Μάνος Βαβαδάκης: «Στην Enron, κανείς δεν νοιαζόταν για τις επιπτώσεις που θα είχαν οι πράξεις τους στο μέλλον, αρκεί να περνούσαν καλά στο παρόν»

Ο Χρήστος Τσαβλίδης και ο Άγγελος Προκόπιος Νεράντζης μιλούν στο theatermag για την παράσταση «Aπό Μέσα»
8 Απριλίου 2022
Η παράσταση «Φιλική Εταιρεία. Η Αδελφότητα πίσω από την Επανάσταση» στο θέατρο The Tank στη Νέα Υόρκη
10 Απριλίου 2022

O Μάνος Βαβαδάκης στην παράσταση «Enron» που σκηνοθετεί ο Άρης Λάσκος. (Φωτογραφίες: Αναστασία Γιαννάκη).

Sharing is caring!

 

Συνέντευξη στη Μαριλένα Θεοδωράκου

 

Το εντυπωσιακό με την παράσταση «Enron» είναι ο τρόπος που ο Μάνος Βαβαδάκης, καθώς και οι υπόλοιποι ηθοποιοί έχουν καταφέρει, κάτω από τις σκηνοθετικές οδηγίες του Άρη Λάσκου, να μας μεταφέρουν το κλίμα μιας εποχής που θύμιζε ένα ξέφρενο πάρτι. Μέσα από τον κινηματογραφικό ρυθμό, τις εναλλαγές σκηνών και ρόλων, τις μικρές αλλά καίριες μετακινήσεις ενός τεράστιου καναπέ, οι πέντε ηθοποιοί μας δίνουν πληροφορίες και αριθμούς σε δολάρια πέρα από την ανθρώπινη πραγματικότητα. Βρισκόμαστε στις αρχές των nineties, όπου ο καπιταλισμός έχει ισχυροποιηθεί στην Αμερική και εταιρείες-κολοσσοί, όπως η εταιρεία ενέργειας Enron, βρίσκονται σε φρενήρη οικονομική ανάπτυξη.

Ο ηθοποιός Μάνος Βαβαδάκης μιλάει στο theatermag για την παράσταση του έργου «Enron» της Lucy Prebble, η οποία παρουσιάζεται στο θέατρο ΕΛΕΡ. Πρόκειται για το μεγαλύτερο εταιρικό σκάνδαλο όλων των εποχών (σύμφωνα με την Washington Post), όπου η Enron πτώχευσε σε μόλις 16 μήνες το 2001, μέσα από μια  πρωτοφανή – τότε – οικονομική καταστροφή που άφησε πάνω από 20.000 άνεργους και εξαφάνισε 28 δισεκατομμύρια δολάρια μισθούς και συντάξεις.

 

«Όταν μας μίλησε ο Άρης Λάσκος πρώτη φορά για το έργο και το σκάνδαλο της Enron, υπήρχε ένας μεγάλος συγκλονισμός σε όλους μας, διότι συνειδητοποιήσαμε ότι η πορεία αυτής της εταιρείας και οι αποφάσεις των τριών βασικών χαρακτήρων του έργου, ευθύνονται και για τη δική μας οικονομική κατάρρευση το 2009» εξηγεί ο Μάνος Βαβαδάκης. «Είναι κάτι πολύ τρομακτικό, αν σκεφτεί κανείς τη δύναμη που μπορεί να έχει ένας άνθρωπος, χωρίς ο ίδιος να το αντιλαμβάνεται εκείνη τη στιγμή. Και αυτός είναι και ένας από τους δρόμους στην υποκριτική που έχει επενδύσει ο Άρης σε αυτή την παράσταση.

Πώς αυτοί οι χαρακτήρες είναι ταυτόχρονα ανθρώπινοι και τερατώδεις με έναν τρόπο. Πώς, δηλαδή, μια απόφαση που μοιάζει απλή και κάποιος νομίζει ότι επηρεάζει ένα συγκεκριμένο κύκλο ανθρώπων, τελικά επηρεάζει την παγκόσμια τάξη πραγμάτων. Κάτι ανάλογο έγινε και με την Enron.

Η συγγραφέας του έργου Lucy Prebble, μιλάει για το μεγαλύτερο εταιρικό σκάνδαλο στην Ιστορία της Αμερικής, το οποίο έλαβε χώρα το 2001. Η Enron, ήταν μια εταιρεία ενέργειας της Αμερικής η οποία εκμεταλλευόμενη διάφορα παραθυράκια στους τότε νόμους που υπήρχαν στις Η.Π.Α., παρουσίαζε διαρκώς υπέρογκα κέρδη, ενώ στην πραγματικότητα τα χρηματικά της διαθέσιμα ήταν πολύ πολύ χαμηλά. Μέχρι που κατέρρευσε υπό το βάρος του ίδιου της του ψεύδους. Κομβικό σημείο ήταν η πρόσληψη του Τζέφρι Σκίλινγκ στη θέση του διευθύνοντος συμβούλου της Enron. Στο έργο παρακολουθούμε την πορεία της εταιρείας από εκείνη την ημέρα μέχρι και την πλήρη κατάρρευσή της».

 

Η Γωγώ Παπαϊωάννου και ο Μάνος Βαβαδάκης. (Φωτογραφίες: Αναστασία Γιαννάκη).

 

Το κόλπο του Άντι Φάστοου

«Ο Άντι Φάστοου, είναι ένας ρόλος που παραδόξως έχω αγαπήσει. Ήταν και η γραμμή από τον Άρη, να προσεγγίσουμε τους χαρακτήρες σαν ανθρώπους που έχουν αδυναμίες, που έχουν όνειρα για τη ζωή» συνεχίζει ο Μάνος Βαβαδάκης. «Ο Άντι Φάστοου είναι ένας τέτοιος χαρακτήρας. Θέλει να πετύχει, θέλει να είναι πρώτος, αλλά είναι και παντελώς ηλίθιος. Δεν έχει ιδέα από οικονομική θεωρία και ο τρόπος που αντιλαμβάνεται την λογιστική είναι σχεδόν μπακάλικος. Και βρίσκει ένα τέτοιου είδους λογιστικό κόλπο για να κρύψει τα χρέη της εταιρείας και πείθει μάλιστα τον πρόεδρο και το συμβούλιο να συμφωνήσουν με το σχέδιό του.

Φτιάχνει ένα δίκτυο από εταιρείες-φαντάσματα, οι οποίες θα αγοράζουν τα χρέη της Enron και έτσι η Enron φαίνεται κερδοφόρα. Όταν αρχίζει να αντιλαμβάνεται την επερχόμενη κατάρρευση, πηδάει από το πλοίο και το αφήνει να βουλιάξει, ρευστοποιεί τις μετοχές του και συνεργάζεται με τις αρχές για το σκάνδαλο. Σήμερα κυκλοφορεί ελεύθερος και συνεχίζει να υποστηρίζει ότι έπραξε μέσα στο πλαίσιο του νόμιμου. Η ηθική δεν τον απασχολεί φυσικά.

Ήταν εντυπωσιακό όταν συνειδητοποιήσαμε ότι το χρέος της Enron, είχε φτάσει τα 45 δισεκατομμύρια δολάρια και κανείς δεν μπορούσε να μπει εγγυητής. Η κατάσταση ήταν τόσο αλαλούμ, όταν η εταιρεία χρεοκόπησε έδωσαν στους υπαλλήλους μόνο μισή ώρα για να μαζέψουν τα προσωπικά τους αντικείμενα από τα γραφεία τους και να εγκαταλείψουν το κτήριο».

 

Οι ηθοποιοί της παράστασης «Enron» (πάρτι σαν να είναι νάιντιζ) που σκηνοθετεί ο Άρης Λάσκος στο θέατρο ΕΛΕΡ. (Φωτογραφίες: Αναστασία Γιαννάκη).

 

Ένα ξέφρενο πάρτι

«Η ιδέα για τον γρήγορο, σχεδόν κινηματογραφικό, ρυθμό της παράστασης ήταν του Άρη Λάσκου και έτσι υπηρετήθηκε στην παράσταση» λέει ο Μάνος Βαβαδάκης. «Μέχρι και τη στιγμή που βλέπουμε την κατάρρευση της Enron, ό,τι συμβαίνει επί σκηνής πρέπει να είναι ένα ξέφρενο πάρτι. Ακριβώς και όπως ήταν η ζωή των ανθρώπων αυτών, εκείνη την περίοδο. Στην Enron, κανείς δεν νοιαζόταν για τις επιπτώσεις που θα έχουν οι πράξεις τους στο μέλλον, αρκεί να περνούσαν καλά στο παρόν.

Βλέπουμε τα πάρτι στο γραφείο με ναρκωτικά, ποτό και σεξ, επαγγελματικά ταξίδια, αποφάσεις για ίδρυση εταιρειών σε άλλες χώρες ακόμα και αν αυτό σημαίνει πόλεμο, αποφάσεις που εμπλέκουν την κυβέρνηση και δη τον τότε πρόεδρο της Αμερικής, τον τότε κυβερνήτη της Καλιφόρνια και σκάνδαλα που κάποια στιγμή βγήκαν στην επιφάνεια. Ο καταιγιστικός ρυθμός δεν επιτρέπει να σκέφτονται ούτε οι ρόλοι, ούτε οι θεατές. Φτάνουμε όλοι στην κατάρρευση χωρίς να το συνειδητοποιούμε την ακριβή πορεία των γεγονότων. Στο τέλος της παράστασης, συμβαίνει ένα ωραίο “άδειασμα”, όπου αυτοί οι άνθρωποι δεν έχουν να πιαστούν από πουθενά πια».

 

 

Πληροφορίες για την παράσταση «Enron»

Mετάφραση: Άρης Λάσκος, Χρήστος Κοντογεώργης, Γιάννης Παναγόπουλος
Σκηνοθεσία: Άρης Λάσκος
Δραματουργία: Άρης Λάσκος, Αντριάνα Ανδρέοβιτς, Κόνυ Ζήκου
Μουσική: Κορνήλιος Σελαμσής
Κίνηση: Μυρτώ Γράψα
Σκηνικό: Ηλένια Δουλαδίρη
Κοστούμια: Χαράλαμπος Νικολάου
Φωτισμοί: Στέλλα Κάλτσου
Βοηθός σκηνοθέτη: Αντριάνα Ανδρέοβιτς
Φωτογραφίες: Αναστασία Γιαννάκη
Υπεύθυνη επικοινωνίας: Ευαγγελία Σκρομπόλα

Παίζουν οι: Μάνος Βαβαδάκης, Χρήστος Κοντογεώργης, Καλλιόπη Παναγιωτίδου, Γιάννης Παναγόπουλος, Γωγώ Παπαϊωάννου

Πού: Θέατρο ΕΛΕΡ, Φρυνίχου 10, Πλάκα, τηλ. 211 7353928

Πότε: από 24 Μαρτίου και κάθε Πέμπτη με Σάββατο στις 21.00, Κυριακή στις 19.00. Έως 17 Απριλίου 2022

Διάρκεια παράστασης: 100 λεπτά

Εισιτήρια: 15 ευρώ, 10 ευρώ και 5 ευρώ

Προπώληση: ticketservices.gr