Χριστόφορος Αντωνιάδης: «Το “Amadé: The Real Mozart” είναι μια περφόρμανς που ακροβατεί ανάμεσα στην παντομίμα, το θεατρικό μονόλογο, το εικαστικό δρώμενο και το μουσικό ταξίδι»

Ισιδώρα Δωροπούλου: «Η οικογένεια Lyons έχει το τέλειο προφίλ δυσλειτουργίας»
6 Απριλίου 2022
Η Ρούλα Πατεράκη σκηνοθετεί τη «Νίκη, απόψε στο πάρτι»
7 Απριλίου 2022

Ο Χριστόφορος Αντωνιάδης ερμηνεύει τον Βόλφγκανγκ Αμαντέ Μότσαρτ στην παράσταση «Amadé: The Real Mozart».

Sharing is caring!

 

Συνέντευξη στη Μαριλένα Θεοδωράκου

 

Υπογράφει το κείμενο, τη σκηνοθεσία και ερμηνεύει τον κεντρικό ήρωα στην καινούργια του παράσταση με τίτλο «Amadé: The Real Mozart». Ο Χριστόφορος Αντωνιάδης μιλάει στο theatermag για την πιο σουρεαλιστική εκδοχή της avant-garde περφόρμανς, που αποτελεί ένα καλλιτεχνικό ψυχογράφημα του μουσικοσυνθέτη φωτίζοντας κομμάτια της ζωής του όχι τόσο διαδεδομένα στο ευρύ κοινό. Η παράσταση ανεβαίνει στο Δημοτικό Θέατρο Άνετον στη Θεσσαλονίκη
στις 8, 9 και 10 Απριλίου.

 

«Τα έργα με τα οποία έχω ασχοληθεί έως τώρα, δονούν τον εσωτερικό μου κόσμο, για διαφορετικούς λόγους το καθένα» λέει ο Χριστόφορος Αντωνιάδης. «Ξεκίνησα με τις performances Alexandros Iolas, Imperator Caligula , My Dear Andy (Warhol) και μετά τον Γουόρχολ, αυτό που έψαχνα ήταν ένα έργο που θα θίγει θέματα όπως η ισότητα και η ελευθερία. Ψάχνοντας στοιχεία για τη ζωή του Μότσαρτ ανακάλυψα ότι ήταν ο πρώτος μουσικός που έκανε την επανάστασή του, καθώς μέχρι τότε, οι μουσικοί δεν ήταν ελεύθεροι, ήταν σχεδόν σαν υπηρέτες της εκάστοτε αυτοκρατορικής αυλής ή μιας αυλής ενός ευγενή.

Ο Μότσαρτ, λοιπόν, ήταν ο πρώτος ελεύθερος μουσικός, ο πρώτος που αντιτάχτηκε σε αυτό το κατεστημένο, αποχώρησε από την αυτοκρατορική αυλή του Σάλτσμπουργκ και αποφάσισε να πορευτεί μόνος του. Συνάντησε, φυσικά, πολλές δυσκολίες, αλλά είχε πάρει την απόφαση του να ακολουθήσει το δύσκολο δρόμο και να φτάσει μέχρι το τέλος αυτής της διαδρομής πληρώνοντας το τίμημα. Οι περισσότεροι γνωρίζουν τον Μότσαρτ ως το παιδί θαύμα ή είναι γνώστες της πορείας του στη μουσική, αλλά δεν γνωρίζουν το κοινωνικοπολιτικό του έργο που είναι συγκλονιστικό. Αυτό ιντρίγκαρε πολύ τη δημιουργικότητά μου και πάνω σε αυτό βασίζεται ένα μεγάλο μέρος του έργου. Σαφώς, βλέπουμε γραμμικά τα highlights της ζωής του, αλλά βλέπουμε επίσης και τον κοινωνικοπολιτικό του αγώνα».

 

 

«Σε όλες τις παραστάσεις μου, πάντα κάνω εκτενή και εμπεριστατωμένη έρευνα πάνω στη ζωή του κάθε ανθρώπου που καλούμε να ενσαρκώσω» συνεχίζει ο Χριστόφορος Αντωνιάδης. «Με τον Άντι Γουόρχολ, τον Αλέξανδρο Ιόλα, τον Καλιγούλα και τώρα με τον Μότσαρτ, ακολούθησα την ίδια εσωτερική διαδρομή μέχρι να συνθέσω το τελικό κείμενο. Προσπαθώντας να εστιάσω στα σημεία εκείνα που εξιτάρουν το πνεύμα και τη ψυχή μου με την ελπίδα και την ευχή ότι κάτι παρόμοιο θα συμβεί και στους θεατές.

Στην αρχή της παράστασης, βλέπουμε τον Μότσαρτ στο σπίτι του, να κοιμάται, οπότε το κοστούμι του είναι ένα κοστούμι ύπνου της εποχής του 18ου αιώνα. Ο Βόλφγκανγκ Αμαντέους Μότσαρτ, ήταν -ας μου επιτραπεί ο όρος- ένα fashion icon της εποχής του. Έδινε πολύ μεγάλη έμφαση στα ρούχα του, χρησιμοποιούσε χρώματα τα οποία ήταν ιδιαίτερα και έντονα. Μάλιστα, πηγές αναφέρουν ότι πρόσεχε μέχρι και τα κουμπιά της κάθε ενδυμασίας του. Ντυνόταν με μεγάλη προσοχή δίνοντας έμφαση στη λεπτομέρεια.

Στα τρία κοστούμια που φοράω επί σκηνής, προσπάθησα να πάρω κάποια στοιχεία του τότε και να τα ενσωματώσω με στοιχεία του σήμερα. Θα με δείτε για παράδειγμα να φοράω ένα κομμένο τζιν παντελόνι με μοβ κρόσσια, επίσης αρκετά αξεσουάρ που είναι χειροποίητα και κατασκευασμένα από τη δημιουργό και σχεδιάστρια Despotnia, όπως μάσκες και επωμίδες.

Φυσικά, θα ακούσουμε τη μουσική του Αυστριακού συνθέτη, κάνοντας ιδιαίτερη μνεία στην τελευταία όπερά του, τον “Μαγικό Αυλό”, η οποία περιλαμβάνει όλη την κοινωνικοπολιτική του αντίληψη. Μπορεί αρχικά να φαντάζει σχεδόν σαν παραμύθι, αλλά τα θέματα που θίγει -ειδικά για εκείνη την εποχή- ήταν πρωτοποριακά.
Αναφέρω ενδεικτικά ένα χαρακτηριστικό σημείο όταν ο Μότσαρτ τοποθετεί τους δύο κεντρικούς ήρωες, την πριγκίπισσα Παμίνα και τον πρίγκιπα Ταμίνο, να εισέρχονται μέσα στο ναό της Ίσιδας και οι δύο μαζί. Και ο άνδρας και η γυναίκα, ως ίσοι.

Θίγει, λοιπόν, ένα θέμα που έχει να κάνει με την ισότητα των δύο φύλων που εκείνη την εποχή ήταν ταμπού. Βάζει μια γυναίκα και έναν άνδρα μέσα στο ναό, που είναι το άβατο, εκεί που μπαίνουν μόνον οι άνδρες. Επέλεξα, από όλες τις όπερες του Μότσαρτ, να εστιάσω κυρίως στο “Μαγικό Αυλό” γιατί η όπερα αυτή, χαρακτηρίζεται από έννοιες όπως η ελευθερία, η ισότητα, η αδελφοσύνη, τις οποίες ο Μότσαρτ θεωρούσε αξίες θεμελιώδεις για τη ζωή του ανθρώπου».

 

 

«Η παράσταση “Amadé: The Real Mozart”, ανέβηκε στο Momus στη Θεσσαλονίκη στις αρχές Ιανουαρίου στο πλαίσιο των εορταστικών εκδηλώσεων του μουσείου για το νέο έτος» εξηγεί ο Χριστόφορος Αντωνιάδης. «Στις 8, 9 και 10 Απριλίου θα ανέβει στο Δημοτικό Θέατρο Άνετον, επίσης στη Θεσσαλονίκη, στο πλαίσιο της διοργάνωσης Ανοιχτή Θεατρική Σκηνή της πόλης 2022 του Δήμου Θεσσαλονίκης. Θα ήθελα πολύ να την παρουσιάσουμε και στην Αθήνα, σε έναν χώρο που της αρμόζει και της ταιριάζει. Μου αρέσουν οι εναλλακτικοί χώροι, όπως κάποιο μουσείο ή ένα ίδρυμα και επιδιώκω να ανεβάζω τις παραστάσεις μου σε χώρους που δεν είναι αμιγώς θεατρικοί.

Δίνω μεγάλη έμφαση στην εικόνα, για παράδειγμα η εικόνα της παράστασης του Μότσαρτ θυμίζει λίγο από τους πίνακες του Καραβάτζο και αυτοί οι χώροι τέχνης που είναι πέρα από ένα κλασικό θέατρο δίνουν μιαν άλλη ατμόσφαιρα που θεωρώ ότι ταιριάζει με τη σκηνοθετική γραμμή που ακολουθώ στα έργα μου.

Τέλος ένα άλλο στοιχείο της performance “Amadé: The Real Mozart” είναι ο καθοριστικός ρόλος που παίζει το κοινό. Οι θεατές ανεβαίνουν μέχρι και πάνω στη σκηνή, ενσαρκώνοντας ήρωες της ζωής του Μότσαρτ, όπως τη Μαρία Θηρεσία, τη Μαρία Αντουανέτα ή ακόμη και τον Αρχιεπίσκοπο του Σάλτσμπουργκ, γίνονται με αυτόν τον τρόπο κομμάτι της ζωής του ήρωα και ταξιδεύουν μαζί του στην ανατρεπτική και τόσο μαγική ζωή του».

 

Πληροφορίες για την παράσταση «Amadé: The Real Mozart»

Κείμενο-­Σκηνοθεσία: Χριστόφορος Αντωνιάδης
Σκηνικά: Μαρία Καβαλιώτη
Κοστούµια: A.Family
Headpieces -­ Accessories: Despotnia
Φωτισµοί: Alex.
Βοηθός Σκηνοθέτη: Ειρήνη Τσιαούση
Promo Fotos: Despotnia και Ρωµανός Χατζηπαναγιώτου
Production Manager: Αλέξανδρος Καραμανλής Σκηνοθεσία Trailer: D.R.E.A.M.E.R.S

Βόλφγκανγκ Αμαντέ Μότσαρτ ο Χριστόφορος Αντωνιάδης

 

Πού: Δημοτικό Θέατρο Άνετον, Παρασκευοπούλου 42, Θεσσαλονίκη

Πότε: 8, 9 και 10 Απριλίου 2022, στις 21.00

Διάρκεια παράστασης: 65 λεπτά

Είσοδος ελεύθερη

Τηλέφωνο Κρατήσεων: 6982 997542 (Απαραίτητη η κράτηση θέσεων)

Ώρες επικοινωνίας: 10.00 – 13.00 και 18.00 – 20.00

Η είσοδος γίνεται µε πιστοποιητικό εμβολιασμού ή νόσησης (εντός των τελευταίων 3 µηνών). H χρήση της µάσκας είναι υποχρεωτική.