Άγγελος Μπούρας: «Μετά από δύο χρόνια που το θέατρο ήταν σε αναστολή, η “Ελένη” ήταν μια αφορμή να σκεφτούμε τη μοναδικότητά του»

«Θυμάμαι»: μια περιπατητική performance στην Αρχαία Μεσσήνη
25 Ιουλίου 2022
Η παράσταση «Σκηνή 22» στο Αρχαίο Θέατρο Δημητριάδος 
29 Ιουλίου 2022

Ο Άγγελος Μπούρας ερμηνεύει τον Αγγελιοφόρο στην παράσταση του έργου «Ελένη» του Ευριπίδη. (Φωτογραφίες: Ελίνα Γιουνανλή).

Sharing is caring!

 

Συνέντευξη στη Μαριλένα Θεοδωράκου

 

Θέλει να ανεβαίνει στη σκηνή με την αγνότητα ενός μικρού παιδιού, σα να θέλει να ανακαλύψει κάτι. Ο ηθοποιός Άγγελος Μπούρας μιλάει στο theatermag για την παράσταση του έργου «Ελένη» του Ευριπίδη, το ρόλο του ως ο εξ Αιγύπτου Αγγελιοφόρος, τη συνεργασία του με το σκηνοθέτη της παράστασης Βασίλη Παπαβασιλείου, καθώς και τον σημαντικό ρόλο του Χορού. Η «Ελένη», η μεγάλη καλοκαιρινή παραγωγή του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδας, καταδεικνύει με συγκίνηση και χιούμορ τη ματαιότητα του πολέμου, αφού τόσο για τους νικητές, όσο και για τους νικημένους, οι συνέπειές του διαχρονικά είναι εξίσου ολέθριες.

 

«Αυτός ο χρόνος που πέρασε, λειτούργησε θετικά, τουλάχιστον για εμάς τους ηθοποιούς της παράστασης. Τα πράγματα διαμορφώθηκαν μέσα στην παράσταση με θετικό πρόσημο και δούλεψαν πολύ καλύτερα» εξηγεί ο ηθοποιός Άγγελος Μπούρας. «Η περσινή ματαίωση της παράστασης στην Επίδαυρο, συνέβη για ένα τραγικό γεγονός, λόγω των πυρκαγιών και ως εκ τούτου ήταν πολύ μεγαλύτερο το κόστος της πραγματικότητας, από το κόστος που υπεστήκαμε εμείς σαν ηθοποιοί.

Η στεναχώρια μας ήταν πολύ μεγαλύτερη, για τα σπίτια και τους ανθρώπους που χάθηκαν, παρά για το ότι χάσαμε εμείς μια παράσταση. Οι παραστάσεις επαναλαμβάνονται, οι ανθρώπινες ζωές όμως, είναι δύσκολο να ξαναέρθουν, όπως ακριβώς λέει και το ίδιο το έργο, η “Ελένη” του Ευριπίδη: “για όλους αυτούς που χάθηκαν, με έναν τραγικό τρόπο, με ένα τέχνασμα του Μενέλαου”. Αυτά, ακριβώς, τα λόγια μεταφέρω σαν Αγγελιοφόρος στο τέλος της παράστασης.

Ο ρόλος μου, είναι ο εξ Αιγύπτου Αγγελιοφόρος, που έρχεται και λέει τα κακά μαντάτα στον Θεοκλύμενο. “Καταστραφήκαμε” του λέει. “Ο Μενέλαος μας ξεγέλασε, ο στόλος διαλύθηκε και σκοτώθηκαν όλοι εκτός από εμένα, που τυχαία με περιμάζεψε ένας ψαράς και ήρθα να σου πω ότι καλό θα είναι να είσαστε πιο συνετοί. Οι φρόνιμοι, είναι ό,τι πιο χρήσιμο για τους ανθρώπους” συμπληρώνει στο τέλος».

 

Ο Άγγελος Μπούρας στην παράσταση «Ελένη» που σκηνοθετεί ο Βασίλης Παπαβασιλείου. (Φωτογραφίες: Τάσος Θώμογλου).

 

Η συνεργασία με τον Βασίλη Παπαβασιλείου

«Ο Βασίλης είναι ο θεατρικός μου φάρος και όχι μόνο» συνεχίζει ο Άγγελος Μπούρας. «Είναι ο άνθρωπος, που το 2011 γνώρισα και συνεργάστηκα στο Εθνικό Θέατρο στην παράσταση “Του Κουτρούλη ο γάμος” και ήταν εκείνος που πραγματικά- το έχω ξαναπεί- με μετακίνησε και με έβαλε σε σκέψεις, σχετικά με τη θεατρική μου υπόσταση και με τον ίδιο μου τον εαυτό, απέναντι στα πράγματα και απέναντι στη ζωή.

Με έβαλε, δηλαδή, με έναν τρόπο να είμαι αντάξιος των γεγονότων που μου συμβαίνουν και να είμαι και ελεύθερος. Αυτό που λέει ο Νίτσε και το έχω ακούσει και από τον Βασίλη, είναι ότι “η ελευθερία είναι η θέληση να είναι κανείς υπεύθυνος απέναντι στον εαυτό του”. Αυτό, μου το επικύρωσε ο Βασίλης με έναν τρόπο και από τότε έχω δουλέψει αρκετές φορές μαζί του και θέλω να δουλεύω μαζί του, γιατί θέλω να δουλεύω με ανθρώπους που με πηγαίνουν ένα βήμα παρακάτω και με αναγκάζουν, με τον τρόπο τους, να ανακαλύπτω κάτι για τον εαυτό μου που δεν ξέρω. Και έτσι θέλω να πορεύομαι στη δουλειά, δεν θέλω δεδομένα και ασφαλιστικές δικλίδες.

Θέλω να ανεβαίνω στη σκηνή με την αγνότητα ενός μικρού παιδιού, με το ότι δεν ξέρω τίποτα και ότι πάω να ανακαλύψω κάτι. Αλλά ακόμα και αν δεν ανακαλύψω κάτι, δεν έγινε και τίποτα. Δεν θα πεθάνει κανείς αν δεν είμαι καλός σε έναν ρόλο, σημασία έχει η διαδρομή που θα κάνω εγώ και αυτή η διαδρομή είμαι σίγουρος ότι θα φανεί και στο κοινό. Αυτό αισθάνομαι.

Ο Βασίλης Παπαβασιλείου, μου έχει σταθεί πολύ στο κομμάτι της εξέλιξής μου και νομίζω είναι ο τελευταίος σκηνοθέτης-φιλόσοφος εν ζωή, αν όχι με μια ακαδημαϊκή προσέγγιση της ύπαρξής του και του θεάτρου, αλλά με μια πρακτική. Είναι πρακτικός σκηνοθέτης, δουλεύει ανθρώπινα και σε βάθος σε σχέση με τον άνθρωπο που έχει απέναντί του. Φυσικά, αγαπάει πάρα πολύ τον ηθοποιό και θέλει το καλύτερο από αυτόν. Στην “Ελένη”, είμαστε ένας 25μελής θίασος, πολύς κόσμος και ένα μεγάλο εγχείρημα αυτή τη στιγμή. Το ΚΘΒΕ επένδυσε και έκανε μια τεράστια παραγωγή, με μια καλοκαιρινή περιοδεία που ξεκίνησε από το Θέατρο Δάσους (14 και 14 Ιουλίου) και ολοκληρώνεται στις 11 Σεπτεμβρίου στο Παλαιό Ελαιουργείο Ελευσίνας».

 

 

Το θέμα του έργου, ο Χορός και οι συντελεστές της παράστασης

«Με το έργο “Ελένη”, ο Ευριπίδης μιλάει για τη ματαιότητα του πολέμου. Σε έναν πόλεμο κανένας δεν είναι νικητής, δεν υπάρχουν νικητές και νικημένοι. Όλοι έχουν χάσει κάτι και στο έργο αποδεικνύεται περίτρανα αυτό» λέει ο Άγγελος Μπούρας. «Πέρα από αυτό, νομίζω ότι ο Βασίλης Παπαβασιλείου μας έχει δώσει το δικαίωμα της χαράς -και πιστεύω ότι το θέατρο καλείται να δίνει το δικαίωμα της χαράς- έχει δημιουργήσει μια κοινότητα αισθήματος, που ξεπερνάει όλο αυτό που πραγματεύεται το έργο, δηλαδή τη ματαιότητα του πολέμου και φτάνει μέχρι την έξοδο στη χαρά. Μετά από δύο χρόνια εγκλεισμού, το να βρίσκεται η μεγάλη σύναξη των ανθρώπων και να μπορεί να παραχθεί αυτό το δικαίωμα της χαράς, είναι πολύ σημαντικό. Και το έργο το ίδιο έτσι και αλλιώς είναι γραμμένο υφολογικά και διαφέρει από τις άλλες τραγωδίες, γιατί εισάγει ουσιαστικά τη νέα κωμωδία. Έχει στοιχεία τα οποία διαφέρουν από τις υπόλοιπες τραγωδίες. Επίσης, ο τίτλος που έχει δώσει ο Βασίλης ως κωμικοτραγωδία, νομίζω ότι τον έχει πετύχει 100% στην παράσταση.

Είχαμε την τύχη να συνεργαστούμε με σπουδαίος συντελεστές σε αυτή την παράσταση. Με τον Άγγελο Τριανταφύλλου στη μουσική, τον Δημήτρη Σωτηρίου στην κίνηση, τον Άγγελο Μέντη στα σκηνικά και στα κοστούμια, τον Λευτέρη Παυλόπουλο στους φωτισμούς και τα κορίτσια του Χορού φυσικά. Επειδή συνήθως δεν αναφερόμαστε στο Χορό, αλλά είναι πολύ σημαντικός ο ρόλος του και ειδικά στην συγκεκριμένη παράσταση, είναι δεκατέσσερα κορίτσια τα οποία είναι ένα και ένα. Τραγουδάνε, χορεύουν και συμμετέχουν στην παράσταση και μεταφέρουν τα γεγονότα του λόγου με τέτοιο πάθος και αλήθεια, που εγώ κάθε βράδυ που τις παρακολουθώ, καθώς βγαίνω στο τέλος κάθε παράστασης, είναι εκείνες που με τροφοδοτούν και με συγκινούν για να βγω να πω αυτά που έχω να πω.

Δούλεψαν πολύ στενά με το Γιώργο Δούσου που έχει κάνει τις ενορχηστρώσεις στην παράσταση και είναι ο μαέστρος και ένας από τους εν σκηνή μουσικούς. Ο Βασίλης ήθελε να υπάρχει το στοιχείο του “καμπαρέ”, Καμπαρέ το ωραίο Κάιρο όπως το έχει ονομάσει, και οι ηθοποιοί του Χορού δούλεψαν στενά με τον Τριανταφύλλου και βγήκε ένα άρτιο αποτέλεσμα. Ήταν πολύ συγκινητικό το δόσιμο και η ανοιχτωσιά των κοριτσιών αυτών στον Άγγελο Τριανταφύλλου και σε όσα ζητούσε και απέναντι στον Βασίλη, επίσης.

Προσωπικά τον γνωρίζω, τα κορίτσια όμως που δεν τον ήξεραν, έπρεπε να εμπιστευτούν ξανά έναν άνθρωπο που τους απεγκλώβισε αυτό το στοιχείο της σοβαροφάνειας μιας τραγωδίας, τους έβγαλε το σύννεφο της σοβαρότητας που πρέπει να έχουμε και μας πνίγει. Τον ακολούθησαν και νομίζω ότι κέρδισαν κάτι πολύτιμο. Μετά από δύο χρόνια που το θέατρο ήταν σε αναστολή, η “Ελένη” ήταν μια αφορμή να σκεφτούμε τη μοναδικότητά του. Τόσο σε γενικότερο πλαίσιο, όσο και προσωπικά. Τι κάνουμε εμείς για το θέατρο και γιατί είμαστε σε αυτή τη δουλειά; Νομίζω ότι όλοι, ο καθένας λιγότερο ή περισσότερο, το έχουμε πετύχει σε αυτή την παράσταση με την καθοδήγηση του Βασίλη Παπαβασιλείου».

 

 

Η Έμιλυ Κολιανδρή στο ρόλο της Ελένης και οι ηθοποιοί του Χορού. (Φωτογραφίες: Τάσος Θώμογλου).

 

Πληροφορίες για την παράσταση «Ελένη»

Μετάφραση: Παντελής Μπουκάλας
Σκηνοθεσία: Βασίλης Παπαβασιλείου
Συνεργάτης σκηνοθέτης-Δραματουργία: Νικολέτα Φιλόσογλου
Σκηνικά- Κοστούμια: Άγγελος Μέντης
Μουσική: Άγγελος Τριανταφύλλου
Χορογραφία: Δημήτρης Σωτηρίου
Φωτισμοί: Λευτέρης Παυλόπουλος
Ενορχήστρωση – Μουσική διδασκαλία: Γιώργος Δούσος
Moυσική διδασκαλία: Χρύσα Τουμανίδου
Βοηθός σκηνοθέτη: Άννα- Μαρία Ιακώβου
Βοηθός σκηνογράφου -ενδυματολόγου: Έλλη Ναλμπάντη
Βοηθός χορογράφου: Σοφία Παπανικάνδρου
Οργάνωση παραγωγής: Αθανασία Ανδρώνη

Παίζουν: Έμιλυ Κολιανδρή (Ελένη), Θέμης Πάνου (Μενέλαος), Αγορίτσα Οικονόμου (Θεονόη), Γιώργος Καύκας (Θεοκλύμενος), Έφη Σταμούλη (Γερόντισσα), Δημήτρης Κολοβός (Αγγελιοφόρος Α’), Άγγελος Μπούρας (Αγγελιοφόρος Β’), Δημήτρης Μορφακίδης (Τεύκρος), Χρήστος Μαστρογιαννίδης (Θεράπων), Νικόλας Μαραγκόπουλος, Ορέστης Παλιαδέλης (Διόσκουροι)
Χορός: Νεφέλη Ανθοπούλου, Σταυρούλα Αραμπατζόγλου, Λουκία Βασιλείου, Μομώ Βλάχου, Ελένη Γιαννούση, Ηλέκτρα Γωνιάδου, Νατάσα Δαλιάκα, Χρύσα Ζαφειριάδου, Σοφία Καλεμκερίδου, Αίγλη Κατσίκη, Άννα Κυριακίδου, Κατερίνα Πλεξίδα, Μαριάννα Πουρέγκα, Φωτεινή Τιμοθέου, Χρύσα Τουμανίδου
Μουσικοί επί σκηνής: Γιώργος Δούσος (φλάουτο, κλαρίνο, σαξόφωνο, καβάλ), Δάνης Κουμαρτζής (κοντραμπάσο), Θωμάς Κωστούλας (κρουστά), Παύλος Μέτσιος (τρομπέτα, ηλεκτρική κιθάρα), Χάρης Παπαθανασίου (βιολί), Μανώλης Σταματιάδης (πιάνο, ακορντεόν).

 

Πού: Επίδαυρος, Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου (Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου 2022)

Πότε: Παρασκευή 12, Σάββατο 13 Αυγούστου 2022, στις 21.00

Διάρκεια παράστασης: 110 λεπτά

Με ελληνικούς και αγγλικούς υπέρτιτλους

ΤΙΜΟΛΟΓΙΑΚΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ «ΕΛΕΝΗ»- ΕΠΙΔΑΥΡΟΣ 2022
Διακεκριμένη Ζώνη: 50€
Α΄ Ζώνη: 45€
Β΄ Ζώνη: 20€
Β΄ Ζώνη, Φοιτητικό: 13€
Άνω Διάζωμα Γ΄ Ζώνη: 14€
Άνω Διάζωμα Δ΄ Ζώνη: 12€
Άνω Διάζωμα Ε΄ Ζώνη: 10€
ΑΜΕΑ/Άνεργοι: 5€ (Στο Άνω Διάζωμα με την επίδειξη της σχετική κάρτας)
Εκπτωτικό πακέτο εισιτηρίων
Πακέτο 4 εισιτηρίων (ανά παράσταση): Με την αγορά 4 εισιτηρίων σας προσφέρουμε το 1 δωρεάν. Η προσφορά ισχύει για Β ΖΩΝΗ και ΑΝΩ ΔΙΑΖΩΜΑ

ΠΡΟΠΩΛΗΣΗ ΕΙΣΙΤΗΡΙΩΝ:
ntng.gr | viva.gr | 11876 | wind | public | mediamarkt | tickets.aefestival.gr,
Πανεπιστημίου 39 (στοά Πεσμαζόγλου).
Τηλεφωνικά: Δε-Πα 10:00-18:00 -211 8008181, Σα-Κυ 10:00-18:00 – 210 3225109
ΑΜΕΑ: 210 3221 897 | Δε-Πα 10:00-17:00 και tameia@aefestival.gr
Πληροφορίες για προπώληση εισιτηρίων: http://aefestival.gr/plirofories-eisitirion/