Νίκος Τουλιάτος: «”Έρωτος Ύβρις”, σημαίνει έρωτας για την εξουσία, για το εγώ μου ή για οτιδήποτε που χωρίς όρια φτάνει στα όρια της ύβρις»

Το «mέta – μπουλούκι» στο Δημοτικό Θέατρο Ρεματιάς Χαλανδρίου
12 Ιουλίου 2022
Κυριάκος Μαρκάτος: «Ας μην ξεχνάμε πως όλοι μας είμαστε εν δυνάμει πρόσφυγες»
13 Ιουλίου 2022

Ο Νίκος Τουλιάτος ερμηνεύει τον Αγαμέμνονα και σκηνοθετεί την παράσταση «Έρωτος Ύβρις».

Sharing is caring!

 

Συνέντευξη στη Μαριλένα Θεοδωράκου

 

Τον γνωρίζουμε ως κρουστό, ωστόσο εδώ και αρκετά χρόνια, ασχολείται με το θέατρο και τη σκηνοθεσία. Ο Νίκος Τουλιάτος μιλάει στο theatermag για την παράσταση «Έρωτος Ύβρις», η οποία παρουσιάζεται την Τετάρτη 13 Ιουλίου, στο πλαίσιο του 6ου bio-Mechanical Festival, στο Θέατρο Αυλιδείας Αρτέµιδος. Ο ίδιος ερμηνεύει το ρόλο του Αγαμέμνων και υπογράφει τη μουσική επιλογή μαζί με τον Μάριο Τσουμάρη.

 

«Η παράσταση “Έρωτος Ύβρις”, παρουσιάστηκε το 2019 στο Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης, όπου παίχτηκε για δύο σεζόν και στη συνέχεια μεταφέρθηκε στο δικό μου θεατράκι» εξηγεί ο Νίκος Τουλιάτος. «Το κοινό θα έχει την ευκαιρία να δει την ιστορία της οικογένειας των Ατρειδών για μια ακόμα φορά, στο Θέατρο Αυλιδείας Αρτέµιδος, στο πλαίσιο του 6ου bio-Mechanical Festival, το οποίο έχει σκοπό να μετατρέψει την πόλη της Χαλκίδας σε σημείο πολιτιστικής συνάντησης για σχεδόν δύο ολόκληρους μήνες. Γνωρίζω το bio-Mechanical Festival εδώ και χρόνια και βρίσκω πολύ ιδιαίτερο το Θέατρο Αυλιδείας Αρτέµιδος και την όλη διαδικασία που γίνεται σε αυτό το Φεστιβάλ».

 

 

Ο τίτλος της παράστασης

«Η οικογένεια των Ατρειδών, βρίσκεται σε μια “δίκη” στον Άδη, όπου για πρώτη φορά βρίσκονται όλοι µαζί ενώπιος ενωπίω και απολογούνται για όσα έχουν συμβεί στη ζωή τους. Αυτό είναι το θέμα της παράστασης» συνεχίζει ο Νίκος Τουλιάτος. «Ο τίτλος της παράστασης “Έρωτος Ύβρις”, προκύπτει ως εξής: ύβρη πράττουν εκείνοι που δεν απολογούνται, που δεν ρωτάνε, αλλά αποφασίζουν μόνοι τους και ό,τι αποφάσεις και να πάρουν, τις φτάνουν μέχρι τα άκρα.

Έτσι, για κάποιο λόγο, σε όλα τα κείμενα αρχαίας τραγωδίας, όλοι οι κλασικοί συγγραφείς, έχουν γράψει για όσα έχουν συμβεί. Φόνους μανάδων, πατεράδων, παιδιών, πράξεις που έχουν γίνει σε βασιλικές οικογένειες. Είναι οι άνθρωποι που ανήκουν σε βασιλικές οικογένειες, οι οποίοι παθιάζονται, “ερωτεύονται” με την εξουσία, με τα πάθη τους, με την αλαζονεία τους και ακριβώς μέσα από αυτή την “ερωτική” σχέση που κανείς δε ρωτάει και δεν απολογείται, φτάνουν στα όρια της ύβρις. Ονομάσαμε την παράσταση “Έρωτος Ύβρις”, που σημαίνει έρωτας για την εξουσία, για το εγώ μου, για την αλαζονεία μου, για το αντίθετο φύλο ή για οτιδήποτε που χωρίς όρια φτάνει στα όρια της ύβρις.

Τι έγινε λοιπόν στην οικογένεια των Ατρειδών; Ο Αγαμέμνονας θυσίασε την κόρη του για να σφάξουν μια ολόκληρη πόλη και να την κλέψουν με το δήθεν πρόσχημα της Ελένης, η Κλυταιμνήστρα σκότωσε τον Αγαμέμνονα γιατί έφερε την Κασσάνδρα στο σπίτι τους και σκότωσε την κόρη τους, ενώ η Ηλέκτρα σκότωσε τη μάνα της. Αυτή η οικογενειακή τραγωδία, συνέβη διότι οι άνθρωποι λειτουργούν έξω από τα όρια. Βέβαια αν το εξετάσει κανείς, όλοι από την μεριά τους έχουν δίκιο και ακριβώς γι’ αυτό είναι μια τραγωδία».

 

 

Ένας αέναος κύκλος

«Πέρα από τη μουσική, έχω ασχοληθεί με τη σκηνοθεσία εδώ και χρόνια» λέει ο Νίκος Τουλιάτος. «Το θέμα είναι τι εικόνα έχεις και τι ακριβώς θέλεις να πεις μέσα από ένα κείμενο. Υπάρχει μια ανατροπή στο έργο μας, όπου ναι μεν έχουν γίνει τα παραπάνω γεγονότα στην οικογένεια, αλλά στο τέλος η Κλυταιμνήστρα συγχωρεί τα παιδιά της, τον Ορέστη και την Ηλέκτρα. Έχουν μια σχέση που παραμένει σχέση μάνας και παιδιών.

Ο Ορέστης λέει ότι “εγώ δεν το ήθελα”, ξέρει ότι μια μητροκτονία θα δημιουργήσει προβλήματα στο μέλλον, η Ηλέκτρα για τους δικούς της λόγους νιώθει άσχημα για αυτό που έκανε ο αδελφός της, οπότε η μάνα τους συγχωρεί και αυτό είναι ανατροπή στην παράστασή μας, μια δική μας άποψη και θέση. Άλλωστε, όλα αυτά συμβαίνουν επί αιώνες, δεν σταματάνε ποτέ, δεν είναι ένα μύθος και δυστυχώς, συμβαίνουν ακόμα και σήμερα και τα βλέπουμε μπροστά μας. Αυτό σημαίνει ότι υπάρχει ένας αέναος κύκλος που δεν σε αφήνει να βγάλεις ένα συμπέρασμα, αλλά να αναρωτηθείς αν μπορούν οι άνθρωποι να αντιμετωπίζουν τη ζωή τους με έναν διαφορετικό τρόπο. Όχι εν θερμώ, αλλά πάντα εν ψυχρώ. Με αυτό εννοώ, να χαλαρώνουν τα πράγματα, να καθίζουν και να σκέφτονται ψύχραιμα τις επόμενες κινήσεις, γιατί τα περισσότερα πράγματα που συμβαίνουν στον κόσμο γίνονται εν θερμώ, επειδή είμαστε όλοι στη τσίτα και εκείνη τη στιγμή μπορεί να κάνεις το μεγαλύτερο έγκλημα χωρίς να το θέλεις.

Στις παραστάσεις σας στο Ίδρυμα Κακογιάννης, δεν υπήρχε υπόκλιση από τους ηθοποιούς. Ο κόσμος έμπαινε, έβλεπε και έφευγε πριν τελειώσει ο παράσταση, διότι είναι ένας αέναος κύκλος, που δεν σταματάει ποτέ. Έτσι δεν βγάζουμε κάποιο συμπέρασμα, δεν δικάζουμε, δεν βγάζουμε κάποιο πόρισμα, απλώς ανακοινώνουμε και φέρνουμε στο σήμερα, ότι αυτό που συνέβαινε τότε συμβαίνει πάντα. Αυτό είναι όλο το πλαίσιο και η διδασκαλία στους ηθοποιούς έγινε από αυτή την οπτική. Στην παράσταση, στο 6ο bio-Mechanical Festival, θα υπάρξουν κάποιες μικροαλλαγές, κυρίως λόγω του συγκεκριμένου θεάτρου της Αυλιδείας Αρτέµιδος».

 

Ο κρουστός, ηθοποιός και σκηνοθέτης, Νίκος Τουλιάτος.

 

Η οικογένεια των Ατρειδών για πρώτη φορά μαζί

«Η οικογένεια των Ατρειδών, Αγαµέµνων, Κλυταιµνήστρα, Ορέστης, Ηλέκτρα, Ιφιγένεια, Χρυσόθεµις είναι καλεσμένοι σ’ ένα δείπνο, από ένα δικαστήριο στο Άδη περιμένοντας να πεθάνει και ο τελευταίος στην οικογένειας, ώστε για πρώτη φορά να βρεθούν όλοι μαζί» συνεχίζει ο Νίκος Τουλιάτος. «Αν το σκεφτούμε ιστορικά, ο Αγαμέμνωνας δεν γνώρισε ποτέ τον Ορέστη, τον άφησε μωρό, ο Ορέστης δεν ξέρει τον πατέρα του και η Ιφιγένεια δεν ξέρει την Ηλέκτρα καθώς ήταν μικρή όταν θυσιάστηκε. Πρώτη φορά η οικογένεια των Ατρειδών, βρίσκεται σε ένα τραπέζι και γνωρίζονται μεταξύ τους. Από την γνωριμία αυτή, αρχίζει το ξεδίπλωμα, το “γιατί με σκότωσες”, “γιατί σκότωσες την κόρη μας” και ο καθένας από τη μεριά του, απολογείται.

Ο Αγαμέμνωνας, με την αλαζονεία του βασιλιά που λέει καλά τα έκανα και μπράβο μου, μέχρι την Ηλέκτρα η οποία, όταν ο αδελφός της βάζει αίμα στα χέρια της, λέει στο τέλος “έβαψες με αίμα τα χέρια της μάνας μας”. Το έργο, έχει τέτοιου τύπου ανατροπές, γιατί είναι πρώτη φορά που βρίσκονται όλοι μαζί και πρέπει να μιλήσουν ανοιχτά. Επίσης, έχει και τα τρία επίπεδα. Το θεοτικό του Αισχύλου, το ανθρώπινο του Σοφοκλή και το ψυχολογικό θέατρο του Ευριπίδη. Υπάρχουν προσωπικές σχέσεις που αγγίζουν τα όρια του ψυχολογικού θεάτρου και οι σχέσεις των συμβόλων. Πήραµε µονολόγους και κείµενα των 6 προσώπων της οικογένειας των Ατρειδών, από διαφορετικά έργα του Αισχύλου, του Ευριπίδη, του Σοφοκλή, για να δείξουµε και τη διαφορετική εκδοχή της ύβρεως. Με κάποια πρωτότυπα κείµενα που έγραψε η Ειρήνη Καπελώνη, και µε την οµαδική µετάφραση µονολόγων και χορικών, φτιάξαµε ένα κολάζ. Προσπαθήσαμε να κάνουμε ένα σύγχρονο έργο μέσα από τα κείμενα μεγάλων κλασικών τραγωδών, με αρχή, µέση και τέλος».

 

 

Περιοδεία της παράστασης και μια μεγάλη παραγωγή με 25 καλλιτέχνες επί σκηνής

«Οι επόμενοι σταθμοί της παράστασης “Έρωτος Ύβρις”, είναι στην Πάτρα στις 29, 30 Σεπτεμβρίου και 1 Οκτωβρίου, στη Σύρο στις 27 Οκτωβρίου και τον Ιανουάριο του 2023 ξανά στο Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης. Με αφορμή το περιεχόμενο που ανέλυσα παραπάνω, ετοιμάζουμε μια μεγάλη παράσταση με 25 άτομα επί σκηνής, με όλη την ιστορία του Αγαμέμνωνα, από τη θυσία της Ιφιγένειας μέχρι την επιστροφή και ό,τι συνέβη στις Μυκήνες και στο Άργος, μέχρι Εκάβη και όλα τα έργα αρχαίας τραγωδίας ενωμένα σε ένα. Θα υπάρχουν 15 κρουστοί επί σκηνής ως Χορός, σε ένα τελετουργικό θέαμα που θα είναι μόνο για ανοιχτά θέατρα για το επόμενο καλοκαίρι. Αυτό θα ήθελα πια να κάνω και να είναι το τέλος αυτής της μεγάλης μου πορείας».

 

Πληροφορίες για την παράσταση «Έρωτος Ύβρις»

Στο πλαίσιο του 6ου bio-Mechanical Festival

Παραγωγή: Ομάδα Ηχοποιοί
Σκηνοθεσία: Νίκος Τουλιάτος
Σχεδιασμός Φωτισμών: Μάριος Τσουμάρης
Μουσική επιλογή: Νίκος Τουλιάτος, Μάριος Τσουμάρης
Πρωτότυπη Μουσική: Γεωργία Κατσίβελου
Μετάφραση: Νίκος Περέλης και Ομάδα Ηχοποιοί
Πρωτότυπα κείμενα: Ειρήνη Καπελώνη
Σχεδιασμός Αφίσας: Μάριος Τσουμάρης
Φωτογραφίες: Νεκτάριος Θεοδώρου
Δημιουργία Teaser: astrokids

Παίζουν:

Ειρήνη Καπελώνη – Δικαστής Α
Νίκος Τουλιάτος – Αγαμέμνων
Ιωάννα Κολονέλου – Ιφιγένεια
Ντομένικα Ρέγκου – Κλυταιμνήστρα
Ρένα Κουμπαρούλη – Ηλέκτρα
Γιάννης Ντάσιος – Ορέστης
Ευγενία Λιούτα – Χρυσόθεµις
Γεωργία Κατσίβελου – Δικαστής Β
Δήμητρα Νταντή – Ένορκος
Νίκη Νικολούδη – Εισαγγελέας
Κωνσταντίνος Τσαμόπουλος – Κρουστά
Ελίνα Γερακίτη – Τσέλο

 

Πού: Θέατρο Αυλιδείας Αρτέµιδος

Πότε: Τετάρτη 13 Ιουλίου 2022

Εισιτήρια: 12 ευρώ (ολόκληρο), 8 ευρώ (µειωµένο)

Ώρα έναρξης: 21.15