχήστρα Λάρισας με μαέστρο το Χρήστο Κτιστάκη, έχει δώσει πολλά δείγματα γραφής υψηλού επιπέδου στο πέρασμα των χρόνων, καλλιεργεί κι εκπαιδεύει την κοινωνία μίας ολόκληρης πόλης και περιφέρειας, ενώ αποτελεί κι ένα φυτώριο μελλοντικών ταλαντούχων μουσικών.

 

Ποια είναι τα θέματα που σας απασχολούν ως καλλιτέχνη και πώς προσπαθείτε να τα εντάσσετε στα έργα σας;

Με απασχολεί πάντα η αλήθεια των πραγμάτων. Η αληθινή τέχνη δεν κραυγάζει, υπονοεί. Όμως, έχει ενδιαφέρον να αναζητάς μέσω της τέχνης τη ρίζα της κραυγής, την αρχέγονη πηγή των πραγμάτων στον άνθρωπο. Να επαναφέρεις τον άνθρωπο στο μέτρο, στη συνειδητοποίηση της θνητότητάς του, στην αληθινή του φύση. Η μουσική μου είναι αισθηματική κι ανθρωποκεντρική. Δεν είναι εγκεφαλική, αλλά συγκινητική. Η θεματολογία μου έχει ανοίξει πολύ, πλεόν, αλλά πάντα με κέντρο τον άνθρωπο: έρωτας (Ερωτόκριτος), ζωή, θάνατος, αγάπη, οικογένεια (Στοιχειωμένοι), ελευθερία, έρωτας, επανάσταση (Καπετάν Μιχάλης), ιστορία, επανάσταση, αγώνας (Παλιγγενεσία), υγεία, ίαση, ιατρική (Νάματα και Ιάματα), κι έπεται συνέχεια…

 

Πληροφορίες για τη συναυλία «Νάματα και Ιάματα» (Συμφωνικές Ωδές για την Ίαση)

Μουσική σύνθεση: Δημήτρης Μαραμής
Στο πλαίσιο των εκδηλώσεων  «Ιπποκράτης – Η Αέναη Επιστροφή»
Συμμετέχουν: η σοπράνο Μυρσίνη Μαργαρίτη, η γυναικεία χορωδία InDONNAtiόn, η Συμφωνική Ορχήστρα Λάρισας
Διεύθυνση: Χρήστος και Δημήτρης Κτιστάκης

Υπεύθυνος επικοινωνίας: Αντώνης Κοκολάκης

Πότε: Σάββατο 3 Σεπτεμβρίου 2022, στις 20.00

Πού: Λάρισα, στον αύλειο χώρο του Μύλου του Παππά
Είσοδος ελεύθερη