Ελένη Μολέσκη: «Η παράσταση «Κλυταιμνήστρα» επαναδιαπραγματεύεται τον τρόπο που παρουσιάζονται οι γυναίκες στους αρχαίους μύθους»

Αντώνης Κυζούλης: «Από καιρό είχα στο μυαλό μου τη δημιουργία ενός έργου, όπου θα αποτύπωνα μουσικά όλα όσα έχω σκεφτεί και αισθανθεί περπατώντας την οδό Ιπποτών»
20 Ιουλίου 2022
«Μικρή Ασία»: Οι τρεις ηθοποιοί και η σκηνοθέτις μιλούν για την παράσταση και το νέο έργο του Ανδρέα Φλουράκη
22 Ιουλίου 2022

Η ηθοποιός Ελένη Μολέσκη ερμηνεύει την Κλυταιμνήστρα στην παράσταση «Κλυταιμνήστρα» που παρουσιάζεται στο Ανοιχτό Θέατρο Παλαιού Ελαιουργείου. (Φωτογραφία: Sam Asaert).

Sharing is caring!

 

Συνέντευξη στη Μαριλένα Θεοδωράκου

 

Είναι μέλος του Χορού και έχει επίσης το ρόλο της Κλυταιμνήστρας στην ομότιτλη παράσταση. Η Ελένη Μολέσκη μιλάει στο theatermag για την «Κλυταιμνήστρα», η οποία ανεβαίνει σε παγκόσμια πρεμιέρα από τη φλαμανδική ομάδα tg STAN, στο Ανοιχτό Θέατρο Παλαιού Ελαιουργείου στις 23 και 24 Ιουλίου. Βασισμένη στο έργο «Αγαμέμνων» του Αισχύλου, η πρωτοποριακή αυτή παράσταση έρχεται στη γενέτειρα του κορυφαίου τραγωδού να αμφισβητήσει τις σύγχρονες έμφυλες ταυτότητες και να δώσει φωνή στους σιωπηλούς.

 

Πώς προέκυψε η συνεργασία σας με τη φλαμανδική ομάδα tg STAN;

Πρώτη φορά είχα δει τη δουλεία των STAN, το 2011 όταν παρουσίασαν στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση, την παράσταση «Οι Αντιγόνες». Η παράσταση αυτή, μετακίνησε τον τρόπο που σκέφτομαι και κυρίως, η μεθοδολογία που ακολουθεί η ομάδα. Όταν μου δόθηκε η ευκαιρία να κάνω ακρόαση μέσω διαδικτύου, λόγω πανδημίας, δεν το πίστευα. Ήμουν χαρούμενη και μόνο για αυτό. Η ακρόαση, δεν ήταν ακριβώς μια συμβατική ακρόαση, αλλά μια γνωριμία σε ανθρώπινο και καλλιτεχνικό επίπεδο, μια πρώτη ανταλλαγή απόψεων, απόλυτα σύμφωνη με τον τρόπο δουλειάς που ακολουθήσαμε μετά.

 

Η παράσταση έρχεται να αμφισβητήσει τις σύγχρονες έμφυλες ταυτότητες και να δώσει φωνή στους σιωπηλούς. Θα θέλατε να μας μιλήσετε για αυτό;

Και μόνο η επιλογή του τίτλου της παράστασης, «Κλυταιμνήστρα», αποκαλύπτει την προσέγγιση που θέλουμε να υιοθετήσουμε. Η παράσταση, επαναδιαπραγματεύεται τον τρόπο που παρουσιάζονται οι γυναίκες στους αρχαίους μύθους. Η Κλυταιμνήστρα δεν είναι μόνο η Κλυταιμνήστρα, αλλά η αντίθετη δύναμη απέναντι σε αυτό που εκπροσωπεί ο Αγαμέμνoνας, δηλαδή τη βίαιη κατακτητική κι επεκτατική δύναμη που υπάρχει στην ανθρώπινη φύση. Η δική μας Κλυταιμνήστρα, αναγκάζεται να εγκληματήσει για να μπορέσει να απαντήσει στη λαίλαπα της βίας, με τη μόνη γλώσσα που αυτή μπορεί να αντιληφθεί: τη βία.
Δεν είναι, όμως, μόνο η Κλυταιμνήστρα, στη διασκευή μας με την προσθήκη του κείμενου Bloodbath του Gustav Ernst. Η φωνή της Κασσάνδρας, ενδυναμώνεται με ένα εκπληκτικό μονόλογο που μιλάει για τη συνεχή αναζήτηση αυτού που μας λείπει.

Η συνεχής βουβή παρουσία της Ιφιγένειας στην παράσταση μας, όντως ένα μικρό κορίτσι, μας υπενθυμίζει συνεχώς το αδιανόητο του εγκλήματος που έχει συντελεστεί, αλλά και το πιο ευαίσθητο κομμάτι της ανθρώπινης φύσης. Τέλος, η ίδια η σύσταση μιας διεθνούς ομάδας συντελεστών, με τόσο διαφορετικές προσωπικές ιστορίες, προσθέτει από μόνη της ένα φίλτρο στην πρόσληψη της παράστασης.

 

Οι Έλληνες ηθοποιοί της παράστασης «Κλυταιμνήστρα», Μαρία Σκουλά, Αντώνης Αντωνόπουλος και Ελένη Μολάσκη. (Φωτογραφία: Sam Asaert).

 

Θα θέλατε να μας πείτε λίγα λόγια για το ρόλο που ερμηνεύετε;

Εγώ, είμαι μέλος του Χορού κι αναλαμβάνω σε κάποια στιγμή το ρόλο της Κλυταιμνήστρας. Αυτό γίνεται μετά την τέλεση του εγκλήματος και με έναν τρόπο, νιώθω ότι έρχομαι να αναλάβω μέρος αυτής της ευθύνης, όταν πια η πράξη φανερώνεται στην πόλη. Ο Χορός στην παράστασή μας έχει κείμενο, τόσο από τον Αισχύλο όσο και από τον Gustav Ernst και έχει κυρίως τη λειτουργία της συλλογικής μνήμης, την ευθύνη της συλλογικής αφήγησης, μιας παλιάς ιστορίας που ακόμα μας αφορά.

 

Πώς ήταν η συνεργασία σας με τη σκηνοθέτιδα Jolente De Keersmaeker;

Η Jolente De Keersmaeker είναι ένας βαθιά διορατικός άνθρωπος, ευφυής και με χιούμορ. Η συνεργασία όλης της ομάδας, ακολούθησε τη μεθοδολογία των STAN που περιλαμβάνει ένα μεγάλο χρονικό διάστημα, που όλη η ομάδα επεξεργάζεται και κατανοεί δραματουργικά το κείμενο. Κάθε επιλογή, είναι μια συλλογική απόφαση. Στην συνεργασία, δε συμμετέχεις ως ηθοποιός που ακολουθεί ένα σκηνοθετικό όραμα, αλλά σαν καλλιτέχνης δημιουργός. Όλες οι γνώμες, βρίσκουν τη θέση τους κι όλοι είμαστε συνυπεύθυνοι για το αποτέλεσμα. Αλήθεια, πιστεύω ότι το ελληνικό θέατρο χρειάζεται περισσότερες τέτοιες προσεγγίσεις.

 

Τι συμβολίζει η «Κλυταιμνήστρα» σήμερα;

Η Κλυταιμνήστρα, συμβολίζει σήμερα ό,τι συμβολίζει εδώ και πολλούς αιώνες. Άλλωστε η ανθρώπινη Ιστορία, δεν είναι μια γραμμική εξέλιξη προς κάτι πιο προοδευτικό, αλλά ένα διαρκές εκκρεμές ανάμεσα στο φως και το σκοτάδι. Μάλιστα, αυτή η πορεία δεν είναι κοινή για όλους τους τόπους. Η Κλυταιμνήστρα που εμείς θέλουμε να φωτίσουμε, είναι η Κλυταιμνήστρα ως δύναμη που δεν καταστρέφει αλλά δημιουργεί, που περιλαμβάνει και δεν αποκλείει, που αντιστέκεται στο μισογυνισμό, το ρατσισμό, την αποικιοκρατία. Μια Κλυταιμνήστρα που συνεχώς επανατοποθετείται απέναντι στη βία.

 

Η σκηνοθέτις της παράστασης «Κλυταιμνήστρα», Jolente De Keersmaeker. (Φωτογραφία: Johan Jacobs).

 

Πληροφορίες για την παράσταση «Κλυταιμνήστρα»

Η παράσταση έχει υπέρτιτλους στα ελληνικά και τα αγγλικά.

Κείμενα: Αγαμέμνων (Ορέστεια) του Αισχύλου, Agamemnon (The Oresteia) από τον Ted Hughes και Λουτρό Αίματος (Blutbad) από τον Gustav Ernst 

Κείμενο παράστασης: η ομάδα

Μετάφραση πρωτότυπων κειμένων: Νίκος ΦλέσσαςΑντώνης Αντωνόπουλος, Martine Bom

Ιδέα – σκηνοθεσία: Jolente De Keersmaeker
Σκηνογραφία και φωτισμοί: 
Thomas Walgrave 

Ενδυματολόγος: Rachid Laachir  

Βοηθός ενδυματολόγου: Katrien Baetslé
Σύμβουλος χορογραφίας: 
Youness Khoukhou  

Μουσική σύλληψη: Frank Vercruyssen
Τεχνική παραγωγή: Tom Van Aken και Iwan Van Vlierberghe
Συμπαραγωγή: 2023 Ελευσίς Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης & tg STAN

Διανομή

Κλυταιμνήστρα, Βασίλισσα του Άργους, κόρη της Λήδας: Μαρία Σκουλά, Synne Enoksen, Sara Haeck και Ελένη Μολέσκη

Αγαμέμνων, Βασιλιάς του Άργους, γιος του Ατρέα και νικητής στην Τροία: Stijn Van Opstal

Κασσάνδρα, Κόρη του Πρίαμου, Βασιλιά της Τροίας: Joshua Serafin

Ιφιγένεια, Κόρη της Κλυταιμνήστρας και του Αγαμέμνονα: Adriana Bakker

Φύλακας, Πολίτης του Άργους: Αντώνης Αντωνόπουλος

Κήρυκας, Έλληνας Στρατιώτης από την Τροία: Synne Enoksen

Χορός, Πρεσβύτεροι του Άργους: Αντώνης Αντωνόπουλος, Synne Enoksen, Sara Haeck, Ελένη Μολέσκη και Joshua Serafin

 

Πού: Ανοιχτό Θέατρο Παλαιού Ελαιουργείου

Πότε: 23 και 24 Ιουλίου 2022, στις 21.00

Τιμές εισιτηρίων: 15 ευρώ και 8 ευρώ (μαθητικό, φοιτητικό, ανέργων, άνω των 65, πολύτεκνοι), Είσοδος δωρεάν για ΑμΕΑ

Διάρκεια: 120 λεπτά

Η παράσταση είναι κατάλληλη για άτομα άνω των 16 ετών

Ο χώρος είναι προσβάσιμος σε ΑμΕΑ

Προπώληση εισιτηρίων εδώ

Ticketservices.gr, 210 7234576, Εκδοτήριο Πανεπιστημίου 39

Δωρεάν μετακίνηση για το κοινό | Κρατήσεις θέσεων εδώ
Σημείο συνάντησης: Παλιό Αμαξοστάσιο Ο.ΣΥ. (Ερμού & Πειραιώς)
Αναχώρηση στις 19.30 για Ανοιχτό θέατρο Παλαιού Ελαιουργείου Ελευσίνας και επιστροφή προς Αθήνα στις 23.30

Λίγα λόγια για το ΑΙΣΧΥΛΟΥ project ^

Η 2023 Ελευσίς Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης εγκαινιάζει το ΑΙΣΧΥΛΟΥ project ^, παρουσιάζοντας πρωτότυπα παραστατικά έργα, βασισμένα αποκλειστικά στα έργα του μεγάλου Ελευσίνιου τραγωδού. Στόχος της δράσης είναι να θεσμοθετηθεί ένας σπάνιος διάλογος πάνω στο Αισχύλειο Δράμα. Στο πλαίσιο αυτό, εκτός από την παράσταση Κλυταιμνήστρα στις 23 & 24 Ιουλίου στο Ανοιχτό Θέατρο Παλαιού Ελαιουργείου, στον ίδιο χώρο θα παρουσιαστεί στις 30 & 31 Ιουλίου η παράσταση Πέρσες του Αισχύλου, στελεχωμένη από μια ομάδα εξαιρετικών ηθοποιών, σε σκηνοθεσία Δημήτρη Καραντζά. Η προπώληση θα ξεκινήσει τη Δευτέρα 18 Ιουλίου μέσω viva.gr.

 

Λίγα λόγια για την ομάδα tg Stan

Η ομάδα tg STAN, τα αρχικά της οποίας λέγεται ότι σημαίνουν «Stop Thinking About Names» (Σταματήστε να Σκέφτεστε τα Ονόματα), είναι μία θεατρική κολεκτίβα που αποτελείται από τους Jolente De Keersmaeker, Damiaan De Schrijver και Frank Vercruyssen. Γνωρίστηκαν στο Ωδείο της Αμβέρσας στα τέλη της δεκαετίας του 1980, όπου ο Καθηγητής Matthias de Koning από το Maatschappij Discordia τους εισήγαγε σε μία διαφορετική, λιγότερο δογματική προσέγγιση του θεάτρου. Η ομάδα λειτουργεί με βάση τη δημοκρατική αρχή ότι όλοι συμμετέχουν στις αποφάσεις, από την επιλογή του κειμένου, τα σκηνικά και τον φωτισμό, μέχρι τα κοστούμια και τις αφίσες. Η ομάδα tg STAN θέτει τον performer στο επίκεντρο και πιστεύει ακράδαντα στην αρχή του κυρίαρχου ηθοποιού (sovereign actor), δηλαδή ότι ο ηθοποιός είναι ταυτόχρονα ερμηνευτής και δημιουργός. Τίποτα δεν δοκιμάζεται στην πρόβα με τη συμβατική έννοια του όρου. Το μεγαλύτερο μέρος της διαδικασίας της πρόβας λαμβάνει χώρα γύρω από το τραπέζι. Αφότου επιλεγεί το έργο, το κείμενο γίνεται αντικείμενο επεξεργασίας και μεταφράζεται εκ νέου, ώστε να προκύψει ένα νέο σενάριο. Οι ηθοποιοί ανεβαίνουν στη σκηνή για πρώτη φορά μόλις λίγες μέρες πριν από την πρεμιέρα και η παραγωγή ζωντανεύει πραγματικά, μόνο όταν οι θεατές καθίσουν κι αυτοί στην αίθουσα.

Η ομάδα tg STAN καλλιεργεί μία σταθερή πίστη στη «ζωντανή» δύναμη του θεάτρου: η παράσταση δεν είναι μία απλή αναπαραγωγή ή κάτι που «μαθαίνεται», αλλά κάτι που δημιουργείται εκ νέου κάθε βράδυ μαζί με το κοινό. Με αυτόν τον τρόπο, μία παράσταση της ομάδας tg STAN δεν είναι ένα τελικό προϊόν, αλλά περισσότερο μία πρόσκληση σε διάλογο. Η ομάδα είναι συνώνυμη με το θέατρο που βασίζεται στο κείμενο (text-based theatre) και διαθέτει ένα εκτεταμένο και ποικιλόμορφο ρεπερτόριο. Υψηλή θέση κατέχουν τα έργα κλασικών θεατρικών συγγραφέων όπως ο Τσέχωφ, ο Γκόρκι, ο Σνίτσλερ, ο Ίψεν, ο Μπέρνχαρντ και ο Πίντερ. Κείμενα από την ιστορία του θεάτρου ξαναδιαβάζονται και μεταφέρονται στο εδώ και τώρα. Εκτός από τους κλασικούς, η ομάδα ασχολείται επίσης με το έργο σύγχρονων συγγραφέων, όπως πιο πρόσφατα, η Yasmina Reza και ο Jon Fosse. Περισσότερες πληροφορίες εδώ.

2023 Ελευσίς Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης

Website: 2023eleusis.eu
Facebook: facebook.com/2023eleusis.eu
Instagram: instagram.com/2023eleusis
YouTube: youtube.com/c/2023Eleusis
E-mail: info@2023eleusis.eu

#Klytaimnestra
#AeschylusProject
#Mystery35

Πρόσβαση στην Ελευσίνα
# 21χλμ

Με αυτοκίνητο ή μηχανή μέσω της Αττικής Οδού ή από τη Λεωφόρο Αθηνών, σε μόλις 25 λεπτά από το κέντρο της Αθήνας
Με λεωφορείο (γραμμές 845 και 871 από Πειραιά, 876 από τον σταθμό “Αγ. Μαρίνα” του μετρό και 878 από Αχαρνές)
Με προαστιακό (στάση “Μαγούλα” και στη συνέχεια, με το λεωφορείο 863)
Με ΚΤΕΛ (γραμμή Μέγαρα – Νέα Πέραμος – Ελευσίνα, με αφετηρία την πλατεία Ασωμάτων στο Θησείο)