Θανάσης Ζερίτης: «Οι “Αριστερόχειρες” είναι εμπνευσμένοι από αληθινές ιστορίες ανθρώπων που υπέστησαν τις συνέπειες του αιματηρού Εμφυλίου»

Παρασκευή Δουρουκλάκη: «Η “Νύχτα της Κουκουβάγιας” φωτίζει τη δύναμη του έρωτα»
16 Απριλίου 2022
Μαρία Πρωτόπαππα, Εύη Σαουλίδου, Κατερίνα Φωτιάδη στην «Αγνή του Θεού» από το Δεύτερο Πρόγραμμα
18 Απριλίου 2022

Ο Θανάσης Ζερίτης σκηνοθετεί την παράσταση «Αριστερόχειρες» η οποία παρουσιάζεται στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά. (Φωτογραφία: Τάσος Δημητρόπουλος).

Sharing is caring!

 

Συνέντευξη στη Μαριλένα Θεοδωράκου

 

Είναι γεγονός ότι αγαπά τους Έλληνες συγγραφείς και επιλέγει έργα τους στις σκηνοθεσίες του. Ο Θανάσης Ζερίτης μας μιλάει για την παράσταση του έργου «Αριστερόχειρες» της Νεφέλης Μαϊστράλη, το οποίο είναι εμπνευσμένο από τις «Παιδοπόλεις» που ίδρυσε η Βασίλισσα Φρειδερίκη σε όλη την Ελλάδα κατά τη διάρκεια του Εμφυλίου Πολέμου. Η παράσταση παρουσιάζεται στη Σκηνή Ωμέγα του Δημοτικού Θεάτρου Πειραιά με τους ηθοποιούς Τάσο Δημητρόπουλο, Ελένη Κουτσιούμπα, Χάρη Κρεμμύδα, Νεφέλη Μαϊστράλη και Πάνο Τοψίδη.

«Τα ελληνικά κείμενα είναι αυτά που καταλαβαίνω περισσότερο και ειδικά όσο περνάνε τα χρόνια, μπορώ να εμβαθύνω ακόμη πιο πολύ» εξηγεί ο σκηνοθέτης Θανάσης Ζερίτης. «Αν θυμηθώ τα έργα Ελλήνων συγγραφέων που έχω σκηνοθετήσει είναι η “Οικογένεια Μπες Βγες” του Γιάννη Ξανθούλη, ο “Μύρτος” του Παύλου Μάτεσι, τα “Φτερά Μπεκάτσας” του Θανάση Βαλτινού. Επίσης, πριν από λίγες μέρες ολοκληρώθηκε η παράσταση της 4Frontal “Ω Παίδες Ελλήνων” που σκηνοθέτησα στο Bios, μια επιθεώρηση σε κείμενα της ομάδας. Τώρα, καταπιάνομαι με τους “Αριστερόχειρες” ένα κείμενο της Νεφέλης Μαϊστράλη που προέκυψε μέσα από το διαδικτυακό σεμινάριο Θεατρικής Γραφής του Δημοτικού Θεάτρου Πειραιά. Η Νεφέλη το έγραψε κατά τη διάρκεια της πρώτης καραντίνας και όσο το έγραφε, παράλληλα το διάβαζα και εγώ».

 

 

Οι παιδοπόλεις που ίδρυσε η Φρειδερίκη

«Η Νεφέλη Μαϊστράλη έκανε μεγάλη έρευνα για αρκετό καιρό, πάνω στις παιδοπόλεις ή παιδουπόλεις που είχε ιδρύσει η βασίλισσα Φρειδερίκη κατά τη διάρκεια του Ελληνικού Εμφυλίου» συνεχίζει ο Θανάσης Ζερίτης. «Η αλήθεια είναι, ότι ενώ έχουν γραφτεί αρκετά βιβλία για αυτές, πολλά από τα στοιχεία είναι επιμελώς κρυμμένα, διότι είναι οι μαύρες σελίδες της Ιστορίας μας. Το έργο “Αριστερόχειρες” αντλεί την έμπνευσή του, από τα αμφιλεγόμενα αυτά ιδρύματα που ίδρυσε η Φρειδερίκη προκειμένου να προστατέψει τα παιδιά από το “παιδομάζωμα”, όπως έλεγε η ίδια, που έκαναν οι αντάρτες οι οποίοι έστελναν τα παιδιά στις τότε Λαϊκές Δημοκρατίες. Εκείνοι, αντίστοιχα έλεγαν ότι έστελναν τα παιδιά στις Λαϊκές Δημοκρατίες για να τα γλιτώσουν από τα ιδρύματα της Φρειδερίκης.

Η ιστορία είναι πολύ μπλεγμένη, όπως αντιλαμβάνεται κανείς, ακόμα και χρονικά δεν είναι καθορισμένο και πολύ καθαρό το πότε έγιναν τα παραπάνω. Προσφάτως, βρήκαμε ένα βιβλίο-ιστρορικό ντοκουμέντο, που μοιράζονταν τότε στα σχολεία από τη Φρειδερίκη. Πρόκειται για μια καθαρή προπαγάνδα σχετικά με την προώθηση του έργου των Ιδρυμάτων της Βασίλισσας που έχει μέσα μέχρι και φωτογραφίες νεκρών παιδιών! Μιλάμε για τρομακτικές τακτικές. Υπάρχουν πολύ σκληρές αφηγήσεις από κάποιους συγγραφείς, αλλά και πολύ θετικές από άλλους σχετικά με τις παιδοπόλεις. Ορισμένοι πρώην παιδοπολίτες υποστηρίζουν ότι σώθηκαν και η Βασίλισσα τους έδωσε μια καινούργια ζωή ενώ άλλοι μιλούν για παιδική εργασία, απάνθρωπες συνθήκες διαβίωσης και σκληρή αντικομμουνιστική εκπαίδευση.

Oι παιδοπόλεις της Φρειδερίκης ήταν σε όλη την Ελλάδα, κυρίως στη Βόρεια Ελλάδα όπου ο Εμφύλιος ήταν και πιο έντονος. Στα 53 αυτά ιδρύματα (σε άλλες πηγές αναφέρεται ότι ήταν 14) φιλοξενήθηκαν κάπου 25.000 παιδιά, από το 1947 και μετά. Με την πάροδο των χρόνων αυτά τα ιδρύματα γέμισαν από παιδιά και συνέβη ένα σκάνδαλο στις αρχές της δεκαετίας του 1990. Αποκαλύφθηκε ότι πολλά από αυτά τα παιδιά είχαν υιοθετηθεί από Αμερικανούς πολίτες ή είχαν πουληθεί στο εξωτερικό. Επρόκειτο για παιδιά που είτε οι γονείς τους είχαν σκοτωθεί στον Εμφύλιο, είτε ήταν αντάρτες και τους είχαν πάρει τα παιδιά τους, οπότε δεν μπορούσαν και οι ίδιοι οι γονείς να τα βρουν.

Πρόσφατα, μια Αμερικανίδα η οποία υιοθετήθηκε παράνομα εκείνη την περίοδο άρχισε να ψάχνει τις ρίζες της και το σκάνδαλο βγήκε στο φως, με πολλά στοιχεία να έχουν καταστραφεί την περίοδο της μεταπολίτευσης, προς αποποίηση ευθυνών. Μεγάλο κομμάτι αποδείξεων εξαφάνισε και η Χούντα».

 

 

Ο τίτλος της παράστασης και οι ρόλοι των ηθοποιών

«Οι “Αριστερόχειρες” είναι εμπνευσμένοι από αληθινές ιστορίες ανθρώπων που υπέστησαν τις συνέπειες του αιματηρού Εμφυλίου» λέει ο Θανάσης Ζερίτης.« Στη παράστασή μας, ο Αριστερόχειρας είναι ένας παιδοπολίτης που αν και “αναμορφώθηκε” στα Ιδρύματα της Βασίλισσας, τον κόψανε απ’ τη Σχολή Αξιωματικών, λόγω αριστεροχειρίας. Η αληθινή ιστορία αφορά σ’ έναν πρώην τρόφιμο που δεν τον πήραν στο Δημόσιο λόγω αριστερής πλατυποδίας! Με αυτό τον “ ευφάνταστο” τρόπο δηλώθηκαν ουσιαστικά τα αριστερά φρονήματα των γονιών του. Παρότι ήταν ένα παιδί που μεγάλωσε στις παιδοπόλεις, ο φάκελός τον κυνηγούσε και στη μετέπειτα ζωή του και δεν μπορούσε να βρει δουλειά. Το έργο, μιλάει κυρίως για τα θύματα της Εμφύλιας σύρραξης, για το πώς μεγάλωσαν τα παιδιά μέσα σε αυτό το καθεστώς, αλλά και για τα θύματα του Εμφυλίου από όλες τις μεριές.

Υπάρχουν διάφοροι ρόλοι που ερμηνεύουν οι πέντε ηθοποιοί. Η Νεφέλη έχει γράψει ρόλους για πρόσωπα-κλειδιά ή θύματα, ανθρώπους που έζησαν στις παιδοπόλεις και βίωσαν την “ αναμόρφωση”-όπως είναι ο Αριστερόχειρας, ανθρώπους που ανέλαβαν να “ αναμορφώσουν”-όπως είναι η Ομαδάρχισσα, κ.α. Επίσης, εμφανίζεται μια Ελληνοαμερικανίδα που γυρνάει στη δεκαετία του 1970 και ψάχνει τις ρίζες της, η Βασίλισσα Φρειδερίκη που πλήττει και κλαίει για τις χοντρές γάμπες της, ένας Κοινοτάρχης που κρατάει βίτσα και κάνει ρουσφέτια, ένα ζευγάρι Ανταρτών που συνειδητοποιούν ότι το μωρό τους κλείστηκε στο Ίδρυμα, κ.α. Τα πρόσωπα είναι από όλο το ιστορικό πλαίσιο εκείνων των χρόνων και είναι πιο ποιητικά θα έλεγα. Είναι ένα έργο ανθρωποκεντρικό και βαθιά αλληγορικό, ένα έργο χαρακτήρων, με αρκετές κωμικές σκηνές.

Η έρευνα κράτησε αρκετό καιρό για όλους μας, τόσο για εμένα όσο και για τους ηθοποιούς. Οι αναφορές στο κείμενο μας έβαζαν συνεχώς στη διαδικασία της ανάγνωσης και της κουβέντας, προκειμένου να καταλάβουμε περισσότερο το πλαίσιο και να μπορούμε να το αποδώσουμε σκηνικά. Παρότι ήξερα το κείμενο και είχα συζητήσει πολύ με τη Νεφέλη γι’ αυτό, κατά τη διάρκεια των προβών έβρισκα πράγματα που με σοκάρανε και ήθελα να αναδείξουμε στην παράσταση».

 

 

 

Πληροφορίες για την παράσταση «Αριστερόχειρες»

Κείμενο: Νεφέλη Μαϊστράλη
Σκηνοθεσία: Θανάσης Ζερίτης
Σκηνικά-Κοστούμια: Γεωργία Μπούρδα
Επιμέλεια κίνησης: Κατερίνα Φώτη
Φωτισμοί: Σάκης Μπιρμπίλης
Βοηθός σκηνοθέτη: Ελένη Τσιμπρικίδου
Φωτογραφίες: Ελίνα Γιουνανλή
Παίζουν: Τάσος Δημητρόπουλος, Ελένη Κουτσιούμπα, Χάρης Κρεμμύδας, Νεφέλη Μαϊστράλη, Πάνος Τοψίδης
Ακούγεται ο Σταύρος Γιαννουλάδης και η Ευαγγελία Καρακατσάνη

 

Πού: Δημοτικό Θέατρο Πειραιά, Ηρώων Πολυτεχνείου 32, Πειραιάς, τηλ. 210 414331

Πότε: από 8 Απριλίου 2022 και κάθε Πέμπτη, Παρασκευή, στις 21.00 και Κυριακή στις 19.00. Έως 29 Μάϊου 2022.

Διάρκεια παράστασης: 100 λεπτά

Τιμές εισιτηρίων: 15 ευρώ (γενική είσοδος), 10 ευρώ (φοιτητικό / άνω των 65 /πολύτεκνοι / ΑΜΕΑ / ομαδικά εισιτήρια, 8 ευρώ (κάρτα ανεργίας Πέμπτη και Παρασκευή)

Πωλήσεις εισιτηρίων
Ταμείο ΔΘΠ: Ηρώων Πολυτεχνείου 32 (μέσα στο κτίριο του ΔΘΠ ) – Τ: 2104143310
TICKETSERVICES.GR

Link προπώλησης: https://www.ticketservices.gr/event/aristeroxeires/?lang=en

Η παράσταση επιχορηγείται από το Υπουργείο Πολιτισμού.

Ώρες ταμείου:
Δευτέρα , Τρίτη, Τετάρτη, Πέμπτη 10.00 -14.00 και 18.00- 21.00
Σάββατο 16.00-21.00
Κυριακή 18.00-21.00
Τρίτη κλειστό

ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΙΣΟΔΟ ΚΟΙΝΟΥ ΣΤΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ ΠΕΙΡΑΙΑ
* Για την είσοδο του κοινού στις εκδηλώσεις που πραγματοποιούνται σε κλειστούς χώρους απαιτείται η επίδειξη έγκυρου πιστοποιητικού εμβολιασμού ή πιστοποιητικού νόσησης σύμφωνα με τις ισχύουσες υγειονομικές διατάξεις.
* Η είσοδος γίνεται με τη χρήση της μάσκας και με την τήρηση των αποστάσεων τόσο κατά την προσέλευση όσο και κατά τη διάρκεια των εκδηλώσεων και σύμφωνα με τις οδηγίες του ΕΟΔΥ.
* Σε κάθε περίπτωση επίδειξης επίσημου εγγράφου, θα διενεργείται παράλληλος έλεγχος ταυτοπροσωπίας του κατόχου.