Αναστάσης Δεληγιάννης: «Αποφάσισα να ασχοληθώ με τον “Πινόκιο”, γιατί θεωρώ ότι βρίσκει αντίκρισμα μέσα σε κάθε παιδική ψυχούλα»

Το 6o bio-Mechanical Festival ξεκινά το Σάββατο 9 Ιουλίου
8 Ιουλίου 2022
Ομάδα Ονειρόδραμα: «Στόχος μας είναι να πούμε μια ιστορία, την ιστορία της Μικράς Ασίας, της Σμύρνης»
11 Ιουλίου 2022

Ο Αναστάσης Δεληγιάννης υπογράφει τη σκηνοθεσία, την κινησιολογία και την καλλιτεχνική επιμέλεια της παράστασης «Πινόκιο».

Sharing is caring!

 

Συνέντευξη στη Μαριλένα Θεοδωράκου

 

Μετά την επιτυχία της παράστασης «Σκρουτζ the musical», ο Αναστάσης Δεληγιάννης αναλαμβάνει τη σκηνοθεσία ενός διαχρονικού έργου με δυνατά νοήματα, καταφέρνοντας να ετοιμάσει μια παράσταση υψηλής αισθητικής για τη διασκέδαση και την διαπαιδαγώγηση των παιδιών. Ο σκηνοθέτης, μιλάει στο theatermag για τον φανταστικό ξύλινο χαρακτήρα «Πινόκιο» και την ομότιτλη παράσταση που κάνει περιοδεία σε όλη την Ελλάδα από την παιδική σκηνή Γιάννη Χριστόπουλου. Το ρόλο του Πινόκιο ερμηνεύει ο Πάρης Σκαρτσολιάς και του Τζεπέτο ο Τάκης Βαμβακίδης.

 

Πώς αποφασίσατε να σκηνοθετήσετε τον «Πινόκιο» και ποια ήταν η επαφή σας με το έργο του Κάρλο Κολόντι;

Ερχόμενος σε επαφή με αυτό το πολυβραβευμένο μυθιστόρημα-παραμύθι, έπρεπε να βρω τον τρόπο να το συνδέσω με την αλήθεια, αλλά χωρίς να χάσω τη μαγεία του παραμυθιού. Αποφάσισα να ασχοληθώ με τον «Πινόκιο», γιατί θεωρώ ότι βρίσκει αντίκρισμα μέσα σε κάθε παιδική ψυχούλα, που προσπαθεί να αναπτυχθεί μέσα από λάθη, αλλά και σωστές επιλογές. Η επαφή που είχα, προσπάθησα να είναι τελείως αθώα χωρίς να με κυριεύει η επαγγελματική μου ιδιότητα, αλλά αφέθηκα στο να γίνω ένα παιδί κι έτσι να δημιουργήσω αυτό που θέλει να δει και να νιώσει ένα παιδί.

 

Υπογράφετε τη σκηνοθεσία, την κινησιολογία και την καλλιτεχνική επιμέλεια της παράστασης. Πώς δουλέψατε πάνω στην κάθε σας ιδιότητα;

Ήταν λίγο απαιτητικό όλο αυτό που έγινε με τον «Πινόκιο». Μου ζητήθηκε να στηριχτεί στην αισθητική και στη φαντασία μου. Σκηνοθετώντας το, έβλεπα κάποιες εικόνες μέσα στο μυαλό μου, κάποια χρώματα. Κι έτσι, άρχισα να καταγράφω τα πάντα και να σχεδιάζω. Κι ακόμα καλύτερα, άρχιζα να συνδυάζω. Αυτό που γινόταν στο λόγο με την κίνηση, που ακολουθούσε το σκηνικό που περιέβαλε το χώρο, αλλά και το κουστούμι του ηθοποιού. Όλα συν-ταιριάζουν μεταξύ τους, γιατί όλα έγιναν ταυτόχρονα μέσα από την ίδια δημιουργία. Οπότε, δε λειτούργησα διαφορετικά σε κάθε «ιδιότητα», αλλά όλα γεννήθηκαν μαζί, μεγάλωναν κι αναπτύχθηκαν παράλληλα.

 

Οι ηθοποιοί της παράστασης «Πινόκιο» που σκηνοθετεί ο Αναστάσης Δεληγιάννης. (Φωτογραφίες: Παρασκευή Παναγιωτοπούλου).

 

Πρόκειται να εκδώσετε το πρώτο σας βιβλίο. Θα θέλατε να μας μιλήσετε γι’ αυτό;

Είμαι πολύ χαρούμενος γι’ αυτό που έρχεται. Το πρώτο μου βιβλίο φτάνει σε λίγες μέρες στα χέρια μου. Είναι ένα παιδικό μυθιστόρημα με πρωταγωνιστή τον Αριστοφάνη, που πολύ ταπεινά θα πω ότι είναι εκείνος ο ποιητής που με εντυπωσιάζει, με ταξιδεύει, με μαγεύει με συγκλονίζει πιο πολύ. Οπότε, ήθελα να ταξιδέψω στο νεανικό κοινό, στοιχεία για τη ζωή και το έργο του, για την εποχή του! Συνεπώς, μέσα από μία μυθοπλασία που έχει πολλά παιδαγωγικά, αλλά και ιστορικά στοιχεία, θα έρθουμε σε επαφή με τον έφηβο Αριστοφάνη και τις περιπέτειες του.

 

Τελικά χορογράφος, συγγραφέας, σκηνοθέτης, δάσκαλος ή περφόρμερ; Τι νιώθετε να είστε περισσότερο;

Τελικά καλός άνθρωπος… Αυτό προσπαθώ να είμαι και μέσα από αυτό, να γίνομαι κάθε μέρα όλο και πιο καλός τεχνίτης σε αυτά που αγαπάω. Δηλαδή καλλιτέχνης. Είναι περίεργο αυτό που νιώθω. Έχω μέσα μου εκρήξεις, χρώματα κι ωκεανούς, νιώθω απεραντοσύνη κι ελευθερία, αλλά και φόβο και σκοτάδι μετά το φως.

Νιώθω δηλαδή δημιουργία! Προσπαθώ να εκφράζω αυτό που νιώθω, με όσα όπλα διαθέτω. Με όσα γνωρίζω και με όσα ακόμα μαθαίνω κι εξελίσσω! Όταν σκηνοθετώ, νιώθω να «δαμάζω» το λόγο, να μου επιτρέπουν να επέμβω στο χαρακτήρα του ρόλου, να βοηθήσω στην εξέλιξη του έργου μαζί με τον ηθοποιό. Όταν χορογραφώ, επιθυμώ να κάνω τους χορευτές μου, τους απόλυτους εκφραστές των συναισθημάτων αλλά και της μουσικής, γιατί είναι η στιγμή που νιώθω πως έχω την υποχρέωση να δώσω φτερά στο πλήρωμά μου για να πετάξει.

Όταν διδάσκω είναι τα πάντα, το πιο όμορφο συναίσθημα. Αληθινοί άνθρωποι συναντιούνται μέσα στη ζωή τους, για τη μεταλαμπάδευση γνώσεων και την ανταλλαγή απόψεων. Όταν γράφω, είναι πια πιο προσωπικό, είναι οι στιγμές της μοναξιάς μου. Που εγώ με εμένα συζητάμε και γράφουμε τις σκέψεις για να γίνουν λόγια, να γίνουν μετά βιβλίο. Κι όταν, πολύ επιλεκτικά πια, θα βρεθώ μπροστά στο φως, μπροστά στο κοινό, θα είναι για να μοιραστώ, να δώσω και να πάρω συναισθήματα. Όταν πάνω στη σκηνή θα τραγουδήσω, δεν θα είναι γιατί πρέπει να είμαι εκεί, αλλά γιατί δεν άντεχα να είμαι κάπου αλλού. Είναι η στιγμή που έχω ανάγκη να κάνω αυτό πιο πολύ από οτιδήποτε άλλο.

 

O Τάκης Βαμβακίδης στο ρόλο του Τζεπέτο και ο Πάρης Σκαρτσολιάς στο ρόλο του Πινόκιο. (Φωτογραφίες: Παρασκευή Παναγιωτοπούλου).

 

Η μεγάλη επιτυχία «Σκρουτζ the musical» θα επαναληφθεί φέτος τα Χριστούγεννα. Σε τι πιστεύετε ότι οφείλεται αυτή η επιτυχία και η τόση μεγάλη λάμψη αυτού του έργου;

Η επιτυχία οφείλεται σε όλους και σε όλα. Όλοι μαζί βάλαμε ένα λιθαράκι και πήγαμε σε μία δύσκολη θεατρική, υγειονομικά, περίοδο αυτό το έργο πολύ ψηλά. Η Μαρία Αθήνη και ο Αντώνης Καρατζίκης, μου έδωσαν ένα έργο εξαιρετικής ποιότητας, οπότε προσπάθησα να είμαι όσο πιο αντάξιος του και όσο πιο δημιουργικός.
Οι παραγωγοί μας, οι αδελφοί Γεώργα, έδωσαν τον καλύτερο εαυτό τους στηρίζοντας όλες τις αποφάσεις μου για να κάνουμε αυτό το έργο, την παραγωγή που του άξιζε. Και ο θίασος ήταν εκπληκτικός. Όλα τα παιδιά τόσο ταλαντούχα, αλλά το πιο σημαντικό, τόσο υπεύθυνα απέναντι στο έργο και στην πρόβα. Καλλιτέχνες.

Πάντα έρχονταν νωρίτερα στην πρόβα για να προετοιμαστούν, να μελετήσουν, να βελτιώσουν. Όταν κάποιος στέκεται τόσο υπεύθυνα απέναντί σου και στηρίζει την απόφασή σου να τον επιλέξεις στη δουλειά σου, πώς να μην υποκλιθείς μπροστά του και να μη κάνεις ό,τι καλύτερο μπορείς για να τον προβάλεις όπως του αξίζει; Ο χαρακτήρας και η συμπεριφορά είναι ό,τι σημαντικότερο έχει ο ηθοποιός στα χέρια του για να δουλέψει. Ύστερα, το ταλέντο του.

 

Τόσο μεγάλα ονόματα κι εσείς τόσο νέος, στην πρώτη σας μεγάλη σκηνοθετική απόπειρα. Πώς ήταν η συνεργασία και οι ισορροπίες;

Κι εγώ το έχω σκεφτεί αυτό και τρομάζω τώρα. Όμως, τότε σαν από ένστικτο, ένιωσα ότι αυτοί οι άνθρωποι έπρεπε να είναι σε αυτό το έργο και το προσπάθησα. Με την Πηνελόπη Αναστασοπούλου είχαμε συνεργαστεί ξανά στην «Παριζιάνα», οπότε πιο άνετα έγινε η προσέγγιση. Την πιστεύω πάρα πολύ και την εκτιμώ για όλα της. Την τέχνη της, τον χαρακτήρα και τη στάση ζωής της. Εδώ και χρόνια, ήξερα τη μουσική πλευρά της η οποία είναι τόσο απαραίτητη στο μουσικό θέατρο. Είναι υπέροχη συνεργάτις.

Έπειτα η Μπέττυ Λιβάνου. Στο πρώτο ραντεβού, όπου δεν γνωριζόμασταν προσωπικά, είχα τεράστιο άγχος. Όμως, βλέποντας τα μάτια της ένιωθα τόση ευτυχία και συνέχεια χαμογελούσα. Μετά από λίγο άκουσα σε αυτό το επαγγελματικό ραντεβού: «Λοιπόν Αναστάση, θα είμαι μαζί σου στο έργο, γιατί θέλω πολύ να βλέπω αυτό το χαμόγελο κάθε μέρα στις πρόβες». Και κάπως έτσι συνεχίστηκε η ιστορία. Σε όλες τις πρόβες με γέλια κι αγάπη κι αυτή την εξαιρετική ηθοποιό να με διδάσκει και να με συμβουλεύει τόσα πολλά!

Και φτάνω στον «Σκρουτζ». Στον Σπύρο Μπιμπίλα, που γνωριζόμαστε αρκετά καλά, από άλλες συνεργασίες. Ήμασταν στις πρόβες για το Ηρώδειο για την παράσταση -συμπαραγωγή του ΣΕΗ και του ιδρύματος «Το Σπίτι του Ηθοποιού». Έβλεπα τον Σπύρο πόσο έτρεχε, πόσο δούλευε και πάλευε για όλους και για όλα. Ένας υπέροχος ηθοποιός κι ένας τεράστιος εργάτης. Πέρυσι, μέσα στο κατακαλόκαιρο, τον πλησιάζω και του ζητάω να πρωταγωνιστήσει στο μιούζικαλ μας. Η απάντηση ήταν σχεδόν αρνητική, αλλά επέμεινα μετά από μέρες και πάλι εκείνος «όχι» και μετά ξανά εγώ να επιμένω. Ήμουν σίγουρος, ότι ήταν αυτός ο «Σκρουτζ» που έψαχνα.
Ο Σπύρος με τόσα θέματα στην επικαιρότητα με το Σωματείο Ηθοποιών, τόσα άλυτα εργασιακά νομοθετικά θέματα και κάποιες επαγγελματικές κινηματογραφικές του υποχρεώσεις, ένιωθε αρκετό φόρτο εργασίας. Όμως, ήρθε το πολυπόθητο ναι για μένα κι εγώ είχα τον πολυπόθητο ηθοποιό που ήθελα. Το αποτέλεσμα στο όραμά μου, τελικά δικαιώθηκε. Δε νομίζω ότι έπρεπε άλλος να είναι σε αυτόν το ρόλο! Οπότε, με αυτούς τους συνεργάτες όλα ήταν εξαιρετικά. Όλα ήταν όπως έπρεπε.

 

Τι θα ευχόσασταν, σε όποιον διαβάζει τώρα τη συνέντευξή σας;

Θέλω να πω ένα ευχαριστώ σε όποιον διάβασε τις σκέψεις μου κι όσα είχα να μοιραστώ μαζί σας. Εύχομαι όλα αυτά τα απαραίτητα που χρειαζόμαστε όλοι. Υγεία, αγάπη, ευημερία, τύχη! Να είμαστε όλοι καλά και να πετύχουμε, να γίνουμε η καλύτερη εκδοχή του εαυτού μας. Καλό καλοκαίρι σε όλους τους αναγνώστες σας!

 

 

Πληροφορίες για παράσταση «Πινόκιο»

Παιδική Σκηνή Γιάννη Χριστόπουλου
Παραγωγή: Γιάννης Χριστόπουλος
Σκηνοθεσία, κινησιολογία, καλλιτεχνική επιμέλεια: Αναστάσης Δεληγιάννης
Μουσική σύνθεση: Αντώνης Καρατζίκης
Θεατρική διασκευή: Μιχάλης Κοβανίδης
Πινόκιο: Πάρης Σκαρτσολιάς
Τζεπέτο: Τάκης Βαμβακίδης
Μπλε Νεράιδα: Αλεξία Μουστάκα
Στρόμπολι: Σάββας Γραμματικός
Γρύλος: Μένια Ορφανίδου, Βασίλης Βούνος
Σχεδιασμών κοστουμιών/σκηνικών: Αναστάσης Δεληγιάννης
Ζωγραφική επιμέλεια σκηνικού: Έλενα Αθανασιάδου
Φωτογραφίες παράστασης: Παρασκευή Παναγιωτοπούλου

 

Πρόγραμμα περιοδείας

Δευτέρα 11 Ιουλίου, Θέατρο ΟΣΕ – Ναύπλιο, Αργολίδα στις 20.30

Σάββατο 16 Ιουλίου, Τριανόν Cinemax – Σαρωνίδα, Αττική, στις 19.45

Εισιτήρια: 8 ευρώ

Οι υπόλοιποι σταθμοί της περιοδείας θα ανακοινωθούν σύντομα